Oj, nu finns det tre personer som väntar på mig.
Ok, jag ska försöka räta ut frågetecknet i ämnet Peter Steindl? Vem är då denne jag? Det kommer att bli en synnerligen blandad kompott men det får ni stå ut med. Det kommer även att vara en del text på engelska och det får ni också stå ut med. Det kommer att bli utförligt. Sådan är jag. Det visar min personlighet vilket också är del av själva uträtandet.
Jag har observerat att forumens stora grabbskribenter har mer än 10 000 inlägg på detta forum. Det behöver ni inte stå ut med ifrån mig. Jag har varken tid eller lust.
Vad betyder historia?
Det kan exempelvis uttryckas så här:
The continuum of events occurring in succession leading from the past to the present and even into the future.
Min uppfattning är denna: Historien kommer alltid att upprepas så länge historien inte är uppenbarad. History will always repeat itself until history is revealed.
Detta är vad jag kallar en s.k. andlig lag och betyder att den alltid på ett eller annat sätt ligger som grund för nutid och framtid. Det är bara då man genom en ”aha” upplevelse till fullo förstått och lärt av historien som man kan lämna den bakom sig och gå vidare utan börda så att om ens vägar korsas på nytt så får det inte samma konsekvens. Följden blir således att då man försöker glömma eller redigera om historien eller stryka historien ur boken eller sätta käppar i hjulet för att historien inte helt skall komma fram och synas t ex genom att förbjuda eller stänga ett forum eller del av forum så har man bäddat för att historien senare kommer fram men då ännu starkare och kanske på ett sätt som man definitivt inte kan handskas med. Misstag bör man inte upprepa, därför är det viktigt att lära sig av dessa.
Vad är ande eller anda?
Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt. Det är ju som att ogiltigförklara sig själv; ens egen historia. Men ni på detta forum är giltiga och högst reella. Jag undrar; förstår ni egentligen vad ni gör då ni redigerar era gamla texter utan att låta det gamla stå kvar? Historien i dess helhet är viktig för att kunna komma vidare.
Det pratas en del om anda, t ex Stig Carlssons anda. Vad är det? Försökte Stig frisera om sin historia? Denna fråga kan jag själv svara på. Inte denne Stig Carlsson som jag kände. Den Stig som jag kände prioriterade diskretion och integritet, både sin egen och andras.
Låt oss snabbt dra igenom mina extremt tråkigt skrivna historiefakta för att sedan gå in på roligare saker d v s nuet och framtid.
Steindl – Bremen – Steindl
Från det jag var 10 år d v s från 1963 och fram till 1998 hette jag Peter Bremen där Bremen var min styvfaders namn. 1998 tog jag tillbaka mitt födelsenamn Steindl.
»
Nuvarande Företag
»
Bremen Production AB (Varumärke Bremen) Founder, CEO, COB
» United Technology (utveckling)
»
Tidigare ägda Företag
» United Marketing HB (distribution)
» Bremen Dynamics AB (distribution)
» Procard AB (Credit Card)
» Ljudbutiken I Stockholm AB (Idag heter den Pause Ljud & Bild)
»
Konsultuppdrag
» SMS safe brackets AB (Home Theater, Hembiosystem)
» Forsell Mediphon AB (Electronics, D/A omvandlare)
» River Audio Design AB (Supply chain, rörförstärkare)
Kort resumé, OBS! Denna är skriven ur 3e persons synvinkel.
1972-76 Studies at KTH (Royal Institute of Technology) with focus on reactor technology.
1975 Stig Carlsson, the most famous Swedish loudspeaker designer became Peter’s friend and mentor in loudspeaker technology.
1977 Peter develops crossover network at the Swedish National Testing and Research Institute for LEAB the Swedish distributor for Cerwin-Vega who makes loudspeakers for professional use. Peter’s Crossover is incorporated in the Cerwin-Vega Loudspeakers for the European Market. The first Cerwin Vega, model R 10, is finally accepted by the dealers in Sweden as a serious speaker.
1980 Peter founded Ljudbutiken AB and Bremen Dynamics AB. Ljudbutiken was a retail audio shop in the centre of Stockholm. Bremen Dynamics AB was a Hifi distribution company, representing more than 20 brands from England, USA and Japan. Among brands were Snell loudspeakers, DCM Time Window, Beveridge, JPW, Audio Note, Pink Triangle, Systemdek, Goldring, Van den Hul, Esoteric Audio Research Tim de Paravicini, McIntosh, Linn (6 months; After Glotta and before Rudling), Krell (6-12 months before Häggmark), Helius tonearms, Melco, Sugden etc. The famous department store, NK in Stockholm, was among the biggest customers.
1986 Peter sold his shop Ljudbutiken and focused on distribution. With Peter’s laid foundation the shop became the most successful in Stockholm. (This history can be argued but not denied.)
1989 Peter sold the distribution rights and company and made an exit as distributor.
1990 Development of High End Audio products, which since 1976 was Peter’s intention towards his final goal: To reproduce “The Sense of a Live Performance at home at Mainstream cost”.
1993 Peter develops Closed Current Loop for exceptional sound quality. The first product is a D/A converter of which a licensing agreement was let to Forsell Audio. The D/A converter soon became an International Reference product.
1996 The first version of the High End loudspeakers BRE 10.0 and power amplifier BRE 3.0 and pre-amp and LICENCE DAC were presented together with Golden Age at the Hifi-Show ARKEN in Gothenburg, with absolute raving reviews in Scandinavian magazines. The products were sold under the brand name LICENCE. High End 3D Live Performance Sound was achieved, a most remarkable event.
1997 Bremen Production AB is formed. BREMEN becomes the brand name.
1999-2001 A new strategy for BREMEN, products, pricing and design is formed. Peter together with the Industrial designers No Picnic develops a totally new design concept for BREMEN. After showing the first pictures of the new product “The Egg” loudspeaker to distributors and dealers, who loved the product, Peter now knew that the new concept has the potential of being a hit when launched. It is unique, small on-wall mounted and it plays very natural and with deep bass.
2002 Certified in Professional Project Management after a four week intensive management and training course.
2003 Agreement with SMS, a subsidiary of the American Company Draper Inc. Peter develops a Home Theater Speaker System integrated in their Film Screen. Together with No Picnic Peter starts developing Subwoofers and the total BREMEN range of the High Definition Wall mounted Speakers such as center channels and surround speakers.
2004 Consultancy for SMS: R&D special loudspeaker units; preparation for production; CE-approval; project management of the team.
2005 Sales Tours with SMS, both in Sweden and internationally. Raving reviews in national and international press. 2nd generation of the BREMEN “egg” speakers is made by Electrolux modeling industry.
2006 The BREMEN “egg” speakers was among VOLVO, Sony Ericsson, SAS, Absolut Vodka, Electrolux, Swedish matches etc selected by the Swedish Foreign Affairs Department to represent Swedish contemporary Design at Shows in Germany.
2007 Article in the leading Swedish Audio magazine Hifi & Musik of the BREMEN Egg Loudspeakers.
Peter is 50 % ENTJ and 50 % INTJ according to the Myers-Briggs type indicator and he is a typical Shaper with a flavour of Plant according to Belbin’s Team Roles. The Shaper is the most extreme action oriented role.
Så, nu är jag tillbaks. Jag hoppas att frågetecknet har börjat räta ut sig lite men,
Nu börjar själva historien…
Jag har 38 år bakom mig med musik och återgivning av musik som största intresse. Från 1980 har jag som egen företagare jobbat professionellt i Hifi-branschen.
Stig Carlsson såg jag livs levande för första gången kring 1970. Han gjorde klart starka intryck. Jag tog reda på var han normalt gick och åt. Stig gick alltid ut på restaurang och åt. På den tiden fick man enligt utsago bästa köttet i Stockholm på Rendez Vous som var en krog i hörnet av Oxtorgsgatan och Norrlandsgatan och där huserade Stig Carlsson. Då han inte var på Prinsen förstås. Sagt och gjort, jag åkte dit med en kompis som nyss köpt OA 5. Skulle vi få se en skymt av denne Stig Carlsson? Var han där? Vi gick in och…
Sorry grabbar, fortsättning följer