Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-14 18:36

citat
Problemet för mig uppstår när man hävdar att det ena eller andra är överlägset, då skriver man folk på näsan som gjort andra bedömningar och val

Jag har alltid haft svårt för att folk uppfattar att andra skriver de på näsan eller inte respekterar deras åsikter eller ....
Samtidigt som de själva har fått framföra sina, ibland rätt så bestämda, åsikter själva.
Som om teoribaserade åsikter var en förolämpning. Som om subjektiva åsikter utan stöd från teoretisk kunskap var heliga och därmed oemotsägbara.
Det har blivit legio att i föraktfull ton uttala sig om pålästa och kunniga människor i termer av "mätnissar", "mätmaffian", "LTS-falangen" som om de teoretiskt kunniga inte njöt av musiken. Medan i själva verket är det kanske tvärtom (vad gäller att njuta av musiken) den teoretiskt bevandrade kanske njuter av en platta med lampsladd till högtalaren i lugn förvissning (kanske tom en falsk förvissning) att den duger minst lika bra som en dyr snok. Medan en snokägare kanske våndas då det ju finns, uppenbart kunniga, människor som hävdar lampsladdens förträfflighet.

För att styra tillbaka till on topic: Jag njuter lika mycket av båda formatten. Ger blanka f... i att det knastrar, märker inte det ens.
Som ngn sagt här, vinylen tvingar till att hela stycket avlysnas eftersom det är jobbigare att byta ett spår på vinylen. Detta uppfattar jag som ett stort plus.
Dimitri

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-14 18:41

Det hade jag nästan glömt, bra att det togs upp. Att lyssna på en hel sida utan avbrott är en av de stora fördelarna med LP tycker jag med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 18:52

Johan_Lindroos skrev:Det hade jag nästan glömt, bra att det togs upp. Att lyssna på en hel sida utan avbrott är en av de stora fördelarna med LP tycker jag med.

Men i detta avseende är ju CD ännu bättre - man kan lyssna på ett helt album utan avbrott 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-14 19:08

Attack skrev:

"Inget fel i det men det känns som subjektiva lyssningsintryck inte uppskattas på detta forumet."

Varför kommer alltid denna sammanblandning mellan preferens och teknik alltid in när objektiva testtesultat visas?

Jag tycker att CD generellt låter bättre, men för den skull så slänger jag inte mina +1000 LP för det utan lyssnar på dem. Jag vet inte hur många gåner som det sagts, men det är alltså HELT OK att lyssna på vad man vill, må det vara typ av medium som det är lagrat på eller vad det är för typ av musik. De tekniska parametrarna/förutsättingarna är ju som de är för LP och CD.

I övrigt håller jag med Dimitri.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 19:13

Attack skrev:Svante tydliggör detta på ett utmärkt sätt genom att jämföra LP med surströmming. Som också säger att det här forumet handlar om distributionen inte om varan. Om jag tolkar det rätt innebär det att upplevelsen av distributionen är ointressant, bara det faktum att varan distribuerades. Om det är den officiella inriktningen på forumet så får jag böja mig. Det är dock inte så det har presenterats för mig. Håller dock med Svante om att lite teknik skadar väl inte. Men vad menas med "lite" teknik - det betyder väl inte "bara" teknik?

Tråden (inte forumet) handlar om distributionen. Och det är inte bara det faktum att den distribuerades, utan vad som hände på vägen som är intressant. Jag menar att det händer mer med LP än med CD. Det kan man gilla eller ogilla, förstås. Upplevelsen är givetvis intressant, i slutändan är det ju den som är intressantast.

Jag har absolut inget emot diskussioner som denna och den officiella hållningen på faktiskt (som jag har fattat det) är att alla får skriva det de tycker. Visst blir det mothugg då och då, det ser jag, men det är väl trevligt? Vill du att det ska vara mindre teknik så är väl lösningen att du skriver om annat? Forumet blir vad medlemmarna gör det till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 19:19

Johan_Lindroos skrev:Till Många:

Tänk på att skilja på själva formaten LP/CD och musiken som ligger på respektive format. Det är så gott som alltid helt olika mastrar som ligger till grund för CD- respektive LP. Att bara jämföra och lyssna hemma på samma platta utgiven på två olika format kan bli vilseledande, eftersom man inte ens jämför samma master. För att kunna jämföra själva formaten, måste man ha tillgång på versioner av CD och LP som har samma master som grund, vilket jag gissar på är extremt ovanligt.

Det är förstås viktigt, jag har i diskussionen inskränkt mig till mediet, men om man skickar in olika saker i dem kommer det förstås ut olika saker. Jag kan också tänka mig att eftersom branschen har snart 60 år av erfarenhet att mastra LP, men bara 20 år att mastra CD så är man skickligare på LP. Hantverket kan vara bättre utvecklat. Speciellt sant blir ju detta för inspelningar som har 10-15 år på nacken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-14 19:40

Morello jag tror Johan menar att det är lättare att byta låt mitt i än att byta låt mitt i på en vinyl. På vinylen måste man oftast gå fram och byta men på cdn är det ett tryck på fjärren. Därför mina vänner brukar jag lägga bort fjärren när jag vill lyssna lite längre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-14 21:35

Svante skrev:Jag har absolut inget emot diskussioner som denna och den officiella hållningen på faktiskt (som jag har fattat det) är att alla får skriva det de tycker. Visst blir det mothugg då och då, det ser jag, men det är väl trevligt? Vill du att det ska vara mindre teknik så är väl lösningen att du skriver om annat? Forumet blir vad medlemmarna gör det till.

Känns nästan som jag inte behöver tillägga något! :) Forumet är fritt och man gör det till vad man vill genom sina inlägg men personligen (d v s som en subjektiv åsikt separerad lite från en del (men inte alla) admin) så gillar jag teknik! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-15 08:13

Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det hade jag nästan glömt, bra att det togs upp. Att lyssna på en hel sida utan avbrott är en av de stora fördelarna med LP tycker jag med.

Men i detta avseende är ju CD ännu bättre - man kan lyssna på ett helt album utan avbrott 8)

Ja, fy, tänk om man behövde bryta mitt i låten för att vända sida...
Mike Oldfield's "Amarok" alltså. (Att han gjorde Part I och Part II på sina tidiga alster berodde ju endast på LPns begränsning. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-07-15 09:07

Jag gillar den naturliga paus som finns på LP-skivor, även i Mike Oldfields alster. En teknikstyrd begränsning som artister inte bara arbetat runt, utan även utnyttjat sig av. Som en paus i en teaterföreställning. Det är sällan musiken bryts mitt i ett crescendo.

Amarok låter för övrigt sanslöst bra på 'riktig skiva'. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 10:19

Morello skrev:

Precis som Mats skriver så gäller det att inte ha fjärrkontrollen för nära då det tenderar till att rycka i fingrarna då det är en något sämre låt som börjar spelas. Med LP så fick man lära sig att uppskatta även de lite sämre låtarna. Jag tycker det gav en bättre helhetsbild av skivan. Men visst var det lite jobbigt att vända skivan också, men en liten bensträckare är inte fel det heller! Då blir man alert igen när sida 2 börjar.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-07-15 11:33

Det är väl sagt förr men vinyl låter ju lite rundare och kan vara skönt att
lyssna på ibland.
Visst är det nostalgi när man kommer ihåg varenda "favoritrepa" på sina gamla slitna
skivor när man hör dom efter 20 år.
Cd är smidigare att hantera och har ju större upplösning. Dessvärre
blir väl undelmåliga inspelningar smärtsamt hörbara ju bättre medium
man har.
Bägge har sin plats(fast ärligt talat blir det mest cd, är ju lat av naturen).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-15 11:51

He he, så för frisksportare så gäller vinyl.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-15 11:54

min lilla sammanfattning av det hela är att krell, wadia,Linn thule m, CD spelare måste vara väldigt dåliga CD Spelare objektivt men kanske inte subjektivt.

kan ju ta som exempel en Linn Genki måste ju vara bättre än en Linn Ikemi som i sin tur är bättre än en Linn Sondek CD 12 varav jag personligen tycker att CD12an är den bästa CD spelaren men den måste ju ha en massa fel och brister :D .
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 12:26

??

Har någon sagt att något som låter subjektivt dåligt måste mäta bra?
Har någon sagt att något som låter subjektivt bra måste mäta dåligt?

Så gott som alltid brukar bra subjektivt ljud korrelera väl med bra mätdata.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-15 12:33

det var mer en kontring på att många säger att folk som gillar vinyl gör det för dess brister därav den slutledningen.

Den mer riktiga slutledningen jag drar vilken är personlig är att vi som gillar vinyl gör det för dess förtjänster och bortser från bristerna likväl att de som föredrar CD gör det för dess förtjänster och bortser från dess brister för båda systemen har ju sina brister och förtjänster.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-15 12:47

"Så gott som alltid brukar bra subjektivt ljud korrelera väl med bra mätdata."

Med vissa väl kända undantag. En aning jämntonsdistorsion låter ofta "snällt och trevligt" eller "levande" eller något sådant. Lite "hängmatta" brukar många också gilla.

"båda systemen har ju sina brister och förtjänster."

Nja, alltså skillnaden är ju att CD rent återgivningsmässigt och som system betraktat, inte har några brister som inte också vinylen har. Att vinyl sedan kan låta mycket bättre beror nog mest på att det är olika masters och/eller att man faktiskt gillar de små färgningar som vinyl tillför. Prova att bränna en kopia av en vinylskiva (som låter bättre på vinyl) på CD och jämför sedan med original-CD:n! Förutsatt att du har någorlunda hyggligt ljudkort och CD-spelare tror jag att du kommer att göra en liten upptäckt. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 12:59

Kan så vara då det gäller någon ensam gitarr el.dyl. Men om det är komplex musik, t.ex, storband eller hårdrock, då låter det bara grötigt med för hög andel distorsion. Hängmatta har så gott som ingen CD-spelare eller grammofon varför jag bortsett helt ifrån det. När det gäller högtalare så visst kan det subjektivt vara trevligt ett tag, men tröttsamt i längden, åtmionstone när det gäller vana lyssnare.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-15 13:14

Gör jag det så brister det nog på både ljudkort SB Live 5.1 och CD spelaren technics SL-PG500A men med den utrustningen så har jag jämfört och kommit fram till att LPn lät fortfarande bättre än både CD kopian och CD'n men som sagt stora brister ligger ju som sagt där i spelaren och i ljudkortet.

grejen jag ville ha fram var att bättre cd spelare isåfall är behäftade med mer fel än billigare CD spelare eftersom en som gillar vinyl ofta har lättare att acceptera ljudet från de dyrare CD spelarna.

Likadant borde då till exempel en fullutrustad LP12a, nottingham, rega mm vara sämre än en plast spelare som medföljer i packet anläggningar om det är bristerna man gillar.

båda systemen har ju sina brister och förtjänster."

Nja, alltså skillnaden är ju att CD rent återgivningsmässigt och som system betraktat, inte har några brister som inte också vinylen har

När fick vinylen jitter och vikningsdist tillexempel?

Men visst håller jag med om att på en riktigt bra vinylsvarv vs CD spelare så är det mera masteringen som avgör
Senast redigerad av hepcat 2004-07-15 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-15 13:16

hepcat skrev:det var mer en kontring på att många säger att folk som gillar vinyl gör det för dess brister därav den slutledningen.

Den mer riktiga slutledningen jag drar vilken är personlig är att vi som gillar vinyl gör det för dess förtjänster och bortser från bristerna likväl att de som föredrar CD gör det för dess förtjänster och bortser från dess brister för båda systemen har ju sina brister och förtjänster.

Kan du ge exempel på någon brist som CD har, men som LP saknar? 8)

Igår fick jag ett fonogram med Buddy Holly i brevlådan. Efter en stunds lyssnande insåg jag att den är "remastrad". Altså, jag HATAR dessa mastering-idioter. Det måste vara djävulens barn som hamnat i dessa studios. Musiken är helt förstörd - det finns inte en tillstymmelse till anslagsdynamik kvar. Jag var sååååå nära att öppna fönstret och kasta fonogrammet åt helsike 8O

:cry:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-15 13:20

hepcat skrev:När fick vinylen jitter och vikningsdist tillexempel?

Glöm inte att de flesta vinyler är graverade med en digital (PCM) fördröjningslänk*. :wink: Dessutom undviker man vikningsdist lätt genom att lågpassfiltrera insignal till AD. Moderna maskiner har jitter under 200 ps. Typiska LP-spelare uppvisar svaj av en helt annan dignitet. Titta tex på Linn LP12. 8)

* Denna behövs eftersom graververket måste ha signalen lite före dosan. Det är alltså dosan som får den AD/DA-omvandlade signalen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 13:23

hepcat skrev:...

grejen jag ville ha fram var att bättre cd spelare isåfall är behäftade med mer fel än billigare CD spelare eftersom en som gillar vinyl ofta har lättare att acceptera ljudet från de dyrare CD spelarna.

Likadant borde då till exempel en fullutrustad LP12a, nottingham, rega mm vara sämre än en plast spelare som medföljer i packet anläggningar om det är bristerna man gillar.

Jag kanske inte förstått dig rätt, men:

Är ovanstående vad du tycker, eller spekulerar du bara vad du tror att andra tycker?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-15 13:29

*skrattar* Så kan man ju också "utnyttja" logik om man struntar i ett par led på mitten som inte hänger ihop.

Man gillar ju dyrare CD-spelare för att de har färre av problemen med CD och dyra LP-spelare för att de har färre av problemen med LP.

Det finns ingen korrelation mellan detta och påståendet att de som gillar LP gillar vissa av bristerna i den återgivningen.

Fast det blev ju komiskt att göra det.... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-15 13:29

Johan_Lindroos skrev:
hepcat skrev:...

Jag kanske inte förstått dig rätt, men:

Är ovanstående vad du tycker, eller spekulerar du bara vad du tror att andra tycker?

bara en spekulation om vad som vore rimligt att anta OM det bara är bristerna man fördrar när det gäller vinyl som vissa verkar hävda.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-15 13:29

Morello skrev:
* Denna behövs eftersom graververket måste ha signalen lite före dosan. Det är alltså dosan som får den AD/DA-omvandlade signalen.

Det där var intressant! Det visste jag inte, men jag tror jag förstår varför det behövs. Det är för att ge "rätt" avstånd mellan spåren, väl, så att man får in så mycket speltid som möjligt på skivan, väl?

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-15 13:33

Nattlorden skrev:*skrattar* Så kan man ju också "utnyttja" logik om man struntar i ett par led på mitten som inte hänger ihop.

Man gillar ju dyrare CD-spelare för att de har färre av problemen med CD och dyra LP-spelare för att de har färre av problemen med LP.

Det finns ingen korrelation mellan detta och påståendet att de som gillar LP gillar vissa av bristerna i den återgivningen.

Fast det blev ju komiskt att göra det.... :lol:

Exakt du har fattat vinken tror jag. :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-15 13:40

Morello skriver: "Glöm inte att de flesta vinyler är graverade med en digital (PCM) fördröjningslänk."

Så sant men det gäller ju bara om mastern är digital. Annars är det ju så att när vi diskuterar det digitalaljudets frekvensgångs begränsning(CD-skivor) kontra analoga vinyler så måste man inse att en analogskiva måste drabbas av precis samma begränsning som en CD-skiva. Iaf. om det är en digital inspelning. Till sist så tror jag inte att alla graverstudios alltid graverar från en digital master utan man gör en analog bandkopia för att få lite mer analog feeling. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-15 13:49

Svante skrev:
Morello skrev:

Det där var intressant! Det visste jag inte, men jag tror jag förstår varför det behövs. Det är för att ge "rätt" avstånd mellan spåren, väl, så att man får in så mycket speltid som möjligt på skivan, väl?

Ja, precis.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-15 13:50

Nagrania skrev:Morello skriver: "Glöm inte att de flesta vinyler är graverade med en digital (PCM) fördröjningslänk."

Så sant men det gäller ju bara om mastern är digital. . 8)

Gäller även analoga band om inte bandspelaren har en "loop" 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-15 14:08

Jag menade analoga bandspelare. Bandare som används för gravering har alltid ett förvarningshuvud, vi kan kalla det för loop om du vill.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi