är nordost bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-18 13:01

Jamo hade platta högtalarkablar förut åtminstone upp till 2.5 kvmm..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-18 13:03

Bästa vore väl om man hade trådlösa kablar istället :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-18 13:12

:lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-18 13:19

rhenrics skrev:...

Följdfråga: ska man använda EKK som den är eller ska man skala isolerplasten och fläta kablarna? Om man inte tänker skärma sen verkar det ju onödigt att fläta... eller? :?

Nä fy farao för att skala o fläta EKK. Ingen större anledning finns det heller
då ledarna är tvinnade i sitt hölje (såvitt jag kan minnas i alla fall).

I så fall skulle jag köpt EK-kopplingskabel så slipper man skitjobbet med
att skala EKK.... 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-09-18 13:38

rhenrics skrev:Följdfråga: ska man använda EKK som den är eller ska man skala isolerplasten och fläta kablarna? Om man inte tänker skärma sen verkar det ju onödigt att fläta... eller? :?

Menar du en fyrfläta à la Svalander? Med 1,5-2,5 mm2 solida ledare? HUGA. Man kan för övrigt fråga sig varför man skall fläta högtalarkablar överhuvudtaget. Men "nej", är nog ett ganska bra och uttömmande svar. EKK fyrledare har redan en trevlig geometri som om man paralellkopplar paren korsvis ger en låg induktans. Kardelerna hålls dessutom på plats av ett dämpat hölje med "fyllning".

/D

PS. Jag har flätat Svalanderkablar på korsan och tvärsan och lyssnat efter riktningsberoende mm. Tycker att det ser retrocoolt ut om man kan hitta bomullsisolering. Annars har jag svårt att inse tjusningen (mer än att det är kul att fläta om man inte har något annat för sig.)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-09-19 05:56

Flatline, varför då?
I sin text skriver dom att Nasa varit inlandada, kablaget i rymdfärjorna får ju inte plats fattade jag det som. Därför plattade man till dom. Praktiskt :)
I en annan rad kan man läsa att eftersom molykylerna fördas snabbare på ytan än i kabeln var det en bra egenskap?
Min polare är fysiker & sa att det faktiskt är sant, problemet är mera att det är knappt mätbart "fler" som är fort på ytskiktet så det var skitsamma, sedan håskrattade han hånfullt när jag sa vad min kabel kostade :evil:
Jävla svin sa jag & sparkade han på smalbenet & log lika retfullt tillbaka ;)

Blue Heaven var det som var aktuell för denna djupa analys.
& den finns inte i min anläggning iallafall, inte ens om den var gratis skulle den få en plats!

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-19 11:34

ja nordost är en bra kabel. Fast det beror på system också. Denna kabel trycker väldigt mkt på diskant och detaljer. I början är allting väldigt häftigt och maffigt och du hör varenda liten grej även om det inte finns på skivan hör du det. Men det är tröttsamt efter ett tag. Så i rätt system så är dom bra. Har du ett system som drar lite åt det mörka hållet så är det en bra matchning men har du redan ett ljust system så kanske dom inte är så lämpliga :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-09-19 12:52

Fläta ekk? Usch vad jobbigt, spänn fast ändarna på 2st 25m kablar i ett skruvstäd och spänn fast andra änden i en borrmaskinschuck....
Sen varvar man på och spänner ut lagom hårt tills de ligger runt 90grader mot varandra...

Denna kabel blir jäklans fin och säker bättre induktansmässigt än en fläta om man inte flätar sjukt hårt, man tappar runt 30% av längden har jag för mig om.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-09-19 13:31

dwain1 skrev:även om det inte finns på skivan hör du det.

Får man höra bongotrummor på en pianokonsert eller hur menar du? :lol:
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-09-19 15:43

dwain1 skrev:ja nordost är en bra kabel. Fast det beror på system också. Denna kabel trycker väldigt mkt på diskant och detaljer. I början är allting väldigt häftigt och maffigt och du hör varenda liten grej även om det inte finns på skivan hör du det. Men det är tröttsamt efter ett tag. Så i rätt system så är dom bra. Har du ett system som drar lite åt det mörka hållet så är det en bra matchning men har du redan ett ljust system så kanske dom inte är så lämpliga :)

Detta är en alldeles utmärkt beskrivning på Nordosts "platta" kablar som Blue Heaven, Red Dawn och SPM, men den stämmer inte särskilt bra på deras bättre "runda" kablar som Valhalla eller Quattro Fil som är balanserade och neutrala i ljudet, och ändå kan bjuda på en ännu större upplösning än Nordost enklare modeller.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-09-19 16:50

dwain1 skrev:du hör varenda liten grej även om det inte finns på skivan hör du det.

Ojsan, så bra att man inte lagt ut en massa pengar på nordost då.
:lol:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-19 19:18

Att prova själv är alltid bäst. Det går oftast att fixa hemlån. Nordosts platta kablar beskrivs ofta som ljusa men det är nog lite slentrian samt att man blandar ihop utseende med funktion. När jag provlyssnade Solar Wind och Blue Heaven tyckte jag att de gav ett fint och detaljerat ljud över alla register, inte ljusår från EKK, faktiskt.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-09-19 19:26

Vill man ha ett lite kallare ljud så kan man ju köpa "Far East Artic Wind" istället.

Blir det för kyligt kan man kompensera med en flaska vodka och en röd mössa.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-19 20:27

Supernollan skrev:Vill man ha ett lite kallare ljud så kan man ju köpa "Far East Artic Wind" istället.

Blir det för kyligt kan man kompensera med en flaska vodka och en röd mössa.

hahaha :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-19 22:04

dwain1 skrev:ja nordost är en bra kabel. Fast det beror på system också. Denna kabel trycker väldigt mkt på diskant och detaljer. I början är allting väldigt häftigt och maffigt och du hör varenda liten grej även om det inte finns på skivan hör du det. Men det är tröttsamt efter ett tag. Så i rätt system så är dom bra. Har du ett system som drar lite åt det mörka hållet så är det en bra matchning men har du redan ett ljust system så kanske dom inte är så lämpliga :)

Det bästa är att låna hem och testa mot vanlig EKK. Låter nordostkabeln annorlunda färgar den hörbart. Är det ingen skillnad mellan kablarna, förfular Nordost inte signalen hörbart.

Så enkelt kan man kolla, hur det ligger till.

Sedan får man ju tycka subjektivt precis vad man vill, såklart.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-19 23:56

måsste säga att jag tycker inte valhalla är sådär jätte neutral. som jag skrev tidigare så är den väldigt maffig i diskanten och som sagt i fel system blir det inte bra :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-20 07:49

Platta högtalarkablar är ju praktiska. Jag skulle gärna ha en platt kabel med ledarna en bit isär eftersom min förstärkare påstås gilla sådana. Men Nordost har ett löjligt högt pris. Vilka budgetalternativ till Nordost kan finnas?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-09-20 08:04

Jag lät Blue Heaven gå en match mot supra ply 2.0 för några år sedan, 7000:- VS 120:- & helt otippat blev det dött lopp :!:

B.H. blev således landsförvisad ur mitt hus!
Mitt svar är att Nordost inte är bättre än någon annan kabel tillverkare, inte ens mot lampsladd kan den hörbart vinna något :twisted:

Men imp faktorn är STOR så av den anledningen skulle den kunna vinna mark i den fåfänges hem ;)

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-20 10:30

Körde Red Dawn (hmm skrev inte jhag de här inlägget häromdagen.. eller raderade jag det.. :? ) mot Supra ply 2.0 och Plyn var i den anläggningen bättre.

Flatline lät avrullat i toppen samt lite dynamiskt avmattad.

Tog nåt år eller ett par innan jag lät polarn komma dragandes med dyrkablar igen. Plyn är ju bra nog.. minns du inte hur det gick sist osv. Den här gången var det Audioquest och den lät bättre än Supran.

Budgetalternativ på plattkabel.. Elfa har väl en det plattkablar. En foliespole kan man rulla ut och använda som HT-kabel.

/Peter

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-09-20 15:20

Grattis till allla er som hör skillnad på kabel å kabel :)

Själv hör ingen skillnad till fördel för något farikat alls med mina ynkliga "Svenne" öron...

Men jag köpte en varm signal kabel från TeleHå för många år sedan då jag inte fattade att i mina öron låter alla kablar likadant. Jag visste ju inte bättre :oops: deet jag visste var skillnaden mellan en kort kabel & lång kabel i meter mätt :?

Någon som är intresserad av en enligt TeleHå stycke varm signalkabel? Kanske kan matchas ihopa med en kall högtalarkabel för att uppnå neutralt ljud ;)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-20 16:09

mapem skrev:Platta högtalarkablar är ju praktiska. Jag skulle gärna ha en platt kabel med ledarna en bit isär eftersom min förstärkare påstås gilla sådana. Men Nordost har ett löjligt högt pris. Vilka budgetalternativ till Nordost kan finnas?

har för mig att på löpmeter kostar de billigaste ett par hundra/metern

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-20 16:11

föresten har jag ångrat mig skall ha Supra ply 3.4s istället tror jag :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-20 16:16

Britt-Gunnar skrev:föresten har jag ångrat mig skall ha Supra ply 3.4s istället tror jag :)
Överväg supra rondo också. Det är en kabel som liknar ply elektriskt men som har ytterligare lägre resistans och är rund och smidig. Finns även i isblå.

Aha, var det S du skulle ha. Varför då? Har du känslig medicinsk utrustning i lyssningsrummet? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 17:05

Martin skrev:Aha, var det S du skulle ha. Varför då? Har du känslig medicinsk utrustning i lyssningsrummet? :)
Jag har den på posten. Skälet är enkelt - den fanns beggad billig och jag tror inte skärmen förstör.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-20 17:11

Martin skrev:
Britt-Gunnar skrev:föresten har jag ångrat mig skall ha Supra ply 3.4s istället tror jag :)
Överväg supra rondo också. Det är en kabel som liknar ply elektriskt men som har ytterligare lägre resistans och är rund och smidig. Finns även i isblå.

Aha, var det S du skulle ha. Varför då? Har du känslig medicinsk utrustning i lyssningsrummet? :)

Hej är det överflödigt med skärm på ht kabeln? kan man få rondå terminerad, jag är kass på att löda nämligen:(
Mvh carl

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-20 17:19

Skärmen är rätt överflödig ja. Vet inte vart man kan få kabeln terminerad men det borde ju gå att ordna.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-20 18:59

Britt-Gunnar skrev: har för mig att på löpmeter kostar de billigaste ett par hundra/metern

Det är dyrt tycker lilla jag. 200:- metern blir en kostnad på 4 000:- för mig med 10m långa kablar.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-20 19:16

Alla tycker ju olika men om jag skulle betala för en annan kabel än EKK så skulle jag inte välja Supra Ply. Den ger en betonad diskant i mina öron, d.v.s. låter ljus som Nordost påstås göra men inte gör i mina öron.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-20 19:35

mapem skrev:
Britt-Gunnar skrev: har för mig att på löpmeter kostar de billigaste ett par hundra/metern

Det är dyrt tycker lilla jag. 200:- metern blir en kostnad på 4 000:- för mig med 10m långa kablar.

jo då blir det ju inte så billigt förstås :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-20 20:11

Chris_Lymme skrev:Alla tycker ju olika men om jag skulle betala för en annan kabel än EKK så skulle jag inte välja Supra Ply. Den ger en betonad diskant i mina öron, d.v.s. låter ljus som Nordost påstås göra men inte gör i mina öron.

Det glädjer mig att få hålla med dig. Vad det beror på ska jag ta reda på nån gång. Alltså inte vad det beror på att jag håller med dig ;-) men vad anledningen till den hörbara skillnaden kan vara.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi