Vill kopiera Magnapan högtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Vill kopiera Magnapan högtalare.

Inläggav Helmut » 2007-10-03 01:19

Jag har ett par Magnapan högtalare och skulle vilja bygga egna liknande högtalare med mycket lättare membran. Finns det några byggbeskrivningar på nätet.
Någon som vet var jag kan få tag i stabil perforerad plåt och var kan jag hitta lämplig plastfolie av något lämpligt tunt och hållbart kvalite ”kewlar?” Mina Magnapan har tunna trådar som är fastlimmade på plastfolien. Jag skulle vilja ha något som är lättare som elektriskt ledande plastfolie eller plastfolie med ett tunt lager kopparfolie så att jag kan etsa in ett mönster för att få 8 ohm.
Högtalaren skall jobba i området 125 Hz - 25 kHz.
Skulle det vara möjligt att limma fast trådarna på en fast yta och ha någon typ av magnetisk plastfolie för att få ner vikten på den rörliga ytan?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-03 07:38

Är också ägare till ett Magneplanar-system och har också funderat på modifieringar och delvis gjort dem. I vilket fall tror jag inte det så enkelt som du föreställer dig. Ett lättare membran låter sig inte göras utan vidare och koppar får du räkna bort direkt. Plåt är inget problem, plastfolien som används är av polyester (varunamn Mylar eller Hostaphan) går också att få tag i. 12µm används i originalen och 6µm borde kunna gå att använda för diskanter. Magneterna är rätt klena i Magnepan-konstruktionerna, går förmodligen bättre med vanliga ferriter men det blir många.... Själva "talspolen" bör vara av aluminium, gärna en folie. Kraftigare ledare för lägre frekvenser är ett måste och tväert om för högre frekvenser. Dock innebär inte ett lättare menbran automatiskt bara fördelar. Även Magneplanars system är ett massa-fjäder-system. Mindre rörlig massa ger också en högre undre resonansfrekvens (egentligen flera så som Magnepan gör sina system). Membranen är också understöttade på flera ställen för att ge spridning av resonanser, ger också uppdelning av membranens rörliga massor. Framgår inte om du har tänkt dig ett enda element för området 125 Hz - 25 kHz, men det kan du glömma direkt! Har själv gjort beräkningar på vilka rörliga massor som förekommer i mina system och gjort alternativa lösningar. Speciellt stora sänkningar av de rörliga massorna är inte realistiskt om man vill behålla någorlunda liknande bandbredder på de olika registren. Vi högre frekvenser är elementens geometri viktig för utstrålningen. Ett brett membran får hög rörlig massa (=plastfolien inkl. talspolen), resulterar i dålig högfrekvensåtergivning med liten spridning. Vill man återge 125 Hz med god kvalité bör membranet vara stort, åtminstone 15 x 150 cm. Ett sådant är dock helt obrukbart för högre frekvenser.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-10-03 18:54

http://www.magnetostatic.com/ kanske? :)
bland det forsta som kommer upp i goggle om du soker pa "diy planar speakers"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-03 19:44

Det där är Apogee-varianter. Visserligen "släkt" med Magnepans högtlare men ändå annorlunda. Dessvärre är det väldigt svårdrivna i de varianter som danskarna höll på med. Har hört ett par sådana.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-10-03 21:00

Jag plockade sönder en hårddisk och hittade två ovanligt kraftiga magneter och blev därför sugen på att plocka ihop en egen konstruktion. Jag har tidigare byggt några liknande konstruktioner som jag inte blivit helt nöjd med eftersom magneterna varit för svaga och att det varit omöjligt att få tag i plastfolie som gått att spänna utan att den gått sönder ”självhäftande bokplast och cellofan”.
Eftersom det nu finns kraftiga magneter och kanske tunnare och hållbarare plastfolie funderar jag på att bygga en trevägare med delning vid ca 1 kHz och 7 kHz. Med måtten 130 x 60 cm.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-04 08:19

Den stora förtjänten med "Maggie's" tror jag ligger i..

- att högtalaren aproximerar en linjeljudkälla

- att den är en dipol och därmed har en åtta-karaktärestik

- att den har låg distortion som ett resultat av liten membranrörelse

Finns en lättare (och kanske bättre?) väg att gå för att erhålla dessa nämnda egenskaper, nämligen en 2-vägs dynamisk dipol med en linjekälla av 4"-8" element samt en linjekälla av banddiskant/er.

Bo Bengtsson/Transmission audio kan kanske tjäna som inspiration.

/Peter

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-10-04 10:07

En kompis byggde ett par Maggikopior för nåra år sen som lät fantastiskt bra. Dom var fullregister med en massa småmagneter och Mylar som bas/mellanregister å VHS-band till diskanten. Exakta konstruktionen vet jag inte så mycket om, intressant dock att såpass många bygger en så kneping konstruktion å lyckas över förväntan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-04 14:39

När det gäller Magneplanar-replikor finns rätt många variabler att ta hänsyn till. Dessvärre kan dessa kräva ett evigt experimenterande, något som ju Jim Winey på Magnepan har gjort. En del saker är svårförenliga. Minska den rörliga massan och bibehålla känslighet och ett utsräckt basomfång t.ex.

Plastfoliens massa är försumbar för frekvenser under kanske 7-8 kHz. Enklaste sättet att minska den rörliga massan, är att göra talspolen (ledaren på membranet) mindre/i klenare dimension. Dock kommer då mera effekt att krävas, vilket i sig kan medföra att hål i membranen lättare uppstår p.g.a. den lokalt sett större värmeutvecklingen. Används aluminiumfolie blir problemet mer eller mindre löst, då den kyls bättre än en tråd med samma tvärsnittsarea. Den lägre massan skickar dock upp den undre gränsfrekvensen. Låg massa är egentligen endast ett krav i högfrekvensregsistret. De frekvenser som i Magnepans egna högtalare allstras av det stora membranet(en) har en rätt hög rörlig massa. Trots detta är det kanske högtalarnas "bästa" område. För god basåtergivning krävs det stora membran, gärna flera som i Tympani-modellerna. De Tympani Bass Speakers jag själv har gör sitt jobb rätt hyffsat men de kan inte användas för frekvenser över ca 150 Hz. Deras rörliga massa ligger kring 80 g/membran (koppartrådar som ledare), ungefär som en 10-12 tumsbas. Mellanregistret med tunnare aluminiumledare (rätt låg rörlig massa) och många membranstöd opererar inom området ca 80-1500 Hz med den äran. Diskanten är till skillnad från de andra registren av push-pull typ (magneter på båda sidorna om membranet) och vid högre frekvenser sitter det för mycket "i vägen" på vägen till lyssnaren. Magnepan hade från början membranen på baksidan, som då blev bra skyddade mot åverkan, men har senare vänt andra sidan till med membranet framför magneter och den perforerade plåten. Om man har sänkt den rörliga massan kan man få ned den undre frekvensgräsen genom att antingen slacka lite på membransträckningen och/eller öka membranets bredd. Dock ska man vara medveten om att då inte ta allt utrymme i anspråk mellan membran och magneter. Mer än halva vägen mellan membran och magneter ger bara hög distorsion! Magnepan själva har ju klurat en hel del på membransträckning/membranstödsplacering/avstånd membran-magneter/membranbredd/massa för ledaren(na). Egentligen skulle membransträckningen göras justerbar för anpassning till temperatur/åldring/tillverkningsnoggrannhet.

Blir svårt att skriva något heltäckande om det här, jag har ju funderat en hel del kring detta genom åren... Var inne på att komplettera mina Tympani-basar med elektrostater. Har "bollat" en del med Magnepan också, är än idag bara möjligt brevledes, inte via epost. Jag skulle vilja göra en "extreme make over" av mina Tympani III-A. Dock är det inte betalbart. Den tid det skulle ta för att göra det själv saknas inom överskådlig framtid. Min egna framfunderade varianter skulle för basarna återanvända magneterna/plåtarna + nya membran + nya ledare + något ändrade dimensioner. Mellanregistren skulle göras smalare + nya membran + nya ledare + återanvändning av magneter/plåtar. Diskanten helt ny med andra magneter/plåtar endast bakom membranen + smalare/högre membran + nya ledare. Dessa element skulle sedan monteras sida vid sida i en stabil ram. Aktiv delning kring 80 Hz och passiv delning mellan de övre registren. Det lär inte bli av om jag känner mig själv rätt....

Återgå till DIY-forum