Vill bara för protokollet klargöra att det inte betyder att någon annan har fel (även om jag blev lite förvånad över att ha degraderats av Kaffekoppen från att vara chef för tekniksektionen, som jag blev vald till under senaste årsmötet

).
Kan även förtydliga en sak till - jag har inte läst alla inlägg i den här tråden i datalj, utan bara senaste sidan i den, och skummat någon sida bakåt ytterligare.
Jag blev uppringd av Kaffekoppen nyss, och han uppfattade tydligen att jag givit mig på LTS med mitt inlägg, och det var verkligen inte meningen.
Som sagt - att jag uppfattar at Rherics har en bra bild av hur ett test för LTS kan gå till betyder inte att någon annan har fel.
Som Rhenrics antyder är det dock alldeles riktigt att LTS i princip är sina medlemmar sett ur ena riktningen, och de aktivas insatser sett ur den andra. Själva LTS har ju näppeligen något kollektivt medvetande.
Jag testar ju väldigt många flera apparater än de som skriv om i MoLt och innan något beslut om att det skall bli en artikel i MoLt av det, är för det mesta inte ens styrelsen informerad om vilka tester som pågår.
De allra flesta tester för MoLt görs dessutom inte av mig utan av Johan Lindroos, som också ingår i tekniska sektionen och är ansvarig för testverksamheten.
En sak som jag inte riktigt förstått ännu är att LTS tydligen beskyllts för att "ta äran för testen", och det vet jag inte riktigt vad de betyder? När jag eller någon annan gör en test som blir en artikel i MoLt är det ju liksom en MoLt-test, och det är väl rimligt att det betraktas som en sådan? Som sagt - LTS är ju de individer som gör något, och väljer att offentliggöra det via LTS. Några kollektiva gemensamma saker förekommer knappt även om det förstås är vanligt att den som gör ett test tar hjälp av många öron för F/E-lyssingen.
Det är den som tar ett initiativ och gör något som bestämmer vad det skall berättas om, inklusive hur t ex ett test skall gå till och vad som skall skrivas i artikeln som blir resultatet. Det har det alltid varit och så kommer det (förhoppningsvis) alltid att se ut. Vill man veta vem som står för något som är tryckt i MoLt så bör man titta efter vem som är artikelförfattaren, för det är den personen som bestämt vad det skall stå i artikeln*.
Men jag skall läsa tråden noggrannare så kanske jag förstår bättre vad bråket handlar om sedan.
Vh, iö
- - - - -
*Sagt med två reservationer:
1. Ansvarige utgivaren har veto, eftersom det är denna som är juridiskt ansvarig och får krypa i fängelse om det skulle blir väldigt fel.
2. Teknikredaktören, som har ett generellt ansvar mot medlemmarna att se till så att det som står i MoLt är objektivt sett korrekt, har också veto, och kan lägga in kommentarer för att markera om något är en subjektiv uppfattning från artikelförfattaren när det kan vara oklart av formuleringarna, eller föreslå ändringar. I senare fallet är det artikelförfattaren som har veto dock. Ingenting skall någonsin komma i tryck som inte stämmer överens med något som artikelförfattaren vill skriva.
Ansvarige utgivaren är Pekka Johansson, och teknikredaktören är undertecknad.
Våra bidrag till artiklar som vi inte står som författare till sträcker sig från minimalt till obetydligt i en normal artikel, det vill säga det är artikelförfattaren som till 100% formulerar artikeln, det vill säga när det gäller apparattester för det mesta Johan Lindroos, vår test-ansvarige.
I detta specifika fall var det dock jag som initierade och genomförde testen, och Gustaf Orest som gjorde mätningar och skrev mätrapport.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).