meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Att hitta en apparat som är helt motsatsen mot problemen i rummet, är nog som att vinna på lotto. Alltså, inte så troligt.
Testat ofta?
Fasen, jag glömde att anfall är bästa försvar...
Tärnström
Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Att hitta en apparat som är helt motsatsen mot problemen i rummet, är nog som att vinna på lotto. Alltså, inte så troligt.
Testat ofta?
tvett skrev:En fråga:
Jag har inte röstat av princip. Dels för att jag upplever röstningen som ett retoriskt utfall mot bt men främst för att man frågan är dumt och luddigt ställd så att resultatet inte kan tolkas entydigt.
Hur står det till i röstningen?
JTarnstrom skrev:Jag tvivlar på att alla de LTS-"godkända" anläggningar som finns på det här forumet låter likadant - de spelar alla under olika förutsättningar.
IngOheman skrev:*Tyvärr frodas missförstånden och okunskapen därvidlag än idag, så framgångana kanske inte är så stora/något att vara stolt över.
IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:Jag tvivlar på att alla de LTS-"godkända" anläggningar som finns på det här forumet låter likadant - de spelar alla under olika förutsättningar.
1. Vad är en "LTS-godkänd anläggning"? Jag har aldrig hört talas om några sådana. I varje fall inte i LTS-kretsar. Är det inte köparen som godkänner sina apparater, efter egna preferenser och önskemål?Det trodde jag, och har alltid trott. (Men jag utesluter inte att jag kan ha missat något, men isåfall är det ju bra om jag får veta mera om det så jag kan göra något åt det.)
IngOehman skrev:2. Vem (om någon, kanske missförstår jag dig) har antytt att en anläggning skulle låta likadant under olika förutsättningar?![]()
. Jag känner inte till någon person, förening, tidskrift eller vad det vara må, som framfört betydelsen av yttre förutsättningarm framförallt lyssningsrummet mera än LTS! När jag började arbeta med de här frågorna för en förfärlig massa år sedan så var ju rummets betydelse praktiskt taget okänt för den stora massan*. Är du av avvikande uppfattning?
JTarnstrom skrev:Med andra ord, för ett bättre diskussionsklimat vore det bra om debattörerna försökte sätta sig in i var de befinner sig någonstans; vad utgör motivationen för diskussionen? Försöker personen ifrågasätta vetenskap med tyckande? Ja, då kan man ju ta fram sitt artilleri, men handlar det om någon som kanske försöker komma tillrätta med sitt ljud hemma, ja då tycker jag att det finns en del som borde kunna släppa lite på stringensen och låta bli att ifrågasätta eller dumförklara vederbörande med vetenskapliga argument. Samma sak åt andra hållet. Själv skulle jag aldrig få för mig att ifrågasätta exempelvis dina, eller någon annan med motsvarande kunskaper, rön eftersom jag inte har de vetenskapliga argumenten.
JTarnstrom skrev:Poängen med min argumentation är att det i vissa avseenden är minst lika fruktbart att prata om subjektiva upplevelser, användare emellan, som att hänvisa till ett vetenskapligt perspektiv som i praktiken inte är tillämpbart. Det vore ju trevligt om jag själv kunder replikera testförhållanden i hemmet men det går dessvärre inte hur gärna jag än skulle vilja - och hur mycket jag än tror att exempelvis du och andra duktiga experter har rätt i det ni säger.
enJohn skrev:Svante, jag tror faktiskt inte att du förstått precis vad Tärnström skriver.Det handlar INTE om huruvida tekniker är oförmögna till känsolsamma handlingar, långt därifrån. Kanske ska läsa igen?
![]()
/en john som fortfarande tycker att Tärnman har hittat en kärna i en jycke
Svante skrev:Mm, du menar att man blir påhoppad för att man lyssnar ovetenskapligt? Jo, jag kanske sköt bredvid målet.
JTarnstrom skrev:Som sagt, det handlar nog mer om att man försöker kompensera för sådant man tycker låter illa. Transparent i någon striktare mening blir det inte men det får en del av oss leva med.
Tärnström
JTarnstrom skrev:Observera att jag är mer ute efter att försöka hitta orsaken till att diskussioner så ofta spårar ur, inte att ifrågasätta några rön som har framkommit på mer vetenskaplig grund.
subjektivisten skrev: Anledningen varför det spårar ur är att flera kan inte skilja mellan subjektivt och objektivt.
enJohn skrev:subjektivisten skrev: Anledningen varför det spårar ur är att flera kan inte skilja mellan subjektivt och objektivt.
Nej, detta är inte den enda "anledningen" (om än en stor sådan). En ytterligare viktig anledning är att det objektiva inte är ett görbart alternativ i alla lägen och att det kan upplevas påfrestande att få objektiva argument nerkörda i halsen. Oavsett hur korrekta de är.
/en john
enJohn skrev:Nej, detta är inte den enda "anledningen" (om än en stor sådan). En ytterligare viktig anledning är att det objektiva inte är ett görbart alternativ i alla lägen och att det kan upplevas påfrestande att få objektiva argument nerkörda i halsen. Oavsett hur korrekta de är.
