Moment-23 skrev:Jag skulle vilja få lite input från alla förnuftiga och kunniga människor på detta forum om vilka de vanligaste myterna är avseende hifiutrustning och konfiguration, och hur det egentligen förhåller sig.
Med "hur det egentligen förhåller sig" menar jag vad som kunnat visas i lyssningstester och via mätningar.
Jag bortser från saker som shaktistenar, träklossar och möss på högtalarna. Jag är intresserad av sådant som vid en ytlig undersökning kan verka trovärdigt men som sedan faller vid seriösare undersökning.
Några exempel som jag själv stött på:
* Bi-wire
Ken definitivt ge hörbara skillnader (=behöver inte vara öppna test för att man skall höra det). Men man kan diskutera om det är till det bättre eller till det sämre. Min erfarenhet är väl att biwiring kan skapa ett falskt rum, som blir likartat oavsett vilken inspelning man spelar. Ungefär som det djup som uppstår när man placerar ett par högtalare mellan 1 och 3 meter framför en reflekterande vägg, men förstås i mindre gad.
Kort sagt: (O: ) Försämrar nog återgivningen, men (S: ) kan uppfattas (av vissa) som en positiv färgning, medan andra tycker att den sameness som kommer med på köpet gör verkan snarast negativ. (O: och S: = Objektivt kontra Subjektivt.)
* Balanserat kablage
Kan göra skillnaden mellan användbart och oanvändbart, i sammanhang där en obalanserad överföring ställer till med brum och knatter.
(O: ) När inte brum och knatter är ett problem talar det mesta för den obalanserade överföringen dock, som involverar mindre elektronik och därför normalt är den renaste och tystaste överföringen.
Var sak för sin situation, helt enkelt.
(S: ) Någon kan naturligtvis föredra den balanserade överföringen även om den inte behövs för att undertrycka störproblem, och även om den uppvisar högre distorsion och brus.
* Klockbyte i cd spelare
Kan teoretiskt resultera i både förbättringar och försämringar, men rätt ofta är de stora jitterorsakerna i en avspelning bara måttligt beronde på sjävla klockan.
Det går inte att utesluta fall där klockbyte gör hörbar skillnad till det bättre dock. Jag har träffat på två fall där det kunnat påvisas inverkan av servosystemen, som inte kunde bekämpas av klockbyte, men som kunde elimineras med hjälp av modifikationer i CD-spelarens nätdel.
* Byte av nätagg i spelare eller förstärkare
Kan ha allt från ingen till väldigt stor inverkan. Allra mest beroende av en styv och tyst närdel är oemotkopplade single end rörförstärkare, men de har å andra sidan den goda egenskapen att det märks redan "på tomgång". Således kan push pull-förstärkare med rör och utan motkoppling vara klurigare, eftersom de inte uppvisa problemen förrän signalen börjar gå genom apparaten. Inmodulerade fel av det slaget är MYCKET illaljudande, och märks inte säkert i en THD mätning.
* Olika signal resp. högtalarkablar
Signalkablar brukar i regel inte ha någon "egen" hörbarhet, men i kombination med undermåligt presterande kabeldrivare i sändaränden kan KLART hörbara problem uppstå. Minst problem med sådant brukar kablar som är lågkapacitiva ge. Därtill kan det uppstå STORA problem med interconnectkablar som inte är ordentligt skärmade. Narmalt räcker det dock utmärkt med en vanlig flätad skärm för att eventuell inläckt HF skall vara tillräckligt svag för att inte kunna provocera elektroniken att arbeta signifikant olinjärt, men i vissa specialfall räcker det inte.
När det gäller högtalarkablar kan hörbarhet uppstå när resistans och/eller induktansen blir för stor. Med högtalare med rimlig belastningsimpedans brukar det vara svårt att höra inverkan av kablar med resistans mindre än 0,1 ohm, och induktans mindre än 2 uH. Därutöver vågar jag inte utesluta effekter av tvärimpedansmodulation, som dock för det mesta är rätt svaga fel. Några andra hörbara effekter från högtalarkablar har jag inte lyckats detektera i några sammanhang, men det går aldrig att utesluta att det kan finnas. Jag har dock inte heller hört talas om några, som kunnat påvisa utan att lyssnarna haft facit tillgängligt samtidigt (då kan man ju påvisa vad som helst...).
* Olika externa D/A omvandlare
Kan göra rätt märkbara skillnader faktiskt. Vissa CD-spelare presterar längt ifrån CD-systemets potential. Å andra sidan finns det en hel del som kommer rätt nära, trots väldigt rimlig prisklass. Genom åren har LTS gjort ett ganska stort antal blindtester på CD-spelare, och så vitt jag kan minnas har vi kunna skilja på nästan alla vi testat. Skillnaderna har (med undantag av någon SONY med omkopplingsbara filter och en Pioneer-spelare med lagato link) varit förhållandevis små dock.
fler exempel?
Ja, det finns det säkert.
Observera att bland ovanstående kan det finnas sådant som verkligen fungerar, jag drog till med sådant som man ofta hör/läser om.
Jag håller med om att det mesta av det du tar upp är petitesser jmfört med de vanliga och mycket större felen i anläggningar, men ingen av dem skulle jag klassificera under "ohörbart".
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).