Attack skrev:Intressant läsning. Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är.
Ja, lite teknik skadar väl aldrig.
Attack skrev:Om vi översätter till mat, sår det säkert kemiskt via en spektralanalysator förklara varför något smakar som det gör. Ändå smakar mat olika fast vi använder samma recept. En del älskar strömming, andra hatar det. Vem har rätt och vem har fel?
Jämförelsen haltar. Med CD/LP har vi en inspelning som är gjord i studion och ska överföras så felfritt som möjligt till lyssnaren därhemma. För mat skulle det kunna gälla vilken frysmetod som är bäst på att bevara matens smak. Skulle du överföra ditt resonemang om strömming till hifi, så är det snarast att en del gillar jazz, andra hatar den. Det här handlar om distributionen, inte om varan.
Möjligen kan LP jämföras med surströmmingen som jäser färdigt i burken.
Ska väl slutligen säga att jag ofta säger "mäta med öronen". Med detta menar jag blindtest, och såna bör man IMO använda när mätinstrumenten inte duger. Och visst det är teknik det med, men som sagt lite teknik skadar väl aldrig.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.