Hifi-myter och hur det faktiskt.se är...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Hifi-myter och hur det faktiskt.se är...

Inläggav Moment-23 » 2007-09-17 09:50

Jag skulle vilja få lite input från alla förnuftiga och kunniga människor på detta forum om vilka de vanligaste myterna är avseende hifiutrustning och konfiguration, och hur det egentligen förhåller sig.

Med "hur det egentligen förhåller sig" menar jag vad som kunnat visas i lyssningstester och via mätningar.

Jag bortser från saker som shaktistenar, träklossar och möss på högtalarna. Jag är intresserad av sådant som vid en ytlig undersökning kan verka trovärdigt men som sedan faller vid seriösare undersökning.

Några exempel som jag själv stött på:
* Bi-wire
* Balanserat kablage
* Klockbyte i cd spelare
* Byte av nätagg i spelare eller förstärkare
* Olika signal resp. högtalarkablar
* Olika externa D/A omvandlare
fler exempel?

Observera att bland ovanstående kan det finnas sådant som verkligen fungerar, jag drog till med sådant som man ofta hör/läser om.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Hifi-myter och hur det faktiskt.se är...

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 10:37

Moment-23 skrev:Jag skulle vilja få lite input från alla förnuftiga och kunniga människor på detta forum om vilka de vanligaste myterna är avseende hifiutrustning och konfiguration, och hur det egentligen förhåller sig.

Med "hur det egentligen förhåller sig" menar jag vad som kunnat visas i lyssningstester och via mätningar.

Jag bortser från saker som shaktistenar, träklossar och möss på högtalarna. Jag är intresserad av sådant som vid en ytlig undersökning kan verka trovärdigt men som sedan faller vid seriösare undersökning.

Några exempel som jag själv stött på:
* Bi-wire
* Balanserat kablage
* Klockbyte i cd spelare
* Byte av nätagg i spelare eller förstärkare
* Olika signal resp. högtalarkablar
* Olika externa D/A omvandlare
fler exempel?

Observera att bland ovanstående kan det finnas sådant som verkligen fungerar, jag drog till med sådant som man ofta hör/läser om.

Vad gäller balanserat kablage, så beror det nog mycket på hur de balanserade apparaterna är byggda. Min amplifix och cdfix t ex, funkade bättre ihop när de kördes ballat. Oballat så hördes brum i högtalarna från cdfixen, ballat försvann brummet. Bättre kanalseparation också.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 11:11

* koaxiala elektriska vs. optiska digitalkablar.
* Stabilitet i CD-läsningen.
* Spikes

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 11:14

Martin skrev:* koaxiala elektriska vs. optiska digitalkablar.
* Stabilitet i CD-läsningen.
* Spikes

Stabilitet i CD-läsningen? Vad menas? :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 11:27

Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-17 11:38

Martin skrev:* Spikes

ÄR det bättra att ställa högtalaren på golvet direkt eller ha spikes? :?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 11:41

Martin skrev:Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.

Att någon minsta grad av stabilitet vid avläsning av en cd behövs anser väl även du, sedan hur ytterliggare stabilitet över en viss nivå ger hörbara skillnader kan man möjligen tvista om. Det lär ju få ner jitternivån iaf, eller?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 11:45

meanmachine skrev:

Det är väl hugget som stucket enligt mitt sätt att se. Högtalarna kommer en spikeshöjd högre upp från golvet, om det är bra, dåligt eller varken eller beror väl från fall till fall.

rhenrics skrev:Det lär ju få ner jitternivån iaf, eller?
Det tror inte jag.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-17 11:50

Är detta konstaterat via mätningar?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 11:53

meanmachine skrev:Är detta konstaterat via mätningar?
Ja, jag mätte med och utan spikes och kunde konstatera att högtalarna kom en spikeshöjd högre upp från golvet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-17 11:57

Alltså går du på hörsägen och det är då ingen veteskapligt hållbar myt. Utan man kan lika gärna påttala att spikes är ett gott tweak utan at ha fel. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 12:01

Hörsägen?

Jo, jag har hört att jorden är rund också men jag har faktiskt aldrig kollat det själv genom att segla jorden runt.

Vart vill du komma?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-17 12:05

Att du säger att spikes är en hifimyt. :o Du verkar tycka detta med utan att det är vetenskapligt fastslaget eller på en vänlig fråga så visade du inte på några konkreta bevis iaf.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-17 12:30

meanmachine skrev:

Spikes är bättre. Men bättre än spikes är att cykla ned till ICA, köpa några suddigummin och ställa högtalarna på dom itsället. Den som har spenderbyxorna på kan köpa SD-fötter anpassade för den akteulla högtalarens vikt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-17 12:32

rhenrics skrev:
Martin skrev:Tex sådana CD-läsarmekanismer som ska vara extra stabila, typ Pioneers uppocknertallrik och Sonys CD-puck-konstruktion, CD-slädar som tar med sig hela mekanismen ut, att CD:n rör sig istället för lasern osv.

Att någon minsta grad av stabilitet vid avläsning av en cd behövs anser väl även du, sedan hur ytterliggare stabilitet över en viss nivå ger hörbara skillnader kan man möjligen tvista om. Det lär ju få ner jitternivån iaf, eller?

Nej, varför skulle man det? Det sitter väl en FIFO redan på prickupen?

Den som plockat isär en CD-spelare och sett hur den fungerar, eller sett mek-delen på en DVD-spelare för bärbara datorer inser snabbt att HiFi-branchen styrs mest av marknasdsfolk, som behöver "sale points". Inte av tekniker.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-17 12:34

Max Headroom skrev:Spikes är bättre. Men bättre än spikes är att cykla ned till ICA, köpa några suddigummin och ställa högtalarna på dom itsället. Den som har spenderbyxorna på kan köpa SD-fötter anpassade för den akteulla högtalarens vikt.

Just så. Men det är då inte en myt iaf. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 12:38

Jag tycker att det är en myt. Visst du kan justera högtalarna så att de inte vickar om det är ett problem men är golvet plant så står de vält-stadigare utan spikes normalt. Ljudmässigt ser jag det som en myt iom att högtalarna inte blir vibrationsmässigt avkopplade från golvet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-17 12:43

meanmachine skrev:Att du säger att spikes är en hifimyt. :o Du verkar tycka detta med utan att det är vetenskapligt fastslaget eller på en vänlig fråga så visade du inte på några konkreta bevis iaf.

Hur spikes fungerar har varit känt sedan 1800 kallt. Det är BARA inom HiFi , dom senaste 20 åren, som detta alls disktureras och det efterfrågas bevis på något som varit känt i evigheter... Att själv gå till biblioteket och läsa en bok istället för en HiFi-tidning (skriven av tekniska noviser) är väl alldels för jobbigt...

Kodord: Maskindynamik. KTH har en bra bok. En röd. Kan ta reda på vad den heter när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 12:50

Max_Headroom skrev:
rhenrics skrev:

Den som plockat isär en CD-spelare och sett hur den fungerar, eller sett mek-delen på en DVD-spelare för bärbara datorer inser snabbt att HiFi-branchen styrs mest av marknasdsfolk, som behöver "sale points". Inte av tekniker.

En dator anv en ROM avläsare med buffertminne, vilket också kan ses som ett slags stabiliserande åtgärd för avläsningsfel. 8)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-17 12:54

Jag har både spikes och SD-suddegummin. Hängslen och livrem. Spikes mellan högtalare och stativ, SD-kuddar mellan stativ och golv. Detta låter bäst har jag kommit fram till under ett par års experimenterande. Med kuddar direkt under högtalarna blir ljudet oprecist. Därför spikes där. Med direkt metallisk kontakt till golvet fortplantas bastonerna i parketten. Därför kuddar där.

Så det där med spikes och kuddar är nog ingen myt. Ibland är det ena bäst, ibland det andra, ibland båda.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-17 12:55

Bra grabbar, jag vill ha fler myter, men gärna med någon liten förklaring i stil med: Det där är en myt för att... och det har bevisats genom följande undersökningar... länken hittar du här... :)

Ang. jitter, är det verkligen så att fifo käkar allt jitter?
Eller egentligen, när datat ska upp ur fifon så är det väl bla klockans kvalitet som avgör hur bra det blir. Mao det jitter som reduceras in i fifon kommer tillbaka i viss mån vid läsning ur fifon?

Myt eller verklighet?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 12:58

mapem: Ja, det är många som tycker att spikes funkar men det kan ju vara en myt för det...

Så om du ställer högtalarna direkt på stativet, blir det sämre då menar du? Har du provat någon annat än spikes som har samma höjd, blir det fortfarande sämre?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-17 12:58

Ang SD kuddar, värms de upp något vid användning?
Den mekaniska energi de tar upp måste ju transformeras till något annat. Värme är väl det som ligger närmast till hands att tänka sig, eller?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-17 12:59

rhenrics skrev:
Max_Headroom skrev:
rhenrics skrev:

En dator anv en ROM avläsare med buffertminne, vilket också kan ses som ett slags stabiliserande åtgärd för avläsningsfel. 8)

Så du menar att en CD kör bitströmmen rakt från pick-upen till DAC utan något minne där emellan? Det låter som en helt orimlig lösning.
Jag vet med säkerhet att det inte fungerar så i min spelare som har 10 sekunders skak-minne.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 13:04

Moment-23 skrev:Ang SD kuddar, värms de upp något vid användning?
Den mekaniska energi de tar upp måste ju transformeras till något annat. Värme är väl det som ligger närmast till hands att tänka sig, eller?
Förlusterna i SD-kuddar är inte så hemskt stora egentligen (har jag hört och fått uppfattning om), deras egenskaper är ju mest fjädrande. Jag tror inte det behöver bli så varma, men värme blir det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-17 13:04

Jag använder fyra stycken Moment-23 under varje högtalare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 13:07

Riktiga svampbob alltså? :)

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-09-17 13:08

Så du menar att en CD kör bitströmmen rakt från pick-upen till DAC utan något minne där emellan? Det låter som en helt orimlig lösning.

Det är masterklockan som klockar ut signalerna på de seriella utgångarna (data, fsynk och bitclock) på drivverket.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-17 14:33

Martin skrev:mapem: Ja, det är många som tycker att spikes funkar men det kan ju vara en myt för det...

Så om du ställer högtalarna direkt på stativet, blir det sämre då menar du? Har du provat någon annat än spikes som har samma höjd, blir det fortfarande sämre?

Nja dom kommer lite för lågt utan spikesen, som egentligen inte är spikes utan Dali cones, dvs spetsiga koner som vilar på små metallplattor med en liten urgröpning för spetsen. Men jag ska testa med något annat vid tillfälle, så får vi se om jag gått på någon myt. :) De lät väldigt bra när jag provlyssnade dem och de stod direkt, utan något emellan, ovanpå ett par golvhögtalare jag hade tidigare och som jag sålde till förmån för stativarna.

En myt jag har gått på men övervunnit är t ex den om den gröna pennans effekt på CD:ns kant.

Att dyra signalkablar har avgörande betydelse vill jag inte tro på, kanske för att jag är snål. Lakritssnören duger gott.

Bi-wiring tror jag inte riktigt på. Dessutom gillar jag inte ormbon på golvet.

Att kablar har riktning betvivlar jag starkt. Växelströmmen går ju ändå fram och tillbaka.

Bättre separata nätdelar vet jag kan ha positiv effekt. Men då kan man ju hävda att apparaten var för klent konstruerad från början.

Högtalarkablar har hörbara skillnader. Men de är så subtila att de inte står i proportion till priset, och dessutom är det inte säkert att dyra låter bättre alla gånger. Men annorlunda. Jag nöjer mig f n med billiga Supra Classic, tidigare med lampsladd, fast jag har ett par "finare" i garderoben. Min fru tycker de låter sämre, men framför allt är de klunsiga och för korta. Viktiga aspekter det med!

Som ni ser kan man också ha omvänd "placebo" (eller suggereringseffekt som jag hellre vill kalla det). Sånt som är dyrt eller fult vill man inte tro har någon effekt. :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-17 14:55

Max_Headroom skrev:
Jag vet med säkerhet att det inte fungerar så i min spelare som har 10 sekunders skak-minne.

Nä, men varken FIFO eller buffertminnet i en vanlig cd-spelare används för att korrigera eventuella felläsningar, utan avläsningen sker i realtid. Då är det viktigare att avläsningen redan från början skett så korrekt som möjligt. Eller stabilt om man så vill. 8)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi