Tjena!
Nu hade jag tänkt ta hjälp av alla er där ute som har kunskaper/erfarenheter av hur spolar fungerar. Jag gör för tillfället mitt examensarbete på Volvo CE i Eskilstuna. Jag gör där en analys av en växellåda. Det råder delade meningar om strömåterkopplingen verkligen är tillräckligt snabb i den elektronik som styr proportionalventilerna till denna växellåda.
En hypotes är att spolens inre resistans ändras mycket snabbt under den första tiden då den används (i storleksordningen 1 sekund) pga lokal temperaturförändring. Detta skulle då göra att den faktiska strömmen som ställs ut skiljer sig från den önskade under t.ex den första växlingen när spolen är kall i början.
Frågan är då följande:
Är det någon som känner till några utvärderingar av detta? Fenomenet borde finnas även hos högtalare och någon kanske redan mätt detta?
Min tanke är att försöka testa detta. Jag hade tänkt sätta ett motstånd i serie med proportionalventilen och sedan kyla ventilen något. Jag skall sedan mäta spänningsfallet över motståndet under de första sekunderna då 24V PWM läggs på. Kommer detta att fungera tillfredsställande? Är det dokumenterat hur snabbt resistansen i ett vanligt motstånd förändras när ström går genom detta?
Tacksam för idéer angående detta!
Mvh Eric