Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-07-07 19:09

CHC: Men är det oseriöst? Tydligen kunde det väl vara bra om man hade problem med självsvängningar i förstärkaren (dåligt konstruerade förstärkare)? I vilket fall finns de nog där av ett syfte, även om det kanske inte påverkar nämnvärt mycket. Sen om det är kabeltillverkarens uppgift att råda bot på kan ju såklart diskuteras.

Det är i mina ögon oseriöst att ta tusentals (eller tiotusentals kronor) för en kabel, men det gäller ju oavsett om det sitter elektronikkomponenter, bybees eller inget alls i deras boxar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-07 20:37

Det som är oseriöst i detta fall (precis som med bybees) är ju förklaringen på vad boxen gör och att boxen är så imponerande stor i förhållande till innehållet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-07 20:47

Transparent Cables hemsida skrev:MusicWave delivers a full measure of naturalness and musical color on all types of program material. Compared to other brands of cable at its price point, MusicWave not only has generous conductor mass, it also has the special Transparent network to protect your system from noise. With its more complex network, MusicWave delivers deeper, tighter bass frequencies and transfers music with more refinement than The Wave 100.

Som jag ser det är problemet att de hävdar saker som helt enkelt inte stämmer.... Bara en sådan sak som att dessa kablar skulle skydda en från "noise", bara för att man har just "Transparent network".....

Men det är väl som vanligt: Allt går att sälja med mördande reklam (dvs ju större prislapp, ju bättre - så måste det ju bara vara eller hur ???).
Best Regards
Bamsefar

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-07-07 20:53

Vad jag menade med seriösare ang kablar, är att bör finnas kablar där de egenskaper som den påstås ha marknadsföring mm, kan styrkas med mätdata, testdata mm. Gärna då i enighet med vedertagna standarder mm.

Jag vet inte om sådana kablar ens existerar i HiFi-världen, eller bland de uppskrytna värstingkablarna!?

Men om man kikar på kablar inom andra områden, t ex strömförsörjningskablar och signalkablar mm. inom industrin, så är kraven på teknisk specifikation och testreferenser enligt fastslagna standardet mm. mycket viktiga. Där räcker det inte att en drös folk och säljare tycker och påstår.

Jag roade mig här förleden att kika på kraven och specen på ett par kablar som skulle användas på en oljeplattform offshore.

Jag kan lova att det fanns tekniska uppgifter och testresultat så man blev vindögd. Ändå så köptes det in ett gäng olika kablar som sen testades separat för att se att de uppfyllde vad som lovades samt egna nytillkommna krav som t ex. Statoils egna forskare ingengörer mm hade fått för sig kunde behövas.

Jämfört med den kabelvärlden, så är Hifi-kabelvärlden ett stort skämt.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-08 04:30

Jag förstår inte vad storleken på boxen ska ha för inverkan på vad människor tycker om kabeln?

Jag förstår inte vad CHC säger om att "Elektronikkomponenter som användes oseriöst ÄR hokus-pokus!"
Mja, men de är kanske inte det för alla andra än just dig? Dina kunskaper kanske helt eneklt inte förmår sig innefatta dessa nya fina kunskaper forskarna har tagit fram för detta användande?

Jag förstår inte att vissa människor, inte kan låta andra människor lägga sina pengar på ett par decimetertjocka ormar när man själv råkar gilla utseendet på sina centimetertjocka snokar?

Detta handlar kanske bara om fånerier av mig, men släpp det hela??

Det är ett fånigt innehåll till förhållande mot priset, so? Människor betalar och tror på det... har de inte fått vad de betalat för isåfall? Om du känner dig lurad så förstår jag om du lägger dig i disskusisionen... annars?
Om jag hade pengarna att lägga på en "dyr kabel" och kände att det "skulle göra allt bättre".. gör det inte allt bättre att jag får tag på en kabel?

Jag går på Svantes stig där, psykologi är intressant, men inte tekniskt beskrivbart... tänkt på det någongång?

Jag tänker inte ställa mig på någons sida, det är helt onödigt! Men tänk till lite, kan vi inte prata om varför BMW m3 ägaren inte är sotis på den som trimmat sin Volvo 240 att gå snabbare än dennes istället? Kommer vi inte till samma slutstats i slutändan, att vi tycker om olika sorters prioriteringar kanske? Jag vet inte....

Hata mig, håll med mig eller bara var förtust över att just ERA kablar är BÄST!

mvh Jocke

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-08 07:34

Jorma var inte blyg i påståendena om hur otroligt fantastisk sanslöst överlägsen och bra hans egentillverkade nätkabel var. Men när han skulle försöka förklara hur den var uppbyggd och fungerade så lät det som om en treåring försökte förklara hur lyset funkar på en moped......

:D 8O :twisted: :wink: :lol:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-07-08 09:32

Om jag hade pengarna att lägga på en "dyr kabel" och kände att det "skulle göra allt bättre".. gör det inte allt bättre att jag får tag på en kabel?

Det är väl där vi har pudelns kärna.

"Om du ger mig alla dina pengar, sen går du in i rummet där och dricker ett glas magisk saft som gör att du kommer strålas upp till Hale bop, som egentligen är en rymdraket. Då, ska du se att :evil: allt blir bra :twisted: "

Nej! det är aldrig OK att lura folk. Det görs varje dag. Ibland kallas det marknadsföring ibland religion eller något annat. Men bara för att det görs varje dag gör det inte OK!

"Krig har pågått så länge människan har funnits, så låt dom hållas"

Du kanske vill ha det så Slartibartfast, de flesta andra vill det inte.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-07-08 10:21

Krig har pågått så länge människan har funnits, så låt dom hållas

Så vitt jag vet har väldigt få människor dött av hifikablar.....

//Jonas

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-07-08 10:51

Hör du slarti.....

Visst finns det vissa poänger i det du skriver, men nog är du ute och cyklar Vättern runt, minst.....

Så bara för att folk tro på reklamen mm. så är det fritt fram att sälja/köpa vad som helst. Även kablar som påstås ge enastående förbättringar då de är tillverkade på nåt märkligtsätt som ingen riktigt kan förklara, och ej heller korrekt beskriv hur eller varför de fungerar som reklamen påstår.

Om det är det du menar, så är det precis lika OK, att sälja medel mot håravfall till förtvivlade tunnhåriga, som är totalt verkningslöst då det endast är vanlig hudkräm i tuben som någon skrupelfri har köpt in från nåt restparti och satt på nya etiketter på förpackningarna.

Det är lika OK, att sälja en bil som påstås vara den överlägset tystaste i klassen, men som faktiskt i alla tester visar sig vara den bullrigaste (Toyota Avensis). Folk har ju bara lyssnat på reklamen och trott att det är som det påstås, eller har inte haft en chans att jämföra själva så de tror den faktiskt är tystast.

Är det OK, fast det är rena rama lögnerna från marknadsförarnas sida?

Svarar du ja på den frågan så förvånar du mig.

Däremot är det helt OK om någon köper en Avensis fast han vet att reklamen ang. ljudnivån är grovt överdriven, för han gillar Avensisen ändå för dess andra kvalitéter.

Om nån köper en kabel för 100 000 kr för att den skall passa in i den övrigt exklusiva miljön jag har i mitt lyssningsrum eller den image jag vill hålla. Fast jag vet att ljudet inte påverkas ens hörbart. Ja då är det helt OK, om än stolligt i mina ögon.

Men om köper en kabel för svindyra slantar endast för att den påstås ge makalös förbättring på ljudet, och att ljudförbättringen är ett av kraven för köp. Ja då är det väl galet om det sen klart och tydligt kan påvisas attkabeln inte ger minsta förbättring, ja kanske t o m. låter klart sämre. Även om köparen inte själv är kapabel att upptäcka det.

Ett ännu mer graverande exempel är om någon vill köpa en bransläckare, och säljaren påstår att denna släckaren har en släcktid på 60 sekunder, vilket är det som avgör köpet. Om det sen brinner och släckaren visar sig vara tom efter 30 s. Är det Ok bara för att köparen trodde på de där 60 sekunderna, eller för att elden ändå blev släckt redan på 30 sekunder??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-08 10:52

Jag tycker att jag har följt denna märkliga tråd ett para dagar nu.

Jag kan inte se något som helst lurendrejeri. Tvärtom är det ju jättebra att kabeln har RC-länkar. Jag kan mycket väl förstå att de som har förstärkare som inte är helt stabila kommer att höra stor skillnad med dessa kablar. Sedan vad saker och ting kostar att köpa är ju en helt annan grej. De allra flesta konsumenter har inte den kunskapen att kunna dimensionera kablage, d v s de köper ett färdigt kablage istället. Då kan det vara värt att lägga en slant på något som är färdigt. T.ex tycker jag att det är gott med en kopp espresso, men jag inser ju ganska snabbt att det skulle bli för jobbigt att bygga en själv med alla de tillgängliga maskinelement som finns att plocka ihop en utav. Man behöver inte låta DIY-tänkandet låta ta över då det gäller att bedöma prisvärdhet. Det som inte är prisvärt för någon kan upplevas vara jätteprisvärt för någon annan, t.ex. den kund som har en förstärkare som är lite halvinstabil* funkar ju dessa tranparentkablar jättebra till

* vilket nästan inga "vanliga" konsumenter har någon som helst möjlighet att kontrollera, de lyssnar ju bara på sin stereo

Om man gör konstruktionen såsom Transparent har gjort, så måste det ju vara en box utanför som täcker över de ledare som inte täcks av den yttre isoleringen. Det är väl inget konstigt med det?

T.ex Goertz har också högtalarkablage med RC-länkar, men gjort så att man sås smått kan se de små komponenterna med en liten krympslang över. Likaså har Anders Eriksson i LTS presenterat en högtalarkabel med RC-länk. Det är ju en BRA grej med RC-länk. Om man sedan vill kalla det för ett flashigt namn eller vad man nu vill, det är väl upp till tillverkaren att göra tycker jag.

Likadant tycker att det är lite väl långsint att nämna saker som mr Sladd har betett sig på olika sätt för väldigt länge sedan, när åtminstone jag finner honom som väldigt neutral och beskriver de egenskaper som han känner till om Transparents kablar. Han har ju t.o.m. skrivit att han inte exakt vet allt om kablarna, och det tycker jag han ska ha stor credit för, för det är en ödmjuk inställning. Sedan får han läsa en massa skriverier om hur "dum" han varit, och det är väl inte så konstigt att han lackar ur lite grann. Tänk efter själv hur DU* själv skulle känna och bete dig om du åtminstone försökt att ge din egen bild av något, och sedan står någon med en hammare och bankar dig i huvudet (med ord alltså), hur kul skulle det vara?

Mina tankar. Synpunkter?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-08 11:42

Det som gör Transparent till ett i mina ögon högst oseriöst företag är att man torgför funktionen av Zobel/Baucharot-länken med demagogiska påståenden som tex. "Transparent network to protect your system from noise" samt att länken skulle begränsa bandbredden till 1 MHz. Det är ren gallimatias och har ingenting med den faktiska funktionen att göra. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-08 11:57

Det är ju dock inget som säger att de gör likadant på alla sina kablar.

Om vi hypotetiserar (kan man säga så?) att det nu skulle vara paralellkopplad RC-länk i alla deras olika varianter av högtalarkablage, då skulle det onekligen vara mindre förvirrande om de struntade i att beskriva det med bandbredssbegränsning. Vet någon någon om uppmätt induktans, vilket i min ganska låga kunskapsnivå kring kablage är det som agerer mest lågpassfiltrerande för högtalarkablage med lågohmig anslutning? Det kanske är möjligt att det är istlället det som de menar med sin bandbredssbegränsning?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-08 12:03

[ot]

"Många av Sonys bildrörs-TV med platt framsida uppvisa krökt bild ändå!"

Det är ju snarast de med platt bildrör som uppvisar krökt bild. Eller är det så att man är så van vid den förvrängning som icke platta bildrör ställer till med att man tycker att den korrekta bilden på ett platt bildrör ser konkav ut?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-08 12:05

Magnuz, inte i detta specifika fallet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-08 12:12

Jo det där med induktans och kapacitans för kablar. Det är alldeles utmärkt för att beskriva en kabels påverkan vid frekvenser som motsvarar våglängder avsevärt längre än kabeln. Typ audiofrekvenser :wink: .

Men så fort frekvenserna vi räknar ut blir högre än det som motsvarar kabellängden så funkar inte de enkla modellerna med en enda induktans och kapacitans. Man får dela upp kabeln i småsnuttar eller ta till mer avancerad matematik. Likaså om de enkla modellerna ger impedanser som är mindre än den karaktäristiska impedansen för kabeln behöver man se upp.

Om vi som exempel tar en 10 meter lång 75 ohms kabel och avslutar den med ett 75-ohmsmotstånd, och om vi antar att kabeln har 100pF/m så kan man tro att detta är ekvivalent med en kondensator på 1nF och ett motstånd på 75 ohm. Om vi är intresserade av dess impedans vid 5 MHz så ser vi att impedansen för en 1nF kondensator är 32 ohm, och kan följaktligen tro att impedansen vi ser vid 5MHz är väsentligt lägre än 75 ohm. Detta är fel, impedansen vi ser är 75 ohm för alla frekvenser eftersom vi har en korrekt terminerad vågledare. Bara som ett exempel.

Det är egentligen väldigt likt akustisk vågutbredning i rör.

Edit: enl morello :oops:
Senast redigerad av Svante 2004-07-08 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-08 12:14

Svante, du menar väl våglängder som är avsevärt längre än kabelns längd? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-08 12:17

Javisst, fasiken vad svårt det där är. :oops: Man kan tycka att man borde ha åtminstone 50% chans. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-08 12:20

Bamsefar skrev:
Transparent Cables hemsida skrev:MusicWave delivers a full measure of naturalness and musical color on all types of program material. Compared to other brands of cable at its price point, MusicWave not only has generous conductor mass, it also has the special Transparent network to protect your system from noise. With its more complex network, MusicWave delivers deeper, tighter bass frequencies and transfers music with more refinement than The Wave 100.

Som jag ser det är problemet att de hävdar saker som helt enkelt inte stämmer.... Bara en sådan sak som att dessa kablar skulle skydda en från "noise", bara för att man har just "Transparent network".....

Men det är väl som vanligt: Allt går att sälja med mördande reklam (dvs ju större prislapp, ju bättre - så måste det ju bara vara eller hur ???).

Sämmer det inte? Mig veterligen så kommer väl (som många andra påpekat) RC-länken ha positivt inflytande på vissa anläggningar, är det inte värt att betala för?

lasselite skrev:

Det är väl där vi har pudelns kärna.

"Om du ger mig alla dina pengar, sen går du in i rummet där och dricker ett glas magisk saft som gör att du kommer strålas upp till Hale bop, som egentligen är en rymdraket. Då, ska du se att :evil: allt blir bra :twisted: "

Nej! det är aldrig OK att lura folk. Det görs varje dag. Ibland kallas det marknadsföring ibland religion eller något annat. Men bara för att det görs varje dag gör det inte OK!

"Krig har pågått så länge människan har funnits, så låt dom hållas"

Du kanske vill ha det så Slartibartfast, de flesta andra vill det inte.

Varför skulle jag villja ha krig om det är det du är ute efter? Någon poängterade att HIFIkrig inte dödat någo, och detta gör din jämförelse aldeles för usel anser jag. Men jag ska inte på något sätt ta upp det!
Men ska du inte ställa dig och skrika på dom som bygger bilar som kostar aldeles för mkt (säg Ferrari?) och drar aldeles för mkt soppa och dödar miljön mer än någon annan bil (fråga mig inte om Ferrari var bästa alternativet), när det finns billigare och lika effektiva alternativ?

Du verkar kringgått min poäng att det faktiskt finns dom som köper en "myran" stol för många tusenlappar mer än IKEAs kopia som är identisk, lika funktionell. Fast billigare?!
Om du sedan tycker att dom säger något annat i reklamen så förstår jag att du är upprörd, att luras med reklam är falsk marknadsföring och ett lagbrott, ska ud inte polisanmäla dom isåfal om vi ska lösa alla världens "krig"?

Dr_Tinnitus vet inte om du bråkat mkt med Sladd förut, jag var inte med på den tiden på Hififorum (har dock hört mkt om de saker som hände där), men jag tror att jag hittat det du är arg över:

Är det OK, fast det är rena rama lögnerna från marknadsförarnas sida?

Är det verkligen så fel marknadsföring? De anser att den är överlägsen, ja det kan väl vara fel - ska vi inte börja bråka på Carslberg för "probably the best beer in the world" när den inte ens är bland topp tio? - men så länge de håller sig inom lagens gränser så är väl deras marknadsföring ok? Jag har sedan förstått att många av de som säljer "dyrkabel" proklamerat det hela på ett fult sätt på diverse forum, vilket jag inte tycker händer här... isåfall måste vi väl bara gå tillbaka till vad företaget sagt om sina produkter!

Rena lögner är aldrig schysst, och det är inte heller schysst att inte leverera det någon vill ha, eller bära sig drulligt åt på en fest! Men vart ska gränserna sättas?

Men om köper en kabel för svindyra slantar endast för att den påstås ge makalös förbättring på ljudet, och att ljudförbättringen är ett av kraven för köp. Ja då är det väl galet om det sen klart och tydligt kan påvisas attkabeln inte ger minsta förbättring, ja kanske t o m. låter klart sämre. Även om köparen inte själv är kapabel att upptäcka det.

Ja, om han inte är kapabel att upptäcka detta, måste vi göra det åt honom? Det handlar om psykologi, och du verkar inte ha en aning om hur det påverkar de flestas lyssning (bara antagande, jag har det inte iaf..) herrÖhman har ju forskat inom psykoakustik, vilket ledde fram till hans högtalare, väl renomérade är dom också! Men du kan inte tro att det är mer "psyko" än "akustik" i mångas HiEndinköp? Du kan väl applicera det jag sade om bilen ovan...

Ett ännu mer graverande exempel är om någon vill köpa en bransläckare, och säljaren påstår att denna släckaren har en släcktid på 60 sekunder, vilket är det som avgör köpet. Om det sen brinner och släckaren visar sig vara tom efter 30 s. Är det Ok bara för att köparen trodde på de där 60 sekunderna, eller för att elden ändå blev släckt redan på 30 sekunder??

Vill valfri någon tolka budskapet?
Om elden är släckt är det inte bra då, var det inte det brandmannen vill eller ville han kanske spruta efter det att det inte brann längre?

Doktorn, jag vill inte trampa på dina tår, och tänker inte låta dig göra det med mina! Men du verkar bara villja att vi ska trampa tår, om du vill trampa tår, gör det via PM, om du inte vil trampa tår var god fortsätt.

Johan_Lindroos
Jag anser också att Sladd ska ha mindre stövlar än vad han fått. Hur barnslig han kan tänkas ha varit?! Det är det som är grunden för att inte hela världe ska kolapsa väl?

Tjaa, jag tror jag svarat på alla. Om ni anser jag trampat på era tår, så ber jag om ursäkt! Någon sorts nivå ska väl en disskussion hållas helt enkelt?

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-08 12:23

Nja, jag skulle inte vilja jämföra vissa plagiat av Myran som identisk. Den har en helt annan och lägre styvhet i ryggen samt kass infästning av benen. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-08 13:23

Morello skrev:Nja, jag skulle inte vilja jämföra vissa plagiat av Myran som identisk. Den har en helt annan och lägre styvhet i ryggen samt kass infästning av benen. 8)

Hehe, som möbelförsäljare skulle inte jag heller vilja dra sådana paralleller, men ibland så kommer man bara inte på något. Dessutom att påstå den vara identisk?! :D

Jag har inte kännt på IKEAs kopia om det nu är någon som vill ta upp det ämnet, jag har dock kännt på ett noname och på Bitc kopior, och anser det vara stor skillnad! :)

Så tillbaka till ämnet om någon vill ta i det!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-07-08 15:21

Sicket liv det blev......

För det första.

Visst var jag en smula ofin när jag drog upp Sladds tidigare bravader i debatter på ett annat forum. Jag har faktiskt bett om ursäkt för de största felaktigheterna/missarna i det uttalandet.

Trots det så är det inte så himla "bara" att totalt glömma de ståndpunkter Sladd stod för och förmedlade i väldigt tuffa debatter på det andra forumet, när han nu kommer i en närbesläktad diskusion vad gäller ämnet på detta forum. Lite mothugg får faktiskt tålas om man stuckit ut hakan värre än Tommy Körberg i tidigare debatter.

Annars skulle ju Saddam kunna kliva in Kuwait och säga "Hejs.... nu är jag jättesnäll, kan man få en kopp kaffe tro...?"

Det kan ta sin lilla tid innan nån slår på bryggaren i det fallet skulle jag tro.....

Men nu har ju Sladd visat sig på en betydligt trevligare nivå på detta forum, vilket jag tycker är trevligt och hoppas han fortsätter med, även om det kommer till olika åsikter.

Slartibartfast>

Nejdå, du har inte trampat på någons tår, inte mina i alla fall. Jag tål en del ser du...

Jag tror inte du funnit alla "märkligheter" som Sladd skrivit i debatter, eller till mig. Men det var skit det samma. Jag är egentligen inte alls arg på Sladd, utan bara minns hur han "härjade på" förr, och påtalade det i denna tråd. Dessutom har jag fler än en gång sett andra välkända profiler på detta forum just säga att Sladd var mer eller mindre omöjlig att diskutera med eller att han hade märkliga åsikter mm. Jag känner det som att jag inte är så avvikande från många andra på detta forum iden saken alltså.

Marknadsföring.

Från marknadsförarnas sida så är inget fel så länge det säljer och man inte hamnar i buren.

Men från konsumenternas sida så är det inte så enkelt, annars skulle vi knappast ha en konsumentköplag, konsumentombudsman, Sverker mm.

Vi kan gärna gå in i bilvärlden om du vill debattera om jämförbara situationer mm. Den världen kan jag som hand i handske nämligen, och vet vilka hårda krav biltillverkarna måste möta för att få påstå saker och ting om sin produkt. Den som avslöjas med överdrivna marknadsföringar där kan få det väldigt hett om öronen och det kan bli rackarns dyrt.

Jag blir faktiskt förvånad över att du verkar tro at jag inget begriper om den psykologiska biten inom Hifi-intresset. Har du helt missat mig alla de diskussioner som brottats med den biten?? Jag är högst medveten om just "tron kan försätta berg" mm. Just därför är jag en ivrare för vettiga blindtester om man vill ha klara bevis för att två saker skiljer sig åt i ljudupplevelse, faktiskt eller mentalt.

Så till brandsläkkaren, som tydligen var en svår nöt för dig :D

Vad jag menade var att kanske endast turen räddade livet på killen den gången, inte säljarens snack om att släckaren skulle palla 60 sekunder. Kanske detta var en smula knasigt exempel, men jag har länge retat upp mig på en sak just angående brandsläckare.

Jag har nämligen gått en rätt omfattande brandutbildning inehållande både rökdykning i trånga utrymmen, evakuering i totalt mörker och rök/eld genom labyrinter mm, släckning av ganska stora bränder i vätskor och gaser mm. Detta är en utbildning som krävs för att få jobba ute på oljeplattformar i nordsjön, vilket är mitt yrke.

På dessa utbildningar så var det rent skrämmande att se hur kort tid man hade på sig med en som man trodde rejäl 12 Kg pulversläckare. Minsta taffel och man hade bara att lägga benen på ryggen eller riskera att bli stekt.

När man då ser hur killar på div. bilforum eller i butiker frågar om vad för släckare som de skall köpa till sin bil, och de får svaret att en liten fräck släckare i kolfiberlook stor som en sprayburk med deodorant, är fina fisken och släcker bränder som bara denutan probbs. Med en sån så är du säker grabben....

Detta är ren och skär lögn, och jag skulle hellre bara lägga benen och rymma fälte än att ens försöka ge mig på en bilbrand med en sån leksak. Fan det är antagligen effektivare att nysa eller hala fram byxkobran.....

En sådan där liten fjantsläckare kan man kanske ha och släcka tårtljus med, då den fiser till i några få sekunder och har kass kastlängd, sen är den slut.

Dessutom är dessa coola små släckare inte särskilt billiga då de är stylade för att vara fräna, och man får en skaplig 3-5 kg släckare för nästan samma slantar. Och med en 3-5 Kg kan man i alla fall uträtta något ifall det tar fyr.

Nu är ju detta jämförelser om saker som är mycket mer allvarliga än högtalarkablar, men jag tog upp det mest som ett exempel på hur fel och smutsig skrupelfri marknadsföring kan vara om pengahungern tar överhanden.

Men bara för att Hifi inte är en livsviktig bransch för liv och lem, så behöver man ju inte ge marknadsförare och nasare helt fria tyglar att påstå vad de vill utan krav på dokumetation etik eller tester mm.

Ja detta är väl bara bra vid all handel och försäljning av varor, att vi kan ställa vissa krav på hur man får marknadsföra saker.

Ingen har förresten kommenterat det jag skrev om kraven på kabel industriellt och offshore!?

Dr Tinnitus, tåtrampare...? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-07-08 15:30

Vad jag menade var att kanske endast turen räddade livet på killen den gången, inte säljarens snack om att släckaren skulle palla 60 sekunder. Kanske detta var en smula knasigt exempel, men jag har länge retat upp mig på en sak just angående brandsläckare.

Jag har nämligen gått en rätt omfattande brandutbildning inehållande både rökdykning i trånga utrymmen, evakuering i totalt mörker och rök/eld genom labyrinter mm, släckning av ganska stora bränder i vätskor och gaser mm. Detta är en utbildning som krävs för att få jobba ute på oljeplattformar i nordsjön, vilket är mitt yrke.

På dessa utbildningar så var det rent skrämmande att se hur kort tid man hade på sig med en som man trodde rejäl 12 Kg pulversläckare. Minsta taffel och man hade bara att lägga benen på ryggen eller riskera att bli stekt.

Det ironiska i det hela är att om du har gått denna utbildning för X antal år sedan skulle det kunnat vara Sladd som höll i den....

//Jonas

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-08 15:31

kanske summan av kardemumman är:
Om Tranaparent och andra hjögt värderade kabeltillverkare har sett till att ge akt på de grundläggande principerna i kabelteorin så duger deras produkter som signalförmedlare. Oavsett hur mycket luft eller annan utfyllnad det finns i deras påhängsburkar.

Sedan har dr Tinnitus en poäng i det att det finns stränga krav och kontroll på marknadsföring i många branscher, själv har jag hygglig insyn i läkemedelsbranschen. Något som tycks saknas i kabelbranschen.
Dimitri

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-07-08 15:49

Sanoj>

"Det ironiska i det hela är att om du har gått denna utbildning för X antal år sedan skulle det kunnat vara Sladd som höll i den...."

Knappast, om inte bäste herr Sladd talar flytande norska av skum dialekt (de har många dialekter där borta, och språk med ta mig fan...) 8)

dimitri>

" Sedan har dr Tinnitus en poäng i det att det finns stränga krav och kontroll på marknadsföring i många branscher, själv har jag hygglig insyn i läkemedelsbranschen. Något som tycks saknas i kabelbranschen."

Kanske vi skall preciserar oss med "Hifi-kabelbranschen" ?? För kablar inom andra branscher har vad jag vet en hel del normer och regler mm att följa om de vill vara med och leka....

Bara som en kuriosa så kan jag berätta att på den gasplattform jag nu är involverad i byggnationen av, så har vi dragit in ca 70 000 meter kabel hittills av alla slag, och mer blir det. Transparent Audio är jag rätt säker inte är representerade med en enda mm... 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-08 16:36

Dr_Tinnitus

Det är väl så att sanningen svider :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-08 16:37

Max samanfattar sin lilla uppfattning:

- RC-länkar är bra, eller i alla fall oskadliga (?).

- Tranparents (och alla andra dyr-fi-kablar) kablar har ett pris till kund som Max anser orimligt med tanke på den förmodade produktionskostnaden.

- Kablar ljudliga inverkan är oklar. Seriösa som talar för kabletillverkarnas sak är ovanliga. Så ovanliga att jag inte sett någon...

- HiFi-kunder är i många fall extremt okritiska konsumenter. Ofta helt vilseledda en div HiFi-blaskor och internet-sidor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-08 17:02

Ett kort inlägg innan jag tar lite avstånd från tråden, jag har sett hur den gick "lite åt fel håll"..

Mitt enda intresse hos ett par kablar i alla sammanhang, är att dom ska se lite snygga ut.

För att förtdliga detta lägger jag upp en bild på de kablar som jag använder så ingen tror att jag är på "tillverkarnas sida"... hade jag pengar hade jag letat upp en dyrare/snyggare strumpa än den på bilden, och ja det är EKK-L!

Bild

Enligt många en "väljudande" kabel.. vad vet jag? Jag vill bara att dom ska vara lite snygga till resten av anläggningen.. se lite respektingivande ut, och om dom är bra? ;)

Lycka till att reda ut resten om ni anser det finns mer än olika tycken och smaker att reda ut! Jag tror inte vi kommer någon vart i någon kabeldisskussion någonstans.. Jag kommer fortsätta följa tråden, givetvis! :D

mvh Jocke

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-08 17:32

Max_Headroom skrev:Max samanfattar sin lilla uppfattning:

- Kablar ljudliga inverkan är oklar.

Byt "oklar" mot "obetydlig" (eller kanske t.o.m. "obefintlig" i många fall) så är vi överens. Vilket är dyrkabeltillverkarnas smala lycka skall tilläggas. Om det varit så att ljudet påverkats i hörbar grad på grund av kablarnas konstruktion så hade det ju inte varit fritt fram för de kognitiva processer att verka hur som helst. Genom att de flest kablar är fantastiskt linjära om man jämför med vad som ligger före dem i återgivningskedjan kan man med med hjälp av sin hjärna få dem att låta precis som man vill. Vilket ju är praktiskt.

Att vissa personer tycker att kablar mer är konst än vetenskap (mer än 7 variabler Svante! ;) ) beror på fullständigt inadekvata undersökningsmetoder (långtidstest med kända testobjekt), inte på att det ÄR mystiskt. Om en testmetod ger resultat som fluktuerar vilt samtidigt som övrigt tillgänglig kunskap (empirisk och teoretisk) säger att resultaten inte borde fluktuera så kan man sätta en hyggligt stor kanelbulle på att testmetoden ifråga har mycket låg reliabilitet (dvs. motståndskraft mot slumpmässiga fel.) Tja, iallafall inom alla andra områden som undersöks vetenskapligt är det rimligt att dra den slutsatsen. Och som sådan bör den förkastas som grund till säker kunskap.

Som socialt fenomen kan jag inte tycka att det är mer vrickat att sitta med kompisarna och lyssna på kablar än att sitta med kompisarna och prova obskyra maltwhisky. Det är två lika meningslösa aktiviteter från ett externt perspektiv även om jag själv gärna ägnar mig åt det sistnämnda. Men när en social aktivitet för med sig sanninganspråk på en gemensam fysisk verklighet som inte är överensstämmelse med densamma tycker jag faktiskt att det finns skäl att vara mindre accepterande än annars.

Värst vad jag var sommarsurt objektivistisk idag då.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-08 17:50

Slartibartfast skrev:Enligt många en "väljudande" kabel.. vad vet jag?

och sedan:

Lycka till att reda ut resten om ni anser det finns mer än olika tycken och smaker att reda ut!

Mig veterligen så introducerades denna kabel av Ingvar Öhman i LTS på grundval att att den inte låter alls! Att beskriva den som välljudande blir alltså lite missvisande. Hur något som inte går att höra kan vara en fråga om tycke och smak verkar svårt att motivera. Såvida man inte tycker att ens prylar ska förändra ljudet på ett hörbart sätt.

På bettet värre denna eftermiddag.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-08 20:04

Jag läste (på ett annat forum :roll:) att det finns ett tips på Svalanders hemsida om detta med RC-filter (konjugatlänk):
http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm

Det roliga i denna "artikel" / "Tips" är följande:
Ett bra tips kom dock i "Musik och Ljudteknik" som är Ljudtekniska sällskapets medlemstidskrift. Ing Öhman hävdade bestämt att man borde, som standard, alltid koppla ett motstånd på 100 ohm i serie med en kondensator på 0,1µF tvärs över högtalarklämmorna på högtalaren. Detta oavsett högtalare och kabel. Man bör dock se till att motståndet klarar relativt höga effekter. Ett bra sätt är att parallellkoppla ett flertal 2W metallfilmmotstånd (trådlindade motstånd har ju hög impedans vid höga frekvenser och det ville vi ju undvika!) så att man hamnar på 100 ohm.

Med tanke på att Transparent verkar använda just trådlindade motstånd så..... 8) :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum