Kan ni nåt om PA element??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-15 00:14

Ja vafan då beställer jag väl ett sånt dårå.
8)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-15 00:24

Så färdigt ...det var inget att hålla på, 150 euro kostade det inkl frakt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-15 17:46

Fick ett SMS från Thoman idag, de har redan skickat grejerna. Det var minsann snabba ryck!

Kommer förhoppningsvis i vecka som kommer, då blir det till att göra lite kablar och annat skoj så det går att spela med grejerna.
Syrran och hennes man ska ha inflyttningskräftskiva lördag som kommer.
Lovade att ta med subbarna, det får nog bli i det gamla skicket.
Har inte tid, ska träna i veckan och åka crosstävling till lördag (samma dag).
Så det blir nog tajt, men jag har ju förhoppnings fått filtret så då blir det nog bra ändå.
Hej hopp.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-15 18:33

He he...ja snabba ryck var det :)

Blir en hel del kablar...tog mig ett par timmar att löda ihop mina egna..

Flickvännens familj har stuga på Tjörn, så vi åker ner påsk och ett par veckor under sommare...kanske får boka in ett besök framöver :wink:

Ha så skoj på skivan och kör hårt på tävlingen!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-16 00:22

jo en det kablar lär det bli, får väl dra förbi klasse i sjön och handla lite kontakter och kabel.

Självklart är det bara att komma förbi inga som helst problem, bor just nu i lägenhet men kommer inom kort att bytas till villa med tillhörande garage.
Vart på Tjörn är det?

Ja det blir nog roligt båda två.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-20 10:44

Så igår damp det ner ett paket från Thomann, mitt filter dök upp... Äntligen!!
Provkörde lite i mono, tack vare ej tillräckligt med kablar.
Fungerade alldeles utmärkt, provade ett gäng olika funktioner.
Verkar vara relativt bra byggkvalitet för att vara ett så billigt filter.
Körde mina gamla basar ...av märke M*S :oops: , sägas ska att jag köpte dessa för över tio år sedan.
Ha ha ha inte direkt någon kvalitets bas, blir betydligt bättre när de nya subbarna är beställda.
Men steget räcker så jag får väl ragga lite fler "Billådor" tills på lördag, då behöver jag inte spela så högt. Lite mindre dist (med betoning på lite).
Det var snabb och bra leverans av paketet iallafall.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-20 12:00

Alltid skoj med paket! och kul att det fungerar bra!

Stugan ligger i Änghagen, ca 3 km nordost från Rönnäng. Brukar
småhandla på Rorsman och storhandla i Stenugnsund...
Utsikt över Stora Dyrön (med väderkvarnen) från stugan..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-20 12:21

Precis. Alltid!! skoj med paket, idag skulle tjejen sticka förbi Kjell & Co och hämta kontakter m m.

Ja jag vet ungefär vart det ligger, fint med utsikt över havet. När sommaren väl bestämmer sig för att infinna sig i sverige så är det väldigt fint längs med kusterna.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-21 12:40

Kablage lödat och klart ...allt funkar kanon. Dock så blir det lite blandat balanserat och obalanserat, men det gör inget. Brummade inte ett skvatt.

Tänkte på en sak angående basrör, istället för runda rör 4" kan jag inte använda de nedre hörnen av lådan och bara ställa en skiva 45 grader mod denna? Då har jag ju ett rör, då räcker det att såga av två hörn på baffeln.
Naturligtvis med motsvarande area som runda rör, finns det några nackdelar med att göra så här??
Blir det ändrad flödeskarateristik eller andra problem??
Läste någonstans att det blir inte samma sak när man använder fyrkantiga portar, men nu är det ett mellanting.
Kanske är helt ute och cyklar?

Patrik

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2007-09-21 22:25

Klart du kan kapa hörnet, men om du beräknar längden så blir det inte helt korrekt då den nog har lite stöd av väggarna i hörnet. Jag har byggt en del PA-toppar och även basar (mest med B&C, RCF och Eminence) på det sättet, men avstämningen mättes fram med mätutrustning. Har även byggt EBS-baskombos och dessa hade också porten i form av "bortkapat hörn".

RCF nämns sällan, men jag gillade VERKLIGEN deras baselement. Tålde ofantligt med stryk :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-21 23:21

Tack, det var intressant läsning, tja jag har möjlighet att mäta så det ska inte vara några problem. Dock kan det bli lite jobbigt att kapa en träbit som sitter fastlimmad, ifall jag tycker att den blir över eller underavstämd.
Jag antar att ni mestadels bara mätte impedans för att se vart resonansen hamnade?

Ska jag tänka på något speciellt mått?
Unibox rekommenderade rör med minst 11.5 cm innerdiameter. räknade arean och sen baklänges för en trekant. Blev ca 14,5*14,5cm hoppas att det räcker, tuberna blir nästan 40cm långa för en avstämning på 35hz.
Bör jag fasa hörnen för att undvika blåsljud?

Behöver jag egentligen lägga i stoppning i en basreflexlåda som ska gå upp till kanske max 120hz?
Stående vågor lär jag ju inte bli av med om jag använder vanlig vit kuddstoppning på väggarna.

Vad är EBS-baskombo?
RCF tycker jag verkar vara väldigt bra element, men just i det här fallet var de ungefär dubbelt upp mot min budget.

He he många frågor som dök upp i mitt huvud.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-22 10:55

Finns tre anledningar att ha dämpmaterial i en baslåda.

- Sänker q-värdet genom att luftflödet bromsas och lådan "verkar större" för elementet än den är.

- Hjälpa till att hålla temperaturen nere i lådan vilket hjälper till att kyla talspolen.

- Minska effekten av att lådväggar som vibrerar läcket ut missljud från basportarna genom att det absorberas.

Så det bästa brukar vara att börja odämpat och fylla på med ull efter hand med provlyssninga mellan. Börja t.ex med att öka med 100 gram åt gången. Då det ofta är väldigt olika hur mycket som behövs mellan olika låddesigner. Med brevvåg får du lika i båda lådorna.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-22 15:46

PetterPersson skrev:- Hjälpa till att hålla temperaturen nere i lådan vilket hjälper till att kyla talspolen.

Detta ställer jag mig tveksam till... Vart leder ullen bort värmen?

Ullen gör att tryckändringarna i lådan sker mer isotermiskt, d.v.s. att ullen tar värme från luften då den komprimeras och ger tillbaka värme när det blir undertryck. Detta gör att luftvolymen verkar större än en luftvolym med adiabatisk kompression. Gissar på att detta brukar förklaras lite kort med att ullen "tar värme" från luften och att den då skall kylas och ge kallare talspole, man glömmer alltså att den ger tillbaka lika mycket värme vid tryckminskningarna...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-22 16:43

Sänker Q-värdet är jag redan med på

Att lådan vibrera kan väl ändå inte isolering göra så mycket åt? Krävs det inte väldigt speciell isolering för att få den att dämpa så långa våglängder som det handlar om?
Känns spontant som att det är bättre att staga ordentligt. Men jag har inte tillräckligt på fötterna för att säga antingen eller?

Skall en basreflex låda dämpas med lös ull i lådan eller är det bättre att sätta på bara väggarna eller både och?
Naturligtvis antar jag att det beror på låddesign och element.
Hur brukar ni göra?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-09-22 18:36

Skicka ett mail eller ring till Kurt Strömmer!

Det inte han vet om PA-element är inte värt att vet! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-22 23:37

Norman, just detta påstående skrev jag för att många har skrivit det tidigare, men inte gett någon förklaring på vad det betydde och då jag inte hade helt kläm på det själv antog jag att någon skulle förklara hur det stod till egentligen. Tack för svaret, nu har jag lärt mig något nytt idag med :)

Vissa kostruktioner jag gjort har låtit lite burkigt/låda, har däremot försvunnit då jag haft i dämpmaterial.

Jag brukar sätta dämpmaterial på väggarna i lådan till och börja med. Behövs det mera fyller jag på med lösull. sätt inte ull "nära" basreflexporten, så den kan andas fritt..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-24 10:53

Petter, har det låtit burkigt i mellanregistret eller i de lägre registren?

Jag tänkte också sätta på alla väggarna, bara ett 5cm lager eller så. Sedan fylla på efter testande.

Provkörde hela riggen med gamla subbarna, Behringer filtret, slutsteg och svågerns hemma högtalare och hans surround förstärkare.
Måste säga att detta fungerade över förväntningarna, basarna var lite trixiga att ställa in. Men det är nog mest för att de suger så fett, när alla nivåer och delningfrekvenser var hyfsat inställda lät det inte så dåligt.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av limiter funktionen, när nivån började höja sig framåt kvällen så syntes det tydligt att limitern gick in och bromsade. När jag skulle testa ut nivån så drog jag ner limitern och drog järnet på volymkomtrollerna, så fick limitern vara volymkontroll tills det inte lät bra längre och backade sen tillbaka lite.

Tack för tipset Petter :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-24 19:26

Kul att det fungerar som det ska :D

Klipper limitern "snyggt", utan distortion?

Jag har inte provar den funktionen än, har inte behövt...

Det lät burkit högt upp i basen, svårt att ange någon frekvens, men övre basen och en bit upp måste jag svara..

Blir nog kanoners att grunddämpa lådan och sedan finjustera.

Sen är det bara å löpa linan ut och skaffa en Behringer ultracurve-parametrisk eq så är du hemma :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-24 20:25

Ja jag hörde ingen distortion överhuvudtaget, måste säga att det fungerar över förväntan.

Jo en sådan eq hade väl varit kanon att ha, men jag märkte att som det är nu så går det lika bra att använda bas,mid och treble på mixern.
Det var ingen som klagade iallafall.
Ha kolla efter någon kabel som är bra till XLR kontakter, köper nog en med tele plugg i varje ände och klipper av och löder ihop med XLR.

Till speakon kontakterna tänkte jag faktiskt använda en kabel som vi har på jobbet, av märket är Titanex. Gummikabel som är gjord för att tåla olja, grävas ner direkt i jord m m. Tror inte de har 2*Xmm2, får kanske köpa fyrledad och parallella. Det blir med rabatter garanterat billigare än vanlig högtalarkabel, och snyggare 8)

Hur grova ledare behöver man egentligen till bas respektive toppar??
Känns som att många kör 4mm2 nere och 2.5mm2 uppe??

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-25 02:31

Svårt att säga vad man "behöver". Denna fråga besvaras tyvärr bäst av den som har systemet och kan prova de båda tjocklekarna...sen beror det ju på vilken kabel det är också...Så tyvärr är det bara å prova och lyssna som gäller.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-25 11:17

Jo det kan väl vara svårt att säga antar jag, nu tänkte jag främst på arean på kabeln. Inte om den är lindad i bandage och insmord med ormolja :wink:

Det kommer ju att gå en ibland ganska rejäl ström igenom ledarna, men detta kanske inte kommer vara något som helst problem? Har varit med om att relän på 16A har svetsat ihop sig i ett slutsteg jag byggde, under normal drift med 4 ohms basar.
Kör väl på 4mm2 så blir det grovt och bra, och aldrig något problem förhoppingsvis.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-25 16:38

4 kvadrat kommer räcka utmärkt.

Jag har kört 6-7 A genom 0.75-1.5 kvadratskabel i frigolitsågssammanhang, så med 4 kvadrat kommer du garanterat smärtfritt undan...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-25 16:58

Glöm inte att fästa kabeln inuti lådan så bra det bara går! Det är oerhört irriterande när man äntligen skruvat ihop den första 2*18-lådan och hör hur det "klappar takten" när man provspelar... :x

/Rookie som provat. Mycket skruvande blev det.
Back in black!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-26 08:30

Det var ett bra tips rookie, dock så blir ju denna kabelgragning kortaste vägen som går. Rakt från bakstycket till basen, med bara så mycket slack så det går att ta ut basen och lägga den uppochner.
Annars skulle jag självklart klammat fast kabeln.

Då blir det 4 kvadrat, går att hitta till vettigt pris på allas vårat bildelsföretag.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-16 23:42

Tjenare på er

Nu väcker jag den här tråden lite för att dels meddela att subbarna blev klara, det tog ett tag men ändå. Jag bestämde mig för B&C 15PS76 som verkade vara ett bra element till humant pris. När jag satt och simulerade så kom jag fram till att skulle aldrig fungera tillfredställande med de gamla lådorna. Så jag snodde lite här och var och det blev en låda med ganska konventionellt utseende, måtten blev BxHxD 500x600x600mm. Ganska hanterbara måste jag säga efter jag byggde dem. Röret blev en tvådelad slitsport, avstämningen skulle landa på strax över 40hz.

Byggde dem i 18mm plywood, det skulle ta för lång tid att få 22mm.
Jag ville inte bygga i MDF den här gången för de ska hanteras en del och MDF flisar lätt.
Fick låna ett helt suveränt verktyg av en kompis, en så kallad domino fräs. Det är Festools variant på lamellfräsen eller kexmaskinen även kallad, men istället för halvmåneformade kex. Så såg de ut som små dominobrickor, med andra ord så kunde de ju inte röra sig alls. HELT SUVERÄNT!!
Det tog ett litet tag att få till allt men sen fungerade det hur bra som helst.
Satte stagningar mot sidorna och ryggen så de stora partierna inte ska vibrera så mycket, och det är inte jättemycket vibrationer som kommer ut när det spelas. Och skulle det göra det så är det ingen som bryr sig ändå.
Det som är kvar är galler bara, jag vet inte vart jag köper hålad plåt bara. Förslag??
Jag tog inga bilder under själva bygget, mest pga tidspress. De var tvungna att vara klara tills en fest som jag skulle på. Men jag har tagit några bilder på dem när de är färdiga. Kommer lite längre ner i posten.

Hur spelar de då?
Jag måste säga att nu när jag har haft med dem på några olika fester att jag är väldigt nöjd med hur de spelar. Det är väldigt bra pondus i ljudet, de går relativt djupt känns det som. Vilket jag verifierade när jag mätte impedansen, och avstämningen hade landat på 35hz. alltså ca 7hz lägre än beräknat. Det var inte så illa kan jag tycka, detta var också efter inspelning på hög volym en hel kväll. Jag har inga portljud eller liknande grejer, lådorna är i princip helt tysta. Det är bara basarna som hörs.
Bra tryck över lag alltså, dock så blir det ju inte konserttryck självklart, men ett par till kanske så småningom. Men det blir bara om behovet infinner sig.
En fest som var i en lagård så singlade det ner lite damm från taket när vi gasade som mest. Igår var det 30års fest för en polare, lokalen var ett skyddsrumm som de har som festlokal i bostadsföreningen. Snacka om efterklangtider och rumsmoder. Men basarna räckte lätt till för att fylla en lokal på kanske 10x6meter och över 30 pers. Jag fick ändra mina limiter inställningar så vi kunde spela högre ändå. Man e ju dum i huvet när promillen e hög, det susade i öronen när jag kom hem. :roll:

Här kommer lite bilder på skapelsena, färgen är vanlig bindoplast som är ganska fett pålagd för lite mer struktur.

Vi börjar framifrån
Bild

Och så från sidan
Bild

Man kan se att de har redan fått lite patina, bara att lossa beslagen och rolla på ny färg när det skulle behövas.

Nu skulle jag vilja bygga ett par toppar som matchar subbarna, min tanke var att element budget hamnar väl runt 5-6k kronor. Främst 18Sound, Eminence kappa och B&C. Går det att bygga något som faktiskt låter bra och spelar utan alltför mycket dist. Lånade ett par Peavey toppar som hade piezo diskant. Det var det värsta jag har hört någon gång tror jag, det skulle nog gå att skära glas med diskanten skulle jag tro. Jag mätte lite granna fort på dem, och mycket riktigt det var en rejält topp ovanför 10khz och det var rejäla dippar och toppar i mellanregistret. Inte konstigt att det inte lät speciellt bra.

Eller ska jag bara lägga pengarna på en färdig konstruktion? Mackie tex har ju en del bra grejer, likadant med Wharfedale.
Det måste ju finnas erfarenhet av detta här på forumet?
Jag har försökt att hitta lite olika konstruktioner on das web, men det verkar som om ett gång av konstuktionerna är bara gjorda för att gå högt på nåt disco.
Det jag letar efter är faktiskt en lite mera "Hi-fi" aktig karaktär. Jag offrar gärna SPL mot bättre ljudkvalitet.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-17 00:01

Sweet. Älskar PA. Ett par sådana subbar tillsammans med toppar med 2x8" och lämpligt diskanthorn och du är hemma. :D
Back in black!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 00:46

SlaitH skrev:Nu skulle jag vilja bygga ett par toppar som matchar subbarna, min tanke var att element budget hamnar väl runt 5-6k kronor.

Eller ska jag bara lägga pengarna på en färdig konstruktion?

nej, köp inte färdigt, bygg själv! detta är intressant så det vill vi läsa om :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-17 02:42

Rookie tror du att det skulle räcka med 2x8" + 1.4" eller kanske 2"?

Klart jag kanske får ut bättre mellanregister om jag kan dela lite högre. Fast åttor delas väl normalt mellan 1800 och 2000hz? åtminstone i hi-fi svängen.

Jag har inte så stor erfarenhet av just PA element, tex när ett element börjar beama hur långt upp man egentligen behöver ta diskanthornen m m
Så om någon har element att rekommendera så är det mer än välkommet.
Jag läste på nån sida att Eminence Kappa 12 får till en ganska rak kurva upp till ca 2k. Sen verkar det som det kommer en topp som kan vara bra att dela bort brant.
Det går självklart att eq:a bort och lägga till det som saknas, men jag vill bygga med de bästa förutsättningarna.
Ska jag sikta på rak kurva eller vill man ha BBC dipp? det känns spontant som att rak kurva kan bli lite påfrestande vid högre ljudvolymer.
Men jag vet som sagt inte.

Jag fick skaffat mig ett steg till topparna i veckan.
En nätt liten pjäs på 4HE 22kg och 2x400w@4ohm
Märke ....jo nåt så ovanligt som H&H V800
Brittiskt märke som har gått ur tiden men som tydligen ska låta riktigt bra. Jag har inte kunnat referenslyssna med mina vanliga högtalare ännu, får göra det i veckan.
Man får ha bra säkringar i huset dock, det finns ingen mjukstart och trafon är säkert på minst 1000VA. Läste nån siffra att den kan dra upp till 1300VA. Säkringarna i garaget har hållt iallafall.
Skottsäkra grejer verkar det som. Läste en post från en kille i England som monterade in såna på en pub/klub, när han monterade ur dem 12 år senare hade ägaren aldrig stängt av dem.
24/7 i tolv år!!!
Det enda han behövde göra var att byta en fläkt sen var de fit for fight igen.
Känns som en bra investering. :)
Jag ska ta lite bilder på steget och lägga upp ifall nån är intresserad.
Det kanske till och med är någon som vet något om steget ifråga?

Patrik

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-17 03:39

Kul att du lägger upp bilder och rapporterar hur det blev. :D

De ser riktigt proffsigt ihopbyggda, kul att se att de använts också (reporna) det är helt klart en del av charmen med pa-lådor.

Du upplever inte att det blir resonanser i dedär handtagen du använder? Jag använde sådana till några tidigare lådor till mina RCF 18" och de skallrade väldigt mycket när man krämade på. Var tvungen att lägga textil emellan för att dämpa.

Eighteensound XD 125 ihop med 12MB600 kanske??
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1795
Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1804
Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-17 17:27

Jo det är alltid roligt med bilder, själv sitter man ju och plöjer poster med mycket bilder.
Tack så mycket, jag försökte så gott det gick iallafall. Nästa par (om det blir några), blir i MDF och då limmar och skruvar jag nog ihop grejerna. Det är mindre jobb att spackla lite och sen måla över än att köra med dominofräsen.
Topparna kommer att skruvas ihop.

Handtagen är inga som helst problem för de är fjäderbelastade, så de hålls alltid på plats oavsett. Köpta hos Specialbeslag i Göteborg, det är den försänkta varianten.

Tack för element exemplen.

12MB600 verkar faktiskt vara en riktigt pärla om jag får säga, den verkar falla av relativt lugnt utan allt för stora grejer i kurvan.
Men jag undrar lite kring diskanthornet, jag har kollat på detta innan. Men det verkar ha en ganska hög FS, mellan 1,6-1,7khz. Delningen tänkte jag lägga mellan 1,8-2khz så det känns som att det kommer lite väl nära.
Men det kanske inte är så farligt när allt kommer omkring, tanken var att dela 3:e ordningen passivt än så länge. Men jag kommer att provköra allt med mitt aktiva delningsfilter och två slutsteg för att hitta rätt delning och nivåer.
Prismässigt var det ju helt rätt!
Är det någon som har hört hornet eller basen ifråga? Lite åsikter är alltid trevligt.

Jag tänkte bygga lådorna ganska tajta kring basen och dessutom trapezoida, bara för att kunna sätta flera intill varandra.

Det finns ju en del modeller att köra efter, bara att börja simulera diffraktion och loobning med mera.
Apropå loobning, eftersom dessa högtalare kommer ganska långt upp mot taket så kommer ju takreflexen att komma ganska tidigt. Skall man försöka att hålla nere denna eller köra lika på både övre, mitten och nedre looberna?
Ska jag sikta mellan elementen när jag mäter?

Förresten så fick jag tagit lite bilder på hemske steget.

Vi börjar framifrån.
Bild

Sen fläkten som sitter på sidan, det blir lite knepigt med rackmontage.
Bild

Sen snett bakifrån, tyvärr finns det inga speakon. Men det är bara att plocka fram slipen och montera i.
Bild

Sen är det väl lika bra att lyfta på huven och kolla lite.
Bild

Tog ett kort på VU metrarna också, de blinkar på fint när det rockas fett än så länge har jag bara nått till -12dB och då var det jä***gt högt.
Bild

Jag fick byta strömbrytaren på framsidan det första jag gjorde, så den är inte orginal. Det verkar också som att någon har målat fronten en gång i tiden. Och inte så snyggt heller, men vafan det ska ju användas också.
Ska ta och snickra ihop en liten rack till de 2 stegen och delningsfiltret, det blir liksom lite lättare att bära med sig då.
Absolut inte viktmässigt då :)

Tack för tipsen så länge.

Mvh
Patrik

PS jag vet inte varför bilder inte kommer, gjorde precis som vanligt.
PS2 Jag kom på vad det var jag hade döpt bilderna till H&H då verkar det som om forumkoden trodde att det var något annat.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum