Sätta samman komponenter ..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Sätta samman komponenter ..

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-18 16:34

Funderar på .. :idea:

Vad tycker ni :?:

1. Är det bäst att sätta samman komponenter från samma tillverkare
och tom. serie, än att ta en här och en där .. Tänker då på stärkare
och cdpelare ( öven försteg och slutsteg )

2. Finns det någon "oskriven regel" att de högtalarna passar till det och
dessa till det andra. Finns det någon tekniskt teori att vissa inte
skulle kunna passa till vissa komponenter eller tvärtom .. Dessa
är som jutna för ... XXX

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-18 16:50

Hej! :)

1. Jag tror det kan vara bra. Förutom att det är större chans att det går att använda samma fjärr till apparaterna så kan det ju tänkas att apparaterna är extra anpassade för varandra interfacemässigt. Alltså att tex ett försteg är precis anpassat på ett beprövat sätt för slutsteget så att de ska fungera ihop elektriskt.

Men egentligen är det ju standardiserat, att alla komponenter borde funka ihop, men det är kanske mindre risk att de funkar sämre ihop om de är av samma märke.

Tex att ett försteg inte klarar utnivån från en CD-spelare riktigt.

Slutsteg kan ju även vara dimensionerade efter högtalarna så att de räcker till för att driva dem effektmässigt och impedansmässigt utan att vara sneddimensionerade på något sätt. Fast det finns ju inga garantier för det bara för att de kommer från samma tillverkare.

2. När det gäller de tekniska teorierna är det oftast så att det är svårt att generalisera. Man behöver veta vilka högtalare och förstärkare man menar inte ska funka så bra ihop och analysera vad som är problemet.

Sammanfattningsvis: Jag tror det mer handlar om en risk som blir mindre med samma märke än att saker funkar gradvis mer eller mindre bra så att det påverkar ljudet. Generellt så passar komponenter bra ihop, särskillt på lågnivåsidan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:02

Finns egentligen ingen anledning förutom gemensam fjärr och estetik.

Högtalare med riktigt låg impedans är väl ingen höjdare för en del rörförstärkare, men sådant måste man ju ha koll på...

En liten 2,5W röris tycker väl inte om riktigt tungdrivna högtalare heller...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-18 17:05

Högtalarna ska passa med rummet dom ska stå i.
Slutsteget ska vara kraftigt nog att driva högtalarna med det ljudtryck som önskas.
Försteget ska ha dom finnser och funktioner man vill ha och kunna driva slutstegets ingångsimpedans bra. Motsvarande för CD-spelaren.

Samma märke och serie? Ja, det blir ju snyggare, eller hur.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-18 17:16

Skall utveckla frågeställningen med ett påstående ..

- Arcam passar bäst till Audiovector eller tvärtom.

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-18 17:18

Det har jag ingen bra teknisk förklaring på.

Båda börjar på A? :)

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-18 17:20

Men om det inte går att förklara att det stämmer så kanske det går
att förklara varför det inte skulle stämma.

Det finns ju dem som påstår så ..

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-18 17:24

Visst kan man ge argument för att de inte borde passa bättre ihop än tex Rotel och Audiovector. Rotel och Arcam är ju rätt lika i hur förstärkarna är prioriterade.

Men det går kanske att förklara om det nu är så att just de passar extra bra ihop, inte behöver det vara omöjligt bara för att man inte lyckats hittills.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-18 17:25

MaVeRiC skrev:Skall utveckla frågeställningen med ett påstående ..

Maveric 8)

Du menar att ett visst förstärkarfabrikat passar till vissa högtalare?
Så kan det vara, inom vissa specialområden. T.ex högtalare med extremt låg impedans.

Lämpligen väljer man produkter utan extrem-egenskaper. Då passar det ihop med det mesta. Enkelt, och i regel billigt.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-18 18:18

Jag kan personligen uppleva att vissa stärkare låter på ett vis
med en högtalare och ett annat med en annan och vise versa.

I princip samma specifikationer för komponenterna.

EX

Stärkare A låter bäst med högtalare B
Stärkare B låter inte bra med högtalare B
Stärkare A låter inte bra med högtlare A
Stärkare B låter låter bra med högtalare A

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-18 18:22

MaVeRiC skrev:Skall utveckla frågeställningen med ett påstående ..

Maveric 8)

Låter som ett väldigt subjektivt påstående.
Är det något som Arcam säger eller något som Audiovector säger?
Är det något som någon annan kommit fram till?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-09-18 18:35

Är det inte så att Arcam använder sig av Audiovector, eller vice versa, i utvecklingen av sina produkter (samma ägare?)?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-18 19:01

Kribban ...
Det är "snacket på stan" om man säger så ..

Tjärnström
Tror du har en point där ..

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-18 20:44

Audiovector är väl ett Danskt företag? Ole någonting.. tror han figurerat i nån av svenska tidningarna. Arcam å andra sidan är väl Engelskt.. Är det inte så att de har samma generalagent i Sverige?

Ljudtema?

För övrigt ser jag ingenting som kan förklara att något av påståendena i tråden skulle vara sanna.

/Peter

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-18 23:28

Det är mycket möjligt att de inte är ..

Men det kanske de är för någon ..

Det är ju det som är frågan.

Någon som "vågar" :wink: säga att han/hon har upplevt
att det är så som påståendet säger ?

Maveric 8)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-09-19 07:40

Såg någon artikel där Arcam själva använde Audiovector för att dema. Dessutom verkar Audiovector ha gjort högtalare åt Arcam (Muso/Logo?)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 07:53

I alla fall Ågrens i Göteborg säljer Arcam/AV tillsammans, och det är också så de rekommenderas av "oberoende" hifitidningar (gör en sökning på "Arcam och Audiovector"). Förmodligen ett samarbete mellan marknadsavdelningarna på respektive bolag.

Jag har en kompis som kan vittna om att de inte passar så bra ihop. Om man vill se hur olika komponenter passar ihop så är det bättre att titta på tekniska prestanda än vad det står på fronten*.

Ändrat: fel butik.

*Om man inte har möjlighet att provlyssna, alltså.
Senast redigerad av Almen 2007-09-19 08:56, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 08:52

MaVeRiC skrev:Någon som "vågar" :wink: säga att han/hon har upplevt att det är så som påståendet säger ?

Maveric 8)
Varför denna vinkling? Är det lika viktigt om man "vågar" säga att påstående är falskt?

Kan du förklara vad som föranleder frågan? Är det någon som hävdar motsatsen och du känner att du måste falsifiera det?

Jag vågar, faktiskt utan den minsta blinkning säga att det som står i min första post är sant.

Det innebär inte att det för någon skulle vara fel att göra eller anse vad som helst när det gäller det val av utrustning man gör för att nå sitt personliga mål. Det är ju väldigt subjektivt.

Men någon generell sak som att viss utrustning enbart fungerar med samma märke, eller att viss utrustning bara fungerar med varandra, dvs konstruerade enkom för att samverka optimalt tillsammans tror jag faller på sin egen orimmlighet. Varför skulle en tillverkare begränsa sin marknad på det sättet?

Nej, lyssna inte på allehanda myter utan lyssna själv. Det rådet kan aldrig bli fel.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-19 09:21

Ett bra sätt att sätta samman komponenter är att använda kabel 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 09:21

mm, jag tycker det är mycket sådnat här snack inom HiFi. Matcha komponeter. Jag håller inte på med sådant själv, men tror väl att det handlar om att försöka kompensera en brist med en annan. Eller få det att framstå mindre tydligt. Märkligt hur det skulle kunna fungera rent tekniskt. CD-spelare och förstärkare uppför sig ju tämligen likartat. I alla fall om man jämför med högtalare som ju dessutom samspelar med rummet. Flytta högtalaren 1 dm och du har en förändring som är större än mellan två CD-spelare. Men det är säkert en kul hobby för dom som håller på. Köp, sälj, byt, koppla hit koppla dit.

Och i vissa fall kan det nog vara avgörande, särskilt inom High End där appareterna ofta är gjorda för att ha en egen karraktär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-19 16:40

Den matchningen som verkar vara på tapeten här är av den "hifi tidningska", det vill säga, ultra subjektivistiska. Där påstoda skillnader ska matcha med varandra. Sånt verkar ju vara något som många gillar, och som ocksp skapar en väldigt aktiv beg marknad.

Ur en rent "objektiv" synsätt, så är det sällan några matchningsproblem, förutom det som tagit upp av ett par i tråden. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-19 18:02

Det är i princip omöjligt att veta hur två olika komponenter fungerar ihop utan att pröva. Därför bör man prova så många kombinationer som möjliget och välja de komponenter som faller en i smaken. Oavsett märke.

Det är väl sant att högtalarutvecklare ofta har en standardförstärkare som de använder i utprovandet av högtalaren. Om man delar tillverkarens ljudideal så kan det ju vara en vettig idé att åtminstone testa samma förstärkare själv. Å andra sidan finns det stora skillnader inom märkena så det är inte säkert att man får rätt resultat med en annan modell än den som utvecklaren har använt.

Men kontentan är att man bör låta sin personliga smak styra komponentvalet. Om två komponenter inte skulle passa ihop rent elektriskt, som föreslagits ovan, så kommer detta i de flesta fall förmodligen att ge klart hörbara försämringar.
--- Medlem i VMGÖ ---

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-19 18:23

subjektivisten skrev:Den matchningen som verkar vara på tapeten här är av den "hifi tidningska", det vill säga, ultra subjektivistiska. Där påstoda skillnader ska matcha med varandra. Sånt verkar ju vara något som många gillar, och som ocksp skapar en väldigt aktiv beg marknad.

Ur en rent "objektiv" synsätt, så är det sällan några matchningsproblem, förutom det som tagit upp av ett par i tråden. :)

Detta kan jag skriva under på!

Sedan är det ju en helt annan sak att audiovector använder arcams elektronik vid utvecklingen av sina högtalare, precis som det stod i början av tråden.

Utvecklingen av både arcams och audiovectors produkter verkar dock vara den sk. " lyssna och tyck" filosofin, som bl.a. hifitidningarna använder, dvs, ett totalt famlande i blindo.

Arcam och audiovector kan säkert låta subjektivt bra, men korrekta är de inte.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-19 19:08

Richard skrev:Arcam och audiovector kan säkert låta subjektivt bra, men korrekta är de inte.

Det var illa. Kan du kvantifiera och belägga denna brist på korrekthet?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-19 20:04

Själv är jag lite skeptisk mot audiovectors högtalare generellt efter att ha lyssnat på flera och sett mätningar och tekniska lösningar mm. Uppgraderingssystemet tycker jag känns lite avigt tex, att högtalarna inte är bra från början så man måste sätta fast en extra baffel eller byta alla element och filtret.

Men att säga att arcam och audiovector inte är korrekta verkar lite häftigt tycker jag, hur vet man det?

Det är i princip omöjligt att veta hur två olika komponenter fungerar ihop utan att pröva. Därför bör man prova så många kombinationer som möjliget och välja de komponenter som faller en i smaken. Oavsett märke.
Det låter jobbigt. Man kan alltså inte dra några som helst slutsatser eller grovsolla enligt några resonemang utan man måste prova allt med allt helt förutsättningslöst? Så tror jag ingen gör, alla sållar på något sätt vad det tycker är intressant att prova och vilka komponenter som kan tänkas passa. Hur lär man sig saker annars?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-09-19 20:13

JTarnstrom skrev:Såg någon artikel där Arcam själva använde Audiovector för att dema. Dessutom verkar Audiovector ha gjort högtalare åt Arcam (Muso/Logo?)

Tärnström

Jo det stämmer. Jag har själv varit på en sådan demo. Det kan ju även ha betydelse att den svenska importören, Ljudtema, distrubierade både Arcam och Audiovector. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-19 20:14

Richard skrev:Utvecklingen av både arcams och audiovectors produkter verkar dock vara den sk. " lyssna och tyck" filosofin, som bl.a. hifitidningarna använder, dvs, ett totalt famlande i blindo.

V. H. Richard.

De är väl så korrekta de kan bli med "lyssna och tyck" filosofin, eller hur?

Om avsikten varit att i en objektiv mening låta helt transparent så hade de nog gjort mer än att bara lyssna och tycka, tror du inte det?
Ergo, de vill att det ska låta på ett visst sätt. Deras sätt.

För övrigt är väl F/E lyssning också lyssna och tyck? :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 20:47

F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!

Det har däremot lyssningarna efteråt :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-19 21:35

Chris_Lymme skrev:
Richard skrev:Arcam och audiovector kan säkert låta subjektivt bra, men korrekta är de inte.

Det var illa. Kan du kvantifiera och belägga denna brist på korrekthet?

Jag drog både över en kam, och detta var slarvigt av mig.
Endast Audiovector, menade jag.

(Arcam har jag själv haft en spelare från, Arcam alpha 5. Mätte bra, lät bra.)

Övriga sortimentet från Arcam vet jag inget om.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-19 21:51

Moment-23 skrev:
Richard skrev:Utvecklingen av både arcams och audiovectors produkter verkar dock vara den sk. " lyssna och tyck" filosofin, som bl.a. hifitidningarna använder, dvs, ett totalt famlande i blindo.

V. H. Richard.

De är väl så korrekta de kan bli med "lyssna och tyck" filosofin, eller hur?

Om avsikten varit att i en objektiv mening låta helt transparent så hade de nog gjort mer än att bara lyssna och tycka, tror du inte det?
Ergo, de vill att det ska låta på ett visst sätt. Deras sätt.

För övrigt är väl F/E lyssning också lyssna och tyck? :wink:

Grejen med F/E tester är att testarna blir befriade från placebo och förutfattade meningar om den testade apparaten.
Detta är ju mycket långt från filosofin " lyssna och tyck".

Audiovectors högtalarkonstruktioner använder sig av " soundshaping", snubblande nära den ideologi jag själv anammat förut - man " tunar" ljudet tills man blir subjektivt nöjd. Detta har inget med naturtrogen återgivning att göra, men öppnar ju för affärsiden med nya filter, nya bafflar, nya element ( som naturligtvis låter litet annorlunda än originalkonstruktionen, inte nödvändigtvis korrektare, dock ) vid uppgradering hos konsumenten.
Priserna är dock relativt humana, om man jämför med andra " stampa takten" konkurrenter.

Subjektivt tycker jag att Audiovector, de konstruktioner jag lyssnat på, låtit riktigt bra. De mätningar man sett har däremot varit sämre, kanske för att dessa inte prioriterats i konstruktionen, man har bara lyssnat, som det verkar.

V. H. Richard.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi