Hjälp! Min Sentec PA77´s två kanaler låter olika!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

Hjälp! Min Sentec PA77´s två kanaler låter olika!

Inläggav postpunk » 2004-06-09 19:10

Hej alla forummedlemmar!

Jag har smugit omkring här på forumet ett tag nu, men först nu vågar jag berätta om mitt svåra problem.

Det är så att jag för ett par år sean såle av min LP12 min LK100 och min kollektor. Jag blev arbetslös och behövde få loss pengar. I samma veva hittade jag ett trasigt slutsteg på den lokala loppisen. 100kr för sentec pa77. Jag bytte en output transistor, internkablage och kontakter.

För några månaer sedan började jag modda en på riktigt, jag satte in 40000uf där det tiigare bara fanns 8800uf, bytte blockkondensatorer till polyprop, alla motstånd till metallfilm, samt satte i tip33,34c istället för tip33,34a, dioderna blev byv27 o.sv...

Jag har dock nu sedan jag lyssnat en del på den upptäckt att vänster kanal låter ganska mycket mindre än höger kanal.
Jag har kollat spänningen över emitter resistorerna och de stämmer inte alls med varandra, inte heller är spänningen över utgångarna lika när man mäter utan högtalare inkopplade, et skiljer 8mv och är 40 respektive 48 millivolt.
Över emitter resistorerna 0.33ohm saknar en på varje kanal quiescnt current överhuvutaget, medans de andra två ligger på 3 respektive 4 millivolt. Det kan ju inte vara rätt tycker jag. Mäter man mellan kollektorsarna på utgångstransistorerna får man 63 repektive 61 volt. Något är fel. Vad?

Slutsteget saknar möjlighet till bias justering med potentiometrar. kan jag byta ut några motstånd mot sådana tro?

Känner ni till konstruktionen, eller skall jag försöka få min usla infekterade dator att acceptera min scanner? (Tack för schemat Trout) Det hjälps inte att leta kortslutningar här verkar det som, några felsökningstipps?

Er Evigt Ödmjukt Tacksamme,
Erik
(min d tangent funkar inte utan c:a 80kg tryck, sorry)

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2004-06-11 14:16

Det behövs ett schema för att förstå vad du menar tror jag.
Emitterresistorerna borde ha samma värde över sig men jag förstår inte om det är den ena av pnp npn paret eller om du har dubbla utgångstrissor per kanal, som inte fungerar.

För övrigt har jag ett förslag om du har en knapp som inte fungerar. Skaffa en text med d i och kopiera (ctrl-c) d. Då kan du klistra in d (ctrl-v) utan att hamra på tangentbordet. :D
Funkade för mig då jag hade ett amerikanskt tangentbord ett tag, eller då jag saknade Euro tecken för en reseräkning.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-19 14:06

Det ordnade sig! Det var för stor skillnad mellan outputtrissorna helt enkelt!
Jag tycker dock inte att förstärkaren är särskillt kul förutom att den är snabb och ren. Den skiter i detaljerna, för mycket negativ återkoppling tror jag.

Min Luxman L215 är mycket trevligare, särskillt efter byte av pot till alps blue velvet och byte av kondningar till bättre typer.

Nu kan jag koncentrera mig på att färdigställa min Linn LP12/JVC hybrid :-) Jag har nämligen undertallrik, chassi, lager och armboard från Linn, samt plint och arm från JVC. Motorn är en Papst från en video och tallriken från origin live.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-20 16:56

Hur gick det med Sentec:en ? fixa du den eller kasta du den eller spelar den i ditt system ?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 16:43

Jag slaktade den! Den blev som den skulle, men sög ändå! Nu skall trafon användas till gainclone bygge, likaså lådan och flänsen! Skall dock senare bygga in pa77:n i en playstation låda känns det som.
Jag längtar verkligen efter att få testa Gainclone:D Faaan vad kul det är med förstärkare!!!!! :D

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 17:43

Jo gainclone i rätt simple och låter jäkligt bra för att va vad det e, e sentecens trafo rätt spänning då ? Om det e 24 volt ac så har du efter likriktning runt 30-35 volt, liten sak att tänka på eftersom LM3875/3886 bara tål 2x42 volt men det kanske du redan visste. Sentec förklädd till playstation :D Det vill jag se bilder på!!! :lol:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 18:28

Sentecens trafo när 2*22v, ringkärna! Det blir finfint det(inte) (med feta zeners!?)
Jag har forskat en del runt gainclone byggen, och vill se om det nu låter så OTROLIGT bra som det sägs (Elliot mfl kräks ju på designen.. Elliot design gubben verkar dock vara en sur gnällgubbe.. men vem vet?)
Har en onkyo trafo, skall mäta upp den vilken dag som helst nu.. vill minnas att den förstärkaren hade 35v glättningskondningar... sex kablar på sekundärsidan, jag provar nog först med den..troligen två lindningar + nollor. Det kan nog bli gainclone hemabio till slut:))

Kul att du gillar playstation2 idén! Jag chippar sådana och har därför ett tomt skal från en reservdelsmaskin:)

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 18:44

Ok den trafon passar finfint till gainclone. Jag har ju ett gainclonebygge som jag ska slutföra nån dag när jag orkar ge mej på lådan och göra de nödvändiga modifikationerna. Lyllo dej som har en färdig låda där ingångs och utgångsanslutningarna samt nätsladd/brunn redan är installerade, själv måste jag börja från ruta 1 med en låda :cry:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 18:49

22v*1.414=31.108v det kommer nog att gå finers med sentecens toroid!

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 18:58

Jag vet! Bygg en ful låda, det är lätt:) Jag var på ÖB igår och såg att de för 25kr säljer lagom små fyrkantiga plåtblomkrukor med kvadratiskt bockad kant (där kan man nog sätta dit fronten snyggt). I botten på krukan borrar man hål eller klipper snyggt med sin manuella biltema nibbeltång som inte deformerar.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 19:22

Bara det att min låda var en förstärkare förut, ett hemmabygge gjord av nån annan m3en lådan va nått annat från början och han som byggde förstärkaren har kapat sönder lådan så mycket att det skulle behöva svetsas dit ny plåt på vissa ställen, ett ställe är mitt under på/avknappen + att han gått lös med vinkelslip på fronten, det är dock på insidan så det inte syns men ändå. Vilken jävla sabotör som sabbat en hur fin låda som helst :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 20:07

Sådant är så tråkigt att man bara vill gråta! Jag känner verkligen med dig :cry:
Har du testat att fixa till det men Biltemas epoxy-kitt? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=19656
För 19.90kr bara, funkar bra på de lådor jag satt igen hål på, jag har t.o.m satt dit polskruvar i för stora hål med det. Sitter som berget, och är lätt att forma med fingrarna!
Läste om en kille som lade gladpack på en plåt och tryckte mot massan för att få en platt och fin yta.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 20:35

detta är så illa att det krävs ny plåt och en migsvets. kan ju hämta lådan och ta bilder på hur illa det är. fan att man inte ska ha nått kasst slutsteg med helt plan front som man kan sno lådan ifrån :(

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 20:59

Ok Såpass alltså..
Kanske en billig plastlåda? http://www.svalander.se/shoppen/div.htm#lador
Så länge alltså, det är så billigt att jag nog skall tänka på det själv, om jag behöver en till.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 21:07

Känns det inte lite klent att använda plastlådor ? Själv skulle jag nog hellre köpa en låda av metall, visst det är dyrare men kvaliten och hållfastheten e ju så mycket bättre, ventilerad skulle inte va fel eftersom man då kan gömma flänsarna inuti.

EDIT: Jag ber om ursäkt om jag gick för mycket offtopic i din tråd.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 21:47

Ja, jo det är klart.. apropå ventilerade lådor av metall, de flesta har väll en hel trave 486:or med AT nätagg i källaren? jag vill minnas att t.ex victors AT nätagg var ganska coola..svarta och avlånga med ok "front" .. såg på en gainclone-sida någon som använt just ATagg lådor till sina gc :wink:

EDIT:
Jag e själv helt offtopic så det är hel-lugnt :lol:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 21:52

De där kubformade nätaggen utnyttjar jag redan, faktiskt ett sånnt jag byggde mitt gainclone i förut. Menar du de där platta avlånga med en solenoid (elektromagnet med en kolv) vid sidan om mitten ? I sånna fall har jag ett sånnt eller iaf delar av låddan.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 22:07

Det är nog ett sånt, har dock inte kollat innuti den :oops: :lol: Men de lådorna är snygga tycker jag. Jag vill faktiskt hellre ha en liten låda till min framtida gc än en stor. Verkar häftigt att kunna imponera med "den lilla lådan med det stora ljudet" 8)
Läst någonstans om att använda en skivspelartallrik som kylfläns, inte så litet, men dock koolt! Jag ska bara köra med sentec-lådan tills jag hittat något häftigt och helskumt :twisted:

Edit:
Detta skulle kunna bli läckert.. :idea: http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.p ... tID=370206
Monoblock en brevid varje högtalare, med skivspelartallrikar som kylare.. snacka om penisförlängarhifi 8O :twisted: 8) :lol:
Senast redigerad av postpunk 2004-06-21 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 22:09

Kanske jag kan få ta över sentec lådan sen om du hittar nått bättre ??? Btw har du nån bild på låddan eller steget innan du rev det ???
Snuskhifi kan man också kalla det, även tjejjer lär tända på hifi som liknar det där :wink:
Senast redigerad av Tekko 2004-06-21 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 22:18

Jag kan fixa bilder (typ imorrn) och skall tänka på saken :)

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 22:34

Ok

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-21 22:46

Bara så att jag inte ångrar mig, du vet, men jag tror nog att lådjäveln skulle må bättre i ett hem där den uppskattas :lol:

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 23:06

Hmmm jag hitta en bild på tradera, är det platt med bara en på/av ratt och en lampa fram och en kylfläns bak ?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-30 14:53

Japp , en sådan är det.
Visst kan jag tänka mig att skänka bort lådan om allt går som jag tänkt mig. Men nu gör det ju inte det just nu. Jag håller på att bli galen på transformatorer,lytar och likriktare :cry:

Återgå till DIY-forum