Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 00:53

Svante,

Det har du rätt i 8) Å andra sidan är olinjäriterna många tiopotenser värre med vinyl, men den är nog det LP-dogmatikerna diggar så att säga :lol:

En CD-maskin kan man faktiskt använda som ultra-lågdistande tongenerator, vilket man knappast kan med en LP-spelare eller en vanlig crap-tongenerator (som ofta distar minst 0.1%) . Till och med en exklusiv synt-generator från Agilent distar en tioptens mer än CD 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-14 01:04

Hur spektralt det kan se ut från vinyl, 1 kHz triangelvåg inspelad. Notera att det bara bör vara udda övertoner...men icke.

Bild

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 01:09

Hade du TVn påslagen när du tog upp detta (topp vid 15625 Hz)? 8)

Javisst, det blir ju endast udda deltoner när vågformen är symmetrisk, detta visar alltså att den inte längre är det. 2:a deltonen ligger 50 dB under grundtonen vilket tyder på 0.3% dist, vilket inte är hemskt, men bra mycket sämre än CD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-14 01:10

Morello skrev:
Detta ämne har varit upp minst 1000 ggr och gemensamt för alla dessa trådar är att ingen kunnat påvisa att vinylen överglänser CD på så mycket som en endaste parameter. 8)

Håll i dig, här kommer några parametarar där vinylen är bättre:

- Trevnadsfaktor
- Omslagstorlek (ingår delvis i ovanstående)
- Hip-faktor 8)

Kanske en aning subjektivt... Men ändå.

Diskutionen om vad som teksniskt är bäst borde varit avslutad för 20 år sedan... Men pågår fortfarande. Trots att det stora problemet när det gäller såväl CD som vinyl är dassiga insplningar p.g.a okunskap, snålhet och bristande ambition att göra en bra produkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 01:15

Svante skrev:Hade du TVn påslagen när du tog upp detta (topp vid 15625 Hz)? 8)

Det råder ingen tvekan om att Svante är en så kallad teknokrat. Observant av dig :wink:

Samtidgt har Thomas inte bara visat att han är en mätnisse, utan även en TV-narkoman :wink: :wink: 8) :lol:

Är det möjligtvis så att vara TV-poliser pejlar efter denna frekvens med sina spektrumanalysatorer :?:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-14 01:15

Minns inte, kanske hade jag Tvn på. Eller så hade de den på när de graverade skivan. 8)

Men jag borde skaffa en mkt bättre USB A/D och D/A än vad jag har...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 01:25

Morello skrev:Det råder ingen tvekan om att Svante är en så kallad teknokrat. Observant av dig :wink:

Hehe. Kom fö på en sak till; scratching är omöjligt med en CD. I varje fall i sin ursprungliga form. (Det finns faktiskt digitala scratchmaskiner, har jag fått lära mig av min scratchforskande kollega på jobbet. Men de har lite att göra med CD-mediet).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 01:28

Thomas_A skrev:Men jag borde skaffa en mkt bättre USB A/D och D/A än vad jag har...

Jo, är det inte vikning där vid 21 kHz också? Den är dubbeltoppig, vilket får mig att tro att den ena är en nerviken 23-kHzare. 8)

Men nu ska jag sluta vara petig. :oops:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-14 09:52

Er herre är förvånad och suprisad. Ingen har kryssat för vinyl är kungen när jag skriver detta 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-14 09:56

Jodå Svante,

vikning är det också. Men jag tror inte man ska förvänta sig så mycket av en 400:- A/D och D/A iMic USB adapter. Se även mätningar på min hemsida så ser du mer vikning...

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 10:10

Thomas_A skrev:Jodå Svante,

vikning är det också. Men jag tror inte man ska förvänta sig så mycket av en 400:- A/D och D/A iMic USB adapter. Se även mätningar på min hemsida så ser du mer vikning...

T

Ja, och inte gör det nog så mycket, eftersom 21 kHz inte hörs. Jag tittade på din hemsida lite hastigt, hur hade du mätt mikrofonen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-14 10:22

Well...

mikrofonen har jag inte mätt upp, men jag har mätt USB iMic med loopback och med olika CD spelare och kommit fram till att den dyker vid högre frekvenser och ca 2 dB vid 20 kHz. Den mättes också av Arny Krueger på rec.audio.tech med likn. siffor. Jag korrigerar för detta i programmet som jag mäter med.

Mikrofonen som jag använder för högtalarmätning har jag "mätt" upp genom att jämföra mätningar med varandra, gjorde med mer proffesionella och kalibrerade saker.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-14 10:24

Om en icke speciellt motorcykelkunnig får prova sig på en liknelse så skulle jag säga att LP är som en HD... man får pyssla om den mycket för att det skall funka men sen kan det bli kul en kortare stund, medan CD är som en BMW eller en japan... bara går och går utan besvär...

Ett knaster eller knäpp så är trovärdigheten bortblåst för mig... så även om LP skulle vara bättre på någon annan parameter, så kommer jag inte dit innan magin redan är förstörd. CD för mig, tack.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-14 10:33

Väl talat, Nattlord! :twisted:

PS: Köpte två liter Laphroigh på Lissabons flygplats, för 470 SEK! 8)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-07-14 10:40

De flesta av mina LP-favoriter från -70 o 80-talet har jag numera också på CD. I all ovetenskaplighet har jag nu lyssnat på både och för att se om det ena mediet tenderar att "låta" bättre än det andra.

Skivspelaren är en gammal Thorens TD166 mk2 och CD-spelaren är en (också!) gammal HK 7600. Så ingen av dem är vare sig särskilt modern eller "high end".

De av mina LP som slitits ner av familjens helautomatiska DUAL från början av -70-talet låter generellt mycket dåligt! Tonkurvan slutar någonstans i övre mellanregistret.

I övrigt brusar och knastrar mina LP mer än mina CD. Även om detta är mest noterbart mellan låtarna.

Jag har under alla dessa år faktiskt inte funderat över vad som låter bäst! Den musik jag enbart har på LP, gillar jag att lyssna på i skivspelaren. Min favoritmusik har jag också köpt på CD, därför att det är ett mycket mer praktiskt medie. (Längre speltid, mindre platskrävande, kan spelas i hela huset och i bilen...)

Nå - vilket låter då bäst?

Vissa CD låter bättre och vissa LP låter bättre. Men......
i några fall har jag olika utgåvar av samma CD. Och då kan det vara så att den ena låter sämre än LP:n och en annan utgåva låter bättre!

Exempel på detta är Genesisskivor, där de remastrade utgåvorna (åtminstone av Selling England... och A Trick of The Tail) låter bättre än LP:na samtidigt som de tidiga o-remastade utgåvorna låter sämre (livlöst och komprimerat).

Vad som beror på begränsningar i min anläggning eller i de olika medierna vill jag låta vara osagt. Men åtminstone hemma hos mig njuter jag av musik både från LP och CD.

Häsn. Michael

matson

Inläggav matson » 2004-07-14 13:56

Som så många innan skrivit så är CD rent tekniskt överlägset som ett exakt återgivningssystem. Flyttar man däremot sig mot "system som är roligast att spela skivor med" så väger det mer jämnt.

Att man för tusen spänn kan köpa ca 30 beg LP medan man får ca 7 CD skivor för samma pengar(varav 1 krånglar med kopieringsskydd!) är något som styr mitt skivköpande i ganska hög grad.

Jag vill inte välja bort något av systemen utan jag kör med "alla" system(LP,CD,DVD-A och SACD)

Annars håller jag med den som skrev om förvaringsproblemen. Backar går ju inte att ha skivorna i om man fyllt 15(imho), jag vill inte ha en IVAR-hylla i mitt vardagsrum.....någon som har några bra tips på vinylförvaring?

Mvh/Mats - som verkligen borde köpa en ny pickup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 13:59

matson skrev:Som så många innan skrivit så är CD rent tekniskt överlägset som ett exakt återgivningssystem. Flyttar man däremot sig mot "system som är roligast att spela skivor med" så väger det mer jämnt.

Att man för tusen spänn kan köpa ca 30 beg LP medan man får ca 7 CD skivor för samma pengar(varav 1 krånglar med kopieringsskydd!) är något som styr mitt skivköpande i ganska hög grad.

Jag vill inte välja bort något av systemen utan jag kör med "alla" system(LP,CD,DVD-A och SACD)

Annars håller jag med den som skrev om förvaringsproblemen. Backar går ju inte att ha skivorna i om man fyllt 15(imho), jag vill inte ha en IVAR-hylla i mitt vardagsrum.....någon som har några bra tips på vinylförvaring?

Mvh/Mats - som verkligen borde köpa en ny pickup

Gamla fina ölbackar i trä 8)
-Innehar F-skattsedel-

matson

Inläggav matson » 2004-07-14 14:07

Ah, det kan nog vara schysst....men jag ogillar att ha saker på golvet(för det är min "uppgift" att städa i vardagsrummet).

Någon slags vägghängt skåp som sitter ca 30 cm ovanför golvet. Skåpet skulle kanske ha en bredd på 60 cm och en höjd en bit över en meter(så man får till 3 rader). Det hade varit schysst tror jag......skall nog kolla med någon möbelsnickare vad det kan tänkas kosta om man väljer något trevligt träslag typ ek. "Fabrikstillverkat" är väl ingen större idé att hoppas på om man inte vill ha en stomme i vit "havreflarn".

Vad använder ni andra?

Mvh/Mats - tänker högt

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-07-14 14:16

matson skrev:Vad använder ni andra?

En liten varning för vägghängande skivhyllor... Ett antal LP-skivor utgör en ansenlig vikt! Om du skall använda vägghängande hyllor, så kontrollera först att väggen håller för detta. (Gärna betong - ogärna gips!)

//Michael

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-14 14:54

förvaring:
* i backar
* i plastfickor
* borta från direkt solljus

snyggt o prydligt :D

visst har man tur o hittar billiga plattor då o då. men när man letar obskyr musik på gamla vinyls så tenderar priset att gå upp. men mer än 300 kr lägger jag inte ut för nån LP. detta är ju mer av än samlarnördgrej.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-14 15:43

Intressant läsning. Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är. Inget fel i det men det känns som subjektiva lyssningsintryck inte uppskattas på detta forumet. Om ett intryck inte kan bevisas medelst något mätinstrument så är intrycket inte godkänt.

Det är väl inget problem med att vinylälskarna får ut bättre ljud ur sina LP-skivor än från CD? Istället borde ni ju vara nyfikna på hur det gick till. Jag köpte för några år sedan en Nottingham Spacedeck och var like besviken på LP som jag var innan. Men jag kan försäkra er att efter nogrannt pick-up val, RIAA med separat strömförsörning, kabeltester (hemska tanke), uppställningsbord, separat strömförsörjning till skivspelaren så har CD-ljudet distancerats (avser alltså LP mot CD, samma platta). Mätmässigt vet jag inte, jag lyssnar på musik, på djup, på bredd, svängfaktor, boogifaktor mm. Det är faktiskt begrepp som existerar och som kan sammanfattas i känslor som skapar välbehag och må-gott-känsla. Denna må-gott känsla ger mig även CD-skivor men om jag vill njuta ordentligt så blir det LP-skivan som ger mig störst njutning.

Om vi översätter till mat, sår det säkert kemiskt via en spektralanalysator förklara varför något smakar som det gör. Ändå smakar mat olika fast vi använder samma recept. En del älskar strömming, andra hatar det. Vem har rätt och vem har fel?

Glädjs och förundras över hur olika vi kan uppfatta verkligheten.

För övrigt rekommenderar jag senaste norska Fidelity (nr 9) som har en krönika över dem som lärt sig lite mer än ohms lag och samtidigt tagit sig rätten att bestämma vad som är bra och dåligt för andras räkning. Mycket intressant och tankeväckande.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-14 16:19

Nu tror jag de flesta här har lyssnadet i första rum. Jag menar att många här är mycket intresserad av mätningar men det behöver inte betyda att de sätter lyssnadet i andra hand? Du tolkar väl inte att de sätter lyssnadet i andra hand för att cd leder över vinyl?
Senast redigerad av matså 2004-07-14 16:38, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-14 16:34

Attack skrev:Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är. Inget fel i det men det känns som subjektiva lyssningsintryck inte uppskattas på detta forumet. Om ett intryck inte kan bevisas medelst något mätinstrument så är intrycket inte godkänt.
(A*´s understrykning)
- Är det verkligen riktigt sant det A, ;) ;)? 1st litet A-xplock:

"Snälla ni, öppna era sinnen lite" "Akta er för dom som pretenderar på att sitta inne med "sanningen"."
"Jag rekommenderar er som bestämt er som målat in i ett hörn om vad som är rätt och riktigt istället
öppna rocken och visar lite ödmjukhet
"... ", om jag skall tolka den formeltokiga skaran på Faktiskt."
"Verkligheten går inte att beskriva i så enkla termer som en formelnissarna har fått för sig."

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-14 17:17

Attack skrev: Mätmässigt vet jag inte, jag lyssnar på musik, på djup, på bredd, svängfaktor, boogifaktor mm. Det är faktiskt begrepp som existerar och som kan sammanfattas i känslor som skapar välbehag och må-gott-känsla. Denna må-gott känsla ger mig även CD-skivor men om jag vill njuta ordentligt så blir det LP-skivan som ger mig störst njutning.

Ja, och andra finner större njutning av att lyssna på musik från CD-skivor. Är det ett problem?

Jag tycker det verkar som att många vinyl-fanatiker vill försöka få omvärden att tro att vinylen är teknsikt överlägsen CDn. Det är den inte. Men somliga tycker den är trevligare att lyssna på. Det får dom gärna tycka.

"Det är väl inget problem med att vinylälskarna får ut bättre ljud ur sina LP-skivor än från CD?"

Bättre på vad sätt? Det har diskuterats förr. Hitils har jag inte ens hört talats om någon som lyckats med ovanstående om "bättre" är att återge en inspelning. Däremot många som känner att "det här låter riktigt bra, det är det här jag ska lyssna på!". Och det är väl liksom där man tenderar att fastna i sånna här trådar. Ordet "bättre".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 17:34

Attack skrev:Intressant läsning. Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är.

Ja, lite teknik skadar väl aldrig. :wink:

Attack skrev:Om vi översätter till mat, sår det säkert kemiskt via en spektralanalysator förklara varför något smakar som det gör. Ändå smakar mat olika fast vi använder samma recept. En del älskar strömming, andra hatar det. Vem har rätt och vem har fel?

Jämförelsen haltar. Med CD/LP har vi en inspelning som är gjord i studion och ska överföras så felfritt som möjligt till lyssnaren därhemma. För mat skulle det kunna gälla vilken frysmetod som är bäst på att bevara matens smak. Skulle du överföra ditt resonemang om strömming till hifi, så är det snarast att en del gillar jazz, andra hatar den. Det här handlar om distributionen, inte om varan.

Möjligen kan LP jämföras med surströmmingen som jäser färdigt i burken. :roll:

Ska väl slutligen säga att jag ofta säger "mäta med öronen". Med detta menar jag blindtest, och såna bör man IMO använda när mätinstrumenten inte duger. Och visst det är teknik det med, men som sagt lite teknik skadar väl aldrig. :wink:

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-14 18:09

Till Audiomanikern,

Jo, det är alldeles sant - jag har trott och hoppats att forumet skulle intressera lite fler av - låt oss säga - de som ser hifi mer som ett njutningsmedel, ett kulturinslag, designintresserade etc - som ett komplement till den tekniska skaran. Det tror jag faktiskt hade berikat diskussionerna.

Till Max Headroom,

Nej, det är inget problem med att njuta mer av CD än med LP eller av rör istället för transistor. Problemet för mig uppstår när man hävdar att det ena eller andra är överlägset, då skriver man folk på näsan som gjort andra bedömningar och val (mätteknisk kan saker vara mer precisa och defininitiva) - men upplevelser följer andra strukturer.

Svante tydliggör detta på ett utmärkt sätt genom att jämföra LP med surströmming. Som också säger att det här forumet handlar om distributionen inte om varan. Om jag tolkar det rätt innebär det att upplevelsen av distributionen är ointressant, bara det faktum att varan distribuerades. Om det är den officiella inriktningen på forumet så får jag böja mig. Det är dock inte så det har presenterats för mig. Håller dock med Svante om att lite teknik skadar väl inte. Men vad menas med "lite" teknik - det betyder väl inte "bara" teknik?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-14 18:23

Till Många:

Tänk på att skilja på själva formaten LP/CD och musiken som ligger på respektive format. Det är så gott som alltid helt olika mastrar som ligger till grund för CD- respektive LP. Att bara jämföra och lyssna hemma på samma platta utgiven på två olika format kan bli vilseledande, eftersom man inte ens jämför samma master. För att kunna jämföra själva formaten, måste man ha tillgång på versioner av CD och LP som har samma master som grund, vilket jag gissar på är extremt ovanligt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 18:24

Attack skrev:Intressant läsning. Inser först nu hur teknikorienterad det här forumet är. Inget fel i det men det känns som subjektiva lyssningsintryck inte uppskattas på detta forumet. Om ett intryck inte kan bevisas medelst något mätinstrument så är intrycket inte godkänt.

Det är väl inget problem med att vinylälskarna får ut bättre ljud ur sina LP-skivor än från CD? Istället borde ni ju vara nyfikna på hur det gick till.

Får man i objektiv mening bättre ljud från LP jämfört med CD är det troligtvis problem med CD-avspelningen eller också är CD-fonogrammen söndermastrade (tyvärr vanligt förekommande idag pga. klåpare som Bob Ludwig(gateway), Cutting room osv osv osv)). Att en del föredrar ljudet från LP-systemet är naturligtvis inget problem, inte heller är det mystiskt och något man behöver vara nyfiken över. Det handlar i själva verket om att dessa lyssnare gillar LP-avspelningens brister - inte dess förtjänster, då några sådana inte excisterar jämfört med CD 8) Det verkar som om en del (syftar inte på dig Attack) har problem med att acceptera att de fakitskt uppskattar excessiv distorsion(ibland flera procent), svaj, brus, knaster etcetra etcetra.

Sen måste jag villigt erkänna att det är lite festligt att spisa LP och allt pyssel som det innebär :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-14 18:30

Attack skrev:...

Svante tydliggör detta på ett utmärkt sätt genom att jämföra LP med surströmming. Som också säger att det här forumet handlar om distributionen inte om varan. Om jag tolkar det rätt innebär det att upplevelsen av distributionen är ointressant, bara det faktum att varan distribuerades. Om det är den officiella inriktningen på forumet så får jag böja mig. Det är dock inte så det har presenterats för mig. Håller dock med Svante om att lite teknik skadar väl inte. Men vad menas med "lite" teknik - det betyder väl inte "bara" teknik?

Att tolka det andra har skrivit är så gott som alltid vanskligt. Genom din tolkning tolkar jag det till en konstig tolkning. :wink: Jag tänker på meningen "Om jag tolkar det rätt innebär det att upplevelsen av distributionen är ointressant, bara det faktum att varan distribuerades." Jag har själv tolkat hela denna tråd som att alla inblandade är mycket noggranna vid val av det system de föredrar, antingen LP eller CD. När du tolkar det till att det endast ATT varan distribueras, spelar ingen roll vilket sorts format det är*, är det att nedvärdera andras ståndpunkter**. Det är åtminstone för mig synnerligen viktigt att veta om musiken smutsas ned av diverse ljudåtergivningsförstörande egenheter.

*Min tolkning!
** Min åsikt
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-14 18:30

Attack skrev:Till Audiomanikern,

Jo, det är alldeles sant - jag har trott och hoppats att forumet skulle intressera lite fler av - låt oss säga - de som ser hifi mer som ett njutningsmedel, ett kulturinslag, designintresserade etc - som ett komplement till den tekniska skaran. Det tror jag faktiskt hade berikat diskussionerna.

- Njao, du verkar ifrån allra första början ha haft väldigt bestämda åsikter om vad de 2st,
enligt dig definierade, samt åtskilda, grupperingarna: "vi" och "ni/er" tycker samt tänker!
Gruppen: "ni/er"= mättokiga "tekniknissar" medan du själv tillhör gruppen "vi" som b.l.a. hittat andra värden
här i livet än ni lyckats ta till er.

Måste gå hej då, A*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi