phon skrev:KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester.
Man löder ihop en sån här kanske?
Man kan köra dubbel blind tester med den också ....
Snigg!
Vad är det för något? Ritning?
Moderator: Redaktörer
phon skrev:KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester.
Almen skrev:DAC kan man ju svårligen annat än A/B-testa mot en annan DAC. Förslagsvis har du en spelare som du plockar ut digitalt in i DAC:en, och sedan jämför du analogt ut från DAC:en med analogt ut från spelaren.
Viktigt att fixa en switch så att du enkelt kan byta källa, helst utan att det hörs något. Se phons inlägg.
Koffe skrev:JTarnstrom skrev:Jag har precis gjort ett dövtest med mina grejer som jag har hemma. Jag kunde inte höra någon skillnad.
... men frågan är kunde du SE någon skillnad?
Man måste ha en bra switch, så att man kan sitta i soffan och byta (om du är ensam). I alla fall för mig är det omöjligt att detektera små skillnader om man måste upp och byta en massa grejor.KarlXII skrev:Den stora utmaningen känns ju som att testa slutsteg.
Hur löser man bytet, jättefort, på bästa sätt?
Att byta ingångs- och högtalarkablar är ju rätt bökigt.
Ja, för sjutton! Men det tänkte jag var så självklart att det inte behövde sägas.subjektivisten skrev:Almen skrev:DAC kan man ju svårligen annat än A/B-testa mot en annan DAC. Förslagsvis har du en spelare som du plockar ut digitalt in i DAC:en, och sedan jämför du analogt ut från DAC:en med analogt ut från spelaren.
Viktigt att fixa en switch så att du enkelt kan byta källa, helst utan att det hörs något. Se phons inlägg.
Hur vanligt är det med olika nivåskillnader då? Kan vara värt att iaf tänka på.
Almen skrev:Ja, för sjutton! Men det tänkte jag var så självklart att det inte behövde sägas.
Harryup skrev: En sådan där grunka tycker jag skulle vara som gjord för att först F/E-lyssnas så man kan kolla att utrustningen inte begränsar något.
Almen skrev:Man måste ha en bra switch, så att man kan sitta i soffan och byta (om du är ensam). I alla fall för mig är det omöjligt att detektera små skillnader om man måste upp och byta en massa grejor.KarlXII skrev:Den stora utmaningen känns ju som att testa slutsteg.
Hur löser man bytet, jättefort, på bästa sätt?
Att byta ingångs- och högtalarkablar är ju rätt bökigt.
IngOehman skrev:
PS. Jag är nyfiken på fonogrammen och återger dem helst så ofärgat som möjligt, men har gärna möjlighet att "ofärga dem" ytterligare med in och urkopplingsbara tilltag, när det är uppenbart att de inte i sig själv är en sann bild av varken ett akustiskt skeende eller det som artisterna velat skapa.
Kan lägga till en sak till - det är min erfarenhet att den mest ofärgade återgivningen för det allra mesta DESSUTOM är den som jag tycker är trevligast att lyssna till, alltså sett helt subjektivt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster