Vem spelar in?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3032
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Vem spelar in?

Inläggav Ronnie » 2007-09-17 12:24

Martha Argerich spelar piano i Konserthuset den 20:e november.
Beethovens femte spelas dan därpå.
Nyss spelade någon Mussorgsky på piano vid Nybrokajen och det var Griegfestival...

Vem spelar in alternativt av-någon-anledning-spelar-inte-in alla dessa konserter i Sverige?

Nyfiken på branschen och hur det funkar.

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2007-09-17 17:52

Rent hypotetiskt skulle SR (P2) kunna spela in alla tre konserterna, men jag är osäker på vad dom har för avtal med tex. konserthuset/filharmonikerna nu för tiden.. Mycket av detta regleras i musikersförbundets fackavtal, tex hur många minuter studioinspelad musik som orkestern får medverka i varje år, detta exkluderar inspelningar för radio & TV (Så vitt jag vet..). När SR spelar in en konsert utanför de stora orkestrarna ha avtal med antingen arrangören och/eller artisten och generellt betalas artisten en minuttaxa för ett visst antal utsändningar (typ 3) av konsertinspelningen.

Troligt så rullar det något slags ref-bandning på alla konserter som förekommer i konserthuset, typ, två mikrofoner i taket (det sker på dom flesta konserthus).. Tveksammt om Martha A går med på att låta SR spela in konserten, dessutom är hon känd för att med nån minuts varsel ställa in sina konserter.

Minns inte några fasta mikrofoner på Nybrokajen, vem spelade? ibland brukar artisterna spela in sig själva (jag spelar in en hel del konserter åt olika artister).. Griegfestivalen har jag ingen koll på!

Men i princip så spelar ingen in konserten, varför skulle man göra det? det är ju ingen av dom svenska orkestrarna som insett det förträffliga med att ge ut liveplattor med sig själva..

med lite otur kanske det satt någon med boothleggöron i publiken och spelade in för eget nöjje, sånnt har ju alltid förekommit, trots att det är olagligt! :oops: 8O

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3032
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2007-09-17 18:31

Aha.. Intressant att nysta lite i det här.

Jag minns inte vem Mussorgskypianisten var. Jag var inte där.
Läste dock på sajten att de har inspelningsutrustning redo.

Hur som helst så tänkte jag mer på att alla dessa konserter borde resultera i hundratals CDs om året, från NÅGOT skivbolag...
Tänkte inte alls så mycket på inspelningar för radion (P2) ö.h.t.

Just det.. så de stora orkestrarna avlönas av farbror staten och har kanske bara avtal med SR vad gäller inspelningar, d.v.s. musikerna kanske inte skulle FÅ tjäna extra på att ge ut några CDs om året?

Fast Konserthuset har sålt egna inspelningar vet jag...

Jag antar att världstjärnorna som kommer hit och gästspelar ofta har avtal sina egna skivbolag, och är bundna till dem på så vis?


Mer diskussionsmaterial:
Vad skulle hända t.ex. om Litet-Skivbolag-X knackar dirigenten på axeln och frågar om de får göra en inspelning av de här konserterna (att sälja (med vinst till artisten/arrangören))?


NYBROKAJEN

Fredag 21/9 kl 19.00

Friedrich Lips, accordion spelar Piazzolla
Svyatoslav Lips, piano
Kammarorkester Power Strings
Dirigent: Jukka Pekka Kuusela


Symfoni och solister
Stockholms Symfoniorkester
Tjajkovskij: Symfoni nr 5
Solister: Susanne Francett, sång Per-Erik Jonsson violin, m fl
Dirigent: Nils-Gunnar Burlin


Söndag 28/10 kl 15.00

Emmerich Kálmán 125 år
Jubileumskonsert
Stockholms Operettensemble med gästsolister från Ungern
Regi: Anne-Lie Kinnunen

--

KONSERTHUSET

Fredag 2 november kl 12:15

Orgelmatiné
Erik Lundkvist orgel
Tournemire Improvisation sur le Te Deum
Stanford Final för orgel
Olsson Cantilena
Wagner Pilgrimskören ur Tannhäuser arr Liszt
Liszt Preludium och fuga över B-A-C-H

Användarvisningsbild
Chris_Lymme
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: Innerstan

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-17 18:48

Det är väl inte så vanligt att man spelar in vanliga konserter med betalande publik annat än för radio eller TV.

Tror inte det finns någon större ekonomi i det heller eftersom det redan finns perfekta inspelningar av de flesta verk.

Herbert von Karajan brukade ju repetera med BPO i ett par år innan varje inspelning för Deutsche Grammofon så om han redan har spelat in stycket så behövs det knappast någon ny inspelning ;)

Det har dock inte hindrat NAXOS från att sprida en massa nya skräpinspelningar, förstås.

Många artister är ju också mer eller mindre bundna till ett visst skivbolag, som du själv påpekar.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2007-09-18 03:32

nu tycker ju jag att H.v,K gjort sig mest känd för att få de mest smäktande sonater att låta som tyska marscher
finns ett fåtal grejjor som han verkar ha misslyckats med sina intentioner de är riktigt bra 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2007-09-18 12:14

Ronnie skrev:Aha.. Intressant att nysta lite i det här.


Jag minns inte vem Mussorgskypianisten var. Jag var inte där.
Läste dock på sajten att de har inspelningsutrustning redo.


Att det finns utrustning betyder ju inte att man gör någon "kommersiell" inspelning, av Tavlor på en utställning finns det ju i alla fall 10 inspelningar som är svåröverträffade (och 100 till som gjorts av samma anledning som du vill), så varför skulle man spela in den igen? Det finns inget svenskt skivbolag vid sidan av artisten själv som skulle tjäna några pengar på en sådan inspelning, och artisten endast om han säljer den vid sina konserter; men jag är tveksam till om han skulle få tillbaka sina pengar på överskådlig tid!

Hur som helst så tänkte jag mer på att alla dessa konserter borde resultera i hundratals CDs om året, från NÅGOT skivbolag...
Tänkte inte alls så mycket på inspelningar för radion (P2) ö.h.t.

Varför det? Sverige är en alldeles för liten marknad! Och svenska orkesterar, Gösteborgs Symfoniker undantaget, säljer bara hyffsade upplagor i specialrepertoir utomlands.

Just det.. så de stora orkestrarna avlönas av farbror staten och har kanske bara avtal med SR vad gäller inspelningar, d.v.s. musikerna kanske inte skulle FÅ tjäna extra på att ge ut några CDs om året?

Nej, så funkar det inte alls; i orkestermusikeravtalet (så vitt jag minns rätt) finns det reglerat hur många minuter musik som får ges ut med en viss orkester på skiva per år innom ramen för kollektivavtalet, för alla extra minuter någon vill ge ut med orkester måste de orkerstermusiker som deltog vid inspelning ersättas efter en minuttaxa, oftast (om jag förstått saker och ting rätt) kompenseras man med ob-tid som kan tas ut i form av ledighet, detta kan säkert variera från ställe till ställe. Jag har för mej att vi visst har någon filharmoniker bland medlemmarna på faktiskt.se, han kan kanske rätta mej!

Fast Konserthuset har sålt egna inspelningar vet jag...

Från Livekonserter? Deras kommersiella och någon box med historiska inspelning ja, men från Livekonserter?

Jag antar att världstjärnorna som kommer hit och gästspelar ofta har avtal sina egna skivbolag, och är bundna till dem på så vis?

För kommersiella inspelningar ja, SR inspelningar regleras direkt med artisten/agenten och konsertgivaren. -- man får anta att "världstjärnornas" skivbolag inte vill ha en massa konkurerande inspelningar och skvalpar och tar intresse från deras utgåvor!

Mer diskussionsmaterial:
Vad skulle hända t.ex. om Litet-Skivbolag-X knackar dirigenten på axeln och frågar om de får göra en inspelning av de här konserterna (att sälja (med vinst till artisten/arrangören))?

Med största säkerhet så kommer dirigenten/artisten att vänligt men bestämmt fråga hur mycket skivbolaget betalar i förskott och sedan händer det ingenting, för jag antar att skivbolaget -X inte har några större tillgångar? -- och detta endast i fall dirigenten/artisten inte är kontraktsbunden av något annat skivbolag!

NYBROKAJEN

Fredag 21/9 kl 19.00

Friedrich Lips, accordion spelar Piazzolla
Svyatoslav Lips, piano
Kammarorkester Power Strings
Dirigent: Jukka Pekka Kuusela

Finns förmodligen på skiva i någon form redan, så varför spela in? Friedrich Lips har gett ut massor av plattor på Melodiya och eget märke..

Symfoni och solister
Stockholms Symfoniorkester
Tjajkovskij: Symfoni nr 5
Solister: Susanne Francett, sång Per-Erik Jonsson violin, m fl
Dirigent: Nils-Gunnar Burlin

Tjajkovskijfemman med en hopplocksorkester? du skojjar, det är förmodligen bara dom inblandades mammor som skulle betala för en sådan CD! om än det!

Söndag 28/10 kl 15.00

Emmerich Kálmán 125 år
Jubileumskonsert
Stockholms Operettensemble med gästsolister från Ungern
Regi: Anne-Lie Kinnunen

Det finns så mycket Kalmaninspelningar redan på marknaden så jag är tveksam till det, mycket tveksam.

--

KONSERTHUSET

Fredag 2 november kl 12:15

Orgelmatiné
Erik Lundkvist orgel
Tournemire Improvisation sur le Te Deum
Stanford Final för orgel
Olsson Cantilena
Wagner Pilgrimskören ur Tannhäuser arr Liszt
Liszt Preludium och fuga över B-A-C-H


Rätta mej om jag har fel, men jag tror att Erik Lundqvist har spelat in det mesta av denna repertoir redan (Proprius?), så varför dubblera? Erik Lundkvist är förmodligen det enda av ovanstående jag skulle betala för att höra på skiva! Det är lite för kort program, men annars är detta en konsert SR skulle kunna spela in!

Om däremot filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, kanske Hovkappellet och Malmö SO började ge ut väl valda verk från sina konserter skulle det kanske kunna vara intressant, men jag har svårt att se vilket slags repertoir som skulle locka tillräckligt med köpare? om man jömför med som stora Londonorkestrarna eller Concertgebouw Orkest så har dom ju fördelen av att ha dom största namnen bland dirigenter och solister när dom ger ut sina liveplattor, dom spelar in begränsad repertoir och dom har mångdubbelt större lokal publik. Jag ser helt enkelt inte att det finns någon marknad för motsvarande i Sverige!!?

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36126
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2007-09-18 12:50

Chris_Lymme skrev:
Tror inte det finns någon större ekonomi i det heller eftersom det redan finns perfekta inspelningar av de flesta verk.



Hur definierar du en "perfekt inspelning"?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3032
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2007-09-18 12:56

Hm.. Jag letar mest efter ett sätt att fibbla mig in i på konserter utan att betala inträde.

Jag tänkte att jag kunde bära fram mikrofoner eller koka kaffe åt någon inspelningstekniker.
Den som sopar golvet eller putsar av alla stolar får väl inte sitta kvar och lyssna? Hmmm...

Jag kanske har kvar FTP-uppgifterna till Konserthusets hemsida (som jag byggde en version av en gång i tiden). Om jag kan skriva nånstans på sajten att "Ronnie Ericsson går in gratis på samtliga konserter", och sen hänvisa till det när jag ska betala i kassan...

Nån annan idé?

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1602
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2007-09-18 23:29

:)

Anyway ang. vad som blir inspelat och hur så är det nog mest "mode" som styr som vanligt.

En musiker/dirigent som är på väg att göra raketkarriär (läs i USA där pengarna finns) får spela in vad som helst.
Den klassiska musiken är tyvärr ingen frizon för kommersialism, alls.

Ibland är det verkligen skitkul, missförstå mig inte, men t.ex. (inte live) Sibelius med Paavo Järvi. (clueless är bara förnamnet, tur att alla orkestrar är i princip självspelande när det gäller)

Tycker ni att det är för dyrt att gå på konserter? Då måste vi snacka politik nå'n gång på nå'n krog eller nå't ;)

Man spelar lite annorlunda om man vet att det spelas in live för skiva, mindre risktagande, mer kontroll. Båda sätten är OK bara annorlunda.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2007-09-19 12:06

Ronnie skrev:Hm.. Jag letar mest efter ett sätt att fibbla mig in i på konserter utan att betala inträde.


Jasså det var så enkelt!

Du får nog göra andra prioriteringar helt enkelt, gratisätare är ju sällan populära! Annars gäller det väll att söka jobb hos dom olika konsertgivarna, det kan ju ibland leda till friplåtar... :D

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2007-09-19 12:20

Ronnie skrev:Hm.. Jag letar mest efter ett sätt att fibbla mig in i på konserter utan att betala inträde.


detta var då fan det snålaste jag sett nånsin

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3032
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2007-09-19 12:21

Kanske inte fullt så enkelt. :lol:
Hmm.. Söka jobb ja. På såna ställen. Hmmmm! hmm kanske det

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3032
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2007-09-19 12:28

Hahahaha :lol:
Jao näee alltså.. man måste ju ha penningar för att komma in på konserten, förstår du väl Håkan. Jag har INTE det.

Säg till om du vill ge mig dina surt förvärvade slantar, så jag kan gå på konsert, snåljåp! :D


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster