JockScott skrev:Svante skrev:Om du inte vet det så ska du låta bli. Köp färdigt i stället.
Därför jag frågar, finns ofta folk som faktiskt vet. Jag vill göra dem själv, jag tror jag behärskar att dra några skruvar men råd om hur man bör koppla är bra.
Jo, det är sant att det jag skrev egentligen strider emot mina vanliga rekommendationer, att man ska fråga och experimentera för att lära sig. Men med starkström finns det goda skäl att inte experimentera, se nedan.
JockScott skrev:Färgerna borde rimligen heller inte spela större roll då det förmodligen är precis samma ledare allihop huvudsak man kopplar samma i båda ändar.
Exakt detta är det som gör att man INTE ska ge sig på att testa och labba. Man tror att man har full koll på en insatllation eftersom man gör den "helt själv". Vad spelar färgerna för roll då?
Kruxet är att tio eller tjugo år senare kommer en amatör till (eller elektriker för den delen) och ändrar i din koppling. Han ansluter gulgrön till skyddsjord i uttaget, precis som man ska. Men eftersom du använde den till fas så blir apparaterna som man kopplar till uttaget spänningsförande.
Det finns fler såna här saker som man inte tänker på i första taget som gör att man ska vara ytterst försiktig med experiment och att man ska hålla sig till de besämmelser som finns även om man inte förstår dem. De har en orsak, allihop.
Och det är faktiskt liv och död det är frågan om.
JockScott skrev:
Så alltså Svante, enligt din teori så ska blå användas till nolla, bruna till fas samt kombinera de tre gul/gröna till jord?
Tja, teori och teori.

Färgkodningsbestämmelserna är såna, ja. Jag kan inte begripa varför det ska vara tre gulgröna, dock. Konstig kabel det där. Men det faktum att jag inte begriper det, skulle ändå inte få mig att använda de gulgröna till något annat.
JockScott skrev:
Var skulle skillnaden ligga i att det är 6 eller 3 ledare, det är ju bara att klippa av de som inte ska anvädas och så kan jag använda de 3 2,5mm och koppla svarta till jord.
Ja, det kan man göra, klippa av det man inte använder. Men svart får inte vara skyddsjord eller nolla!
JockScott skrev:
Använder man aldrig järnskärmen till jord? Typ som i signalkabel ibland.
Ah, det var skärm på den också. Jo den brukar anslutas till skyddsjord, men inte fungera som ledare. Du ska alltså använda den gulgröna också. Funktionen på skärmen är att skydda vid mekanisk åverkan. Markförlagd kabel, tex, ska ha sådan skärm så att säkringen ska lösa ut innan grävskopan blir spänningsförande

.
JockScott skrev:
Det är ju bara kabel som jag ska använda själv, inga installationer i väggar eller så så det är överkurs(läs onödigt) att gå igenom hela elektrikerhandboken för installationer av el.
Ok, jag var inte säker på om det var fast installation eller nåt annat. Kabeln ser dock ut att vara till för fast installation eftersom det är så få kardeler i ledarna. Tål kabeln verkligen de upprepade böjningar som en "lös" kabel utsätts för?
Ja du ser, det finns mer än det man tänker på i första hand. Jag vill inte låta otrevlig eller så, men starkström är inte att leka med, det kan faktiskt bli rejält farligt och det finns som sagt många scenarier som det är svårt att tänka sig när man "bara labbar själv".
Vad är det du ska "bygga"? Är det en apparatsladd (från vägguttag till förstärkare tex)? Får jag gissa att du vill använda den eftersom den är skärmad?
I sådana fall, om du nu ska använda den här kabeln, ska du använda en eller flera av de gulgröna till skyddsjord och tex brun och svart till fas och nolla. Jag är osäker på dock om man kanske måste ha en blå ledare till nolla även i "lösa" kablar. Det är möjligt att det är ok med andra färger då. Skärmen ansluter du i ena änden till skyddsjord.
Förtenna inte kabeländarna om du ska skruva dem i kontakterna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.