Ja, Rolf du har rätt; 7082A är ingen äkta Luxman med Luxormärke.
Om det finns någon eller några välvilligt inställda, har dessa här möjlighet att ta del av mina erfarenheter av min prototypförstärkare från Luxor.
Alla andra, som alltså hellre läser något annat, har jag full förståelse för. Er rekommenderar jag att läsa någon av de andra diskussionerna här på "Vintage".
Först en bild på hur förstärkaren ser ut. De båda svarta omkopplarrattarna är inte "original". Jag bytte ut silverrattarna eftersom de var skadade.
Effektstegen matas med +/- 45 V (symmetrisk spänningsmatning alltså) och uteffekten borde då ligga på 40-45 W/kanal i 8 ohm. Effekttransistorerna är ett par riktiga "heavy duty" från National: 2SB713/2SD751. De tål "hur mycket som helst".
Alla andra transistorer är från Sanyo, vilket KANSKE kan betyda att Sanyo haft ett finger med i spelet. Möjligheten finns att även effekttrissorna från början var ett par Sanyo-typer. Någon gång har det brunnit i effektsteget och i samband med det har antagligen effekttrissorna bytts.
Förstegsdelen matas också symmetriskt, med ca +/- 20 V.
Hur låter den då? Ja, inte sämre än andra budgetförstärkare från den här tiden, skulle jag vilja säga. I alla fall inte sämre än de jag hört.
Jag har den uppkopplad till en JBL DSC 500 cd/dvd-spelare. Högtalarna är Luxor 8071 Transmissionline, ombyggda med polyesterkondensatorer i filtret. Mellan cd-spelaren och förstärkaren sitter en gammal Hirschmann DIN-kabel från 70-talet, ombyggd med två phonopluggar i ena änden. Som högtalarkabel har jag vanlig FK 1,5-kvadrat, två meter per högtalare.
Stereobilden är bred och fast. Basen har fin styrka och fasthet. Det är lätt att peka ut var sångaren och olika instrument är placerade. Djupet i musiken kunde vara tydligare, det hela känns något "platt". Överlag är återgivningen mjuk och lättlyssnad, men man hör att det finns en viss vasshet och råhet i diskanten. Metallisk kanske är en bra beskrivning.
Övergångsdist?
Det finns ett helt gäng elektrolyter i signalvägen i förstegsdelen. Kanske bidrar de till det vassa ljudet. Jag har bytt ut några av dem till polypropylenkondensatorer. Målet är att alla el-lyter i signalvägen ska bort. Eventuellt byter jag också ut effekttrissorna till 2SA1227/2SC2987 (NEC), vilka jag har goda "diskant-erfarenheter" av sedan tidigare.
Avslutningsvis:
Visst, den här förstärkaren är inte värd något och inte speciell på något sätt, men jag kan ändå tycka att det är kul att äga en prototyp av det här slaget.
Apropå råheten i diskanten: Kan den minskas något om jag byter motstånden till metallfilm, tror ni?
Effektsteget (en kanal):
M v h