Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Att det är en tokig idé att folk skall sitta hemma och blindtesta är väl en självklarhet.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag tror att det allra första jag blindtestade var ett allpassfilter. Det satt på en labbplatta och jag hade med lite logik för att generera slump, har jag för mig.
Men det var länge sen, jag var nog 18 eller nåt.
Hur gick det?![]()
meanmachine skrev:Håller inte med dig svante. Jag har testat lite och nivåmatchning är inte att leka med. Sen när du väl detekterar förändring, hur tolka detta? Samt om nu felt i denna känsliga apparat uppstår kommer det en massa tokstollar ut på forumen med en massa rappakalja som i ett korrekt utfört test inte är sant.
Svante skrev:Världen går ju inte under för att ett blindtest går fel.
phloam skrev:Jag undrar mest hur detta blindtest-ivrandet påverkar musiklyssnandet eller hifi-beteendet i hus och hem. Jag har aldrig blindtestat nånting och lär aldrig göra det heller; får jag kalla mig hifi-entusiast ändå? Har det gått mode i det hela?
Svante skrev:Äh, jag slänger in länken igen:
http://www.youtube.com/watch?v=jJPmuPrs3IY
Svante skrev:IngOehman skrev:Att det är en tokig idé att folk skall sitta hemma och blindtesta är väl en självklarhet.
Nej det är ju självklart att folk inte skall inte göra det, men jag tycker att alla som vill bör prova och inte låta sig skrämmas av att det är mycket att tänka på.
Att bara forskare och tidningsskribenter ska få göra det är väl en onödigt elitistisk uppfattning.
Blindtestning är för kul för det.
Chris_Lymme skrev:Svante skrev:Äh, jag slänger in länken igen:
http://www.youtube.com/watch?v=jJPmuPrs3IY
Dagens skratt, utan tvekan,men frågan är väl vilken betydelse det har för en trogen återgivning av musik?
KarlXII skrev:Men ärligt talat börjar det nästan bli en förutsättning i vissa läger fär att överhuvud taget får prata om Hifi-prylar - annars är det ju bara "ointressanta lyssningstest" eller rentav "pseudovetenskap".
Det går ju inte att försöka starta en tråd i något forum idag om en provlyssning utan att det ställs krav på blindtester.
Jäkligt synd tycker jag. En icke öväsentlig del av nöjet med hobbyn är ju att dela upplevelser. Utseendet, finesser oh priset känns ju inte lika intressant.
KarlXII skrev:Men ärligt talat börjar det nästan bli en förutsättning i vissa läger fär att överhuvud taget får prata om Hifi-prylar - annars är det ju bara "ointressanta lyssningstest" eller rentav "pseudovetenskap".
Svante skrev:IngOehman skrev:Att det är en tokig idé att folk skall sitta hemma och blindtesta är väl en självklarhet.
Nej det är ju självklart att folk inte skall inte göra det, men jag tycker att alla som vill bör prova och inte låta sig skrämmas av att det är mycket att tänka på.
Att bara forskare och tidningsskribenter ska få göra det är väl en onödigt elitistisk uppfattning.
Svante skrev:Blindtestning är för kul för det.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Jag tror att det allra första jag blindtestade var ett allpassfilter. Det satt på en labbplatta och jag hade med lite logik för att generera slump, har jag för mig.
Men det var länge sen, jag var nog 18 eller nåt.
Hur gick det?![]()
Jag hörde inte ett gnutt.
IngOehman skrev:Och vilka slutsatser drar du av det?
Vh, iö
m_persson79 skrev:Vilken trevlig BT-tråd.![]()
Vad vill du testa?KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester.
KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester.
DAC kan man ju svårligen annat än A/B-testa mot en annan DAC. Förslagsvis har du en spelare som du plockar ut digitalt in i DAC:en, och sedan jämför du analogt ut från DAC:en med analogt ut från spelaren.KarlXII skrev:Almen skrev:Vad vill du testa?
Först i kö ligger DAC och förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster