av RogerGustavsson » 2007-10-04 14:39
När det gäller Magneplanar-replikor finns rätt många variabler att ta hänsyn till. Dessvärre kan dessa kräva ett evigt experimenterande, något som ju Jim Winey på Magnepan har gjort. En del saker är svårförenliga. Minska den rörliga massan och bibehålla känslighet och ett utsräckt basomfång t.ex.
Plastfoliens massa är försumbar för frekvenser under kanske 7-8 kHz. Enklaste sättet att minska den rörliga massan, är att göra talspolen (ledaren på membranet) mindre/i klenare dimension. Dock kommer då mera effekt att krävas, vilket i sig kan medföra att hål i membranen lättare uppstår p.g.a. den lokalt sett större värmeutvecklingen. Används aluminiumfolie blir problemet mer eller mindre löst, då den kyls bättre än en tråd med samma tvärsnittsarea. Den lägre massan skickar dock upp den undre gränsfrekvensen. Låg massa är egentligen endast ett krav i högfrekvensregsistret. De frekvenser som i Magnepans egna högtalare allstras av det stora membranet(en) har en rätt hög rörlig massa. Trots detta är det kanske högtalarnas "bästa" område. För god basåtergivning krävs det stora membran, gärna flera som i Tympani-modellerna. De Tympani Bass Speakers jag själv har gör sitt jobb rätt hyffsat men de kan inte användas för frekvenser över ca 150 Hz. Deras rörliga massa ligger kring 80 g/membran (koppartrådar som ledare), ungefär som en 10-12 tumsbas. Mellanregistret med tunnare aluminiumledare (rätt låg rörlig massa) och många membranstöd opererar inom området ca 80-1500 Hz med den äran. Diskanten är till skillnad från de andra registren av push-pull typ (magneter på båda sidorna om membranet) och vid högre frekvenser sitter det för mycket "i vägen" på vägen till lyssnaren. Magnepan hade från början membranen på baksidan, som då blev bra skyddade mot åverkan, men har senare vänt andra sidan till med membranet framför magneter och den perforerade plåten. Om man har sänkt den rörliga massan kan man få ned den undre frekvensgräsen genom att antingen slacka lite på membransträckningen och/eller öka membranets bredd. Dock ska man vara medveten om att då inte ta allt utrymme i anspråk mellan membran och magneter. Mer än halva vägen mellan membran och magneter ger bara hög distorsion! Magnepan själva har ju klurat en hel del på membransträckning/membranstödsplacering/avstånd membran-magneter/membranbredd/massa för ledaren(na). Egentligen skulle membransträckningen göras justerbar för anpassning till temperatur/åldring/tillverkningsnoggrannhet.
Blir svårt att skriva något heltäckande om det här, jag har ju funderat en hel del kring detta genom åren... Var inne på att komplettera mina Tympani-basar med elektrostater. Har "bollat" en del med Magnepan också, är än idag bara möjligt brevledes, inte via epost. Jag skulle vilja göra en "extreme make over" av mina Tympani III-A. Dock är det inte betalbart. Den tid det skulle ta för att göra det själv saknas inom överskådlig framtid. Min egna framfunderade varianter skulle för basarna återanvända magneterna/plåtarna + nya membran + nya ledare + något ändrade dimensioner. Mellanregistren skulle göras smalare + nya membran + nya ledare + återanvändning av magneter/plåtar. Diskanten helt ny med andra magneter/plåtar endast bakom membranen + smalare/högre membran + nya ledare. Dessa element skulle sedan monteras sida vid sida i en stabil ram. Aktiv delning kring 80 Hz och passiv delning mellan de övre registren. Det lär inte bli av om jag känner mig själv rätt....