Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jo så verkar det vara. Här har jag bara flyttat miken, samma högtalare med två element.
luminous skrev:Det krävs nog att du lägger till framväggen, och dessutom blir det ju en andra ordningens reflektion som studsar i framvägg --> golv --> lyssnare. För reflektionerna bakåt behövs det tas med högtalarens riktningsverkan. Tänkte själv pilla lite med det, men jag undrar hur man ska ändra fasen när man skalar frekvensgången bakåt pga riktningsverkan?
Naqref™ skrev:Svante skrev:Jo så verkar det vara. Här har jag bara flyttat miken, samma högtalare med två element.
Hmmm, noterar att du får starkare interferenser för längre avstånd från golvet. Precis tvärtom från mina simuleringsgissningar. Kan man hänföra det till att du tar med riktverkan (som ju blir lägre vid lägre frekvenser) hos elementen?
Svante skrev:Kanske är det den riktverkan som uppstår pga att det är två element (snarare än att varje element har riktverkan) som gör det.
Nusse skrev:Såg precis att Eltek har basarna som veckans vara (senast 9/9). Köper man 4st sparar man kanske ~1.000 kr jämfört med hifikit.
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/newsdet401.htm
luminous skrev:Varför inte testa den nya ER18RNX basen? Liknande parametrar men nästan halva induktansen och fin frekvensgång verkar det som.
jonasz skrev:Det nya ER elementet har kortslutningsringar i magnetsystemet och darmed lagre distorsion. Kor pa det!
This is a new reed cone woofer from Seas. Construction is very similar to the older CA18 coated paper woofers, with one exception: the motor has a single copper sleeve mounted on the T-shaped pole piece below the gap. This is reflected in it's improved harmonic distortion performance in the midbass and lower midrange. HD seems to be somewhere between Seas Excel and standard line. Since this woofer is priced clearly within the rest of the standard line, value is very high. The response curve is relatively smooth with a mild breakup at 4.5kHz, which may need to be dealt with depending on how high it's crossed over.
Naqref™ skrev:
Frågan är varför det skiljer sig. Visst överensstämmer det hjälpligt men inte helt. Det beror gissningsvis på att jag inte har med faskurvan för alla små reflexer i baffelkanten i summeringen och förenklar en aning. Basta! är alltså tekniskt överlägset. Frågan är om det är ett acceptabelt fel att arbeta vidare med ändå? Det är ett rätt stort arbete att göra en helt ny baffelfunktion. HmmmI o f s så blir felet här inte större än att man stöter till högtalarna lite så de flyttar sig. Frågan är om felet kommer att bli praktiskt större när man frångår oändlighetsperspektivet och flyttar sig närmare högtalaren. Eller om det kommer bli tvärtom. Får klura.
Mr_Ekan skrev:Spännande projekt. Har du också i Basta! möjlighet att studera direktljud summerat med vägg- och golvreflexer? Sen undrar jag, som novis, hur ett filter ska kunna kompensera för dessa saftiga interferenser...?
Svante skrev:Hmm du menar mellan röd och svart, och framförallt dippen vid 80/100 Hz?
Jag vet ju inte riktigt vad din baffelmodell innehåller, men jag har ju en massa källor längs kanten och de har ett fasläge som motsvarar avståndet mellan varje punkt på högtalarmembranet och kanten. Kantkällan strålar lika starkt bakåt och framåt, men med motsatt tecken. Vågen som går bakåt och reflekteras av väggen och får en fasförskjutning till, motsvarande dubbla avståndet till väggen. Vågen som reflekterats mot väggen försvagas dessutom motsvarande det ökade avståndet. Reflexionen vid väggen är total i Basta!.
Alltså, dippen vid 80/100 Hz uppkommer ju av att två källor tar ut varandra. Om styrkeförhållandet eller fasförhållandet ändras mellan de två kommer dippen att flyttas och det där är rätt känsligt. Det kan man se om man försöker mäta elementdippen i ett basreflexsystem och basreflexröret sitter för nära elementet. Bidraget från röret förskjuter då dippen mot lägre frekvenser.
Vem som har rätt av dig och mig återstår väl att se. Jag ser fram emot mätningarna!
Mr_Ekan skrev:Sen undrar jag, som novis, hur ett filter ska kunna kompensera för dessa saftiga interferenser...?
Naqref™ skrev:Bla bla
Naqref™ skrev:Min fundering var om du hade någon form av frekvensberoende riktningsverkan av kantreflexen beroende på avståndet från den primära ljudkällan och baffelkanten.
Svante skrev:Naqref™ skrev:Min fundering var om du hade någon form av frekvensberoende riktningsverkan av kantreflexen beroende på avståndet från den primära ljudkällan och baffelkanten.
Nix. Det ska man inte ha heller, för den är inte frekvensberoende. Frekvensberoendet kommer från den globala geometrin pga interferens, inte från den lokala i varje kantsegment.
nl1970 skrev:Naqref™ skrev:Bla bla
Vill du göra en generellt bra 2.5vägare eller en 2.5-högtalare som är så bra som möjligt för dig i ditt rum, med dig sittande i soffan? verkar lite som att du fiskar, intressant för oss andra men varför inte bara göra dig själv gott med bygget? menar då, bygg för dig själv i första hand och dela med dig av kunskapen till oss mindre kunniga.
Svante skrev:
Jag vet ju inte riktigt vad din baffelmodell innehåller, men jag har ju en massa källor längs kanten och de har ett fasläge som motsvarar avståndet mellan varje punkt på högtalarmembranet och kanten. Kantkällan strålar lika starkt bakåt och framåt, men med motsatt tecken. Vågen som går bakåt och reflekteras av väggen och får en fasförskjutning till, motsvarande dubbla avståndet till väggen. Vågen som reflekterats mot väggen försvagas dessutom motsvarande det ökade avståndet. Reflexionen vid väggen är total i Basta!.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster