Kollar fasen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Kollar fasen?

Inläggav JockScott » 2007-10-25 12:13

Om man kollar fasen i väggen (dvs. väggkontakten) Det hål som tjuter alt. lyser är det fas eller tvärtom?

8)
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-25 12:45

fas lyser

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-25 14:21

Haakan_W skrev:fas lyser

Ok, anledningen til att jag frågat är att det är precis det jag trott. Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt. Och om jag färstår bruksanvisningen, enbart på tyska och jag kan inte tyska alls, men lägger ihop de lilla som går att uttyda hur nätlisten och fasen ska fungera så blir det tvärtom för mig. Antingen fel i väggen/fasprovaren eller nätlisten eller så beror det på min tyskakunskap att det inte är som jag trott.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-25 20:46

JockScott skrev: Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt.

Menar du kontakterna eller kontakten? Det är ju bara den i väggen som den kan kolla, rimligtvis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-25 21:41

vad blev det för en nätlist :?:
mvh carl

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-25 21:41

Svante skrev:
JockScott skrev: Men jag harr pecis köpt en nätlist med inbyggd fasprovare, lampa som lyser då kontakterna är rätt.

Menar du kontakterna eller kontakten? Det är ju bara den i väggen som den kan kolla, rimligtvis.

Jo, till viss del. Sedan är det uppmärkt vilken sida som har fas i nätlisten(röd lapp) och det är detta som inte ritkigt stämmer vad jag förstår jag tycker den borde ge samma utslag som i väggen. Detta är dock inget stort problem.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-25 22:15

Nätspänning är inte att leka med, så se upp för fasen! :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-25 23:40

Man är väl ingen nolla heller ! :oops:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-26 09:53

En ledande fråga, vilken av trådarna är farligast?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-26 10:03

Det är fasen för fasen!
Inga anknytningar

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-26 14:03

Wolfie skrev:Det är fasen för fasen!

Båda ledarna ska beaktas som strömförande.

mike34

Inläggav mike34 » 2007-10-26 14:08

Grismannen skrev:

Jaja, men den ena kittlar lite mer
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-26 20:57

mike34 skrev:
Grismannen skrev:

Jaja, men den ena kittlar lite mer

Nä. Bägge kittlar lika mycket. (iaf i en sluten krets). Nollan ska som sagt alltid beaktas som strömförande.

:)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-27 01:29

Jaja.. men med tungan på diskbänken... vilken väljer du att pilla på då? :D

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-10-27 08:26

Står man med båda fötterna på jorden är man väl fasen ingen nolla.

:oops:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-27 09:46

Eller elektrikerns sista ord - "Vad skulle jag på jorden att göra ...?!"
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-27 10:33

Jag betraktar inte nollan som spänningsförande.

Och hyr tusan kan de märka upp en nätlist med fasen? De har ju inte en susning över hur det är kopplat i din bostad. Räcker ju med att deskruvar fast eluttaget i väggen uppochner.

Mumbojumbo.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 13:26

Kaffekoppen skrev:Jag betraktar inte nollan som spänningsförande.

Och hyr tusan kan de märka upp en nätlist med fasen? De har ju inte en susning över hur det är kopplat i din bostad. Räcker ju med att deskruvar fast eluttaget i väggen uppochner.

Mumbojumbo.

I en del länder går det ju, tex england, där stickpropparna är assymetriska.

Sen fattade jag det som att nätlisten hade en lampa som visade vilket som var fasen, men jag kanske missförstod det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-27 18:27

Mumbojumbo.

Då kan man ju ta bort den kabeln då. Onödigt med kablar som inte leder ström. :wink:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-27 18:28

Piotr skrev:Jaja.. men med tungan på diskbänken... vilken väljer du att pilla på då? :D

/Peter

Ingen i en sluten krets. Nollan i en bryten. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-27 19:52

Grismannen skrev:

Mumbojumbo.

Då kan man ju ta bort den kabeln då. Onödigt med kablar som inte leder ström. :wink:

Det var ju det där med ström och spänning som trots att de är ack så intimt förknippade dock inte är ett och samma. :-)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-27 21:11

Grismannen skrev:Ingen i en sluten krets. Nollan i en bryten. :)
Så du anser inte nollan spänningsförande du heller? ;)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-27 23:55

Mumbojumbo.

Nätlisten har en lampa, det framgår tydligt i 1:a inlägget. Läs ordentligt innan man svarar och förkastar något.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-28 02:05

Kaffekoppen skrev:
Grismannen skrev:Ingen i en sluten krets. Nollan i en bryten. :)
Så du anser inte nollan spänningsförande du heller? ;)

Beror ju på om den är bruten eller sluten. Kretsen alltså. Eller hur. :) Bruten krets ingen spänning i nollan sluten krets spänning i nollan.

Mvh// Matte.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-10-28 02:10

Piotr skrev:
Grismannen skrev:

Mumbojumbo.

Det var ju det där med ström och spänning som trots att de är ack så intimt förknippade dock inte är ett och samma. :-)

/Peter

Nä. Men om kretsen är sluten eller inte så finns det ju spänning och ström eller inget alls. Om nollan är "farlig" så måste kretsen vara sluten. Samma om du pillar i sockeln där din glödlampa sitter, om du har en sluten krets så är nollan spännings / strömförande och om den är bryten så finns där ingen spänning eller ström. :) Samma gäller tändtråden den tåt som går från t.ex en strömbrytare till lampan. Fas till strömbrytaren efter brytaren kallas samma tåt tändtråd efter belastningen (glödlampan t.ex) så kallas den nolla.

Mvh// Matte.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-28 08:54

Hur ofta är det en sluten krets i ett vägguttag?

- Varje gång det är kortslutning ;)

Hur länge är nollan spänningssatt då?

- Tills säkringen/jordfelsbrytaren löser ut ;)

8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-28 09:55

Va fasen skulle jag på nollan att göra?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-28 13:59

JockScott skrev:
Svante skrev:

Jo, till viss del. Sedan är det uppmärkt vilken sida som har fas i nätlisten(röd lapp) och det är detta som inte ritkigt stämmer vad jag förstår jag tycker den borde ge samma utslag som i väggen. Detta är dock inget stort problem.

Jag skulle tro att nätlisten bara kollar fasen i väggen. Sen får du kolla med en faspenna/grej om dina apparater är rätt kopplade, och märka upp kontakterna på apparaterna också.

(En apparat åt gången, alla kablar bortkopplade (finns någon eller några trådar om detta))
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-10-28 17:05

lasselite skrev:
JockScott skrev:
Svante skrev:

Jag skulle tro att nätlisten bara kollar fasen i väggen. Sen får du kolla med en faspenna/grej om dina apparater är rätt kopplade, och märka upp kontakterna på apparaterna också.

(En apparat åt gången, alla kablar bortkopplade (finns någon eller några trådar om detta))

Nätlisten kollar bara att fasen är rätt kopplad i väggen (alltså strömkabeln ,eller "sladdstället", till nätlisten så alla är med i matchen), i nätlisten är det rödmarkerat vilken sida som har fas. Man borde rimligtvis med hjälp av nätlisten och med kontroll av fasen i väggen kunna markera ut vilken sida som har fas i alla nätkablarna genom att kontrollera dem en och en och på så sätt ha fas hela vägen. Det blir väl någon enklare variant av fasprovaren som säljs för över 2000:- i en Hifibutik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-28 22:58

JockScott skrev:Det blir väl någon enklare variant av fasprovaren som säljs för över 2000:- i en Hifibutik.

Fasprovare finns från ca hundralappen....

Nästa

Återgå till Teknikforum