Ronnie skrev:Aha.. Intressant att nysta lite i det här.
Jag minns inte vem Mussorgskypianisten var. Jag var inte där.
Läste dock på sajten att de har inspelningsutrustning redo.
Att det finns utrustning betyder ju inte att man gör någon "kommersiell" inspelning, av Tavlor på en utställning finns det ju i alla fall 10 inspelningar som är svåröverträffade (och 100 till som gjorts av samma anledning som du vill), så varför skulle man spela in den igen? Det finns inget svenskt skivbolag vid sidan av artisten själv som skulle tjäna några pengar på en sådan inspelning, och artisten endast om han säljer den vid sina konserter; men jag är tveksam till om han skulle få tillbaka sina pengar på överskådlig tid!
Hur som helst så tänkte jag mer på att alla dessa konserter borde resultera i hundratals CDs om året, från NÅGOT skivbolag...
Tänkte inte alls så mycket på inspelningar för radion (P2) ö.h.t.
Varför det? Sverige är en alldeles för liten marknad! Och svenska orkesterar, Gösteborgs Symfoniker undantaget, säljer bara hyffsade upplagor i specialrepertoir utomlands.
Just det.. så de stora orkestrarna avlönas av farbror staten och har kanske bara avtal med SR vad gäller inspelningar, d.v.s. musikerna kanske inte skulle FÅ tjäna extra på att ge ut några CDs om året?
Nej, så funkar det inte alls; i orkestermusikeravtalet (så vitt jag minns rätt) finns det reglerat hur många minuter musik som får ges ut med en viss orkester på skiva per år innom ramen för kollektivavtalet, för alla extra minuter någon vill ge ut med orkester måste de orkerstermusiker som deltog vid inspelning ersättas efter en minuttaxa, oftast (om jag förstått saker och ting rätt) kompenseras man med ob-tid som kan tas ut i form av ledighet, detta kan säkert variera från ställe till ställe. Jag har för mej att vi visst har någon filharmoniker bland medlemmarna på faktiskt.se, han kan kanske rätta mej!
Fast Konserthuset har sålt egna inspelningar vet jag...
Från Livekonserter? Deras kommersiella och någon box med historiska inspelning ja, men från Livekonserter?
Jag antar att världstjärnorna som kommer hit och gästspelar ofta har avtal sina egna skivbolag, och är bundna till dem på så vis?
För kommersiella inspelningar ja, SR inspelningar regleras direkt med artisten/agenten och konsertgivaren. -- man får anta att "världstjärnornas" skivbolag inte vill ha en massa konkurerande inspelningar och skvalpar och tar intresse från deras utgåvor!
Mer diskussionsmaterial:
Vad skulle hända t.ex. om Litet-Skivbolag-X knackar dirigenten på axeln och frågar om de får göra en inspelning av de här konserterna (att sälja (med vinst till artisten/arrangören))?
Med största säkerhet så kommer dirigenten/artisten att vänligt men bestämmt fråga hur mycket skivbolaget betalar i förskott och sedan händer det
ingenting, för jag antar att skivbolaget -X inte har några större tillgångar? -- och detta endast i fall dirigenten/artisten inte är kontraktsbunden av något annat skivbolag!
NYBROKAJENFredag 21/9 kl 19.00
Friedrich Lips, accordion spelar Piazzolla
Svyatoslav Lips, piano
Kammarorkester Power Strings
Dirigent: Jukka Pekka Kuusela
Finns förmodligen på skiva i någon form redan, så varför spela in? Friedrich Lips har gett ut massor av plattor på Melodiya och eget märke..
Symfoni och solister
Stockholms Symfoniorkester
Tjajkovskij: Symfoni nr 5
Solister: Susanne Francett, sång Per-Erik Jonsson violin, m fl
Dirigent: Nils-Gunnar Burlin
Tjajkovskijfemman med en hopplocksorkester? du skojjar, det är förmodligen bara dom inblandades mammor som skulle betala för en sådan CD! om än det!
Söndag 28/10 kl 15.00
Emmerich Kálmán 125 år
Jubileumskonsert
Stockholms Operettensemble med gästsolister från Ungern
Regi: Anne-Lie Kinnunen
Det finns så mycket Kalmaninspelningar redan på marknaden så jag är tveksam till det, mycket tveksam.
--
KONSERTHUSET
Fredag 2 november kl 12:15
Orgelmatiné
Erik Lundkvist orgel
Tournemire Improvisation sur le Te Deum
Stanford Final för orgel
Olsson Cantilena
Wagner Pilgrimskören ur Tannhäuser arr Liszt
Liszt Preludium och fuga över B-A-C-H
Rätta mej om jag har fel, men jag tror att Erik Lundqvist har spelat in det mesta av denna repertoir redan (Proprius?), så varför dubblera? Erik Lundkvist är förmodligen det enda av ovanstående jag skulle betala för att höra på skiva! Det är lite för kort program, men annars är detta en konsert SR skulle kunna spela in!
Om däremot filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, kanske Hovkappellet och Malmö SO började ge ut väl valda verk från sina konserter skulle det kanske kunna vara intressant, men jag har svårt att se vilket slags repertoir som skulle locka tillräckligt med köpare? om man jömför med som stora Londonorkestrarna eller Concertgebouw Orkest så har dom ju fördelen av att ha dom största namnen bland dirigenter och solister när dom ger ut sina liveplattor, dom spelar in begränsad repertoir och dom har mångdubbelt större lokal publik. Jag ser helt enkelt inte att det finns någon marknad för motsvarande i Sverige!!?
/ptr