av postpunk » 2004-06-09 19:10
Hej alla forummedlemmar!
Jag har smugit omkring här på forumet ett tag nu, men först nu vågar jag berätta om mitt svåra problem.
Det är så att jag för ett par år sean såle av min LP12 min LK100 och min kollektor. Jag blev arbetslös och behövde få loss pengar. I samma veva hittade jag ett trasigt slutsteg på den lokala loppisen. 100kr för sentec pa77. Jag bytte en output transistor, internkablage och kontakter.
För några månaer sedan började jag modda en på riktigt, jag satte in 40000uf där det tiigare bara fanns 8800uf, bytte blockkondensatorer till polyprop, alla motstånd till metallfilm, samt satte i tip33,34c istället för tip33,34a, dioderna blev byv27 o.sv...
Jag har dock nu sedan jag lyssnat en del på den upptäckt att vänster kanal låter ganska mycket mindre än höger kanal.
Jag har kollat spänningen över emitter resistorerna och de stämmer inte alls med varandra, inte heller är spänningen över utgångarna lika när man mäter utan högtalare inkopplade, et skiljer 8mv och är 40 respektive 48 millivolt.
Över emitter resistorerna 0.33ohm saknar en på varje kanal quiescnt current överhuvutaget, medans de andra två ligger på 3 respektive 4 millivolt. Det kan ju inte vara rätt tycker jag. Mäter man mellan kollektorsarna på utgångstransistorerna får man 63 repektive 61 volt. Något är fel. Vad?
Slutsteget saknar möjlighet till bias justering med potentiometrar. kan jag byta ut några motstånd mot sådana tro?
Känner ni till konstruktionen, eller skall jag försöka få min usla infekterade dator att acceptera min scanner? (Tack för schemat Trout) Det hjälps inte att leta kortslutningar här verkar det som, några felsökningstipps?
Er Evigt Ödmjukt Tacksamme,
Erik
(min d tangent funkar inte utan c:a 80kg tryck, sorry)