Carlssonträff!!??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-02 21:46

Naqref™ skrev:
Jocke skrev:Hmmm....8545? Den är väl eg. post-Carlssonsk?

Ne. OA51.2 och OA52.2

OK! Trodde 8545 var SSC och 8542 var SC.

/Jocke

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-10-02 21:50

Dynamic skrev:Dom skriver i nyhetsbrevet på CP att diskanten i "Larsen" högtalarna ser ut att vara T11oa... är det den?

Förlåt fråga, men kan inte vem som helst köpa den "över disk"???
I såfall borde de ju knappast vara så upprörda?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-02 21:52

Deras egen intention enligt Carlssonplanet.com är att den skall gå att köpa över disk på Hifi-kit så jag kan inte heller förstå deras upprördhet.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-10-02 22:10

Ja jävlar i min lilla låda, det var detektivjobb på hög nivå det Stefan :) . Du får nog starta byrå i Thn...

Vad anbelangar SSC så finns det ju så oerhört många potentiella lärdomar att dra från detta. Klarlägg problemet, bryt ned det och analysera varför det gått så här fel. Möjligheten till förbättring har ju aldrig varit större!

En ansats...

* Problem (potentiellt); "Nya Carlssonhögtalare levereras för långsamt". Hmm... Hur mycket "för långsamt"? När väntade sig kundkretsen en nylansering av OA51.3, ersättare til OA50 etc? Oklart? Troligen... Gör en survey via CP eller faktiskt! -> Kvantifiering av problemet.

* Hmm... Hur uppstod förseningen (i resp fall)?... 51an är inte produktionsduglig, varför? Hur kommuniceras ändringar i designen med licenstagaren (oavsett vilken) i tidig utvecklingsfas? Hur motverkas problem?

* Huven till OA58.2/OA60 (ska vi mötas halvvägs och kalla den OA59.1???)... Larsen står med 100 klara huvar, SSC ritningsändrar och räknar med att Larsen skeppar 100 huvar i bingen på eget konto... Varför räknar man med detta?... Hur ska "cut off" datum för ritningsändringar definieras vs SOP?

Etc etc... Ideell stiftelse eller ej. Fan vet... Jag tror folk är beredda att betala för kvalitet, och då syftar jag inte bara på rak tonkurva, låg dist och god grupplöptid. Utan kvalitet i ett vidare perspektiv, med en mänsklig dimension. Jag har då aldrig i efterhand tyckt att jag betalat för mycket för en produkt som i sanning varit högkvalitativ.

//Ekan (som känner sig lätt hjärntvättad efter att blivit manglad med Toyotas problemlösningsmetodik i dagarna 2 :) )
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 00:19

Haakan_W skrev:
IngOehman skrev:
Haakan_W skrev:jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?

Nej, de där provokationerna får du inget svar på.

Vh, iö

vad har jag för anledningar att provocera? äger ingen carlsson högtalare och kommer med all sannolikhet inte göra det heller...

Samma anledning som många andra provokatörer - att du vill skaka fram en sanning?

Som läget är kan inte SSC kosta på sig några sanningar dock.

Haakan_W skrev:varför jag skrev det jag gjorde var för att det är ungefär så situationen uppfattas (iaf i mina ögon), det blir lätt så då hälften av informationen läcker ut till allmänheten och resten av hemligheterna hålls internt...

och om jag nu uppfattat fel är det väl upp till ssc att antingen förklara eller förneka dessa...

Varken förklaringar eller förnekande har hittills mötts av annat än hån, spott och spe. Då känns det inte meningsfullt att säga något alls mera. Jag kan bara beklaga att den bild som finns av "hur det varit", finns.

På något sätt demonstrerar den uppstådda situationen två saker:

1. Martin har rätt. Det är bättre att vara tyst och inte säga något, oavsett vilken antipropaganda man utsätts för.

2. Den som är fräck och oärlig vinner, som världen ser ut.

uppfatta nu inte detta som en provokation men eftersom ssc valde dom citaten från forumen i nyhetsbrevet som enbart gav ssc en putt i ryggen och helt ignorerade mina frågor (eller ganska mångas frågor eftersom många via pm tyckt att det var bra frågor men inte vågat skriva själva)

Nyhetsbreven är Carlsson Planets. De formuleras inte av SSC. Mig veterligt har ingen annan från SSC sett dem före publicering.

jag söker inte bråk med någon men jag tycker situationen sköts bedrövligt...

Då är vi två. Eventuellt åsyftar vi inte samma aktörer, men kanske gör vi det ändå, i varje fall delvis. Jag inkluderar nämligen gärna ALLA aktörer, mig själv inkluderad. :oops:

nåja för att avrunda och ungefär uttrycka hur det känns med det svar jag fått hittils:

det kanske är så att vissa frågor är jobbiga och svåra att svara på? eftersom hittils har ingen av dom intressanta frågorna svarats på utan allt skylls på larsen som dessutom är den enda som sköter det snyggt utan ett enda ord om ssc...på hans hemsida finns tom en fin presentation om ssc kvar....inte vet jag men förstår ni hur jag tänker?

Jag förstår dig, och tänker inte ursäkta SSC på något annat sätt än att säga att vi varit maktlösa, och då blir man lätt frustrerad och uttrycker sig både klumpligt och strategiskt oskicklligt. SSC kan med rätta beskyllas för att hanterat den frustration som situationen utsatt SSC för, mindre skickligt än vad som hade varit möjligt - minst sagt!

Dock fanns inga bra lösnngar överhuvudtaget, givet situationen. Alla reaktioner hade gjort oss till offer för situationen. Som sagt - att vara både lurad och maklös suger. Det kan få den bäste att bete sig idiotiskt. OCh den som inte ens är bäst på att agera strategiskt misslyckas förstås ännu värre. Ingen på SSC är någon vidare strateg, vågar jag säga utan att jag tror jag förnärmar någon.

tänk dessutom på att jag är ingen kärring som lindar in ord i nå bomull utan här är det raka rör som gäller....å jag förväntar mig samma sak i retur

Jag lindar aldrig in saker (tyvärr?). Om det leder till att jag inte blir trodd så beklagar jag det. Men jag kan bara säga att den som undrar vad som hänt, och vad som orsakat det kan läsa det jag skrivit redan innan, eller kontakta mig och fråga mera, för jag tänker inte säga ett ord till i offentliga sammanhang om detta.

Jag förväntar mig inte att varken det jag skivit eller det jag kan berätta skall bli trott av alla. Jag hade inte förväntat mig att det skulle hända överhuvudtaget! Och det tror jag gäller hela SSC.

Oavsett allt annat har SSC (kanske jag själv värre än någon annan) inte bara hanterat offentliga uttalanden klumpigt - vi har varit orimligt blåögda också, så kanske vi mest har oss själv att skylla, det är ju inte så att det saknats varningar.

Vi tar dock nya tag, och spännande fortsättning följer, kommande år, i Carlssonvärlden. Och då menar jag Carlsson-högtalare och inget annat. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-10-03 08:18

Kan inte SSC slänga ut den där provokatören gullbrandssen
det enda han gjort de senaste åren är ju att sitta och småläcka som en rysk kärnreaktor
jag tror personligen att det är mycket han som är skuld till bråket
han berättar (nu är det snart ett nytt elemen ) (nu är den snart här)
osv. han tvingar fram något svar från producenten därefter dementerar han och sätter igång ett namngivningsbråk .
sammanträdena inom SSC borde hållas sub rosa
istället sitter han där och insuper de senaste rönen för att sedan gå hem och dikta på kammaren.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-03 09:30

Tack Öhman för ett svar på åtminstone Haakan_W´s frågor.
Mina står dock obesvarade:

"Ligger verkligen SSC bakom dessa ord mangrant eller är detta Gullbrandsens personliga åsikter? Har han verkligen mandat att sätta hela styrelsen på pottkanten med ett sådant nyhetsbrev?
Eller tror han att han kan sitta på två stolar samtidigt och dessutom publicera åsikter som är rent personliga?"

Dessa frågor ställde jag tidigare i tråden. Första delen av frågan har Gulbrandsen (med ett L) själv besvarat på planetens forum: Han har inget mandat från SSC, detta är hans egna åsikter, ingen annans.
Han tror med andra ord att han kan sitta på två stolar, publicera sina åsikter och samtidigt sätta styrelsen på pottkanten...

Gulbrandsen (med ett L) fortsätter att förnedra Larsen genom att återigen anklaga honom för stöld, piratisering mm.mm på
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... a&start=20

Kan detta hån mot en före detta medarbetare till SSC verkligen få fortsätta inför öppen ridå? Har ingen i styrelsen uppfostran nog att ta tag i detta?
Kan man verkligen sitta kvar som ledamot i SSC när man upprepade gånger häver ur sig dumheter, personangrepp, och rena lögner i SSC´s namn?
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-03 11:12

Om SSC inte delar Gulbrandsens angrepp på Larsen vore det bra om de sa det.

Som jag förstår det var Gulbrandsen inte med i SSC från början?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-03 13:10

Jag tyckte CarlssonPlanet var en fantastisk site när jag hittade den för ett antal år sen. Och forumet var aktivt, och jag deltog själv en hel del.

Men på senare tid är det med stigande olust jag tagit del av siten. Och följt den mindre och mindre.

Alla turerna kring tillverkningen av OA58/60 har varit märkliga och redovisningen av dem fulla av halvkvädna visor. Element och nya högtalare har lovats hit och dit, redaktören lyfter på förlåten som om det vore esoteriska hemligheter, psst psst, skavaller skvaller, det ryktas hit och det ryktas dit. Ett hemlighetsmakeri som skänker ett löjets skimmer över verksamheten och ett beteende som liknar det som religiösa och politiska sekter håller på med.

Därför var det så glädjande att någon, läs Larsen, tog initiativ själv och tillsammans med kunnig expertis, läs Naqref, har fått fram två nya modeller, inspirerade av Stig Carlsson men frikopplat från SSC. Jag tror Larsen och Naqref är utomordentligt kompetenta och väl skickade att förvalta det tekniska och desigmässiga arvet från Stig Carlsson, även om de inte råkar ha tillgång till varumärket Carlsson. Deras moraliska rätt att jobba vidare med Carlssoninspirerade konstruktioner är minst lika stor som SSC:s.

Att som CP:s redaktör gör på sin planet när han jämför Larsen med dem som kapade varumärket en gång för att tillverka dussinhögtalare är direkt förolämpande mot såväl Larsen som Naqref. Jag blir mycket upprörd när jag läser det, det är inte värdigt en representant för SSC. Jag förväntar mig att SSC tar tillbaka detta.

Jag känner varken Larsen eller Naqref, men jag respekterar det de gjort, och som jag anser vara mycket bra för att återföra Carlssons idéer till en kommersiell verklighet. Bra högtalare ska tillverkas och säljas för att nå en bredare krets, Carlssonkonstruktioner ska inte bara vara något för en liten sekt av tillbedjare.

Det var under Sonabs glansdager, med massiv marknadsföring och skicklig design, som Carlssonhögtalare nådde den breda lyssnarskaran. Det vill jag gärna se igen. Kanske kan Larsen lyckas, jag hoppas det. SSC har inte visat någon förmåga att göra det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 14:17

Nej, det stämmer, det har inte lyckats. Beror det på SSC's förmåga?

Ja, kanske. I varje fall vår blåögdhet. Men jag tror det kan vara svårt
för den som inte vet alla detaljer att bedöma vad det hela berott på,
men att spekulera är ju alltid lättare...

Spelplanen har preparerats skickligt mot SSC, redan innan ett offentligt
ord var sagt från SSC-håll. Och det märks rätt väl att prepareringen
varit framgångsrik, inte minst av ditt inlägg.

SSC har dragit det kortaste strået, så till den milda grad att det inte
verkar finnas något som någon från SSC kan säga som kommer att tas
emot väl.

Kort sagt - SSC bör satsa ta emot smällarna utan kommentar, och det
borde vi ha förstått från början. :oops:

Hoppas vi blir bättre på det framdeles.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-03 14:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 14:30

Wideglide skrev:Tack Öhman för ett svar på åtminstone Haakan_W´s frågor.
Mina står dock obesvarade:

"Ligger verkligen SSC bakom dessa ord mangrant eller är detta Gullbrandsens personliga åsikter?

Det har jag svarat på redan. Ingen annan i SSC har sett nyhetsbrevet innan det skickades ut.

Wideglide skrev:Har han verkligen mandat att sätta hela styrelsen på pottkanten med ett sådant nyhetsbrev?

Ja, det har han, Carlsson Planet är inte SSC's sak att bestämma över. Tycker alla alltid har mandat att säga sin ärliga mening. På samma sätt som många sagt sin ärliga mening om SSC i denna tråd. Inte alla som gjort det har haft alla fakta. Ingen faktiskt.

Eller tror han att han kan sitta på två stolar samtidigt och dessutom publicera åsikter som är rent personliga?"

Ja, det kan han. Carlsson Planet är nog rent av äldre än SSC.

Dessa frågor ställde jag tidigare i tråden. Första delen av frågan har Gulbrandsen (med ett L) själv besvarat på planetens forum: Han har inget mandat från SSC, detta är hans egna åsikter, ingen annans.
Han tror med andra ord att han kan sitta på två stolar, publicera sina åsikter och samtidigt sätta styrelsen på pottkanten...

Det är din tolkning.

Gulbrandsen (med ett L) fortsätter att förnedra Larsen genom att återigen anklaga honom för stöld, piratisering mm.mm på
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... a&start=20

Kan detta hån mot en före detta medarbetare till SSC verkligen få fortsätta inför öppen ridå? Har ingen i styrelsen uppfostran nog att ta tag i detta?
Kan man verkligen sitta kvar som ledamot i SSC när man upprepade gånger häver ur sig dumheter, personangrepp, och rena lögner i SSC´s namn?

Har han gjort det?

Jag håller med om att det han skrev i nyhetsbrevet ser ut att vara präglat av stor frustration*, och för mig, som också har känt riktligt av den varan, och som borde ha fattat bättre än att skriva det jag har skrivit :oops: , är det svårt att döma någon annan.

Hoppas på förståelse för det.

Vh, iö

- - - - -

*En direkt felaktighet finns det även, för allas information: Kondiskanten kommer INTE att vara klar till Jul, men kanske till juli. :wink: (Det är lätt att tappa en bokstav.)

Verktygen för schassiet går i tillverkning inom kort, och därefter följer prototypomgång och sedan i bästa fall beslut om produktion. Det kommer att ta minst 6 månader.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-03 14:33

När kommer det att finnas Carlssonhögtalare i butik?

Vilken modell släpps först?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 14:40

Nya OA60. Den som vi inte lyckades få tillverkad som vi ville ha
den. Nu blir den precis som den skall vara, Rätt stora förändringar
faktiskt. Den kommer att innehålla en hel del överraskningar. :wink:

(Lite hemlighetsmakeri kan väl vara kul i varje fall?)

När den är klar vågar jag inte säga säkert, men jag hoppas det
inte skall ta alltför lång tid. Vi har ju så att säga blivit tvugna att
starta från noll helt nyligen.

Att starta tillverkning från ingenting, inte ens en fabrikslokal, är
inte helt trivialt, men vi jobbar på det.

Vh, iö

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-10-03 15:10

Följt debatten med en blandning av förskräckelse, förvåning och dysterhet. Har funderat lite över vad som kanske skulle kunna ha hänt egentligen när det blir så tokigt som det verkar ha blivit.
Kan det vara såhär?:
Å ena sidan har vi ideellt arbetande fantaster ledda av en person med personlig koppling i form av, i det närmaste gränslös/distanslös beundran för Stig Carlsson. Lätt att förstå för många av oss på forumet.
Å andra sidan har vi en ”fabrikör” levandes i en krass verklighet av hyror, investeringar, räntor och kanske anställda på utgiftssidan. Självklart också rimligen gillandes sin produkt och en rimlig idé om att det finns en tradition i att bygga kvalitetsprodukter på högtalarsidan i Sverige samt att SC:s tänkande är vettigt och förhoppningsvis ekonomiskt hållbart att bygga vidare på.
Dessa parter, med de ganska skiljda och idémässiga utgångspunkter har försöker samarbeta vilket går åt pipsvängen, inte så konstigt.
Det kanske kan vara rimligt att överse med passionens baksidor i form av smutskastning från CP:s sida och samtidigt ha respekt för Larsens och Nagrefs verk?
Tycker att det är synd att CP:s och Gullbrandsens namn släpas omkring i smutsen på forumet efter att ha haft så mycket nytta av CP som, i alla fall jag, har haft.
Det som har blivit snett är kanske främst den ideella stiftelsens ambition/åtagande att ta fram nya produkter i SC:s anda när de borde fokuserat på att hålla intresset och beståndet av arvet efter SC igång.
Ett tecken som kanske borde ha skickat varningssignaler är ”skumkantsdebatten” på CP. Inställningen att det i stort sett bara är CP som kan renovera ett element till en Carlsson, annars låter de ”grått och trist” och att detta är, i det närmaste, ett blasfemiskt brott att bidra till.
Larsens ”fel” (om det nu är relevant att prata skuld i sammanhanget) i detta är kanske att de inte sett CP:s kompromisslösa inställning, entusiasmens baksida, som en tillräcklig stark varningssignal när de gick in i samarbetet en gång i tiden
Det hela är ju egentligen mest sorgligt och jag hoppas i alla fall att inte CP dör eftersom idealism egentligen i grunden är gott. Å andra sidan hoppas man att entusiasmen inte skenar iväg så pass at man som ”normal” Carlssondiggare inte står ut, min gräns är i alla fall ännu inte nådd.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-03 15:22

henriksch:

Du blandar ihop saker lite i ditt inlägg...

SSC
- en stiftelse som förvaltar Stig Carlssons kvarlåtenskap inkl. varumärke. Ett mycket gott initiativ då Stig dog då han inte hade efterlevande och allmänna arvsfonden annars skulle tagit hand om detta (och vem vet vad som hade hänt med allt då )

Larsen HiFi AB
- den högtalartillverkare som Stig Carlsson (och SSC efter Stigs död) har licensavtal med för tillverkning av Carlssonhögtalarna

CarlssonPlanet
- en entusiastsida för Carlssonhögtalare driven av Per Gulbrandsen, ej kopplad till Larsen Hifi AB eller SSC?

Per Gulbrandsen
- ägare av CarlssonPlanet och ledamot i SSC

Mvh

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2007-10-03 16:18, redigerad totalt 1 gång.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-03 15:38

IngOehman skrev:

Jag håller med om att det han skrev i nyhetsbrevet ser ut att vara präglat av stor frustration*, och för mig, som också har känt riktligt av den varan, och som borde ha fattat bättre än att skriva det jag har skrivit , är det svårt att döma någon annan.

Vh, iö

Jag ser ditt citerade inlägg som någon form av ursäkt, om än vag...

Du säger vidare i ett inlägg ovan:
"SSC har dragit det kortaste strået, så till den milda grad att det inte
emot väl."

Kanske ett avståndstagande från SSC´s sida angående Gulbrandsens påhopp? Det hade tagits emot väl ,åtminstone från min sida.

Maken till bristande integritet har då aldrig jag varit med om.
Detta gäller ändå en före detta medarbetare till både stiftelsen och Gulbrandsen, (då han är ledamot i stiftelsen). Han har skitit på varenda hyllplan i det blå skåpet med sina uttalanden och dragit skam över både sig själv och styrelsen. Så en rejäl ursäkt hade varit på sin plats. Till Larsen, ska tilläggas. Det kommer att tas emot väl.

Ska SSC i framtiden kunna ha någon trovärdighet bör de belägga personliga åsikter från Gulbrandsen med munkavle. Jag är inte helt säker men jag tror vissa av dessa påhopp rent av är åtalbara. Personlighetskränking, anklagelser om stöld och pirateri mm. ligger såvitt jag förstår inom ramen för polisiär utredning.
Ju fortare alla turer kring vad som är den faktiska verkligheten blir klara ju bättre är det för alla parter. Jag hoppas verkligen att det är som du säger att inget av det Gulbrandsen skrivit i nyhetsbrevet är sanktionerat av SSC, visar det sig att Gulbrandsen använts som bollträ eller målvakt är det verkligen beklagligt.
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-03 15:52

Jo jag har också haft mycket stor glädje av CarlssonPlanet. Det finns enormt mycket värdefull information att hämta där för en Carlsson-entusiast.

Men likafullt har jag retat mig på vissa företeelser där, t ex den esoteriska tonen och hemlighetsmakeriet kring sånt som egentligen är mycket enkelt, t ex kantbyte och y-montering, och som ändå går att hitta på andra håll.

När det gäller stiftelsen SSC tycker jag det vore naturligt att bejaka om kompetenta krafter vill vidareutveckla SC:s arv. Därför är överreaktionen så sorglig från stiftelsens sida, om det nu är stiftelsen och inte en ensklid medlem.

IÖ:s inlägg här ovan visar en annan inställning än vad som framgått av nyhetsbrevet. Det gläder mig, eftersom IÖ är den tekniska kompetens som SSC vilar på och vad jag förstår en viktig del av SSC. Jag hoppas på fortsatt framgång för SSC och att man kommer över grämelsen över att Larsen jobbar vidare på egen hand.

Eftersom patenten har gått ut är det fritt fram för alla som vill att bygga vidare på dem, och då är det väl väldigt bra om de som gör det vet vad det handlar om, tycker i alla fall jag.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-10-03 18:00

Stefan! du skrev:

Du blandar ihop saker lite i ditt inlägg...

SSC
- en stiftelse som förvaltar Stig Carlssons kvarlåtenskap inkl. varumärke. Ett mycket gott initiativ då Stig dog då han inte hade efterlevande och allmänna arvsfonden annars skulle tagit hand om detta (och vem vet vad som hade hänt med allt då )

Larsen HiFi AB
- den högtalartillverkare som Stig Carlsson (och SSC efter Stigs död) har licensavtal med för tillverkning av Carlssonhögtalarna

CarlssonPlanet
- en entusiastsida för Carlssonhögtalare driven av Per Gulbrandsen, ej kopplad till Larsen Hifi AB eller SSC?

Per Gulbrandsen
- ägare av CarlssonPlanet och ledamot i SSC

Henrik svarar:

Jo jag kanske blandar ihop begreppen något men lite med avsikt. Denna fråga/tvist finns mellan två parter där den ena finns under tre olika namn/betskrivningar. De två parterna menar jag är å ena sidan stiftelen/entusiastforumet och dessas språkrör - den passionerade entusiasten Per G samt, å andra sidan, tillverkaren. Möjligt att jag generaliserar för grovt. Ville bara påpeka möjligheten att två "kulturer" har försökt samverka och kanske inte har klargjort sina resp. utgångspunkter/prioriteringar inför samarbetet. Fullt möjligt att jag har fel i min tanke, har inte på fötterna tillräckligt för att hävda att den är riktig. Men OM det skulle ligga något i den så kanske världen (läs "vi som betraktar detta") ha lite överseende med båda parter och framför allt inte elda på så mycket. Det var min tanke, rätt eller fel.
mvh
Henrik[/quote]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 18:20

Wideglide skrev:
IngOehman skrev:Jag håller med om att det han skrev i nyhetsbrevet ser ut att vara präglat av stor frustration*, och för mig, som också har känt riktligt av den varan, och som borde ha fattat bättre än att skriva det jag har skrivit , är det svårt att döma någon annan.

Jag ser ditt citerade inlägg som någon form av ursäkt, om än vag...

Du säger vidare i ett inlägg ovan:
"SSC har dragit det kortaste strået, så till den milda grad att det inte
emot väl."

Kanske ett avståndstagande från SSC´s sida angående Gulbrandsens påhopp? Det hade tagits emot väl ,åtminstone från min sida.

Maken till bristande integritet har då aldrig jag varit med om.
Detta gäller ändå en före detta medarbetare till både stiftelsen och Gulbrandsen, (då han är ledamot i stiftelsen). Han har skitit på varenda hyllplan i det blå skåpet med sina uttalanden och dragit skam över både sig själv och styrelsen. Så en rejäl ursäkt hade varit på sin plats. Till Larsen, ska tilläggas. Det kommer att tas emot väl.

Ska SSC i framtiden kunna ha någon trovärdighet bör de belägga personliga åsikter från Gulbrandsen med munkavle. Jag är inte helt säker men jag tror vissa av dessa påhopp rent av är åtalbara. Personlighetskränking, anklagelser om stöld och pirateri mm. ligger såvitt jag förstår inom ramen för polisiär utredning.
Ju fortare alla turer kring vad som är den faktiska verkligheten blir klara ju bättre är det för alla parter. Jag hoppas verkligen att det är som du säger att inget av det Gulbrandsen skrivit i nyhetsbrevet är sanktionerat av SSC, visar det sig att Gulbrandsen använts som bollträ eller målvakt är det verkligen beklagligt.

Jag skäms för att ha varit så blåögd under åren som varit, och i viss mån även för att ha trott att det ändå skall gå att ta tag i det i efterhand och vända en lögn till en sanning. :oops:

Läs inte in något annat i det jag skrivit.

Historien kring det här är tydligen redan skriven, fullt av osanningar är den, men jag märker att det inte går att ändra på det. Segraren skriver ju historien heter det, och tydligen är det sant. Att segern skedde med hjälp av desinformation och bakhåll tycks inte spela någon roll. Skarpslipade vapen och en bra strategi vinner och moral betyder ingenting. Trist att se.

Måste vi verkligen älta det här mera?
(Jag vill inte, men jag är inte någon duktig elev till Martin. :? Jag klarar inte att lämna en lögn obesvarad, ens när den inte är uppsåtlig. :( )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-10-03 18:27

IngOehman skrev:Historien kring det här är tydligen redan skriven, fullt av osanningar är den, men jag märker att det inte går att ändra på det. Segraren skriver ju historien heter det, och tydligen är det sant. Att segern skedde med hjälp av desinformation och bakhåll tycks inte spela någon roll. Skarpslipade vapen och en bra strategi vinner och moral betyder ingenting. Trist att se.

Måste vi verkligen älta det här mera?
(Jag vill inte, men jag är inte någon duktig elev till Martin. :? Jag klarar inte att lämna en lögn obesvarad, ens när den inte är uppsåtlig. :( )

Vh, iö

Runtom i landet sitter massvis av Carlssonentusiaster som känner att de behöver se (höra) båda sidor av myntet för att kunna bilda sig en uppfattning. Så jag delar inte din tro att historien kring detta redan är skriven.

Att Gulbrandsens nyhetsbrev var fullt av mindre genomtänkta formuleringar, samt en hel del som kanske inte alls borde skrivits verkar de flesta vara överrens om. Men det är svårt för utomstående att bilda sig en uppfattning när alla fakta inte finns att tillgå (som du mycket riktigt påpekar att de inte gör). Och jag tror dessvärre inte det går att tiga ihjäl denna tråkiga situation.

/Erik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-03 18:42

IngOehman skrev:Historien kring det här är tydligen redan skriven, fullt av osanningar är den, men jag märker att det inte går att ändra på det. Segraren skriver ju historien heter det, och tydligen är det sant. Att segern skedde med hjälp av desinformation och bakhåll tycks inte spela någon roll. Skarpslipade vapen och en bra strategi vinner och moral betyder ingenting. Trist att se.

Ursäkta att jag ältar det vidare men eftersom jag i alla fall tidigare hängt på CP och dessutom sedan lång tid tillbaka håller på och renoverar ett par OA14 så har jag ändå några undringar.

Segraren skriver historien säger du. Men vem är segraren i detta olustiga krig? Larsen? Gulbrandsen? SSC? Vilka osanningar, desinformation och bakhåll har förekommit? Vilka vapen och strategi har använts?

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-03 19:33

Bill50x skrev:Segraren skriver historien säger du. Men vem är segraren i detta olustiga krig? Larsen? Gulbrandsen? SSC? ...
/ B

IÖ känner sig inte som en segrare. Det är kontentan av hans inlägg. Allt annat är oväsentligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 20:11

Stämmer.

Nu skall jag anstränga mig för att inte skriva något mera.
Vet inte om jag kommer att lyckas.

Vh, iö

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-03 20:16

Citat från IÖ
” Spelplanen har preparerats skickligt mot SSC, redan innan ett offentligt ord var sagt från SSC-håll…”.

Paranoia kanske man kan kalla detta. Jag vill påstå att det inte ligger någon slags konspiratorisk sammansvärjning gentemot SSC – CP, utan är nog snarare ett uttryck av frustration över, vad som väl har beskrivits i tidigare inlägg, (se t.ex. vad henriksch ovan skriver). Nämligen, kort och gott, SSC’s bristande förmåga att få fram produkter, nya som ersättningar för utgångna dito. Och löften, löften och gissa vad, löften.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 20:24

Det där höll inte så länge. :oops:

Varför tror du att SSC inte fått fram produkter?

Vh, iö

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-03 20:41

Tja. Vad skall man säga om t.ex. följande citat från CP; ” Carlsson OA-52 var den verkliga top-of-the-linemodellen i Stig Carlssons 80-talsserie.” och vad kommer sedan, ingenting, sedan ingenting, för att först i mitten av 2000-talet, få fram nästa produkt, eller i varje fall nästan. Den försvann ju snabbt. I sammanhanget räknar jag inte in uppgraderingssatserna. I.o.f.s. sannolikt ett tidskrävande arbete. Kanske vore det bäst att ”förvalta”, och låta någon mer ”driftig” producent driva utvecklingen. Jag talar då här strikt om S.C’s skapelser och blandar då inte in annan tillverkning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-03 20:52

dimitri skrev:Allt annat är oväsentligt.

Jasså? Det är inte min åsikt.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 20:52

Soulman:

Men från VEM kommer informationen att SSC inte fått fram
högtalarmodeller?

Att det inte kommit några i tillverkning annat än OA58 kan
vi nog vara överens om, men vad är det som får dig att tro
att det beror på SSC?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-03 21:06

IngOehman skrev:Att det inte kommit några i tillverkning annat än OA58 kan vi nog vara överens om, men vad är det som får dig att tro
att det beror på SSC?

Just det. Skulle vara intressant med lite mer info om de olika turerna.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-03 21:13

Jag kan förstå det, men vis av erfarenhet tänker jag inte
säga något mera om det.

Vill bara be alla att sluta spekulera, men jag kan samtidigt
förstå att det är svårt. :? Jag hade också varit nyfiken.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-03 21:17, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati