av adagio » 2007-09-21 12:34
Jag tycker NO är mycket bra kablar, varför? Jo, jag har ägt och provat massor av kablar och tillhör den skara mäniskor som tycker sig höra skilnader mellan olika kablar. Varför just NO?
Jo, dom hymlar inte med vare sig mätvärden eller stänger in sina kablar i svarta eller för den delen färglada kosmetiska strumpor eller lådor på magen. Du ser konstruktionen, dom berättar exakt vad dom gör, dom redovisar sina mätvärden. Inte nog med detta dom sätter ett i mina öron tydligt fingeravtryck i signalen, en balanserad anlägning uppkoplad med NO låter transparantare, luftigare och mer impulsvillig än många andra kablar jag provat. Det är väl inte alltid som detta faller väl ut, vare sig i olyckliga kombinationer eller i vissas öron.
Basen brukar vara en vattendelare med just NO, i vissas öron är den rätt och slätt tunn eller slank om man så vill, jag skulle definera den som mycket exakt och framför allt välnyanserad samt väldefinerad.
Nu kommer vänner av ordning gå i taket för mina flummiga och ytterst subjektiva åsikter så här följer lite hardcorematrial ang min uppsättning.
NO Quattrofil signalkabel
kapasistans 12.0 pF/ft
dielektrisk konstant 1.38
propagation delay 87% av ljuset hastighet
NO Valhalla signalkabel
kapasistans 22.0 pfF/ft
d k 1.38
p d 87% av c
Red dawn rev2 högtalarkabel
Kapasistans 8.7pF/ft
induktans 0.13uH/ft
resistans 3.8 ohm/1000ft
propagatin delay 94% av ljusets hastighet.
Och ja, NO har signalkablar både med och utan skärm i flera prisklasser.