Hifi-myter och hur det faktiskt.se är...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-17 15:01

Men hur ofta är det problem med "knäppar" och "tick" i vanliga standard-CD-spelare? Jag tycker det är oftare som speciella CD-spelare med udda tekniska lösningar har problem med tex brända eller repiga skivor.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-09-17 15:08

meanmachine skrev:
Martin skrev:* Spikes

ÄR det bättra att ställa högtalaren på golvet direkt eller ha spikes? :?

Jag tycker att IÖ:s inlägg i tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=spikes
klargör det hela.

/Conny

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hifi-myter och hur det faktiskt.se är...

Inläggav IngOehman » 2007-09-17 15:32

mapem skrev:Så det där med spikes och kuddar är nog ingen myt. Ibland är det ena bäst, ibland det andra, ibland båda.

När är spikfötter bäst?

(Jag utgår ifrån ett förmodat önskemål att högtalaren skall stå stilla. Om man inte vill det är det ju en öppen fråga.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-17 15:49, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-17 15:42

mapem skrev:Så det där med spikes och kuddar är nog ingen myt. Ibland är det ena bäst, ibland det andra, ibland båda.

Jo, men ingen ifrågasätter väl inte om man kan höra skillnad eller inte. Frågan är väl om det blir en förbättring (mer opåverkat ljud)?
Där jag jobbar finns det massa maskiner som vibrerar och måste dämpas och jag kan berätta att "spike metoden" finns inte på ett enda ställe som det används, utan man dämpar det med olika former av fjädrar och dyl.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-17 15:47

Moment-23 skrev:Jag skulle vilja få lite input från alla förnuftiga och kunniga människor på detta forum om vilka de vanligaste myterna är avseende hifiutrustning och konfiguration, och hur det egentligen förhåller sig.

Med "hur det egentligen förhåller sig" menar jag vad som kunnat visas i lyssningstester och via mätningar.

Jag bortser från saker som shaktistenar, träklossar och möss på högtalarna. Jag är intresserad av sådant som vid en ytlig undersökning kan verka trovärdigt men som sedan faller vid seriösare undersökning.

Några exempel som jag själv stött på:
* Bi-wire

Ken definitivt ge hörbara skillnader (=behöver inte vara öppna test för att man skall höra det). Men man kan diskutera om det är till det bättre eller till det sämre. Min erfarenhet är väl att biwiring kan skapa ett falskt rum, som blir likartat oavsett vilken inspelning man spelar. Ungefär som det djup som uppstår när man placerar ett par högtalare mellan 1 och 3 meter framför en reflekterande vägg, men förstås i mindre gad.

Kort sagt: (O: ) Försämrar nog återgivningen, men (S: ) kan uppfattas (av vissa) som en positiv färgning, medan andra tycker att den sameness som kommer med på köpet gör verkan snarast negativ. (O: och S: = Objektivt kontra Subjektivt.)

* Balanserat kablage

Kan göra skillnaden mellan användbart och oanvändbart, i sammanhang där en obalanserad överföring ställer till med brum och knatter.

(O: ) När inte brum och knatter är ett problem talar det mesta för den obalanserade överföringen dock, som involverar mindre elektronik och därför normalt är den renaste och tystaste överföringen.

Var sak för sin situation, helt enkelt.

(S: ) Någon kan naturligtvis föredra den balanserade överföringen även om den inte behövs för att undertrycka störproblem, och även om den uppvisar högre distorsion och brus.

* Klockbyte i cd spelare

Kan teoretiskt resultera i både förbättringar och försämringar, men rätt ofta är de stora jitterorsakerna i en avspelning bara måttligt beronde på sjävla klockan.

Det går inte att utesluta fall där klockbyte gör hörbar skillnad till det bättre dock. Jag har träffat på två fall där det kunnat påvisas inverkan av servosystemen, som inte kunde bekämpas av klockbyte, men som kunde elimineras med hjälp av modifikationer i CD-spelarens nätdel.

* Byte av nätagg i spelare eller förstärkare

Kan ha allt från ingen till väldigt stor inverkan. Allra mest beroende av en styv och tyst närdel är oemotkopplade single end rörförstärkare, men de har å andra sidan den goda egenskapen att det märks redan "på tomgång". Således kan push pull-förstärkare med rör och utan motkoppling vara klurigare, eftersom de inte uppvisa problemen förrän signalen börjar gå genom apparaten. Inmodulerade fel av det slaget är MYCKET illaljudande, och märks inte säkert i en THD mätning.

* Olika signal resp. högtalarkablar

Signalkablar brukar i regel inte ha någon "egen" hörbarhet, men i kombination med undermåligt presterande kabeldrivare i sändaränden kan KLART hörbara problem uppstå. Minst problem med sådant brukar kablar som är lågkapacitiva ge. Därtill kan det uppstå STORA problem med interconnectkablar som inte är ordentligt skärmade. Narmalt räcker det dock utmärkt med en vanlig flätad skärm för att eventuell inläckt HF skall vara tillräckligt svag för att inte kunna provocera elektroniken att arbeta signifikant olinjärt, men i vissa specialfall räcker det inte.

När det gäller högtalarkablar kan hörbarhet uppstå när resistans och/eller induktansen blir för stor. Med högtalare med rimlig belastningsimpedans brukar det vara svårt att höra inverkan av kablar med resistans mindre än 0,1 ohm, och induktans mindre än 2 uH. Därutöver vågar jag inte utesluta effekter av tvärimpedansmodulation, som dock för det mesta är rätt svaga fel. Några andra hörbara effekter från högtalarkablar har jag inte lyckats detektera i några sammanhang, men det går aldrig att utesluta att det kan finnas. Jag har dock inte heller hört talas om några, som kunnat påvisa utan att lyssnarna haft facit tillgängligt samtidigt (då kan man ju påvisa vad som helst...).

* Olika externa D/A omvandlare

Kan göra rätt märkbara skillnader faktiskt. Vissa CD-spelare presterar längt ifrån CD-systemets potential. Å andra sidan finns det en hel del som kommer rätt nära, trots väldigt rimlig prisklass. Genom åren har LTS gjort ett ganska stort antal blindtester på CD-spelare, och så vitt jag kan minnas har vi kunna skilja på nästan alla vi testat. Skillnaderna har (med undantag av någon SONY med omkopplingsbara filter och en Pioneer-spelare med lagato link) varit förhållandevis små dock.

fler exempel?

Ja, det finns det säkert. :wink:

Observera att bland ovanstående kan det finnas sådant som verkligen fungerar, jag drog till med sådant som man ofta hör/läser om.

Jag håller med om att det mesta av det du tar upp är petitesser jmfört med de vanliga och mycket större felen i anläggningar, men ingen av dem skulle jag klassificera under "ohörbart".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-17 16:51

Kan definitivt ge hörbara skillnader (=behöver inte vara öppna test för att man skall höra det).

Genom vilket test hör man det bättre ?

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-09-17 17:14

En klassisk hifi-myt är väl att redbook-formatet har dålig felkorrigering.

En annan är att brända skivor aldrig kan låta lika bra som originalet.

edit: båda är såklart fel.
Senast redigerad av Supernollan 2007-09-17 19:24, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-17 17:16

subjektivisten skrev:... utan man dämpar det med olika former av fjädrar och dyl.

Spikes ÄR fjärdar. Fast jävligt hårda... Och dåligt dämpning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-17 17:26

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:... utan man dämpar det med olika former av fjädrar och dyl.

Spikes ÄR fjärdar. Fast jävligt hårda... Och dåligt dämpning.

Nja, det går ju se det så, men det är som sätta in gjutstål som "fjädrar" i bilen och anser det är fjädrar. Måste nog säga att föremålet bör iaf någolunda klarar av det som den är satt att göra för få kalla sig rätt namn. Annars kan precis vad som helst vara fjädrar, bara man sätter dom där. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-09-17 18:26

Sök.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-18 00:02

Johan_Lindroos skrev:Jag använder fyra stycken Moment-23 under varje högtalare.

Och varmt blir det :lol:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-18 00:19

IÖ:

Tack för utförligt svar!

Ang. högtalarkablar så läste jag en tråd här där du manade till viss försiktighet att använda EKK till "vanliga" högtalare.
Du skrev något i stil med att piP var konstruerade för EKK, men att det inte är säkert att det generellt passar till alla högtalare.

Menade du försiktighet avseende dimensionerna eller överhuvudtaget?
EKK är väl rätt lågohmiga? Det gynnar väl alla högtalare?

Jag kanske missuppfattade det du skrev men det renderade i alla fall en mental postit lapp :?

För övrigt anser jag Joe Satriani vara ett geni. Och DET är ingen myt utan lika sant som att jorden är rund 8)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-18 10:54

subjektivisten skrev:

Jo, men ingen ifrågasätter väl inte om man kan höra skillnad eller inte. Frågan är väl om det blir en förbättring (mer opåverkat ljud)?
Där jag jobbar finns det massa maskiner som vibrerar och måste dämpas och jag kan berätta att "spike metoden" finns inte på ett enda ställe som det används, utan man dämpar det med olika former av fjädrar och dyl.

Det viktiga för mig är att högtalarna står absolut stilla på stativen. Det kan man åstadkomma med spikar eller koner. Man skulle naturligtvis kunna skruva fast dem i stället, men då måste man göra åverkan på den vackra faner som finns på alla sidor runt mina högtalare.

Jag tror inte mycket på de mer esoteriska förklaringarna av funktionen hos spikes under högtalare.

Kuddarna under alltihop är för att isolera mot det resonanta trägolvet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi