Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:fas lyser
JockScott skrev: Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt.
Svante skrev:JockScott skrev: Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt.
Menar du kontakterna eller kontakten? Det är ju bara den i väggen som den kan kolla, rimligtvis.
mike34 skrev:Grismannen skrev:Wolfie skrev:Det är fasen för fasen!
Båda ledarna ska beaktas som strömförande.
Jaja, men den ena kittlar lite mer
Kaffekoppen skrev:Jag betraktar inte nollan som spänningsförande.
Och hyr tusan kan de märka upp en nätlist med fasen? De har ju inte en susning över hur det är kopplat i din bostad. Räcker ju med att deskruvar fast eluttaget i väggen uppochner.
Mumbojumbo.
Och hyr tusan kan de märka upp en nätlist med fasen? De har ju inte en susning över hur det är kopplat i din bostad. Räcker ju med att deskruvar fast eluttaget i väggen uppochner.
Mumbojumbo.
Piotr skrev:Jaja.. men med tungan på diskbänken... vilken väljer du att pilla på då?![]()
/Peter
Grismannen skrev:Kaffekoppen skrev:Jag betraktar inte nollan som spänningsförande.
Mumbojumbo.
Då kan man ju ta bort den kabeln då. Onödigt med kablar som inte leder ström.
Så du anser inte nollan spänningsförande du heller?Grismannen skrev:Ingen i en sluten krets. Nollan i en bryten.
Mumbojumbo.
Kaffekoppen skrev:Så du anser inte nollan spänningsförande du heller?Grismannen skrev:Ingen i en sluten krets. Nollan i en bryten.
Piotr skrev:Grismannen skrev:Kaffekoppen skrev:Jag betraktar inte nollan som spänningsförande.
Mumbojumbo.
Då kan man ju ta bort den kabeln då. Onödigt med kablar som inte leder ström.
Det var ju det där med ström och spänning som trots att de är ack så intimt förknippade dock inte är ett och samma.
/Peter
JockScott skrev:Svante skrev:JockScott skrev: Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt.
Menar du kontakterna eller kontakten? Det är ju bara den i väggen som den kan kolla, rimligtvis.
Jo, till viss del. Sedan är det uppmärkt vilken sida som har fas i nätlisten(röd lapp) och det är detta som inte ritkigt stämmer vad jag förstår jag tycker den borde ge samma utslag som i väggen. Detta är dock inget stort problem.
lasselite skrev:JockScott skrev:Svante skrev:JockScott skrev: Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt.
Jo, till viss del. Sedan är det uppmärkt vilken sida som har fas i nätlisten(röd lapp) och det är detta som inte ritkigt stämmer vad jag förstår jag tycker den borde ge samma utslag som i väggen. Detta är dock inget stort problem.
Jag skulle tro att nätlisten bara kollar fasen i väggen. Sen får du kolla med en faspenna/grej om dina apparater är rätt kopplade, och märka upp kontakterna på apparaterna också.
(En apparat åt gången, alla kablar bortkopplade (finns någon eller några trådar om detta))
JockScott skrev:Det blir väl någon enklare variant av fasprovaren som säljs för över 2000:- i en Hifibutik.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster