Moderator: Redaktörer
Transparent Cables hemsida skrev:MusicWave delivers a full measure of naturalness and musical color on all types of program material. Compared to other brands of cable at its price point, MusicWave not only has generous conductor mass, it also has the special Transparent network to protect your system from noise. With its more complex network, MusicWave delivers deeper, tighter bass frequencies and transfers music with more refinement than The Wave 100.
Jorma var inte blyg i påståendena om hur otroligt fantastisk sanslöst överlägsen och bra hans egentillverkade nätkabel var. Men när han skulle försöka förklara hur den var uppbyggd och fungerade så lät det som om en treåring försökte förklara hur lyset funkar på en moped......
Om jag hade pengarna att lägga på en "dyr kabel" och kände att det "skulle göra allt bättre".. gör det inte allt bättre att jag får tag på en kabel?
Bamsefar skrev:Transparent Cables hemsida skrev:MusicWave delivers a full measure of naturalness and musical color on all types of program material. Compared to other brands of cable at its price point, MusicWave not only has generous conductor mass, it also has the special Transparent network to protect your system from noise. With its more complex network, MusicWave delivers deeper, tighter bass frequencies and transfers music with more refinement than The Wave 100.
Som jag ser det är problemet att de hävdar saker som helt enkelt inte stämmer.... Bara en sådan sak som att dessa kablar skulle skydda en från "noise", bara för att man har just "Transparent network".....
Men det är väl som vanligt: Allt går att sälja med mördande reklam (dvs ju större prislapp, ju bättre - så måste det ju bara vara eller hur ???).
lasselite skrev:Om jag hade pengarna att lägga på en "dyr kabel" och kände att det "skulle göra allt bättre".. gör det inte allt bättre att jag får tag på en kabel?
Det är väl där vi har pudelns kärna.
"Om du ger mig alla dina pengar, sen går du in i rummet där och dricker ett glas magisk saft som gör att du kommer strålas upp till Hale bop, som egentligen är en rymdraket. Då, ska du se attallt blir bra
"
Nej! det är aldrig OK att lura folk. Det görs varje dag. Ibland kallas det marknadsföring ibland religion eller något annat. Men bara för att det görs varje dag gör det inte OK!
"Krig har pågått så länge människan har funnits, så låt dom hållas"
Du kanske vill ha det så Slartibartfast, de flesta andra vill det inte.
Är det OK, fast det är rena rama lögnerna från marknadsförarnas sida?
Men om köper en kabel för svindyra slantar endast för att den påstås ge makalös förbättring på ljudet, och att ljudförbättringen är ett av kraven för köp. Ja då är det väl galet om det sen klart och tydligt kan påvisas attkabeln inte ger minsta förbättring, ja kanske t o m. låter klart sämre. Även om köparen inte själv är kapabel att upptäcka det.
Ett ännu mer graverande exempel är om någon vill köpa en bransläckare, och säljaren påstår att denna släckaren har en släcktid på 60 sekunder, vilket är det som avgör köpet. Om det sen brinner och släckaren visar sig vara tom efter 30 s. Är det Ok bara för att köparen trodde på de där 60 sekunderna, eller för att elden ändå blev släckt redan på 30 sekunder??
Morello skrev:Nja, jag skulle inte vilja jämföra vissa plagiat av Myran som identisk. Den har en helt annan och lägre styvhet i ryggen samt kass infästning av benen.
Vad jag menade var att kanske endast turen räddade livet på killen den gången, inte säljarens snack om att släckaren skulle palla 60 sekunder. Kanske detta var en smula knasigt exempel, men jag har länge retat upp mig på en sak just angående brandsläckare.
Jag har nämligen gått en rätt omfattande brandutbildning inehållande både rökdykning i trånga utrymmen, evakuering i totalt mörker och rök/eld genom labyrinter mm, släckning av ganska stora bränder i vätskor och gaser mm. Detta är en utbildning som krävs för att få jobba ute på oljeplattformar i nordsjön, vilket är mitt yrke.
På dessa utbildningar så var det rent skrämmande att se hur kort tid man hade på sig med en som man trodde rejäl 12 Kg pulversläckare. Minsta taffel och man hade bara att lägga benen på ryggen eller riskera att bli stekt.
Max_Headroom skrev:Max samanfattar sin lilla uppfattning:
- Kablar ljudliga inverkan är oklar.
Slartibartfast skrev:Enligt många en "väljudande" kabel.. vad vet jag?
Lycka till att reda ut resten om ni anser det finns mer än olika tycken och smaker att reda ut!
Ett bra tips kom dock i "Musik och Ljudteknik" som är Ljudtekniska sällskapets medlemstidskrift. Ing Öhman hävdade bestämt att man borde, som standard, alltid koppla ett motstånd på 100 ohm i serie med en kondensator på 0,1µF tvärs över högtalarklämmorna på högtalaren. Detta oavsett högtalare och kabel. Man bör dock se till att motståndet klarar relativt höga effekter. Ett bra sätt är att parallellkoppla ett flertal 2W metallfilmmotstånd (trådlindade motstånd har ju hög impedans vid höga frekvenser och det ville vi ju undvika!) så att man hamnar på 100 ohm.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster