Den bästa tiden är nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Den bästa tiden är nu?

Inläggav subjektivisten » 2007-10-21 17:52

Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.

Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.

Vad sägs, håller med eller inte?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Den bästa tiden är nu?

Inläggav Bill50x » 2007-10-21 18:16

subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.

Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.

Håller med. Det kom mycket och spännande musik på 60-talet, men det gör det även idag.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-21 19:58

Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.

Jag har svårt att se var den nya spännande musiken finns idag. Var finns dagens acid-house våg?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-21 20:09

Beror ju på vad du söker efter. Börja leta på olika forum, kolla allmusic och liknade sidor för se referenser till andra grupper och stilar.
Så vad ska det vara för typ av musik?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-21 20:10

Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.

Jag har svårt att se var den nya spännande musiken finns idag. Var finns dagens acid-house våg?

Den spännande musiken kanske finns utanför "acid-house" eftersom den genren är död....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-21 20:15

subjektivisten skrev:Beror ju på vad du söker efter. Börja leta på olika forum, kolla allmusic och liknade sidor för se referenser till andra grupper och stilar.
Så vad ska det vara för typ av musik?

Det ska vara bra musik. Punk, house, jazz, rock eller pop. Drum 'n' bass och latino (samba!) går också bra!
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-10-21 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-21 20:16

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.

Den spännande musiken kanske finns utanför "acid-house" eftersom den genren är död....

/ B

Jag tänkte mer som "motsvarande acid-house"-vågen. Den var ju lite speciell när den dök upp... Men görna lite ny acid-house, det är ju en musik-typ som är ganska enkel att få tag i.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-21 20:18

Jag brukar lyssna på Lennart Wretlind i Klingan i P1 på söndagar kl 11-12. Han kanske inte överraskar så ofta, men där har jag hittat mycket fint. Mest world.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-21 20:20

Kommer med tips när jag kommer hem ikväll Max!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-21 20:44

Instämmer. Det har aldrig funnits ett så rikt och varierat musikutbud som nu. Kvaliteten har aldrig varit så hög som nu.

Ett råd. Spela därför inte på era gamla skivor. Släng skiten. Köp eller ladda ner nytt. Eller sätt i allafall en limit på hur mycket gammalt ni får lyssna på. Max 60 minuter musik som är äldre än 5 år /veckan.

:-)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-10-21 23:19

Dream on! :-D

Annars tror jag att subjektivsten har rätt, även om jag inte direkt anstränger mig för att lyssna på kontemporär musik. Det jag hör är dock ofta väldigt intressant och bra.

Ett undantag i dag är all musik som går i repris. Varför lyssna på bleka kopior av 60-, 70- och 80-tal när man kan gå direkt till källan? Cd-revolutionen och nedladdning har också fört med sig att vi kan höra oerhört mycket mer av äldre musik än vad dåtidens publik kunde.

Med vänlig hälsning

Pekka, som förra helgen hörde Black Eyed Peas för första gången och tyckte att det var helt OK
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-22 00:06

Samtida musik är per definition skit, man behöver 15-20 års perspektiv för att bilda sig en hållbar uppfattning. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-22 00:16

subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.

Håller med!

Menar nog att både 60- och 70-talen var fantastiska årtionden för musik för övrigt, att 80-talet var 1900-talets stora tragedi därvidlag, att 90-talet var bättre och att 00-talet är på fortsatt väg uppåt.

Kanske finns det mera bra musik idag än det fanns på 60- och 70-talen? Vissa dagar känns det så (de man har tur att upptäcka en massa fynd) men jag tycker nog inte att medelnivån är ens i närheten av så bra som den var på 60- och i ännu högre grad på 70-talet.

Den enorma mängden musik gör sitt till dock i positiv riktning (görs mer blir det ju även mera av det bästa :P ) men det blir å andra sidan svårare att hitta den bästa musiken i det väldiga mediabruset av sunk. :(

Allt sammanräknat är jag dock klart positiv till den nutidspopulärmusiken. 80-talet blir allt mindre i backspegeln... :wink:

Vh, iö

- - - - -

Fotnot: Jag räknar varje musik-årtionde som det som börjar ungefär tre år in på respektive årtionde räknat kronologiskt.

50-talet räknar jag alltså som perioden 1953-1961,
60-talet är 1962-1973,
70-talet är 1974-1983,
80-talet är 1984-1991,
90-talet är 1992-2003...

Fast vill man jämna ut det lite räknar man varje X0-tal som YYX3-YYX3+9.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-22 03:43

Jag ser ett problem med dagens musikutbud: "Intet nytt under solen". Är det inte så att praktiskt taget all musik idag kan klassificeras som derivat eller kombinationer av tidigare tämligen banbrytande stilar?

Alltmer krystade etiketter skapas av recensenter och sätts på alltmer krampaktiga försök att bryta ny mark. "electro-clash", t.ex. Låter spännande, men man blir bara besviken.

Det känns som om musikens gränsområden redan utforskats; inga vita fläckar på kartan återstår, nu gäller det snarare att kombinera, nyansera - vilket ju iofs är bra.

p.s. IÖ, om du har något personligen emot 80-talet, så är det ok. Men att kalla det för en "tragedi" är bara så väldigt, väldigt fel. Blir lika trött varje gång det kommer upp. Uppenbarligen har du lyssnat på helt annan musik än t.ex. mig, som upplevde hur arvet från 70-talet (håller med om din indelning där) förvaltades _mycket_ väl - om man lyssnade på den sortens musik där de verkligt spännande sakerna kom fram.

Vill du veta mer så kan jag ta upp exempel, men först sömn :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-22 04:27

Ja, du får väldigt gärna ta upp exempel på hur musiken av band som Sparks, ELO, 10cc, City Boy, Landscape, Korgis, Zappa, Queen, Thin Lissy eller varför inte till och med nämna ABBA, Gino Vanelli, Allan Parsons, M, New Music, YMO...

...vidareutvecklades av andra band på 80-talet (Läs efter 1984).

Med det menar jag inte att jag ifrågasätter det du skrev, utan att jag är nyfiken på dessa band, som jag missat.

Radion spelade dem inte, och jag stötte inte på dem någon annanstas heller. Någon hände med radiomusiken när sisådär 1983/84 passerades. Progressiv populärmusik bara försvann från etern. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Bilarna var överlag fula på 80-talet också. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-10-22 09:18

80-talet var fantastiskt! Säger bara: postpunk. 8)

...och nej, Ingvar, 80-talet började INTE 1984.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-22 10:18

Bäst musik finns just nu:

http://www.flowerkings.se/

Bara så ni vet, och försök inte säga emot för ni har fel om ni inte håller med :P

Ja jag håller även med om att det är mycket lättare nu att få tag på ny spännande musik, speciellt via the internets. Men det jag tycker mest om med dagens möjligheter är att man kan provlyssna hela album hemma innan man bestämmer om det är något att lägga pengar på :)

Och det faktum att man på ett jätteenkelt sätt kan dela med sig av sin musik till alla sina kompisar i världens alla hörn.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-22 13:13

Men du får väl titta utanför de musikaliska områdena du lyssnat på sedan tidigare? Hela glitch-scenen som kommit fram de senaste fem åren är ju riktigt läskig! Samtidigt har drill'n basscenen stannat av - man lär ju behöva en ny AFX och Squarepusher att bära det hela månne? Den dansanta housescenen har ju fullkomligt exploderat de senaste åren (och tyvärr med för få extremt duktiga innovatörer för att det ska hålla hela året runt) och t o m de annars så creddiga hiphoparna har börjat snegla åt dess håll. Kombon därimellan har ju varit lite seg, men det är väl klart den blir det med Timberlake i spetsen... Grimeyscenen har de senaste 4åren fullkomligt raderat all annan engelsk dansmusiks hållbarhet. Inom popmusiken tycker jag det hänt ungefär lika mycket, och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också. :lol:

Men det är ju bara vad jag tycker.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-22 15:17

Slartibartfast skrev:Men du får väl titta utanför de musikaliska områdena du lyssnat på sedan tidigare? Hela glitch-scenen som kommit fram de senaste fem åren är ju riktigt läskig! Samtidigt har drill'n basscenen stannat av - man lär ju behöva en ny AFX och Squarepusher att bära det hela månne? Den dansanta housescenen har ju fullkomligt exploderat de senaste åren (och tyvärr med för få extremt duktiga innovatörer för att det ska hålla hela året runt) och t o m de annars så creddiga hiphoparna har börjat snegla åt dess håll. Kombon därimellan har ju varit lite seg, men det är väl klart den blir det med Timberlake i spetsen... Grimeyscenen har de senaste 4åren fullkomligt raderat all annan engelsk dansmusiks hållbarhet. Inom popmusiken tycker jag det hänt ungefär lika mycket, och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också. :lol:

Men det är ju bara vad jag tycker.

[slrt]

Jag hittar ständigt "nya" stilar och "nya" artister. Den dansanta housescenen explderade väl för 10 år sedan? Eller i alla fall på den tiden jag bode kvar i Gävle, och där har jag inte bott sedan 98... Tycker inte det har hänt så mycket med den sedan dess.

Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...

På radion tycker jag dock inte att jag får mycket till ledtrådar.

Intressanta områden att utforska är sydamerikansk (framför allt brazilianks) musik samt europeisk musik (UK undantaget). Skivköp i röret är Ska-p (spanien), Les Negress Vertes (frankrike) och Nina Hagen (tyskland).
Tragiskt att radion (P3 men framför allt reklamradion) är SÅ fixerad vid amerikansk musik i första hand, brittisk i andra och svensk i tredje.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-22 16:12

Max_Headroom skrev:Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...
Håller med...

Intressanta områden att utforska är sydamerikansk (framför allt brazilianks) musik samt europeisk musik (UK undantaget). Skivköp i röret är Ska-p (spanien), Les Negress Vertes (frankrike) och Nina Hagen (tyskland).
Tragiskt att radion (P3 men framför allt reklamradion) är SÅ fixerad vid amerikansk musik i första hand, brittisk i andra och svensk i tredje.
Som sagt: Klingan med Lennart Wretlind, P2 11:00 söndagar. Det är bara att slå om efter Godmorgon Världen på P1.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-22 16:36

Slartibartfast skrev:... och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också. :lol:

Mjae. Hårdrocken kanske, men inte rocken i sin helhet väl? Och absolut i jazzen, det har hänt en hel del där. Det visade om inte annat en del artister på Jazzfestivalen. Å andra sidan finns traditionell jazz förstås kvar, precis som traditionell rock, blues, singer-songwriter, klassiskt osv.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-22 18:02

Max_Headroom skrev:
Slartibartfast skrev:...Men det är ju bara vad jag tycker.

[slrt]

Jag hittar ständigt "nya" stilar och "nya" artister. Den dansanta housescenen explderade väl för 10 år sedan? Eller i alla fall på den tiden jag bode kvar i Gävle, och där har jag inte bott sedan 98... Tycker inte det har hänt så mycket med den sedan dess.

Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...

Nya artister och nya stilar är väl definitionen för att det kommer nydanande saker idag. Men du gillar inte det du hittar eller? Eller du kanske bara menade "gammal skåpmat som någon döpt om"?

Jag tycker namn som Ellen Allien, Modeselektor, Fyodorov (osäker på det sista namnet, zro får korrigera) och i viss mån Justice har förändrat housescenen just de senaste typ två åren. Jag har inte så bra koll på vad som hände dessförinnan.

Popmusiken tycker jag det görs ganska mycket sweet inom. Även ifall många saker kan ses som upprepningar av äldre saker. Men idag gillar jag Yelle en del (för att det är en upprepning kanske?), Los Campesinos, Johanna Newsom, Tunng och Pluxus. Tycker inte det gjordes liknande grejor förut, men jag kan ju ha dålig koll på vad som skett när jag inte varit med.

Jag håller med dig om att icke engelsktalande/svensktalande musik är hett nu. Jag var inne på Bailefunk för någon sommar sedan men tröttnade på de enformiga och ganska dåliga beatsen. Finns det mer brasiliansk musik man ska hålla koll efter?

Bill50x skrev:
Slartibartfast skrev:... och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också. :lol:

Mjae. Hårdrocken kanske, men inte rocken i sin helhet väl? Och absolut i jazzen, det har hänt en hel del där. Det visade om inte annat en del artister på Jazzfestivalen. Å andra sidan finns traditionell jazz förstås kvar, precis som traditionell rock, blues, singer-songwriter, klassiskt osv.

/ B

Hmm, detta med genrenamn... ;)

Det jag menade var nog hela rocken. Jag kan inte komma på något som jag blivit positivt förvånad (som inte gjorts tidigare). Kanske av Smashing Pumpkins nyaste iofs, men nydanande är det ju inte. Inom jazzen kan jag inte se några nyheter alls, har du några exempel?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-22 18:21

Man kan nästan alltid spåra äldre musik i all musik, så har det alltid varit, men det motsäger ju inte att det ÄR ny musik. Folk lever ju som sagt inte i ett vakuum utan påverkas ju av tidigare intryck.

Så visst kan man spåra annan form av musik ur t ex Liars men för mig är det rätt unikt det dom gör.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-10-22 18:24, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-22 18:22

Menar nog att både 60- och 70-talen var fantastiska årtionden för musik för övrigt, att 80-talet var 1900-talets stora tragedi därvidlag, att 90-talet var bättre och att 00-talet är på fortsatt väg uppåt.

Jag håller delvis med. Dock så tycker jag att vi som lever på 00-talet har ett saftigt och gott "musikhistoriens smörgåsbord" att välja av.

Om man gillar gamla 1930-talsinspelningar med Taube, så kan man lätt köpa eller ladda ner det. Man kan lätt få tag i vadsomhelst... De som gillar "fjollig" åttiotalspop eller så får sitt i åttiotalet. Vad man än gillar kan man få tag i det. I och för sig så kunde man nog det på 60-talet också, men det finns betydligt fler band och stilar att få tag i och "gilla" nu än då.

Skillnaden som jag ser det är att det kommer inte så många "supernyheter" nuförtiden. Kombinera är nyckeln, tror jag.

Är det inte skönt att så mycket finns att välja bland? Personligen tycker jag att åttiotalet var en katastrof, alla led av DX9-sjukan, övergenerellt sagt. (Jag hörde en äldre vän säga att en del trodde att man skulle kunna digitalt ersätta en symfoniorkester, med synthesizers, när synthen stod i begrepp att slå igenom).

Men iallafall, varthän jag vill komma; min poäng; det har aldrig funnits så mycket bra musik som nu men heller aldrig så mycket "dålig" musik heller. Vad man än har för smak. Som sagt, vi har ett jättestort "smörgåsbord" att "äta" från, så varför bry sig om man inte gillar en rätt, när det finns minst sju som man kan föredra!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-22 18:28

Tycker 80-talet får onödig kritik, att det var mest yta och dåligt synthljud. Ja, kanske om man bara kolla på ytan, men under ytan fanns det otrolig mängd nyskapande musik. Så det är som vanligt, tror man sig höra dagens musik på radion, så tror man fel.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-22 18:32

tycker det kom mycket bra musik under 80-talet ex The Smith, Cure bara för att nämna två band,fast det kom ju också mycket pinsam musik som svärtar ner hela deceniet
mvh carl

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-22 18:34

Trash, speed, death, black-metal vågen. Post-punk, indie rock/pop är bara ett fåtal saker som hände under 80-talet. Det finns, om man är intresserad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-22 18:37

Lite Sopor Aeternus kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=FXtNYT7Sca0

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-22 19:05

Britt-Gunnar skrev:fast det kom ju också mycket pinsam musik som svärtar ner hela deceniet

Är iofs kanske svårt att hitta ett årtionde där det _inte_ kommit ut en massa pinsam musik :)

Jag tror att man under varje årtionde kan identifiera inom vilka genrer de flesta nya stora namnen dykt upp, och under sista åren på 70-tal och vidare långt in på 80-talet så var det ju rätt självklart att musikgenier i vardande intresserade sig för annat än fluorocerande popstrumpor eller västkustsallad med DX-7. De riktigt intressanta personligheterna hittade man i den experimentella independent/undergroundscenen som tidigt insåg vad elektronik/digitalteknik _egentligen_ gjorde möjligt.

Är fortfarande för trött för seriös namedropping, men ta bara genier som Jim "Foetus" Thirlwell eller Richard H. Kirk, eller grupper som Skinny Puppy, Legendary Pink Dots, Einsturzende Neubauten. Stor, tidlös musik. Kanske man kan säga att tidigare delen av 80-talet ägdes av synthmusiken, senare delen av industri/synth. Som senare fick lämna över till Ambient/technovågen under sent 80tal in på tidigt 90tal. (För att inte tala om alla talanger bara inom den genren!)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-22 19:12

IngOehman skrev:50-talet räknar jag alltså som perioden 1953-1961,
60-talet är 1962-1973,
70-talet är 1974-1983,
80-talet är 1984-1991,
90-talet är 1992-2003...

Håller med om principen! Men, som Hetsporren indikerade, det man egentligen menar med typisk "80-talsmusik" kom ju fram under senare delen av 70talet och första delen av 80-talet (Kraftwerk, Bowie, typ) 90-talsmusiken kom i slutet av 80talet, osv osv.

Nästa

Återgå till Musikstugan