Moderator: Redaktörer
Moment-23 skrev:Jag skulle vilja få lite input från alla förnuftiga och kunniga människor på detta forum om vilka de vanligaste myterna är avseende hifiutrustning och konfiguration, och hur det egentligen förhåller sig.
Med "hur det egentligen förhåller sig" menar jag vad som kunnat visas i lyssningstester och via mätningar.
Jag bortser från saker som shaktistenar, träklossar och möss på högtalarna. Jag är intresserad av sådant som vid en ytlig undersökning kan verka trovärdigt men som sedan faller vid seriösare undersökning.
Några exempel som jag själv stött på:
* Bi-wire
* Balanserat kablage
* Klockbyte i cd spelare
* Byte av nätagg i spelare eller förstärkare
* Olika signal resp. högtalarkablar
* Olika externa D/A omvandlare
fler exempel?
Observera att bland ovanstående kan det finnas sådant som verkligen fungerar, jag drog till med sådant som man ofta hör/läser om.
Martin skrev:* Spikes
Martin skrev:Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.
Det är väl hugget som stucket enligt mitt sätt att se. Högtalarna kommer en spikeshöjd högre upp från golvet, om det är bra, dåligt eller varken eller beror väl från fall till fall.meanmachine skrev:Martin skrev:* Spikes
ÄR det bättra att ställa högtalaren på golvet direkt eller ha spikes?
Det tror inte jag.rhenrics skrev:Det lär ju få ner jitternivån iaf, eller?
meanmachine skrev:Martin skrev:* Spikes
ÄR det bättra att ställa högtalaren på golvet direkt eller ha spikes?
rhenrics skrev:Martin skrev:Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.
Att någon minsta grad av stabilitet vid avläsning av en cd behövs anser väl även du, sedan hur ytterliggare stabilitet över en viss nivå ger hörbara skillnader kan man möjligen tvista om. Det lär ju få ner jitternivån iaf, eller?
Max Headroom skrev:Spikes är bättre. Men bättre än spikes är att cykla ned till ICA, köpa några suddigummin och ställa högtalarna på dom itsället. Den som har spenderbyxorna på kan köpa SD-fötter anpassade för den akteulla högtalarens vikt.
Max_Headroom skrev:rhenrics skrev:Martin skrev:Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.
Att någon minsta grad av stabilitet vid avläsning av en cd behövs anser väl även du, sedan hur ytterliggare stabilitet över en viss nivå ger hörbara skillnader kan man möjligen tvista om. Det lär ju få ner jitternivån iaf, eller?
Nej, varför skulle man det? Det sitter väl en FIFO redan på prickupen?
Den som plockat isär en CD-spelare och sett hur den fungerar, eller sett mek-delen på en DVD-spelare för bärbara datorer inser snabbt att HiFi-branchen styrs mest av marknasdsfolk, som behöver "sale points". Inte av tekniker.
rhenrics skrev:Max_Headroom skrev:rhenrics skrev:Martin skrev:Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.
Nej, varför skulle man det? Det sitter väl en FIFO redan på prickupen?
Den som plockat isär en CD-spelare och sett hur den fungerar, eller sett mek-delen på en DVD-spelare för bärbara datorer inser snabbt att HiFi-branchen styrs mest av marknasdsfolk, som behöver "sale points". Inte av tekniker.
En dator anv en ROM avläsare med buffertminne, vilket också kan ses som ett slags stabiliserande åtgärd för avläsningsfel.
Förlusterna i SD-kuddar är inte så hemskt stora egentligen (har jag hört och fått uppfattning om), deras egenskaper är ju mest fjädrande. Jag tror inte det behöver bli så varma, men värme blir det.Moment-23 skrev:Ang SD kuddar, värms de upp något vid användning?
Den mekaniska energi de tar upp måste ju transformeras till något annat. Värme är väl det som ligger närmast till hands att tänka sig, eller?
Martin skrev:mapem: Ja, det är många som tycker att spikes funkar men det kan ju vara en myt för det...
Så om du ställer högtalarna direkt på stativet, blir det sämre då menar du? Har du provat någon annat än spikes som har samma höjd, blir det fortfarande sämre?
Max_Headroom skrev:
Så du menar att en CD kör bitströmmen rakt från pick-upen till DAC utan något minne där emellan? Det låter som en helt orimlig lösning.
Jag vet med säkerhet att det inte fungerar så i min spelare som har 10 sekunders skak-minne.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 36 gäster