Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.
Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.
Vad sägs, håller med eller inte?
Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.
Jag har svårt att se var den nya spännande musiken finns idag. Var finns dagens acid-house våg?
subjektivisten skrev:Beror ju på vad du söker efter. Börja leta på olika forum, kolla allmusic och liknade sidor för se referenser till andra grupper och stilar.
Så vad ska det vara för typ av musik?
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.
Jag har svårt att se var den nya spännande musiken finns idag. Var finns dagens acid-house våg?
Den spännande musiken kanske finns utanför "acid-house" eftersom den genren är död....
/ B
subjektivisten skrev:Sällan har den meningen varit mer sann är hur musikutbudet är idag. Enligt mig så har det aldrig funnits så mycket bra ny musik som idag. Det finns mer av allt. Fler olika stilar, fler intressanta grupper, lättare att få tag på musiken, mycket större bredd, etc.
Enligt mig så är det en blandning av punkens filosofi (att man inte måste vara en mästare på sitt instrument för göra låtar), datorn (mycket lättare för vem som helst att spela in något) och internet (massiv spridning utan problem) som gjort detta möjligt.
Så visst, man brukar säga att 60-talet var ett gyllene årtionde när det gäller musik men enligt mig så är det mer bra musik och mer bredd idag än förr.
Vad sägs, håller med eller inte?
Max_Headroom skrev:Håller med bortsett från att mycket av den bra musiken är nästan omöjlig att få tag i. Och inte sällan ganska dyr.
Slartibartfast skrev:Men du får väl titta utanför de musikaliska områdena du lyssnat på sedan tidigare? Hela glitch-scenen som kommit fram de senaste fem åren är ju riktigt läskig! Samtidigt har drill'n basscenen stannat av - man lär ju behöva en ny AFX och Squarepusher att bära det hela månne? Den dansanta housescenen har ju fullkomligt exploderat de senaste åren (och tyvärr med för få extremt duktiga innovatörer för att det ska hålla hela året runt) och t o m de annars så creddiga hiphoparna har börjat snegla åt dess håll. Kombon därimellan har ju varit lite seg, men det är väl klart den blir det med Timberlake i spetsen... Grimeyscenen har de senaste 4åren fullkomligt raderat all annan engelsk dansmusiks hållbarhet. Inom popmusiken tycker jag det hänt ungefär lika mycket, och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också.
Men det är ju bara vad jag tycker.
[slrt]
Håller med...Max_Headroom skrev:Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...
Som sagt: Klingan med Lennart Wretlind, P2 11:00 söndagar. Det är bara att slå om efter Godmorgon Världen på P1.På radion tycker jag dock inte att jag får mycket till ledtrådar.
Intressanta områden att utforska är sydamerikansk (framför allt brazilianks) musik samt europeisk musik (UK undantaget). Skivköp i röret är Ska-p (spanien), Les Negress Vertes (frankrike) och Nina Hagen (tyskland).
Tragiskt att radion (P3 men framför allt reklamradion) är SÅ fixerad vid amerikansk musik i första hand, brittisk i andra och svensk i tredje.
Slartibartfast skrev:... och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också.
Max_Headroom skrev:Slartibartfast skrev:...Men det är ju bara vad jag tycker.
[slrt]
Jag hittar ständigt "nya" stilar och "nya" artister. Den dansanta housescenen explderade väl för 10 år sedan? Eller i alla fall på den tiden jag bode kvar i Gävle, och där har jag inte bott sedan 98... Tycker inte det har hänt så mycket med den sedan dess.
Mycket av det som anses var "nytt och frächt" inom popmusiken låter som att det skulle kunnat varit gjort 1979-1983, typ. Och orginalen är i regel bättre...
På radion tycker jag dock inte att jag får mycket till ledtrådar.
Intressanta områden att utforska är sydamerikansk (framför allt brazilianks) musik samt europeisk musik (UK undantaget). Skivköp i röret är Ska-p (spanien), Les Negress Vertes (frankrike) och Nina Hagen (tyskland).
Tragiskt att radion (P3 men framför allt reklamradion) är SÅ fixerad vid amerikansk musik i första hand, brittisk i andra och svensk i tredje.
Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:... och det är bara inom rocken som det stått tämligen stilla. Nej förlåt, jazzen också.
Mjae. Hårdrocken kanske, men inte rocken i sin helhet väl? Och absolut i jazzen, det har hänt en hel del där. Det visade om inte annat en del artister på Jazzfestivalen. Å andra sidan finns traditionell jazz förstås kvar, precis som traditionell rock, blues, singer-songwriter, klassiskt osv.
/ B
Menar nog att både 60- och 70-talen var fantastiska årtionden för musik för övrigt, att 80-talet var 1900-talets stora tragedi därvidlag, att 90-talet var bättre och att 00-talet är på fortsatt väg uppåt.
Britt-Gunnar skrev:fast det kom ju också mycket pinsam musik som svärtar ner hela deceniet
IngOehman skrev:50-talet räknar jag alltså som perioden 1953-1961,
60-talet är 1962-1973,
70-talet är 1974-1983,
80-talet är 1984-1991,
90-talet är 1992-2003...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster