Carlssonträff!!??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-21 16:11

paa skrev:Vad är pos 9,10 och 11 på trevägaren?

9 är en cirkulär spalt, 10 är en platta bakom ett element och 11 är baksidan (magneten) på ett baselement. Men nu är vi nog lite OT. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-09-21 16:44

Den var ju ful t.o.m. för att vara en Carlsson. :lol:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-21 17:57

mapem skrev:Intressant. Men om högtalarna verkligen ska kunna återge musiken antingen med livehärmning eller öppet fönster krävs väl att produktionen är sådan att detta är möjligt. Mycket modern musik har ju inte denna rumsliga information alls.

Jepps det krävs att produktionen är anpassad för detta. När det gäller moderna studioinspelningar så saknas den informationen i råmaterialet men det är rätt lätt att lägga dit extraljud så att det låter rimligt rätt i öppet fönster-högtalare. Det kan man lätt förstå när man inser att både rum och högtalare i alla studios är anpassade för detta. Den enda typ av inspelning som kan tänkas bli lidande är Tonmeisterinspelningarna från DG.

Gör man tvärtom (och anpassar för livehärmning) så blir i alla andra inspelningar drabbade. Valet blir därför inte så svårt från ett rationellt högtalarkonstruktörsperspektiv. Och SC valde ju rätt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-22 08:12

Den inspelning jag har med allra mest rumsinformation är en upptagning på kassett från en radioutsändning av Folkoperans Trollflöjten för ånga år sen.

Den har självklart ljudmässiga brister men närvaron är enorm och perspektivet bakåt hissnande.

Om jag lyssnar på musik i litet format (stråkkvartett eller trubadur, typ) sittande i rummet bredvid kan jag få en illusion av att musikerna finns hemma hos mig. Men annars låter det som om en scen öppnar sig en bit bakåt eller en hel konsertsal ibland.

Jag har engelska stativare, Neat Petite 3. När jag hade popboxar lät det som om musiken fanns överallt. Inte så korrekt men mycket behagligt.

LB

Inläggav LB » 2007-09-22 14:00

Kul med nytt märke som följer OA-principen. Hoppas jag får tillfälle att lyssna i GBG framöver, Ågrens Hifi lär väll säkert bli en ÅF (?).

Eftersom jag inte kan kommentera ljudet får jag väll kommentera utseendet: Förstår att formen på högtalarna av tekniska själ är mycket lika Carlssons, men bara därför behöver ju faktiskt inte utseendet vara det. Jag hade nog föredragit om Larsen valt ett mer unikt utseende för att öka mångfalden lite. "Kopia"-vibbarna man får nu skulle heller inte bli så påtagliga då.

HIFI-Pastorn

Inläggav HIFI-Pastorn » 2007-09-24 17:21

GRATTIS John Larsen & inblandade...

Jag tyckte det var en mycket trevlig lördag och försökte bidra genom att hålla kaffekokaren i gång i butiken samt tilltugg därtill, efter den danske pölsen m carlssonöl... Hoppas alla fick så de var nöjda.

Ola's musikval var inte det helt vanliga, men inte desto mindre trevligt för det.
Den historiska färden genom Stigs produkter från OA5 o fram var roligt och gav säkert många en funderare över hur mycket utvecklingen verkligen gått framåt. (sett utifrån högtalarindustrin i stort).

Världspremiären med Larsen 4 och de dyrare 6' orna var också positivt. Trots bara "7 cyl i den högra" 6'an så finner man en god klangkaraktär som tydligt liknar den billigare 4'an, fast med bättre upplösning och mer harmoni igenom spektrat. Det i sig ett inget självklart resultat, snarare vittnar ETT klangideal om, att man vet vad man pysslar med och inte bara spottar ut något på marknaden, bara det låter...

Jag tror dessa produkter kommer bli populära och omtyckta för sin ljudkvalitet till rätt pris.

7000-Stefan har verkligen fått till det med akustiken i sitt "nya" vardagsrum (eller skall man kanske kalla det bio-/lyssnings-rum?) GRATTIS till dig med! och 4'orna lät därför också riktigt bra, senare på kvällen...

Återigen TACK för en trevlig tillställning och hifidag i musikens tecken, Stefan , Magnus, V8, Ola och sist men inte minst, minst John och Naqref. :D :D (Hoppas jag inte glömt någon nu... :?: )

Hälsningar,

Hifi-Pastorn.
Driver Accurate Audio AB i Trollhättan.
En jämn frekvensgång är ENDA vägen mot naturligt ljud ...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-25 23:25

SSC skrev:Hej alla!

En kupp av detta slag när Larsen är skyldig SSC pengar känns bara fel. Men vi hoppas att dessa ärenden i det snaraste kan redas upp.

Svårigheten att kommunicera med Larsen har varit påtaglig då telefonsamtal upprepade gånger bryskt avbrutits med att Larsen kastat på luren under pågående dialog (bara en gång i mitt öra dock) och de löften om betalning "i efterskott" för de utvecklingskostnader som funnits på nya ortoakustiskt optimerade högtalarelement har brutits. :(
Sådant känns alltid tråkigt, men extra mycket så när SSC inte har ekonomi för att stå för sådana kostnader, så att enskilda SSC-styrelsemedlemmar (undertecknad närmare bestämt) har fått betala det ur egen ficka. :(

(Vill påminna om att arbetet i SSC är helt idéellt, och ingen har hittills fått en enda krona i ersättning.)

Då sätter man ju liksom hoppet till att en överenskommelse och löfte om att betalning "efter försäljning" verkligen skall falla ut (och att det inte betyder "10 år efter försäljning"). Hade jag vetat att det bara var ett tomt löfte hade jag ju inte lagt ut pengarna, och definitivt inte okejat beställningen av elementen heller. Jag är ju van vid att överenskommelser gäller, även då de är muntliga.

En annan svårighet har varit den maktlöshet som vi i SSC känt när det gäller att få högtalare i produktion. Det var nog snart två år sedan som OA51.3 var i princip klar att sättas i produktion, bara några detaljjusteringar återstod (bland annat dämpskivans storlek, men även den inre dämpningen) men Larsen gjorde bedömningen att det var ett för vågat projekt att starta utan finansiering i förväg. Det var naturligtvis något vi måste acceptera (vi varken kan eller bör ju inte tvinga någon att tillverka något de inte känner sig säkra på) men det har många gånger känts som om SSC fått skulden för att saker inte har hänt, när vi inget hellre önskat än att det skall hända något! Just det exemplet är historia nu - det finns en mycket intressantare version (X1) på G nämligen…

Vad jag vill säga med det hela är alltså att de i tråden aktuella högtalarna måste betraktas som två Larsen/Eriksson-högtalare och ingenting annat - men att det kan vara väl så gott! :P

Dock ingenting som varken vi i SSC eller Stig Carlsson varken kan stå för, eller skall ha äran för, mer än möjligen som inspiratörer*.

Alltså: Om högtalarna uppfattas som trevliga så säger jag: Äras den som äras bör - Larsen och Eriksson! Har sen Stig/SSC kunnat bidra som inspiratörer till det hela så är det ju bara trevligt. :P

Samma sak som kan sägas om Mirsch-högtalarna för övrigt - inte heller dessa hade ju funnits och sett ut/betett som de gjorde om inte Stig Carlsson hade funnits där och visat vägen (jag vågar skriva det eftersom jag hört det ur Olles egen mun) men - det är ändå Olle Mirsch och ingen annan som bestämt hur just hans högtalare skulle se ut. Visst kan man förstå att han inspirerats när man ser hans högtalare, men även att han inte "härmat" (form eller annat) utan tänkt själv! :P

- - - - -

*Att designen på "4" är snarlik den högresta för OA58/OA60 som jag gjorde (frånsett huven som är Larsens verk, jag ville ha den formad annorlunda av akustiska skäl, men lät mig övertalas av Larsen att försämra de tekniska egenskaperna för att förbilliga tillverkning/hantering/lagring :oops: ) känns hedrande. Den kommer för övrigt att kännas igen (i någon form... 8) ) i alla kommande Carlsson-högtalare (det är >5 Carlsson-modeller i pipen).

PS. Kan även tillägga att jag, även om SSC’s uppdrag är att bevara ortoakustken, inte ser något egenvärde i att likrikta floran av ”Carlsson-inspirerade” högtalare. Olle Mirsch lät sig tvivelsutan inspireras av Carlssons idéer, men gick sin egen väg - och berikade därmed marknaden således att den fick en större rikedom av valmöjligheter! :P Jag hoppas förstås att även Larsen-Eriksson kommer att kunna göra det.

Vive la differance!

Även jag själv är ju som väl kanske i varje fall några vet högtalartillverkare, och även om jag umgåtts flera tusen timmar med Stig Carlsson och alltid uppskattat att lyssna på musik i hans anläggning (nästan alltid i alla fall :wink:) är ju inte mina egna högtalare ens i närheten av identiska med, eller ens snarlika, hans.
(I själva verket är det ju inte så konstigt med tanke på att mitt arbete med psykoakustisk forskning och högtalarutveckling skedde innan jag kände Stig och visste just något om Stig Carlsson och hans högtalare och tankar (annat än den rappakalja som marknadsförarna hittade på). Kanske var det därför det var extra kul för mig att läsa känna honom och inse att hans egna åsikter var helt annorlunda än vad som marknadsförare för Sonab och Carlsson försökt göra gällande, och låg mycket närmare min egna än jag hade trott.)

Uppdraget för SSC är ju dock lite speciellt eftersom det inkluderar just att göra Stig Carlssons högtalare – Carlsson-högtalare. Eftersom han inte längre är med oss kroppsligen, får vi konsultera honom ”andligen”. Detta menar jag inte på något spirituellt sätt, utan bara att en människa som man känner väldigt bra på något underligt sätt lever kvar i minnet som en levande och självständig person, och känner man honom tillräckligt bra kan man till och med fråga den där personen som lever kvar inuti, vad han tycker. Att det är många av oss som sitter i SSC som han lever vidare i, gör arbetet mycket enklare! När vi allihopa är överens om vad som vore Stigs uppfattning känns det rätt säkert att vi är på rätt väg i att göra hans vilja. 8)

PPS. Hoppas nu verkligen att ingen försöker misstolka det jag skrivit. Låt mig för säkerhets skull avsluta med det viktigaste: SSC önskar Larsen och Eriksson lycka till och alla framgång med Larsen-högtalarna. Särskilt mycket hoppas jag att Anders kommer att få möjlighet att vara med å hittepö - för jag är säker på att han kan bidra med mycket som är värdefullt av egen kraft. Men, det känns förstås hedrande att se att de två första Larsen-modellerna i varje fall för ögat är mer eller mindre klonade från mitt 2000-tals Carlsson-koncept :oops: , som med sin nya form var en av de sista saker jag talade med Stig om.

Det finns fyra-fem ytterligare konceptuella saker som vi diskuterade dock, och som kommer att avslöjas i de kommande Carlsson-modellerna…

(Ber alla ha överseende med att det tar sin tid. Inte alla kan utveckla nya modeller på några månader. Vi kan det inte. :oops: Vi menar dock att det inte bara beror på inkompetens från vår sida, utan vill vara väldigt nöjda med det vi gör och känna att det är genuint färdigt innan vi sätter något i produktion. Att sen Larsen sade upp kontraktet med SSC för ett bra tag sedan, och därefter inte har varit kommunikativ annat än brevledes, och där flera gånger antytt att han INTE har sagt upp kontraktet(!) har satt en del käppar i hjulet för oss, och definitivt inte gjort det lättare för oss att planera inför framtiden. :? Men det kommer nya Carlsson-högtalare - var så säker. Och det blir spännande saker... Nu vet vi ju (äntligen) vad som gäller i varje fall - Larsen tänker inte tillverka dem!)

varför känns det fel att larsen bygger egna högtalare när SSC inte kan producera högtalare i en rimlig takt? på SSC låter det som att larsen är boven i detta dramat och tjänar en massa pengar på att inte betala SSC för utvecklingskostnader när det i själva verket verkar vara så att larsen lessnade på att vänta i all evighet på nån sorts return on investment...

när man går in i ett avtal skriver man i 100% av fallen ett avtal när saker ska vara gjorda och när pengar ska betalas ut....om inga avtal skrivits går det ju aldrig bevisa vem som gjort fel och när...

att det dessutom larsen tagit fram en egen modell på 4 månader som tydligen ljudar utmärkt (inte hört dom personligen) tycker jag är en rimlig tid för att ta fram en fungerade högtalare som man inte behöver skämmas över när man säljer den....för det är nämligen så att min retorik-detektor registrerar en hel del retoriska knep från SSC ( eller ingvar som nu skriver för SSC just här)...du hade i dina lovord kunnat summera med att skriva "visst dom är säkert bra...men några carlsson kan det ju inte bli på 4månader"

att dessutom SSC är ideellt tycker jag inte är nåt försvar överhuvudtaget...carlsson är en så pass anrik högtalarproducent att det för mig är en sjuk tanke att det ens ska drivas ideellt...är det bara jag som ser potentialen i att driva detta kommersiellt? starta ett aktiebolag sälja ut 49% av aktierna mot investerare och få in några miljoner att satsa med är då den visionen jag får när jag ser hur illa skött allt är med SSC....

tillråga på det måste jag säga att du ingvar är en ytterst kompetent högtalardesigner....en av dom allra bästa i mina ögon ärligt talat...

men att du själv inte märker att det kontrollbehov du och som gissningsvis även carlsson själv hade kväver hela SSC är konstigt...så länge en person som inte har nån sorts ekonomisk vinst i det hela så kommer det alltid gå så här sakta med alla prylar..

nä om SSC ska fortsätta ha nåt förtroende mot alla hängivna entusiaster runt om sverige å kanske tom norden? så måste saker börja hända....å jag förstår att alla har andra saker att göra eftersom man måste ha mat på bordet och ha tid till familjen osv osv....

men det är just därför det ska bedrivas som en näringsverksamhet och inte en ideell förening...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-26 07:44

Väl talat Haakan.

Jag kan i och för sig se poängen med en stiftelse som förvaltar en konstnär/uppfinnares verk (jo jag betraktar SC som något av en ljudkonstnär) och jag känner respekt för männsikor som lägger ner tid på ideellt arbete.

Men det är tråkigt om detta leder till att litet eller inget händer. Jag har med stigande frustrattion följt utveckling på CarlssonPlanet.

Därför anser jag också att det är positivt att Larsen tröttnat och tagit saken i egna händer.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-28 17:13

jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-28 17:35

Haakan_W skrev:jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?

Jag tycker inte man kan förvänta sig ett svar! Oberoende hur mycket tid eller tankekraft du lagt ner. Däremot kan du hoppas att ditt budskap gick fram och motparten faktiskt kände att det fanns substans nog att svara. Stor skillnad tycker jag! ;)

[slrt]
admin

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-28 19:05

Haakan W. Skulle den där lilla texten du skrev vara något. Sist jag skrev något landade jag på 255 sidor. :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-28 19:07

Soulman skrev:Haakan W. Skulle den där lilla texten du skrev vara något. Sist jag skrev något landade jag på 255 sidor. :wink:

jag vet inte om min skämtsamma text gick fram riktigt...

men jag skulle förstås gärna se ett svar

ps: skulle aldrig falla mig in att skriva 255 sidor 8O vem fan skulle orka läsa det :)

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-28 19:33

Haakan_W, ang. ps'et; kanske inte om du skrev. :wink:

Intressant inlägg, tillika tanke det där med bolagsbildning. Men tror du inte att det med Carlssonhögtalare blir lite som för Don Quijote, att slåss mot övermäktiga motståndare?

Jag är tyvärr annars lite tveksam för Larsen högtalarnas framtid. Han verkar sakna allt vad marknadsföring heter, i mina ögon. Eller så kanske han bara är en s.k. slow starter?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-28 19:44

Soulman skrev:Haakan_W, ang. ps'et; kanske inte om du skrev. :wink:

Intressant inlägg, tillika tanke det där med bolagsbildning. Men tror du inte att det med Carlssonhögtalare blir lite som för Don Quijote, att slåss mot övermäktiga motståndare?

Jag är tyvärr annars lite tveksam för Larsen högtalarnas framtid. Han verkar sakna allt vad marknadsföring heter, i mina ögon. Eller så kanske han bara är en s.k. slow starter?

nja carlsson är ju rätt respekterat iaf i äldre personers ögon...men ökar man inte takten så kommer ju allt som har med carlsson att göra dö ut...å det vill väl ingen?

slåss proson mot väderkvarnar?

jag tror att går man in med mycket kapital och marknadsför på samma sätt som guru håller på med så kan man komma långt...men det krävs några miljoner samt allting körklart då man börjar satsa

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-09-28 20:31

Haakan_W skrev:Hej alla!

varför känns det fel att larsen bygger egna högtalare när SSC inte kan producera högtalare i en rimlig takt? på SSC låter det som att larsen är boven i detta dramat och tjänar en massa pengar på att inte betala SSC för utvecklingskostnader när det i själva verket verkar vara så att larsen lessnade på att vänta i all evighet på nån sorts return on investment...

Håkan, jag ska försöka svar utan att ha den insikten som SSC har.
SSC producerar inga högtalare överhuvudtaget utan konstruerar dessa och hade kommit överens med Larsen om produktion och om du läser SSC's inlägg så kan du nog se hur besvikna de är när Larsen, i SSC's ögon, inte fullgjort sin del av överenskommelsen och istället samtidigt som han diskuterat om avtalet var uppsagt eller inte konstruerat en direkt konkurrent väldigt snarlika SSC's skapelser.

Haakan_W skrev:när man går in i ett avtal skriver man i 100% av fallen ett avtal när saker ska vara gjorda och när pengar ska betalas ut....om inga avtal skrivits går det ju aldrig bevisa vem som gjort fel och när...

Jo det går visst att bevisa om båda parter är hederliga.

Haakan_W skrev:att det dessutom larsen tagit fram en egen modell på 4 månader som tydligen ljudar utmärkt (inte hört dom personligen) tycker jag är en rimlig tid för att ta fram en fungerade högtalare som man inte behöver skämmas över när man säljer den....för det är nämligen så att min retorik-detektor registrerar en hel del retoriska knep från SSC ( eller ingvar som nu skriver för SSC just här)...du hade i dina lovord kunnat summera med att skriva "visst dom är säkert bra...men några carlsson kan det ju inte bli på 4månader"

4 månader är väl egentligen ingen större bedrift när det har använts standard komponenter och den yttre designen har väl inte lagts så mycket tid på heller.

Haakan_W skrev:att dessutom SSC är ideellt tycker jag inte är nåt försvar överhuvudtaget...carlsson är en så pass anrik högtalarproducent att det för mig är en sjuk tanke att det ens ska drivas ideellt...är det bara jag som ser potentialen i att driva detta kommersiellt? starta ett aktiebolag sälja ut 49% av aktierna mot investerare och få in några miljoner att satsa med är då den visionen jag får när jag ser hur illa skött allt är med SSC....

Vad är det som är så illa skött av SSC's ? Det verkar som du lägger all skuld på SSC och håller Larsen som fullständigt oskyldig. Larsen som själv inte uttalar sig i frågan vilket är suspekt i mina ögon. Korten på bordet.

Haakan_W skrev:tillråga på det måste jag säga att du ingvar är en ytterst kompetent högtalardesigner....en av dom allra bästa i mina ögon ärligt talat...

men att du själv inte märker att det kontrollbehov du och som gissningsvis även carlsson själv hade kväver hela SSC är konstigt...så länge en person som inte har nån sorts ekonomisk vinst i det hela så kommer det alltid gå så här sakta med alla prylar..

nä om SSC ska fortsätta ha nåt förtroende mot alla hängivna entusiaster runt om sverige å kanske tom norden? så måste saker börja hända....å jag förstår att alla har andra saker att göra eftersom man måste ha mat på bordet och ha tid till familjen osv osv....

men det är just därför det ska bedrivas som en näringsverksamhet och inte en ideell förening...

SSC har nog alla hängivna Carlsson entusiasters, runt om i Sverige och även utanför rikets gränser, fulla förtoende även om det ibland går långsamt. Jag tar hellre detta än att någon finansjeppe i ett AB ska hänga över axeln på de som lägger ner allt arbete bara för att kvartalsslutet närmar sig...... Stig Carlsson hade nog aldrig, perfektionist som han var, släppt ifrån sig något efter 4 månader och med standard komponenter och det är väl därför han blivit en legend och hans skapelser lever ännu efter nästan 50 år vilket jag har svårt att tro att Larsens kommer att göra.

Hoppas SSC fortsätter sitt utomordentliga arbete och att driva verksamheten i stiftelseform utan inblandning från ekonomiska intressen och att ni hittar en producent som ni kan få ett bra samarbete med

/staffan
PS. Larsens högtalare kan säkerligen vara mycket väljudande och prisvärda, men det finns det ganska många andra märken som också är utan att för den skull bli kult. DS.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-28 20:52

Nu är det faktiskt så att Stig konstruerade OA50 och OA52 på 3-4 månader med standardelement :wink:
Och det med en finansjeppe AB flåsandes i nacken...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-09-28 21:07

Då står det fel på carlssonplanet.com där det står om basen i OA50:

"1 st Peerless 6,5 tums 8 ohms bas/mellanregister
SC 165 (specialtillverkad för Stig Carlsson)"

och för basen i OA52:

"Specialtillverkad version av Scan Speak 7-tums 18W/8542"

Finansjeppens flås stämmer säkert, men inte gjorde den honom lycklig. :D

/staffan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-28 21:13

ja du skall inte tro på allt du läser på internet... :wink:

165 basen är inte mer speciell än att det gick att få fram den på 3 månader (elementet hade funnits i 10 år med små variationer i utförande)

Scanspeak-basen är inget "special"

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-09-28 21:40

avr7000 skrev:ja du skall inte tro på allt du läser på internet... :wink:

165 basen är inte mer speciell än att det gick att få fram den på 3 månader (elementet hade funnits i 10 år med små variationer i utförande)

Scanspeak-basen är inget "special"

Stefan

nä, det är nog så sant som det är sagt.....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-01 10:15

Hifi-punkten har butiksmässa 5-6 Oktober i Trollhättan och det finns då möjlighet att lyssna på Larsen 4 och Larsen 6.

http://www.hifi-punkten.se/

Stefan

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-01 14:37

ps: skulle aldrig falla mig in att skriva 255 sidor vem fan skulle orka läsa det

Det händer ju trots allt att folk orkar läsa böcker på 255 sidor. Ibland ännu tjockare har jag hört... :D

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-01 21:11

Sådär ja! Det börjar hända lite med Larsen högtalarna. I varje fall på marknadssidan. :D
Annons i HiFi & Musik nr 10 (ja, jag läser denna ibland. :oops: Detta nr p.g.a. Densen förstärkare och CD-spelar testen).
Hemsidan är under omarbetning, lite sent dock.
Ny chans till lyssning enligt ”AVR7000’s” inlägg ovan. :)
När kommer så den första testen månntro?
Snygg stilisering av namnet förresten.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-01 22:05

Fick just CarlssonPlanets nyhetsbrev. Där är man mycket sur över det inträffade, skriver om piratdåd och liknande. Trist tonläge från planetens sida. Nästan ärerörigt gentemot Larsen.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-10-01 22:14

Läste precis nyhetsbrevet från C-planet, vilket gav en minst sagt trist bismak.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-01 22:23

å inte en enda av mina frågor blev besvarade :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-01 22:37

det där med optimal höjd på lådorna lät intressant, vem vill berätta mer? varför blev baffeln tidigare golvnära när optimalt var något annat?

dom där dynaudio såg lite läckra ut!
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-01 23:03

Det var så att Stig fick, efter att ha tagit fram OA51, kontakt med Liljehök? distributören av Cervinvega och frågade om han kunde tänka sig att distribuera Carlsson.
Visst sa han, men då måste du ha minst två golvmodeller oxå...
OA50 och OA52 togs då fram på några månader (OA52 var högre i sitt första utförande, men tyvärr ful tills dess att Lallerstedt snyggat upp den, bilder på denna första OA52 prototyp kommer inom kort) Varför de är låga vet jag inte riktigt svaret på men det skulle inte förvåna mig om det var ett litet litet utslag av "vrånghet" från Stigs sida, -att han gjorde "2 st golvstående OA51".

Det kommer att finnas en hel massa intresant historia att läsa snart på Larsens hemsida...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-10-01 23:04

"L4 ser ut som en OA-58 som fått skallen nerslagen mellan axlarna"...

Schismen mellan SSC och Larsen får därmed betraktas som total. Jag vet inte om den här röran är mest underhållande, tokig eller sorglig. Troligen mest sorglig.

* Varför klarar inte SSC att hålla huvudet högre? Varför klä av en affärspartner sedan många år tillbaka på detta sätt? Vem torskar mest på detta beteende? Jag betvivlar att det är Larsen...

-> Interna dispyter inom relationen mellan Larsen och SSC borde förbli interna!

"Den 24 nov -06 sa John Larsen på Larsen HiFi upp licensavtalet med SSC."

...

"Larsens avhopp från Carlssontillverkningen har naturligtvis slagit ner som en mindre bomb på landets båda Carlssonforum, Carlsson Illuminati på www.faktiskt.se och vårt eget forum på CarlssonPlanet. Teorierna och spekulationerna flödar om varför detta händer just nu,"...

* Men för jävelen, det händer väl inte just nu? Det är ju nästan ett år sedan Larsen tackade för sig. Borde inte all kraft fokuseras på den där nya licenstagaren som omatalas. Jag hoppas innerligt att det samarbetet blir mer fruktbart...

//En Carlsson-entusiast i raden
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-02 01:39

Haakan_W skrev:jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?

Nej, de där provokationerna får du inget svar på.

Jag tar fasta på Martins kloka ord. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 01:43

Synd att inte Per Gullbrandsen oxå gör det :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati