Läser du JAES?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Läser du JAES?

Ofta
2
4%
Ibland
4
9%
Sällan
3
7%
Aldrig
20
43%
Vet inte vad det är
17
37%

Antal röster : 46

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Läser du JAES?

Inläggav paa » 2007-10-20 00:52

Kommentera gärna om du brukar hitta något av värde i tidningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 01:21

Javars, den och JASA är väl de två av stort intresse. Jag läser inte allt, men kollar in varje gång ett nytt nummer kommer till biblan. Sen letar jag titt och tätt tillbaka i gamla årgångar, dessvärre sträcker sig vårt bibliotek inte längre tillbaka än 1984, tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-20 09:19

Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-10-20 09:36

Den är dyr!
Jag har läst den för sällan för att kunna kommentera innehållet i stort. En del artiklar verkar väl underbyggda, andra handlar mycket om rena spekulationer och tanke-experiment utan särskilt stort värde. Få skribenter i den tidningen har tänkt så klokt som IÖ, om man säger så...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 10:47

Keba skrev:Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?

Ja, jag pratade nu om institutionens bibliotek, men KTHB tror jag att vem som helst får gå till och läsa. Det har JAES från längre tillbaka än vi.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-20 10:54

Jag läser den då och då. Orkar inte öppna varje nummer dock.

Tycker att det någon gång finns något läsvärt i den, men det mesta
verkar vara artiklar som finns för att den som skrivit den behöver
publicera sig. Så är det ju tyvärr i den akademiska världen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-20 13:27

Svante skrev:
Keba skrev:Är tidskrifterna i biblioteket allmänt tillgängliga så man bara kan gå dit och läsa om man vill?

Ja, jag pratade nu om institutionens bibliotek, men KTHB tror jag att vem som helst får gå till och läsa. Det har JAES från längre tillbaka än vi.

Fint! Institutionens bibliotek, är det stängt för utomstående?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 14:48

Keba skrev:
Svante skrev:

Tja, man kan väl säga som så att vi inte har någon organiserad utlåningsverksamhet. Samtidigt är det väl så att om vi i enstaka fall har något som man inte får tag på på tex KTHB så säger vi inte nej att man kommer upp och tittar lite.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 14:54

IngOehman skrev:Tycker att det någon gång finns något läsvärt i den, men det mesta

Nja, just JAES har väl en ovanligt stor andel företagsanställda författare. Där kan man nog lika gärna säga att företagen vill publicera sig för att verka "forskiga" i de fall som kvaliteten inte är på topp.

Fast förstås, man är ju inte icke-akademisk bara för att man jobbar på företag. Det finns ju många industridoktorander.

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-20 16:58

Svante skrev:
Keba skrev:
Svante skrev:

Tja, man kan väl säga som så att vi inte har någon organiserad utlåningsverksamhet. Samtidigt är det väl så att om vi i enstaka fall har något som man inte får tag på på tex KTHB så säger vi inte nej att man kommer upp och tittar lite.

Aha, jag hade ju mest tänkt mig om det gick att smyga in och sätta sig och bläddra bland artiklarna i ett hörn utan att behöva störa de som jobbar där. Men KTHB är nog den bättre platsen.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-10-20 19:39

Eftersom det finns ett röstningsallternativ som säger: Jag vet inte vad det är.

Så vore det väl på sin plats (med tanke på redan 6 röstande bl.a. jag själv) att trådskaparen åtmonstone förklarade vad vad detta är frågan om och vad förkortningen JAES betyder? :?

Med tanke på vilka som diskuterar i tråden, skulle man kunna tro att det är en tidskrift för inbördes beundran(ironi). Men vad vet jag. :wink:

Med synnerligen vänliga hälsningar: Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-20 19:52

Det finns en förening som heter "Audio Engineering Society". Det är en sammanslutning för professionella inom audioområdet.
Dom ger ut en tidskrift som heter "Journal of Audio Engineering Society"

Här finns ett provex av tidskriften på nätet:
http://www.aes.org/journal/sample_issue/

JASA som Svante skrev om är motsvarande för akustiker.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-10-20 20:14

Tack paa! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 21:13

paa skrev:Det finns en förening som heter "Audio Engineering Society". Det är en sammanslutning för professionella inom audioområdet.
Dom ger ut en tidskrift som heter "Journal of Audio Engineering Society"

Här finns ett provex av tidskriften på nätet:
http://www.aes.org/journal/sample_issue/

JASA som Svante skrev om är motsvarande för akustiker.

Ja, Journal of Acoustical Society of America.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-21 01:39

Svante skrev:
IngOehman skrev:Tycker att det någon gång finns något läsvärt i den, men det mesta

Nja, just JAES har väl en ovanligt stor andel företagsanställda författare. Där kan man nog lika gärna säga att företagen vill publicera sig för att verka "forskiga" i de fall som kvaliteten inte är på topp.

Fast förstås, man är ju inte icke-akademisk bara för att man jobbar på företag. Det finns ju många industridoktorander.

Håller med om allt det där.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-22 01:00

Finns det några jämförbara europeiska, nordiska eller t o m svenska organ som kan jämföras?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-10-22 01:46

Läser JAES väldigt ofta, och flera gånger. Har ett eget bibliotek sedan 1975. Många företag och universitet publicerar sina rön denna skrift. Läser förövrigt många andra "proffesionella" skrifter förutom JAES.

Återgå till Teknikforum