Blindtester? Kanske.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 19:21

IÖ, jag förstår precis vad du skriver och kan bara säga att du har helt rätt. Den naturliga utvecklingen för en ljudentusiast är neutralitet och exakt återgivning. Färgningar är egentligen bara hinder och begränsningar i det avseendet.

Många entusiaster börjar med kraftigt färgande anläggningar tidigt i sin bana - eftersom det låter mest och häftigast då - men med ökad erfarenhet söker de sig närmare och närmare en neutral återgivning på grund av att man alltid tröttnar på en färgning.

Men för egen del är ambitionsnivån en annan. När man sitter på en konsert får man sällan ett helt perfekt ljud, så som det låter på en skiva. Däremot får man en varm, omslutande och smått överväldigande ljudupplevelse.

I verkliga livet har träinstrument - både stråkar och blås - en sjungande egenskap som väldigt sällan går att återskapa i en anläggning. En person som spelar cello i ett hus kan få varje rum att genljuda av instrumentets klang. Detta går knappt med en stereo. Men om man lägger till en mycket försiktig rörfärgning kan man få träet i en stradivarius att sjunga lite mer än vanligt och tillräckligt för att förstärka illusionen av att instrumentet finns i samma rum.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 19:36

IngOehman skrev:Att det är en tokig idé att folk skall sitta hemma och blindtesta är väl en självklarhet.

Nej det är ju självklart att folk inte skall inte göra det, men jag tycker att alla som vill bör prova och inte låta sig skrämmas av att det är mycket att tänka på.

Att bara forskare och tidningsskribenter ska få göra det är väl en onödigt elitistisk uppfattning.

Blindtestning är för kul för det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Blindtester? Kanske.

Inläggav Svante » 2007-09-15 19:37

IngOehman skrev:
Svante skrev:Jag tror att det allra första jag blindtestade var ett allpassfilter. Det satt på en labbplatta och jag hade med lite logik för att generera slump, har jag för mig.

Men det var länge sen, jag var nog 18 eller nåt.

Hur gick det? :P

Jag hörde inte ett gnutt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 19:48

Håller inte med dig svante. Jag har testat lite och nivåmatchning är inte att leka med. Sen när du väl detekterar förändring, hur tolka detta? Samt om nu felt i denna känsliga apparat uppstår kommer det en massa tokstollar ut på forumen med en massa rappakalja som i ett korrekt utfört test inte är sant.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 19:59

meanmachine skrev:Håller inte med dig svante. Jag har testat lite och nivåmatchning är inte att leka med. Sen när du väl detekterar förändring, hur tolka detta? Samt om nu felt i denna känsliga apparat uppstår kommer det en massa tokstollar ut på forumen med en massa rappakalja som i ett korrekt utfört test inte är sant.

Och?

Alltså, man kan inte lära sig något utan att göra fel i början. Jag tycker nog att det är bättre att göra fel i tio blindtester så att det elfte blir rätt. Då har man ju lärt sig nåt.

Jag menar, världen går ju inte under för att ett blindtest går fel.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 20:16

Visst köper det. Allt form av testade är väl upplysande om man är ute efter detta. Finns nog lika många för som nackdelar. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 20:52

Svante skrev:Världen går ju inte under för att ett blindtest går fel.

Låter som en slogan :D
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-15 21:37

Jag undrar mest hur detta blindtest-ivrandet påverkar musiklyssnandet eller hifi-beteendet i hus och hem. Jag har aldrig blindtestat nånting och lär aldrig göra det heller; får jag kalla mig hifi-entusiast ändå? Har det gått mode i det hela?

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 21:44

Absolut. Jag har aldrig krävt ett blindtest av någon för att få uttala sig om hifi. De allra flesta som skriver om blindtest gör dem inte själva regelbundet heller.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 21:47

phloam skrev:Jag undrar mest hur detta blindtest-ivrandet påverkar musiklyssnandet eller hifi-beteendet i hus och hem. Jag har aldrig blindtestat nånting och lär aldrig göra det heller; får jag kalla mig hifi-entusiast ändå? Har det gått mode i det hela?

Jag hoppas att det påverkar så att de som vill provar på och att de som inte vill inte känner att de behöver men ändå blir medvetna om att hjärnan är lättlurad.

Äh, jag slänger in länken igen:
http://www.youtube.com/watch?v=jJPmuPrs3IY

Entusiast är man ju om man är entusiastisk och det tror jag du är. Och visst går de mode i allt, och då gäller det att hålla huvudet kallt och ta till sig det som är vettigt.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 21:59

Svante skrev:Äh, jag slänger in länken igen:

Dagens skratt, utan tvekan,men frågan är väl vilken betydelse det har för en trogen återgivning av musik?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-15 22:19

Svante skrev:
IngOehman skrev:Att det är en tokig idé att folk skall sitta hemma och blindtesta är väl en självklarhet.

Nej det är ju självklart att folk inte skall inte göra det, men jag tycker att alla som vill bör prova och inte låta sig skrämmas av att det är mycket att tänka på.

Att bara forskare och tidningsskribenter ska få göra det är väl en onödigt elitistisk uppfattning.

Blindtestning är för kul för det.

Kul och kul. :D

Men ärligt talat börjar det nästan bli en förutsättning i vissa läger fär att överhuvud taget får prata om Hifi-prylar - annars är det ju bara "ointressanta lyssningstest" eller rentav "pseudovetenskap".
Det går ju inte att försöka starta en tråd i något forum idag om en provlyssning utan att det ställs krav på blindtester.

Jäkligt synd tycker jag. En icke öväsentlig del av nöjet med hobbyn är ju att dela upplevelser. Utseendet, finesser oh priset känns ju inte lika intressant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 22:25

Chris_Lymme skrev:
Svante skrev:Äh, jag slänger in länken igen:

Dagens skratt, utan tvekan,men frågan är väl vilken betydelse det har för en trogen återgivning av musik?

Jag tror att vem som helst som hade hört sången utan texten hade hört att det var ryska. Nu undrar man om det verkligen är rätt text. Åtminstone gör jag det. Och visst hör man att skon sa "saliv"?

Lyssningsintrycket påverkas av det man ser. Det hjälper oss i det dagliga livet att väga samman intrycken från alla sinnena till en upplevelse om vad som har hänt i verkligheten. Men det har aldrig varit någon stor evolutionär fördel att kunna välja den stereo som verkligen har det bästa ljudet. Hifilyssnandet är för ungt för att ha satt spår i generna ännu.

Alltså, vill man veta något säkert om hur ljudet verkligen är mha lyssning måste man stänga bort alla andra intryck. Det kan man göra med blindtest.

Om det är noga alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-15 22:30

KarlXII skrev:Men ärligt talat börjar det nästan bli en förutsättning i vissa läger fär att överhuvud taget får prata om Hifi-prylar - annars är det ju bara "ointressanta lyssningstest" eller rentav "pseudovetenskap".
Det går ju inte att försöka starta en tråd i något forum idag om en provlyssning utan att det ställs krav på blindtester.

Jäkligt synd tycker jag. En icke öväsentlig del av nöjet med hobbyn är ju att dela upplevelser. Utseendet, finesser oh priset känns ju inte lika intressant.

Mm, jag tror man behöver göra klart att man vill förmedla sin upplevelse. Det är när förklaringarna till upplevelsen börjar diskuteras som det du beskriver händer.

Kanske ska man i förstainlägget be folk att låta bli att förklara dina intryck.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-15 23:17

Helt sant.

Men det känns som om vi lämnar ämnet litet grann.

Finns det någonstans på nätet en att tänka på-lista och/eller en spec på förutsättningar och genomförande av ett korrekt, enligt konstens alla, blindtest?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-15 23:24

Svante skrev:Entusiast är man ju om man är entusiastisk

:D Bästa hifi-definitionen på länge!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-15 23:54

KarlXII skrev:Men ärligt talat börjar det nästan bli en förutsättning i vissa läger fär att överhuvud taget får prata om Hifi-prylar - annars är det ju bara "ointressanta lyssningstest" eller rentav "pseudovetenskap".

Håller med dej och det är förj****t. Grejen är att de som oftast bitchar om detta inte har koll på:

1. Metod
2. Syfte
3. Begränsningar
4. Tolkningen av resultat

Blanda sen in en övertro på alena saliggörande /transparens/ och ringaktande av andra egenskaper än de rent ljudliga - ofta kombinerat med allmän konservativ livshållning (eller förändringsovillighet)... och förvirring och knasigheter är ett faktum.

Hur ofta har man inte läst ungefär: "Apparat X är blindtestad och funnen relativt transparent. Därför är den bättre än apparat Z" - och andra liknande galenskaper. (ibland är apparat Z inte ens testad)

Blindtester är ett bra och kraftfullt redskap. Det är det det är - varesig mer eller mindre.

Utöver detta bör tillläggas att i begreppet vetande ryms mer än i begreppet vetenskap. I begreppet vetenskap ryms mer är naturvetenskap. I begreppet naturvetenskap ryms mer än ljudteknik. Jag ser egenligen ingen som helt anledning att ljudtekniken skall ha någonsorts tolkningsföreträde till begreppen associerade till hifi.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-16 00:42

Jag tycker för min del att det är skitkul om man berättar att man är nöjd med något, eller när man gjort någon sopig tabbe.

Det behövs det inga blintester för.

Blindtester behöver man minsann inte göra annat än om man testar saker för att delge andra hur de beter sig, som en kategorisering, en hjälp. Aldrig något tvång. Vill man inte behöver man inte.

Sedan är det ju en annan sak om man hävdar något, och ger råd om diverse saker, då tycker jag det är bra om man är säker på sin sak - men det är min åsikt - och därför är jag rätt återhållsam med att ge råd vad gäller inköp av utrustning.

Tror faktiskt inte jag personligen rekommenderat en enda CD-spelare eller DVD-spelare, eller för den sakens skull ens någon hemmabioförstärkare utan förbehåll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-16 02:21

Svante skrev:

Ja, är det någon som har den uppfattningen? :o

Jag skrev precis det jag menade (även om jag inte fetade SKALL vilket jag kanske borde ha gjort om du tolkade att jag menade något annat).

Alla gör förhoppningsvis de tester de önskar göra.

Svante skrev:Blindtestning är för kul för det.

Tycker du ja. Själv slipper jag helst. Jag varken gillar apparater eller delar din förtjusning över sinussvep.

För mig är införskaffande av hifi-apparater något jag gör för att kunna spela musik, och min ambition är att göra införskaffanden som gör jag jag kan leva med anläggningen bekymmerlöst så länge som möjligt (vill helst slippa tänka på den helt). Jag vill alltså ha det överstökat så snabbt som möjligt, men utan att det sker på bekostnad av några förnuftiga val.

Jag vill ju bara göra det som är kul på riktigt - spela fonogram och videogram! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-16 02:25, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-16 02:23

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Jag tror att det allra första jag blindtestade var ett allpassfilter. Det satt på en labbplatta och jag hade med lite logik för att generera slump, har jag för mig.

Men det var länge sen, jag var nog 18 eller nåt.

Hur gick det? :P

Jag hörde inte ett gnutt.

Och vilka slutsatser drar du av det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-16 02:27

IngOehman skrev:Och vilka slutsatser drar du av det?
Vh, iö

Att jag inte lyckades höra det då...?

Och att den skillnad som eventuellt fanns troligen var mycket mindre än de enkla lågpassfilter som jag labbade med samtidigt och lyckades detektera.

Varför undrar du?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-16 02:45

Jag undrar på grund av att alla som undersökt det verkar ha kommit till samma slutsats - att vi inte är speciellt känsliga för fasdistorsion, ens om den är så stor att ett oscilloskop skildrar en illa sargad signal om den är komplex (består av fler frekvenser än en).

Trots det finns det många högtalartillverkare som gör stora ansträngningar för att åstadkomma faslinjära högtalare (låt oss skippa diskussionen om exakt vad det betyder denna gång).

Den första gång jag kom i kontakt med någon studie i ämnet var för mycket länge sedan, och det var en studie som gjorts i tyskland på 30- eller 40-talet, och den gången drogs slutsatsen att mänskliga hörseln inte kan höra fasdistorsion. Rätt ovetenskapligt med andra ord.

Väldigt många högtalrtillverkare anser sig veta att faslinjäritet har den ena eller andra betydelsen för ljudkvaliteten, men när jag får höra vilka (tossiga) experiment de gjort är det varje gång uppenbart att det inte ens är fasdistorsion de undersökt, utan det de skapat parallellt med det de tror att de undersökt. Främst de distorsionsskillnader och spridningsdito som uppstått som funkion av de gemometriska och delningsfilterändringar de gjort.

Din slutsats verkar sund!

Jag delar den, men har funnit att fasdistorsion faktiskt är detekterbart under vissa förutsättningar. För det mesta kan man dock bortse ifrån det, i synnerhet om det betyder att man kan vinna förtjänster på annat håll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-16 10:34

Ja, det är enkelt att visa att påståendet "fasvridning är ohörbart" är fel. Det går att bygga digitala filter som gör att fasen byter tecken, och gör man det så kommer signalen att spelas upp baklänges. Typ, hörbart, ja.

Det går tom att göra analogt; ta en bit rullband och vänd den fel i bandspelaren.

Det är dock inte vad man brukar mena med fasvridning (jag ogillar "fasdistorsion" eftersom fasvridning är en linjär process (men vill inte ha en terminologidiskussion nu)), utan man brukar mena det som ett någorlunda enkelt filter introducerar i signalen. När det gäller högtalare kan det vara delningsfiltret.

Om man ställer sig on-axis i ekofri rymd med en högtalare med ideala element och tager sig ett typiskt 2:a ordningens LR-filter, så uppstår ett första ordningens allpassfilter. Därför är det särskilt intressant att udersöka just sådana filter och det var det jag gjorde då. Och hittade inte ett gnutt.

Senare har jag gjort om försöket och precis som du lyckats detektera det med "rätt" musik och brytfrekvens, men det var inte lätt. Utan möjlighet till blindtestning skulle jag aldrig våga stå för att det fanns en skillnad. Det jag hörde skulle jag säga är helt betydelselöst under normala lyssningsförutsättningar.

...men om man inte har en ideal högtalare och står off-axis då, hör man fasdistorsionen då då? Tja, det har man ju inte testat med experimentet, men off axis är typiskt tonkurveändringarna så stora att de för länge sedan har passerat hörbarhetsgränsen, så att tro att man hör fasskillnader i summasignalen genom att "lyssna" off-axis, tja, det har man liksom inte visat. Man hör skillnad, ja, men är det fasinnehållet i summasignalen som gör det?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-09-16 12:59

Vilken trevlig BT-tråd. :o

:)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-18 17:57

m_persson79 skrev:Vilken trevlig BT-tråd. :o

:)

Den blev mycket trevlig. Delvis konsensus, delvis lite hålla händerna och sjunga "We will overcome". Mycket bra,

Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 18:09

KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester. 8)
Vad vill du testa?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-18 18:20

Almen skrev:
KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester. 8)
Vad vill du testa?

Först i kö ligger DAC och förstärkare.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-18 19:30

Man löder ihop en sån här kanske?
Man kan köra dubbel blind tester med den också .... :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 19:39

KarlXII skrev:
Almen skrev:Vad vill du testa?

Först i kö ligger DAC och förstärkare.
DAC kan man ju svårligen annat än A/B-testa mot en annan DAC. Förslagsvis har du en spelare som du plockar ut digitalt in i DAC:en, och sedan jämför du analogt ut från DAC:en med analogt ut från spelaren.

Viktigt att fixa en switch så att du enkelt kan byta källa, helst utan att det hörs något. Se phons inlägg. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-18 19:43

Man kan väl köra samma digitala signal in till båda DAC och växla utgång blint från dem?
(har inte provat .... )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi