Moderator: Redaktörer
luminous skrev:Jag har sett två tillverkare av högtalare som skriver att dom använder biasering av kondensatorer i delningsfiltret, med hjälp av en yttre strömförsörjning eller batteri, för att undvika crossover-distorsion när kondensatorn byter laddningspolaritet.
Morello skrev:En del typer av svårt olinjära kondensatorer uppträder faktiskt mer linjärt med förspänning.
Reklamtexten är dock gallimathias med helt extrema överdrifter och konstiga slutsatser - allt för att vilseleda den okunnige.
Morello skrev:En del typer av svårt olinjära kondensatorer uppträder faktiskt mer linjärt med förspänning.
Reklamtexten är dock gallimathias med helt extrema överdrifter och konstiga slutsatser - allt för att vilseleda den okunnige.
Dahlqvist skrev:Morello skrev:En del typer av svårt olinjära kondensatorer uppträder faktiskt mer linjärt med förspänning.
Vill minnas att Allt om elektronik mätte på det där för många år sedan och man hittade små skillnader i distortion när man la en förspänning på en bipolär ellyt som man plockat ihop av två polära kondensatorer "back-to-back". Man kan dock fråga sig hur stort problem det är. Finns ju fina bipolära ellytar också.
/D
Dahlqvist skrev:Vill minnas att Allt om elektronik mätte på det där för många år sedan och man hittade små skillnader i distortion när man la en förspänning på en bipolär ellyt som man plockat ihop av två polära kondensatorer "back-to-back". Man kan dock fråga sig hur stort problem det är. Finns ju fina bipolära ellytar också.
Wolfie skrev:Jag har faktiskt ett hembyggt steg i källaren där utgångsfiltret består av
ett elektrolyt (icke bipolär) men det funkar ju fint (eller nja.. steget i sig
funkar väl inte sådär super om man har några krav på hifi) då den är
förspänd

soundbrigade skrev:Nu ville jag bara lite onomatopetiskt indikera att jag inte direkt såg fram emot en diskussion om vilka sorts kondensatorer som låter bäst.
Dahlqvist skrev:På faktiskt.se diskuterar man väl inte vad som låter bäst utan vad som ÄR bäst...
/D
PS. Inga smileys men det är phloams fel...
IngOehman skrev:Det där uttrycker "Arghhh", har jag aldrig förstått.
Vad betyder det egentligen?![]()
Det ser ut som om det skulle vara något kanske onomatepoetiskt
uttryck, men vad är det som låter arghhh?
Hur skall det uttalas, egentligen?
Är det Svenska, eller något som någon tagit från något kanske
utrikiskt seriemagasin?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: TonyM och 20 gäster