/en john
subjektivisten skrev:Tänk på att jag så starkt framför denna skillnad mellan subjektivt och objektivt på flera forum, så sitter jag själv med en rörförstärkare. Vad säger det om mig? Ja, att jag kan skilja på subjektivt och objektivt.
Så om något säger att rör distar ljudet, vilket är korrekt, och det inte är transparent, vilket också är korrekt, så går inte jag i taket för det. Han har ju rätt. Men för mig så avstår jag det alternativet och väljer vad jag subjektivt föredrar istället, "trots" jag vet det inte är korrekt.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Observera att jag är mer ute efter att försöka hitta orsaken till att diskussioner så ofta spårar ur, inte att ifrågasätta några rön som har framkommit på mer vetenskaplig grund.
Det är väldigt lätt fråga och jag kan svara den för dig nu. Anledningen varför det spårar ur är att flera kan inte skilja mellan subjektivt och objektivt. Att framföra subjektiva åsikter som objektiva ÄR det största problemet överhuvudtaget. Det är väl någon form av prestige som gör att vissa har problem med att deras upplevelser kanske inte är fysiskt verkliga, utan är en inbillning i huvudet.
Hade alla förstått skillnaden mellan objektivt och subjektivt och hur "lätt" man kan lura hjärnan, så hade det inte varit några problem alls.
subjektivisten skrev:Titta vad tråden heter och gissa om det är till för seriös debatt eller irritation?
JTarnstrom skrev:IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:Jag tvivlar på att alla de LTS-"godkända" anläggningar som finns på det här forumet låter likadant - de spelar alla under olika förutsättningar.
1. Vad är en "LTS-godkänd anläggning"? Jag har aldrig hört talas om några sådana. I varje fall inte i LTS-kretsar. Är det inte köparen som godkänner sina apparater, efter egna preferenser och önskemål?Det trodde jag, och har alltid trott. (Men jag utesluter inte att jag kan ha missat något, men isåfall är det ju bra om jag får veta mera om det så jag kan göra något åt det.)
Observera att jag har använt citationstecken för att markera att jag inte bokstavligen menar att det finns LTS-godkända apparater.
JTarnstrom skrev:Observera att jag är mer ute efter att försöka hitta orsaken till att diskussioner så ofta spårar ur, inte att ifrågasätta några rön som har framkommit på mer vetenskaplig grund. För övrigt har du helt rätt, och det motsägs inte av något jag har sagt tidigare, snarare tvärtom, det är köparen som godkänner apparaten.
JTarnstrom skrev:IngOehman skrev:2. Vem (om någon, kanske missförstår jag dig) har antytt att en anläggning skulle låta likadant under olika förutsättningar?![]()
. Jag känner inte till någon person, förening, tidskrift eller vad det vara må, som framfört betydelsen av yttre förutsättningar (framförallt lyssningsrummet ) mera än LTS! När jag började arbeta med de här frågorna för en förfärlig massa år sedan så var ju rummets betydelse praktiskt taget okänt för den stora massan*. Är du av avvikande uppfattning?
Det är ju precis det som är poängen. Lyssningsrummets avgörande inverkan gör ju att apparater kan låta olika (nej, jag vet att de i sig inte låter olika, men det som når örat kan ju skilja sig åt rejält beroende på i vilket rum apparaturen spelar). I det avseendet kan det för en del lyssnare vara så att en färgande apparatur faktiskt föredras (kan ju tänkas vara både i ett subjektivt perspektiv men också ett blindtest skulle ju kunna visa det) framför en neutralt spelande anläggning i ett visst rum.
JTarnstrom skrev:Poängen med min argumentation är att det i vissa avseenden är minst lika fruktbart att prata om subjektiva upplevelser, användare emellan, som att hänvisa till ett vetenskapligt perspektiv som i praktiken inte är tillämpbart.
JTarnstrom skrev:Det vore ju trevligt om jag själv kunder replikera testförhållanden i hemmet men det går dessvärre inte hur gärna jag än skulle vilja - och hur mycket jag än tror att exempelvis du och andra duktiga experter har rätt i det ni säger.
JTarnstrom skrev:Med andra ord, för ett bättre diskussionsklimat vore det bra om debattörerna försökte sätta sig in i var de befinner sig någonstans; vad utgör motivationen för diskussionen?
JTarnstrom skrev:Försöker personen ifrågasätta vetenskap med tyckande? Ja, då kan man ju ta fram sitt artilleri, men handlar det om någon som kanske försöker komma tillrätta med sitt ljud hemma, ja då tycker jag att det finns en del som borde kunna släppa lite på stringensen och låta bli att ifrågasätta eller dumförklara vederbörande med vetenskapliga argument.
JTarnstrom skrev:Samma sak åt andra hållet. Själv skulle jag aldrig få för mig att ifrågasätta exempelvis dina, eller någon annan med motsvarande kunskaper, rön eftersom jag inte har de vetenskapliga argumenten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster