Moderator: Redaktörer
Sedan finns det ju obstinata människor som struntar i att möblera rätt. Dessa kan man antingen straffa lite extra (genom att inte ge dem tonbyglar) eller se till att de blir lite gladare (genom att ge dem tonbyglar). Vilket som är bäst kan man ju diskutera men tanken på att straffa dem som göder en kan nog bara glädja en sann Lutheran (eller systembolagschefen). I o f s så kan ju tonbyglar bli ett straff för de kunder som sköter sig i o m att priset drar iväg. Jag gillar tonbyglar (som gör rätt saker) som koncept men man behöver ju inte implementera alla kuliga koncept som finns...
Naqref™ skrev:Sanny_X skrev:Jag kan ha fel, men SOM JAG FÖRSTÅR DET;
Öppet fönster; det känns som man sitter i en "loge" och "tittar in" till där musiken framförs, bästa exemplet är Ino.
Livehärmning; högtalarna vill ge sken av att du sitter "med musikanterna", det blir en stor, bred ljudbild där du skall vara "med i gänget", dåligt fokus på vem som spelar vad, men "stort ljud", exempel; Carlsson, Larsen.
Med reservation att jag kan ha fattat fel, jag gillar Ino bäst.
Du har fattat delvis rätt. Byt ut Larsen och Carlsson mot tidiga Carlsson (60-talarna), valfria bipoler (Mirage), valfria dipoler (Magneplanar, Quad ESL, Martin logan osv) och/eller omnipoler (MBL) så har du gruppen högtalare som sysslar med Livehärmning.
Sen finns det ju högtalare som ligger någonstans därimellan...
Naqref™ skrev:Ang 2212; Eftersom den nämndes som potentiell studiohögtalare för SR så tyckte uppenbarligen någon att den hade vissa kvaliteter som gjorde den lämplig. Jag skulle personligen inte välja den som en sådan.IngOehman skrev:Marknadsmässigt är det däremot en annan sak. OA51 med elefantörat är ju definitivt på rätt sida medan OA51 med dess infinitesimala dämpöra kanske är mer en flört mot forntiden (ljudmässigt).
Rätt sida? Det är till att vara subjektiv.![]()
Den objektiva människan är en illusion.
Naqref™ skrev:Ang OA52; Det är möjligt att du har rätt i att SC gjorde ett misstag med den ursprungliga höjden med OA52. Det skulle om inte av historiska orsaker vara intressant att kolla. Vi får se om det går att ordna.
naqref skrev:Ang mureffekten hos OA51(.3); Det finns vana lyssnare av dessa högtalare som hävdar att det är fortfarande en märkbar effekt.
naqref skrev:Ang trevägsprototyperna; Har SSC verkligen alla prototyper?
naqref skrev:Ang tonbyglarna så vet jag att funktionen inte är entydig. Det behöver ju inte betyda att man inte kan göra en mer entydig funktion med tonbyglar.
naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
naqref skrev:Sedan finns det ju obstinata människor som struntar i att möblera rätt. Dessa kan man antingen straffa lite extra (genom att inte ge dem tonbyglar) eller se till att de blir lite gladare (genom att ge dem tonbyglar).
naqref skrev:Vilket som är bäst kan man ju diskutera men tanken på att straffa dem som göder en kan nog bara glädja en sann Lutheran (eller systembolagschefen).
naqref skrev:I o f s så kan ju tonbyglar bli ett straff för de kunder som sköter sig i o m att priset drar iväg. Jag gillar tonbyglar (som gör rätt saker) som koncept men man behöver ju inte implementera alla kuliga koncept som finns...
IngOehman skrev:Efter (=1978):
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Den objektiva människan är en illusion.
Och det påståendet, är det objektivt?![]()
Naqref™ skrev:Ang OA52; Det är möjligt att du har rätt i att SC gjorde ett misstag med den ursprungliga höjden med OA52. Det skulle om inte av historiska orsaker vara intressant att kolla. Vi får se om det går att ordna.
Intressant att du skriver att det "är möjligt" att så är fallet, och att du tänker att det skulle vara "intressant att kolla" om det stämmer...
Försöker förtvivlat komma på hur jag skall tolka det. Känns som en sorts inlindat misstroende.![]()
naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
Ja, det har du förstås rätt i, men menar du att det SKALL låta likadant i rum vars efterklangsbeteende visar/avslöjar att de faktiskt inte är lika?
Däremot... nej det får bli en överraskning.![]()
Däremot... nej just det, det skulle ju bli en överraskning ja.![]()
![]()
Utom om... nej nu är jag där igen.![]()
Hmmm, rätt skrämmande att dessa två första pi60-par i världen i BÅDA fallen står i rum utan vettig heltäckningsmatta.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Den objektiva människan är en illusion.
Och det påståendet, är det objektivt?![]()
Spelar det någon större roll egentligen? Om det hade varit objektivt så hade det ju varit sant och gissningsvis svårt att argumentera emot. Hade det varit subjektivt så hade det varit svårt att argumentera med objektiva argument ändå.
naq skrev:iö skrev:Naqref™ skrev:Ang OA52; Det är möjligt att du har rätt i att SC gjorde ett misstag med den ursprungliga höjden med OA52. Det skulle om inte av historiska orsaker vara intressant att kolla. Vi får se om det går att ordna.
Intressant att du skriver att det "är möjligt" att så är fallet, och att du tänker att det skulle vara "intressant att kolla" om det stämmer...
Försöker förtvivlat komma på hur jag skall tolka det. Känns som en sorts inlindat misstroende.
Inte alls. Tänkte mig mest som en pedagogisk demonstration av det du säger.
naq skrev:iö skrev:naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
Ja, det har du förstås rätt i, men menar du att det SKALL låta likadant i rum vars efterklangsbeteende visar/avslöjar att de faktiskt inte är lika?
Nej
naq skrev:Däremot... nej det får bli en överraskning.Däremot... nej just det, det skulle ju bli en överraskning ja.
Utom om... nej nu är jag där igen.
Övveraskningar är bra. Tröttsamma upprepningar är det inte (subjektivt då).
naq skrev:Låt mig fylla i den sista meningen lite åt dig.
Utom om... man exempelvis gör det i basområdet pss som med kontrollboxen till bs60.
naq skrev:Gillade bilderna av dessa tidiga pi60.
naq skrev:Håller (ohört) med dig om att kontrollen till diskanten kanske inte är en så bra idé. En bättre idé är nog att ha en sådan kontroll på en separat diskant som exempelvis Snell type A. Kanske kan man ha det på den bakåt/uppåtriktade diskanten på trevägaren. Fast då inte som en vanlig dämpsats utan kanske som en stor vridkondensator.
naq skrev:Hmmm, rätt skrämmande att dessa två första pi60-par i världen i BÅDA fallen står i rum utan vettig heltäckningsmatta.
IngOehman skrev:naq skrev:iö skrev:naqref skrev:Visst är det bättre att fixa akustiken i rummet men då är vi ju lite på väg bort från grundtanken att högtalarna ska anpassas efter en variation av de akustiska förhållandena som råder i rummet. Och alla rum är olika trots anpassning. En lägenhet från 60-talet med betongbjälklag och betongväggar skiljer sig rätt ordentligt från ett Myresjöhus från 70-talet där innerväggarna är av tretex. Trots att de möbleras snarlikt.
Nej
Nu börjar det bli intressant... Så om olika rum genom sin efterklang avslöjar sina olikheter för lyssnaren, menar du att högtalaren ändå skall försöka kompensera för skillnaderna, trots att de kommer att vara kvar efteråt? Och hur mycket isåfall? Halvvägs?
Eller kanske att det skall kompenseras helt subjektivt och utan hänsyn till vad är är mera "rätt" i det specifika rummet?
naq skrev:Låt mig fylla i den sista meningen lite åt dig.
Utom om... man exempelvis gör det i basområdet pss som med kontrollboxen till bs60.
Bra gissning, men helt fel.
naq skrev:Håller (ohört) med dig om att kontrollen till diskanten kanske inte är en så bra idé. En bättre idé är nog att ha en sådan kontroll på en separat diskant som exempelvis Snell type A. Kanske kan man ha det på den bakåt/uppåtriktade diskanten på trevägaren. Fast då inte som en vanlig dämpsats utan kanske som en stor vridkondensator.
Just det.
naq skrev:Hmmm, rätt skrämmande att dessa två första pi60-par i världen i BÅDA fallen står i rum utan vettig heltäckningsmatta.
Vill till mitt försvar påpeka att jag inte äger något av dem, och att det alltså inte är lyssningsrum jag bestämmer över som de står i.
naq skrev:iö skrev:naq skrev:Låt mig fylla i den sista meningen lite åt dig.
Bra gissning, men helt fel.![]()
Helt fel? Du menar att du inte gillar att man kompencerar i basområdet för olika rum (bör tillägga att jag kan ju tycka att olika möjliga placeringar i ett rum tillhör rummets begränsningar) med den pot du har på kontrollboxen till bs60?
naq skrev:iö skrev:naq skrev:Håller (ohört) med dig om att kontrollen till diskanten kanske inte är en så bra idé. En bättre idé är nog att ha en sådan kontroll på en separat diskant som exempelvis Snell type A. Kanske kan man ha det på den bakåt/uppåtriktade diskanten på trevägaren. Fast då inte som en vanlig dämpsats utan kanske som en stor vridkondensator.
Just det.
Så bra då!Fast detta har vi väl diskuterat historiskt har jag för mig.
phloam skrev:Är det möjligt med live/loge i hörlurar, eller är dessa fenomen kanske beroende av ljud som går från vänster högtalare till höger öra osv?
Den inspelning jag har med allra mest rumsinformation är en upptagning på kassett från en radioutsändning av Folkoperans Trollflöjten för ånga år sen.
Den har självklart ljudmässiga brister men närvaron är enorm och perspektivet bakåt hissnande.
Om jag lyssnar på musik i litet format (stråkkvartett eller trubadur, typ) sittande i rummet bredvid kan jag få en illusion av att musikerna finns hemma hos mig. Men annars låter det som om en scen öppnar sig en bit bakåt eller en hel konsertsal ibland.
Jag har engelska stativare, Neat Petite 3. När jag hade popboxar lät det som om musiken fanns överallt. Inte så korrekt men mycket behagligt.
IngOehman skrev:För andra gången: Hur vet du att (vad får dig att tro att) det du lyssnat på
varit representativt för just öppet-fönster-lyssning?
Zipp skrev: (är just nu ganska missnöjd med mina pi60s som låter vasst och grusigt/skrikigt i diskanten i jämförelse med mina piPs)
IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Tycker jag får definiera begreppet, eftersom jag är dess upphovsman.![]()
Det är mycket sällan upphovsmannen emsamt definerar saker, utan det är nog snarare vad den större grupen uppfattar något som skapar definitionen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster