Moderator: Redaktörer
Keba skrev:Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?
Svante skrev:Keba skrev:Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?
Ja, jag pratade nu om institutionens bibliotek, men KTHB tror jag att vem som helst får gå till och läsa. Det har JAES från längre tillbaka än vi.
Keba skrev:Svante skrev:Keba skrev:Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?
Ja, jag pratade nu om institutionens bibliotek, men KTHB tror jag att vem som helst får gå till och läsa. Det har JAES från längre tillbaka än vi.
Fint! Institutionens bibliotek, är det stängt för utomstående?
IngOehman skrev:Tycker att det någon gång finns något läsvärt i den, men det mesta
verkar vara artiklar som finns för att den som skrivit den behöver
publicera sig. Så är det ju tyvärr i den akademiska världen.
Svante skrev:Keba skrev:Svante skrev:Keba skrev:Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?
Fint! Institutionens bibliotek, är det stängt för utomstående?
Tja, man kan väl säga som så att vi inte har någon organiserad utlåningsverksamhet. Samtidigt är det väl så att om vi i enstaka fall har något som man inte får tag på på tex KTHB så säger vi inte nej att man kommer upp och tittar lite.
paa skrev:Det finns en förening som heter "Audio Engineering Society". Det är en sammanslutning för professionella inom audioområdet.
Dom ger ut en tidskrift som heter "Journal of Audio Engineering Society"
Här finns ett provex av tidskriften på nätet:
http://www.aes.org/journal/sample_issue/
JASA som Svante skrev om är motsvarande för akustiker.
Svante skrev:IngOehman skrev:Tycker att det någon gång finns något läsvärt i den, men det mesta
verkar vara artiklar som finns för att den som skrivit den behöver
publicera sig. Så är det ju tyvärr i den akademiska världen.
Nja, just JAES har väl en ovanligt stor andel företagsanställda författare. Där kan man nog lika gärna säga att företagen vill publicera sig för att verka "forskiga" i de fall som kvaliteten inte är på topp.
Fast förstås, man är ju inte icke-akademisk bara för att man jobbar på företag. Det finns ju många industridoktorander.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster