Hjälp med snabba resistansförändringar i spolar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Hjälp med snabba resistansförändringar i spolar.

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 11:17

Tjena!

Nu hade jag tänkt ta hjälp av alla er där ute som har kunskaper/erfarenheter av hur spolar fungerar. Jag gör för tillfället mitt examensarbete på Volvo CE i Eskilstuna. Jag gör där en analys av en växellåda. Det råder delade meningar om strömåterkopplingen verkligen är tillräckligt snabb i den elektronik som styr proportionalventilerna till denna växellåda.

En hypotes är att spolens inre resistans ändras mycket snabbt under den första tiden då den används (i storleksordningen 1 sekund) pga lokal temperaturförändring. Detta skulle då göra att den faktiska strömmen som ställs ut skiljer sig från den önskade under t.ex den första växlingen när spolen är kall i början.

Frågan är då följande:
Är det någon som känner till några utvärderingar av detta? Fenomenet borde finnas även hos högtalare och någon kanske redan mätt detta?

Min tanke är att försöka testa detta. Jag hade tänkt sätta ett motstånd i serie med proportionalventilen och sedan kyla ventilen något. Jag skall sedan mäta spänningsfallet över motståndet under de första sekunderna då 24V PWM läggs på. Kommer detta att fungera tillfredsställande? Är det dokumenterat hur snabbt resistansen i ett vanligt motstånd förändras när ström går genom detta?

Tacksam för idéer angående detta!

Mvh Eric

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-10 11:20

Hur snabb är regleringen i din strömstyrning då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 12:01

Strömmen lågpassfiltreras med 2.2Hz för att få bort ripplet från PWM vågen. Denna signal samplas sedan var 100:e ms och återkopplas.

Så c:a 2Hz.

Ett växlingsförlopp tar c:a 0.8 sekunder. Frågan är då hur mycket resistansen hinner ändras under denna tid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp med snabba resistansförändringar i spolar.

Inläggav Svante » 2007-10-10 12:32

Iqbad skrev:Tjena!

Nu hade jag tänkt ta hjälp av alla er där ute som har kunskaper/erfarenheter av hur spolar fungerar. Jag gör för tillfället mitt examensarbete på Volvo CE i Eskilstuna. Jag gör där en analys av en växellåda. Det råder delade meningar om strömåterkopplingen verkligen är tillräckligt snabb i den elektronik som styr proportionalventilerna till denna växellåda.

En hypotes är att spolens inre resistans ändras mycket snabbt under den första tiden då den används (i storleksordningen 1 sekund) pga lokal temperaturförändring. Detta skulle då göra att den faktiska strömmen som ställs ut skiljer sig från den önskade under t.ex den första växlingen när spolen är kall i början.

Frågan är då följande:
Är det någon som känner till några utvärderingar av detta? Fenomenet borde finnas även hos högtalare och någon kanske redan mätt detta?

Min tanke är att försöka testa detta. Jag hade tänkt sätta ett motstånd i serie med proportionalventilen och sedan kyla ventilen något. Jag skall sedan mäta spänningsfallet över motståndet under de första sekunderna då 24V PWM läggs på. Kommer detta att fungera tillfredsställande? Är det dokumenterat hur snabbt resistansen i ett vanligt motstånd förändras när ström går genom detta?

Tacksam för idéer angående detta!

Mvh Eric

Skaffa dig ett sätt att registrera lågfrekventa signaler, tex ett mätkort till en PC. Det måste kunna mäta DC. Koppla in ett litet seriemotstånd (som är effektmässigt överdimensionerat så att det inte blir varmt) och tappa spänningen över det in i datorn. Mata sedan spolen med normal arbetsspänning. Då får du en kurva som talar om hur resistansen varierar med tiden vid inkopplingen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 12:39

Jag har ett Cronos PL3 mätsystem (100Khz) som jag tänkte mäta med.
Vad menar du med Lågfrekventa signaler? Mätsystemet kan mäta både DC och AC, i pricip vad som helst inom +-50V. Borde inte spänningen över motståndet variera hela tiden något fasförskjuten mot fyrkantsvågen (och lite utjämnad från spolen) ? Jag för över kurvan till matlab och får väl titta på toppvärdena som funktion av tiden?

Motståndet är ett 5W 0.1Ohms effektmotstånd. Detta borde väl fungera?

Mvh eric

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-10 12:53

Iqbad skrev:Strömmen lågpassfiltreras med 2.2Hz för att få bort ripplet från PWM vågen. Denna signal samplas sedan var 100:e ms och återkopplas.

Så c:a 2Hz.

Ett växlingsförlopp tar c:a 0.8 sekunder. Frågan är då hur mycket resistansen hinner ändras under denna tid.

Du menar att regleringen hinner få in ca ett sample under hela förloppet. Hur skall det kunna hinna reglera någon strömförändring?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 14:31

paa skrev:Du menar att regleringen hinner få in ca ett sample under hela förloppet. Hur skall det kunna hinna reglera någon strömförändring?

Det är just det som jag vill ta reda på, om det hinner ske någon förändring under denna tid eller att resistansen ändras så långsamt att det egentligen mest är växellådans temperatur som bestämmer resistansen. Om det visar sig att det sker en förändring och denna är hyfsat stor så betyder det att de måste bättre på sin reglering.

Mvh Eric

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-10 15:19

Även om det inte hinner ske någon märkbar förändring av strömmen så kan väl inte strömregleringen fungera med bara ett sample?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-10 15:21

Iqbad skrev:Jag har ett Cronos PL3 mätsystem (100Khz) som jag tänkte mäta med.
Vad menar du med Lågfrekventa signaler? Mätsystemet kan mäta både DC och AC, i pricip vad som helst inom +-50V. Borde inte spänningen över motståndet variera hela tiden något fasförskjuten mot fyrkantsvågen (och lite utjämnad från spolen) ? Jag för över kurvan till matlab och får väl titta på toppvärdena som funktion av tiden?

Mvh eric

Jamen då så. Då är det ju bara att koppla 0,1-ohmsmotståndet i serie med spole, mata spänningen från det in i mätsystemet och slå på en likspänning till spolen. Du kommer då att registrera ett steg i spänningen över motståndet, och förloppet efter steget kommer att tala om för dig hur resistansen varierar med tiden, förutsatt att likspänningen är känd.

Sampla med kanske 1000 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 15:44

paa skrev:Även om det inte hinner ske någon märkbar förändring av strömmen så kan väl inte strömregleringen fungera med bara ett sample?

Strömregleringen justerar egentligen ett resistansvärde på spolen och arbetar kontinuerligt även när ett växlingsförlopp inte sker. Om en koppling i växellådan är ansatt så skickas ström genom spolen kontinuerligt och tanken är att den uppvärmning som blir i ventilen skall kompenserar genom denna strömreglering.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 15:46

Svante skrev:
Iqbad skrev:Jag har ett Cronos PL3 mätsystem (100Khz) som jag tänkte mäta med.

Mvh eric

Jamen då så. Då är det ju bara att koppla 0,1-ohmsmotståndet i serie med spole, mata spänningen från det in i mätsystemet och slå på en likspänning till spolen. Du kommer då att registrera ett steg i spänningen över motståndet, och förloppet efter steget kommer att tala om för dig hur resistansen varierar med tiden, förutsatt att likspänningen är känd.

Sampla med kanske 1000 Hz.

Perfekt, det var precis så jag hade tänkt. PWM:en är på c:a 200Hz så 10ggr snabbare + anti-alias typ 4Khz samplingsfrekvens kanske.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-10-10 16:11

Jag kom att tänka på ventilerna som reglerar hårdheten i fjädringen på Citroëns hydraktiva bilar. Där pulsar man ut en signal som styr ut ventilen och öppnar resp stänger för hydraul-oljan som sköter fjädringen.

När man släpper på signal så görs det med full spänning först, för att omedelbart koppla ned till 60/40 dutycycle. Det är 12 volt man pulsar ut. Jag har inte exakta värdena framför mig, har inte servicemanualen här just nu.

Vet inte om det här är till någon hjälp ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2007-10-10 17:07

phon skrev:Jag kom att tänka på ventilerna som reglerar hårdheten i fjädringen på Citroëns hydraktiva bilar. Där pulsar man ut en signal som styr ut ventilen och öppnar resp stänger för hydraul-oljan som sköter fjädringen.

När man släpper på signal så görs det med full spänning först, för att omedelbart koppla ned till 60/40 dutycycle. Det är 12 volt man pulsar ut. Jag har inte exakta värdena framför mig, har inte servicemanualen här just nu.

Vet inte om det här är till någon hjälp ..... :)

Låter som induktanskompensering. Det finns redan i kretsen som styr denna ventil i verkligheten.

Hursomhelst har jag gjort en mätning nu, ventilen fick ligga i kylen ett tag först för att vara hyfsat kall. Vid en snabb koll kan jag inte se någon initial färändring, men jag får analysera kurvan lite bättre i morgon.

Tack för alla hjälp!

Mvh Eric

Återgå till Teknikforum