Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-29 12:34

Köpte själv ovan nämnda tidning för ett par dagar sedan och blev nyfiken på dessa högtalare. Finns det några uppgifter om hur högt upp på frontväggen de bör placeras? Jag tänker framför allt på hur lämpliga de är ur barnperspektiv.

Omdömet vid lyssningstillfället var ju översvallande, är det någon här som har fått tillfälle att lyssna till dem?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-16 00:04

Nu har jag fått en första provlyssning av dem ikväll. Det var mycket intressant även om jag inte vill säga mer än så förrän jag har lyssnat mer på dem med för mig mer välbekant material. Som jag förstår det så är det ett helt eget koncept som är välkontemplerat från de inspelnings- och lyssningssituationer som kan förekomma i bl a konsertsammanhang (fast är inte begränsat till det) och hur vi hör. Kan Peter hålla priset på 15kkr så blir de mycket intressanta. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-10-16 07:52

Häftigt! Du har ju lite att jämföra med. :-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-16 09:32

Kan ju nämna att finischen var helt perfekt. :)

Peter hade dem placerade så att diskanterna var i ungefärlig lyssningshöjd.

Han avslöjade att även om en del kommer som inspiration från Ingvar så är en del hämtat från forna storheter som Allison One.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-16 17:49

daja skrev:http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html

Bild

Ganska läckra faktiskt.

Är det inte ett Visaton AL130 i basen?!!!!
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-16 17:53

Haakan undrar om det inte blir en ganska kraftig svacka i mellanregistret eller sprider baselementet så pass bra?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-16 18:33

Det är ett litet baselement. Sådana sprider mera än stora. Inte tvärtom.

Skrutten: Nej, det är det inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-10-22 20:45

Så här såg den ut 2004 :)
Det tar sin tid från idé till butikshyllan...

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-22 21:41

jag förstår inte hur det kan ta så lång tid....

finns inte steindl på forumet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2007-10-24 00:15

Inte jag heller. Jo, jag finns på forumet.
Jag har observerat och funnit det mesta som står skrivet om denna tråds ämne och huvudperson inte vara i överrensstämmelse med faktum. Det verkar som om somliga anser sig veta mer om mig och mitt liv än vad jag själv vet, speciellt om dessa somliga kan ”fixa till verkligheten” för att gagna sina egna syften. Dock är jag själv mest lämpad att föra vittnesbörd i ärendet.
Jag har observerat att det på forumet undras vem jag är, som om man letade.
Mina tankar går åt Röda Nejlikan. På engelska heter han Scarlet Pimpernel:

"They seek him here,
they seek him there,
those members seek him everywhere.
Is he in heaven or is he in hell?
That damned elusive Steindl."

Man kan ju undra. När katten är borta dansar råttorna på bordet.
Jag har aldrig deltagit I sopåperor på nätet, oj då, det skall nog stå såpoperor.

Undertecknat
Peter Steindl
PS
Jag dyker upp igen. Det finns åtskilligt att rätta till.
DS

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-24 00:50

intressant :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-11-07 15:39

Blev det någon rättning i ledet Peter, eller?

Sitter & väntar på vidare besked om dina skapelser med spänning beträffande vilka som skall sälja & var man kan få provlyssna nämligen :D

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-07 16:30

Jag dyker upp igen. Det finns åtskilligt att rätta till.
Det ser jag fram emot. Välkommen!
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-08 17:50

Oj, nu finns det tre personer som väntar på mig.
Ok, jag ska försöka räta ut frågetecknet i ämnet Peter Steindl? Vem är då denne jag? Det kommer att bli en synnerligen blandad kompott men det får ni stå ut med. Det kommer även att vara en del text på engelska och det får ni också stå ut med. Det kommer att bli utförligt. Sådan är jag. Det visar min personlighet vilket också är del av själva uträtandet.
Jag har observerat att forumens stora grabbskribenter har mer än 10 000 inlägg på detta forum. Det behöver ni inte stå ut med ifrån mig. Jag har varken tid eller lust.

Vad betyder historia?

Det kan exempelvis uttryckas så här: The continuum of events occurring in succession leading from the past to the present and even into the future.
Min uppfattning är denna: Historien kommer alltid att upprepas så länge historien inte är uppenbarad. History will always repeat itself until history is revealed.

Detta är vad jag kallar en s.k. andlig lag och betyder att den alltid på ett eller annat sätt ligger som grund för nutid och framtid. Det är bara då man genom en ”aha” upplevelse till fullo förstått och lärt av historien som man kan lämna den bakom sig och gå vidare utan börda så att om ens vägar korsas på nytt så får det inte samma konsekvens. Följden blir således att då man försöker glömma eller redigera om historien eller stryka historien ur boken eller sätta käppar i hjulet för att historien inte helt skall komma fram och synas t ex genom att förbjuda eller stänga ett forum eller del av forum så har man bäddat för att historien senare kommer fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med. Misstag bör man inte upprepa, därför är det viktigt att lära sig av dessa.

Vad är ande eller anda?

Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt. Det är ju som att ogiltigförklara sig själv; ens egen historia. Men ni på detta forum är giltiga och högst reella. Jag undrar; förstår ni egentligen vad ni gör då ni redigerar era gamla texter utan att låta det gamla stå kvar? Historien i dess helhet är viktig för att kunna komma vidare.
Det pratas en del om anda, t ex Stig Carlssons anda. Vad är det? Försökte Stig frisera om sin historia? Denna fråga kan jag själv svara på. Inte denne Stig Carlsson som jag kände. Den Stig som jag kände prioriterade diskretion och integritet, både sin egen och andras.
Låt oss snabbt dra igenom mina extremt tråkigt skrivna historiefakta för att sedan gå in på roligare saker d v s nuet och framtid.

Steindl – Bremen – Steindl

Från det jag var 10 år d v s från 1963 och fram till 1998 hette jag Peter Bremen där Bremen var min styvfaders namn. 1998 tog jag tillbaka mitt födelsenamn Steindl.

» Nuvarande Företag
» Bremen Production AB (Varumärke Bremen) Founder, CEO, COB
» United Technology (utveckling)
» Tidigare ägda Företag
» United Marketing HB (distribution)
» Bremen Dynamics AB (distribution)
» Procard AB (Credit Card)
» Ljudbutiken I Stockholm AB (Idag heter den Pause Ljud & Bild)
» Konsultuppdrag
» SMS safe brackets AB (Home Theater, Hembiosystem)
» Forsell Mediphon AB (Electronics, D/A omvandlare)
» River Audio Design AB (Supply chain, rörförstärkare)

Kort resumé, OBS! Denna är skriven ur 3e persons synvinkel.

1972-76 Studies at KTH (Royal Institute of Technology) with focus on reactor technology.

1975 Stig Carlsson, the most famous Swedish loudspeaker designer became Peter’s friend and mentor in loudspeaker technology.
1977 Peter develops crossover network at the Swedish National Testing and Research Institute for LEAB the Swedish distributor for Cerwin-Vega who makes loudspeakers for professional use. Peter’s Crossover is incorporated in the Cerwin-Vega Loudspeakers for the European Market. The first Cerwin Vega, model R 10, is finally accepted by the dealers in Sweden as a serious speaker.

1980 Peter founded Ljudbutiken AB and Bremen Dynamics AB. Ljudbutiken was a retail audio shop in the centre of Stockholm. Bremen Dynamics AB was a Hifi distribution company, representing more than 20 brands from England, USA and Japan. Among brands were Snell loudspeakers, DCM Time Window, Beveridge, JPW, Audio Note, Pink Triangle, Systemdek, Goldring, Van den Hul, Esoteric Audio Research Tim de Paravicini, McIntosh, Linn (6 months; After Glotta and before Rudling), Krell (6-12 months before Häggmark), Helius tonearms, Melco, Sugden etc. The famous department store, NK in Stockholm, was among the biggest customers.

1986 Peter sold his shop Ljudbutiken and focused on distribution. With Peter’s laid foundation the shop became the most successful in Stockholm. (This history can be argued but not denied.)

1989 Peter sold the distribution rights and company and made an exit as distributor.

1990 Development of High End Audio products, which since 1976 was Peter’s intention towards his final goal: To reproduce “The Sense of a Live Performance at home at Mainstream cost”.

1993 Peter develops Closed Current Loop for exceptional sound quality. The first product is a D/A converter of which a licensing agreement was let to Forsell Audio. The D/A converter soon became an International Reference product.

1996 The first version of the High End loudspeakers BRE 10.0 and power amplifier BRE 3.0 and pre-amp and LICENCE DAC were presented together with Golden Age at the Hifi-Show ARKEN in Gothenburg, with absolute raving reviews in Scandinavian magazines. The products were sold under the brand name LICENCE. High End 3D Live Performance Sound was achieved, a most remarkable event.

1997 Bremen Production AB is formed. BREMEN becomes the brand name.

1999-2001 A new strategy for BREMEN, products, pricing and design is formed. Peter together with the Industrial designers No Picnic develops a totally new design concept for BREMEN. After showing the first pictures of the new product “The Egg” loudspeaker to distributors and dealers, who loved the product, Peter now knew that the new concept has the potential of being a hit when launched. It is unique, small on-wall mounted and it plays very natural and with deep bass.

2002 Certified in Professional Project Management after a four week intensive management and training course.

2003 Agreement with SMS, a subsidiary of the American Company Draper Inc. Peter develops a Home Theater Speaker System integrated in their Film Screen. Together with No Picnic Peter starts developing Subwoofers and the total BREMEN range of the High Definition Wall mounted Speakers such as center channels and surround speakers.

2004 Consultancy for SMS: R&D special loudspeaker units; preparation for production; CE-approval; project management of the team.

2005 Sales Tours with SMS, both in Sweden and internationally. Raving reviews in national and international press. 2nd generation of the BREMEN “egg” speakers is made by Electrolux modeling industry.

2006 The BREMEN “egg” speakers was among VOLVO, Sony Ericsson, SAS, Absolut Vodka, Electrolux, Swedish matches etc selected by the Swedish Foreign Affairs Department to represent Swedish contemporary Design at Shows in Germany.

2007 Article in the leading Swedish Audio magazine Hifi & Musik of the BREMEN Egg Loudspeakers.

Peter is 50 % ENTJ and 50 % INTJ according to the Myers-Briggs type indicator and he is a typical Shaper with a flavour of Plant according to Belbin’s Team Roles. The Shaper is the most extreme action oriented role.

Så, nu är jag tillbaks. Jag hoppas att frågetecknet har börjat räta ut sig lite men,
Nu börjar själva historien…
Jag har 38 år bakom mig med musik och återgivning av musik som största intresse. Från 1980 har jag som egen företagare jobbat professionellt i Hifi-branschen.
Stig Carlsson såg jag livs levande för första gången kring 1970. Han gjorde klart starka intryck. Jag tog reda på var han normalt gick och åt. Stig gick alltid ut på restaurang och åt. På den tiden fick man enligt utsago bästa köttet i Stockholm på Rendez Vous som var en krog i hörnet av Oxtorgsgatan och Norrlandsgatan och där huserade Stig Carlsson. Då han inte var på Prinsen förstås. Sagt och gjort, jag åkte dit med en kompis som nyss köpt OA 5. Skulle vi få se en skymt av denne Stig Carlsson? Var han där? Vi gick in och…
Sorry grabbar, fortsättning följer :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-08 19:37

Me like story.

More! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-08 19:54

IngOehman skrev:Me like story.

More! :P

Vh, iö

+1

PS! Glöm inte mikrofonen...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 19:56

+2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-08 19:58

petersteindl skrev: Jag undrar; förstår ni egentligen vad ni gör då ni redigerar era gamla texter utan att låta det gamla stå kvar?

Det här var svårt att förstå tycker jag, menar du t.ex mig, eller ingoehman eller Bamsefar, bara som exempel på några som skrivit här i tråden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 20:12

paa skrev:
petersteindl skrev: Jag undrar; förstår ni egentligen vad ni gör då ni redigerar era gamla texter utan att låta det gamla stå kvar?

Det här var svårt att förstå tycker jag, menar du t.ex mig, eller ingoehman eller Bamsefar, bara som exempel på några som skrivit här i tråden?
Jag tror han pratar i generella termer, och jag håller med honom.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-11-08 22:18

Intressant. Ser fram emot fortsättningen. :P

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-11-08 22:55

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:

Jag tror han pratar i generella termer, och jag håller med honom.

Kan bara instämma. Tycker det är ett otyg att göra markanta ändringar i tidigare skrivna texter. Bättre att skriva ett nytt inlägg. (Dock helt utan syfte på den här tråden utan generellt. Har inte ens läst den från början.)

//at

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-08 23:09

Hej Peter, long time no seen. Spännande att du valt att deltaga på detta forum. :)

Undrar om inte Stig hade varit en flitig debattör här, om han fått vara med?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-09 01:23

Kloka ord!
Det skall bli spännande att läsa fortsättningen på historien...

Välkommen till forumet! :)

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-09 02:26

paa skrev:

Paa, du väljer att specifikt namnge tre exempel d v s dig själv paa och ingoehman och bamsefar.
För att du på ett meningsfullt sätt skall kunna förstå svaret på din egen fråga, så behöver du specificera din entydigt exakta anledning till varför du använder just dessa tre namn som exempel på personer som redigerar sina gamla texter utan att låta det gamla stå kvar som ett bevis på förändringen efter redigering?
Skall det uppfattas som att du menar att både du samt dessa två av dig namngivna andra personer har redigerat era gamla respektive texter utan att låta det gamla stå kvar?

Jag bara undrar. :?:
PS

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-09 08:39

Vad gäller mig så har jag inte redigerat mina texter (men väl raderat och skrivit in i praktiken samma texter igen). Så jag vet inte varför jag påstås redigera mina texter :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-11-09 10:18

Hej. Trådskaparen här. Kul att Peter själv dykt upp. Trevligt med en redogörelse för vem du är och så vidare, i synnerhet för en som jag som inte har någon som helst koppling till hifi-branchen och inte kan en massa namn och invecklade vänskapsband och dyl. Välkommen och all lycka till med det du företar dig.

/Petter
Back in black!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-09 10:36

Snacka om cliffhanger... Jag ser fram emot fortsättningen!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-09 10:54

Välkommen till faktiskt Peter!

Den riggen du omnämner på Arken.. det var den med German Physics + TC Sounds i högtalarna va?

Blev så impad av det ljudet att jag köpte mig ett par DDD av Bosse efter mässan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-09 11:15

Peter Steindl:
Jag blir lite undrande när du jämför forumskribenter med stalinister och nazister, sådana formuleringar brukar ofelbart framkalla kritik, och jag är förvånad att det bara är jag som hittills reagerat!

Det är ju inte ovanligt att foruminlägg tas bort pga att medlemmen blivit besviken på något i tråden eller annars på forumet.
Bilder är ett annat exempel på sådant som ibland försvinner ur trådarna, ofta utan uppsåt, men i alla fall.
Att jag kunde ta de två föregående inläggen som exempel på några som raderat och/eller editerat var för att visa att det är så oerhört vanligt, inte för att utpeka dom som stalinister och nazister!

Men, jag misstänker att du sett något specifikt fall av redigering av referenstext som motiverat din långa utläggning?

Sedan vet jag inte hur mycket förväntningar man ska lägga på vad som skrivs och läses på internetforum, risken är i alla fall som jag ser det att man kan bli besviken om man väntar sig för mycket av sanning och godhet på forumen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-09 11:36

Jag tycker det är väldigt trevligt när människor med lång bakgrund i HiFi väljer att skriva om sina erfarenheter här. Jag, som har varit intresserad av ljudåtergivning sedan mitten på 60-talet åtminstone, är extremt nyfiken på vad Peter Steindl kommer att skriva fortsättningsvis. Hoppas att den senaste diskussionen här inte leder till ett avbrott i skriverierna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi