Jo det är alltid roligt med bilder, själv sitter man ju och plöjer poster med mycket bilder.
Tack så mycket, jag försökte så gott det gick iallafall. Nästa par (om det blir några), blir i MDF och då limmar och skruvar jag nog ihop grejerna. Det är mindre jobb att spackla lite och sen måla över än att köra med dominofräsen.
Topparna kommer att skruvas ihop.
Handtagen är inga som helst problem för de är fjäderbelastade, så de hålls alltid på plats oavsett. Köpta hos Specialbeslag i Göteborg, det är den försänkta varianten.
Tack för element exemplen.
12MB600 verkar faktiskt vara en riktigt pärla om jag får säga, den verkar falla av relativt lugnt utan allt för stora grejer i kurvan.
Men jag undrar lite kring diskanthornet, jag har kollat på detta innan. Men det verkar ha en ganska hög FS, mellan 1,6-1,7khz. Delningen tänkte jag lägga mellan 1,8-2khz så det känns som att det kommer lite väl nära.
Men det kanske inte är så farligt när allt kommer omkring, tanken var att dela 3:e ordningen passivt än så länge. Men jag kommer att provköra allt med mitt aktiva delningsfilter och två slutsteg för att hitta rätt delning och nivåer.
Prismässigt var det ju helt rätt!
Är det någon som har hört hornet eller basen ifråga? Lite åsikter är alltid trevligt.
Jag tänkte bygga lådorna ganska tajta kring basen och dessutom trapezoida, bara för att kunna sätta flera intill varandra.
Det finns ju en del modeller att köra efter, bara att börja simulera diffraktion och loobning med mera.
Apropå loobning, eftersom dessa högtalare kommer ganska långt upp mot taket så kommer ju takreflexen att komma ganska tidigt. Skall man försöka att hålla nere denna eller köra lika på både övre, mitten och nedre looberna?
Ska jag sikta mellan elementen när jag mäter?
Förresten så fick jag tagit lite bilder på hemske steget.
Vi börjar framifrån.
Sen fläkten som sitter på sidan, det blir lite knepigt med rackmontage.
Sen snett bakifrån, tyvärr finns det inga speakon. Men det är bara att plocka fram slipen och montera i.
Sen är det väl lika bra att lyfta på huven och kolla lite.
Tog ett kort på VU metrarna också, de blinkar på fint när det rockas fett än så länge har jag bara nått till -12dB och då var det jä***gt högt.
Jag fick byta strömbrytaren på framsidan det första jag gjorde, så den är inte orginal. Det verkar också som att någon har målat fronten en gång i tiden. Och inte så snyggt heller, men vafan det ska ju användas också.
Ska ta och snickra ihop en liten rack till de 2 stegen och delningsfiltret, det blir liksom lite lättare att bära med sig då.
Absolut inte viktmässigt då
Tack för tipsen så länge.
Mvh
Patrik
PS jag vet inte varför bilder inte kommer, gjorde precis som vanligt.
PS2 Jag kom på vad det var jag hade döpt bilderna till H&H då verkar det som om forumkoden trodde att det var något annat.