Blindtester? Kanske.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-18 20:01

phon skrev:
KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester. 8)

Man löder ihop en sån här kanske?
Man kan köra dubbel blind tester med den också .... :)

Bild

Snigg!

Vad är det för något? Ritning? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-18 20:03

Den stora utmaningen känns ju som att testa slutsteg.
Hur löser man bytet, jättefort, på bästa sätt?
Att byta ingångs- och högtalarkablar är ju rätt bökigt. :(

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-18 20:16

Almen skrev:DAC kan man ju svårligen annat än A/B-testa mot en annan DAC. Förslagsvis har du en spelare som du plockar ut digitalt in i DAC:en, och sedan jämför du analogt ut från DAC:en med analogt ut från spelaren.

Viktigt att fixa en switch så att du enkelt kan byta källa, helst utan att det hörs något. Se phons inlägg. :)

Hur vanligt är det med olika nivåskillnader då? Kan vara värt att iaf tänka på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-09-18 20:21

Jag har precis gjort ett dövtest med mina grejer som jag har hemma. Jag kunde inte höra någon skillnad.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-18 20:54

JTarnstrom skrev:Jag har precis gjort ett dövtest med mina grejer som jag har hemma. Jag kunde inte höra någon skillnad.

... men frågan är kunde du SE någon skillnad?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-09-18 21:00

Koffe skrev:
JTarnstrom skrev:Jag har precis gjort ett dövtest med mina grejer som jag har hemma. Jag kunde inte höra någon skillnad.

... men frågan är kunde du SE någon skillnad?

Jag såg en liten skillnad men det kan lika gärna ha varit placebo.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-18 21:16

phon skrev:
KarlXII skrev:Nu saknas bara lite tips eller länkar till tips hur man bäst utför dessa eminenta (?) tester. 8)

Man löder ihop en sån här kanske?
Man kan köra dubbel blind tester med den också .... :)

Bild

Många kontaktövergångar i en sådan. Har du en sådan själv? En sådan där grunka tycker jag skulle vara som gjord för att först F/E-lyssnas så man kan kolla att utrustningen inte begränsar något.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-18 23:08

Jo, det är ju jag som har den ... :D
Den ligger här bredvid mig, med lite extra signalkablar till.

Man kan F/E-lyssna den ena halvan med hjälp av den andra ..... :)

Det kan jag göra imorgon, dubbelblint till och med. Varken jag eller jag vet då i förväg hur mycket som är inkopplat. Undrar om det blir nåt ljud på jobbet .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 08:00

KarlXII skrev:Den stora utmaningen känns ju som att testa slutsteg.
Man måste ha en bra switch, så att man kan sitta i soffan och byta (om du är ensam). I alla fall för mig är det omöjligt att detektera små skillnader om man måste upp och byta en massa grejor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 08:05

subjektivisten skrev:
Almen skrev:DAC kan man ju svårligen annat än A/B-testa mot en annan DAC. Förslagsvis har du en spelare som du plockar ut digitalt in i DAC:en, och sedan jämför du analogt ut från DAC:en med analogt ut från spelaren.

Viktigt att fixa en switch så att du enkelt kan byta källa, helst utan att det hörs något. Se phons inlägg. :)

Hur vanligt är det med olika nivåskillnader då? Kan vara värt att iaf tänka på.
Ja, för sjutton! Men det tänkte jag var så självklart att det inte behövde sägas.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-19 16:28

Almen skrev:Ja, för sjutton! Men det tänkte jag var så självklart att det inte behövde sägas.

Nja, verkar inte så självklart. Läst många på flera forum som anser inte det är något viktigt alls eller inte förstår varför. Så därför är det bra att påminna om det.
Har ju själv märkt stora skillnader mellan nivåmatchat och icke nivåmatchad när det gäller jämföra olika utgåvor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-19 17:41

Harryup skrev: En sådan där grunka tycker jag skulle vara som gjord för att först F/E-lyssnas så man kan kolla att utrustningen inte begränsar något.

Och det gjorde jag i morse.

Ena slingan, A, via två switchar och kort interconnect.
Andra slingan, B, via ytterligare två switchar och två lakritssnören.

Kopplingen F/E-lyssnar alltså två switchar med lång lakrits mellan.

Lyssnade först öppet, sedan blint. Kunde inte höra någon skillnad alls hur jag än bar mig åt. Kan ju bero på hörseln, musikvalet eller kanske på apparaterna. En gammal Philips CD till en Sonab stärkare, drivandes två pi60s.

Hursomhelst, jag kan då inte detektera någon skillnad med två eller fyra switchar inkopplade, tillika lakritssnören på den förment sämre sidan. Men kul var det i alla fall. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-19 18:06

Almen skrev:
KarlXII skrev:Den stora utmaningen känns ju som att testa slutsteg.
Man måste ha en bra switch, så att man kan sitta i soffan och byta (om du är ensam). I alla fall för mig är det omöjligt att detektera små skillnader om man måste upp och byta en massa grejor.

Exakt. Precis så, men hur ser en sån switch ut?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-19 18:08

I mina burkar sitter det små relän som växlar mellan kablarna. För högtalarkablar behövs väl lite större relän, mer effekt där.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-19 18:30

phon skrev:I mina burkar sitter det små relän som växlar mellan kablarna. För högtalarkablar behövs väl lite större relän, mer effekt där.

Snyggt.
Har du byggt dem själv, eller finns sånt där att köpa?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-19 20:20

Jag har byggt själv, avsikten var främst att testa interconnect-kablar.

Brytaren längst till vänster hanteras av den som lyssnar, det går att växla mellan 1 och 2 men man vet inte vilket läge som ger vilken kabel. (om man kör blint alltså, annars vet man ju ... )

Nästa låda hanteras av testledaren. Där sitter en 12-polig vridomkopplare överst, en som jag ändrade lite så den går runt utan stopp. Varannat läge ger A=1, och varannat ger A=2. Med vippströmbrytaren under kan man kontrollera vilket läge omkopplaren hamnat i.

De två burkarna till höger innehåller relän som växlar mellan (t.ex.) provade kablar eller apparater. Både signal och jord växlar, det ligger inte dubbla jordar med.

Med andra switch-burkar skulle man kunna växla högtalarkablar i stället, eller det går väl med de här också om man inte brassar på för mycket. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-19 20:37

IngOehman skrev:

PS. Jag är nyfiken på fonogrammen och återger dem helst så ofärgat som möjligt, men har gärna möjlighet att "ofärga dem" ytterligare med in och urkopplingsbara tilltag, när det är uppenbart att de inte i sig själv är en sann bild av varken ett akustiskt skeende eller det som artisterna velat skapa.

Kan lägga till en sak till - det är min erfarenhet att den mest ofärgade återgivningen för det allra mesta DESSUTOM är den som jag tycker är trevligast att lyssna till, alltså sett helt subjektivt!

Det där skulle jag inte ha kunnat skriva bättre själv! Precis så. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi