Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-12 12:03

Johan_Lindroos skrev:Öh ba å.s.v. Typ...

:lol: :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-12 12:27

Hej J_L!

Tack :D!

Jo det går säkert att mäta även på snarlika kablar "utav samma konstruktionsprincip". (A* spekulerar
faktiskt.se mest för att ngn ska berätta hur det egentligen är, ungefär som en 5-åring berättandes för
sig själv/A*nnan 5-åring om hur rymdraket fungerar!;)) En riktig "kabelmätar-maskin" (ex ej multimeter)
är väl väldigt dyr? (+100,000-tals kr?) o ngt som få hifikabel-konstruktörer varken har fömåga el råd o
begagna sig av? Sen hävdar ju de flesta (nästan alla?) hifikabel-konstruktörer ändå att "vetenskapen
i förmåga ej nått dithän"! (att kunna mäta på esoteriska hifikablar, v.s... ;) "hånskrattande smileys"!)

Mvh A*

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-15 15:30

Hej igen!

Transparent hälsar följande till läsare på faktiskt:

-Det är riktigt att länken brukar kallas RC-länk vilket i vanliga fall hjälper förstärkare från att oscillera. Det är dock ej skälet till att den sitter där. Länken skär faktiskt (!) bort höga frekvenser men det är en mycket försiktig "filtrering". -3db ligger på 1 megahertz för att sedan öka i branthet. Ganska obetydligt som filtrerare alltså men ur audiosynpunkt ger det stor effekt. Vilket man hör vid provlyssning.

- Filterlådan är en del utseende, en del ekonomi (man delar samma boxar för många nivåer) men också frågan om dämpning. De aktuella bilderna som Bamsefar tog visar ett överflöd av dämplim vilket är precis som det skall vara även om det kan se lite fattigt ut på bild.

- den nya MM-serien har både nya boxar, nya komponenter av en högre kvalitetsklass (även längre ned i prisstegen) och en annan sorts epoxylim som dämpning.

Sedan hälsar man så gott och tackar för intresset!

mvh

sladd

.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-15 15:50

Trevlig respons från Transparent!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-15 18:22

Javisst är det bra att leverantören ger sig in i debatten.
Men jag begriper ändå inte hur RC-länken skulle kunna filtrera bort HF.

För det första, R=26.7 ohm och C=1nF ger en "brytfrekvens" på 6.0 MHz och såvitt jag förstår planar impedansen ut till just R (ok + 3 dB) vid denna frekvens. Över den frekvensen blir det alltså knappast brantare, vad nu än "filtret" gör. Varifrån kommer -3 dB vid 1 MHz?

För det andra så är det knappast kopplat som ett filter. Filter för vad då förresten? För signaler från förstärkaren? För signaler som kopplas kapacitivt till kabeln? Och som går in i högtalaren? Eller bakvägen in i förstärkaren?

Men jag kanske är dum.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-15 22:37

Svante skrev:Över den frekvensen blir det alltså knappast brantare, vad nu än "filtret" gör.

- Så mkt fattar även A* (som inte studerat ellära på: högskolenivå, gymnasienivå (eller för den delen...
högstadienivå ;)!)) men då en hel del ifrån Transparent Cable ändå är påhittat/inbillat blev det ev ej en
väldigt stor överraskning!

(Dock A*ll heder åt sladd som faktiskt.se är både artig samt tålmodig (inte minst med en A*nnan)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-15 23:32

Sladd: Tack för att du tog dig tid och kontaktade Transparent, dom måste ha dragit på smilebanden (hoppas jag i alla fall :roll:).

Jag är dock förundrad över RC-länkens placering, framförallt på nyare kablar där den sitter på mitten av kabel. Det vore skoj om de kunde utveckla det lite eftersom, som jag förstår det, en RC-länk i stil med denna bör sitta så nära högtalaren som möjligt för att vara verksam. Kan du kolla med Transparent om de kan utveckla sig lite i detta ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-07-15 23:37

Hej

Kan det vara så att kabeln i sig är en del av RC-länken?

Skrivet av en okunnig :oops:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-07-15 23:37

Heder åt Sladd
som är återförsäljare åt Transparent och som (uppenbarligen) har bemödat sig att framföra synpunkterna från Faktiskt.se till tillverkaren.
Sedan kan tillverkaren välja att svara honom i strikt teoretiskt korrekta termer eller i mer svepande termer. Det senare verkar vara fallet, med reservation för min okunnighet, enligt Svante.
Håller alltså (i princip) med A*. och Svante som verkar veta vad han pratar om.
Dimitri

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-15 23:51

dimitri skrev:Heder åt Sladd
som är återförsäljare åt Transparent och som (uppenbarligen) har bemödat sig att framföra synpunkterna från Faktiskt.se till tillverkaren.

Javisst!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-07-16 10:12

Tack för berömmet!

Jag har varit i förnyad kontakt med Jim Shannon på Transparent. Hans generella råd är att inte gå in på "teknikforum" och medverka i en debatt som ofta blir lång och - enligt deras erfarenhet - inte kan "vinnas" och heller ej ger någon vanlig hederlig profit på tiden :) Orsaken att man inte kan vinna debatten handlar inte om skumma saker i lådan eller avsaknad av tekniska argument. Det brukar förmodligen stranda på om de små mätmässiga skillnaderna verkligen kan vara hörbara? Något som "teknikeröron" väldigt sällan hör. :) (Jag har dock berättat att medlemmarna på Faktiskt inte beter sig som på en del internationella forum där debatten stundom är mer än hatisk...)

Så där står som vanligt skiljelinjen. Vilken lampsladd som helst eller IBM eller vad det nu kan vara har som regel tillräcklig area och annat för att förmedla signalen enligt de vanliga formlerna i skolboken. De ljudliga skillnaderna är däremot ganska stora beroende på HUR det hela är gjort, vilken skärmning, geometri, terminering, längd, ledarmaterial, isoleringsmaterial, typ av lödtenn samt val av lödteknik, resonansdämpning, ytbehandling av ledare, blandning av material och så vidare.

I princip det mesta går att höra skillnad på och frågan är som alltid: är förändringen av godo eller låter det bara "annorlunda". Om skillnaden är av godo: är den värd pengarna just för mig? Och sista frågan är som alltid: Har jag råd alternativt är investeringen verkligen i paritet med förbättringen?

En kommentar hade Jim efter att gått in på Faktiskt och sett bilder på den aktuella boxen. Den måste ha varit lång eftersom där saknades komponenter. (inte en massa volym, men där brukar vara 3 st)

Ett förtydligande också - eftersom jag ju gått in i en diskussion - om filter och var på kabeln de sitter och hur det är mätt etc.

Transparent lyssnar fram sina produkter i en ohyggligt påkostad flytande anläggning i mitten av deras anläggning i Maine. Hela ljudrummet är avskiljt från omvärlden. Det har eget ventilationssystem, egen strömförsörjning, delar endast berggrunden med huset runt omkring, resten är flytande. Akustikbehandlat såklart och försett med det mesta av vad deras kunder kan förväntas ha hemma i hyllorna. De har alltså Krell, Mark Levinson, Conrad Johnsson, VTL, Classé, Burmester, Audio Research, Jeff Rowland och en massa annat och ingen hifibutik i det här landet kommer i närheten av urvalet eller nivån. Men det är deras arbetsverktyg, rummet, utrustningen och lyssningsvanan ständigt förnyad med besök på livekonserter, konserthus mm. Med dessa hjälpmedel så tar de fram nya kabelgenerationer.

Detta innebär att de EFTER att ha "spikat" ett antal val - framför andra varianter - så går de in i kablarna och ser efter vad som förenar dem. Vilka procedurer enligt ovan (material, geometri, värden på komponenter, filtrets plats på kabeln etc etc...) ger det bästa ljudet?

Vi pratar om blindtest boys, av den långa varianten och man förstår att det tar många år att vaska fram en ny nivå.

Hos Transparent sätts varje kabel upp i en testrigg, hela kabeln ses som en enhet, dvs filter och den aktuella kabelns längs samt vilka kontakter som är terminerade mäts uppp och sista momentet är att sätta in rätt komponenter i filterlådan till just den specifika kabeln.

I de enklare nivåerna kan vi tänka att de 6 - 8 st standardlängderna har färdiggjorda filter att sätta i lådan och då i några olika huvudvarianter beroende på val av terminering.

På de dyrare kablarna är varje moment av tillverkningen ombesörjd av en person som väljer och mäter fram rätt komponenter till de toleranser som är fastställda. Varje sådan kabel är då helt unik.

Ytterligare högre i nivå så anger beställaren vilka komponenter som kabeln skall kopplas ihop med och Transparent tar med hjälp av serienummer och årtal etc reda på exakta värden på apparaterna för en fullständigt anpassad signalöverföring.

Den kund som byter apparat och vill ha kabeln justerad får detta gjort utan kostnad hos Transparent.

Därmed har vi bara en nivå kvar uppåt och köper ni den av mig så lovar jag att installera den personligen varhelst i Sverige ni bor :lol:

Sorry om det blev lite långt.

Personligen kan jag bara säga att jag var "torsk" på detta kabelmärke långt innan jag ens hjälpte till på mässor etc. Just det känns som en väldig styrka när man skall sälja det till kund.

Vi syns och hörs!

sladd

,

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-16 12:43

Detta är den bästa kabeltråden jag nånsin sett... tror jag. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-07-16 13:00

Bra med en tråd där "båda sidor" tar det seriöst utan en massa personangrepp.

Heder åt Bamsefar för initiativet, och åt sladd för bemötandet.

Skulle vara roligt med bilder från det där rummet. :wink:

mvh
Sanny_X
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-16 13:31

Ranefjord skrev:Detta är den bästa kabeltråden jag nånsin sett... tror jag. 8)

Ja den har faktiskt vart osedvanligt städad. Men om man läser tråden på HiFiForum.nu, som då länkar till denna tråd, så gick det markant hårdare till där.....

Jag föredrar helt klart denna tråd ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-16 13:38

*vinkar glatt till smygläsarna på andra forumet* :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-16 14:04

Sladd skrev:Hela ljudrummet är avskiljt från omvärlden. Det har eget ventilationssystem, egen strömförsörjning,
delar endast berggrunden med huset runt omkring, resten är flytande. Akustikbehandlat såklart och
försett med det mesta av vad deras kunder kan förväntas ha hemma i hyllorna. De har alltså Krell,
Mark Levinson, Conrad Johnsson, VTL, Classé, Burmester, Audio Research, Jeff Rowland och en massa
annat och ingen hifibutik i det här landet kommer i närheten av urvalet eller nivån. Men det är deras
arbetsverktyg, rummet, utrustningen och lyssningsvanan ständigt förnyad med besök på livekonserter,
konserthus mm. Med dessa hjälpmedel så tar de fram nya kabelgenerationer.

- Okej, då måntro nog allt delar av de A*v provokativa påståddheterna A*ngående Transparent Cable´s
utomordentliga dålighet strykas kan då detta det där ovan lät både seriöst samt coolt (dock fortfarande
tossigt (enligt i.A*.f. ;)))
Förresten, vad flyta "TransparentHuset" på? Vatten?, magneter?, luftkuddar?, vadvad??, förtälj oss gärna :D!

Sladd skrev:Personligen kan jag bara säga att jag var "torsk" på detta kabelmärke långt innan jag ens
hjälpte till på mässor etc. Just det känns som en väldig styrka när man skall sälja det till kund.

- Det kan faktiskt.se A* gå i god för ty redan på gamla goda Hm.com-tiden var det, efter kortare period av
NordOst-dyrkan, Transparent Cable som gällde för hela slanten för sladden! Var ex (så vitt A* vet) sladd som
myntade uttrycket "låda på magen" o vidare kan´n pröva o gissa sig till varför just sladd heta just... sladd 8)?
Vad A* försöker säga (skriva, ed) är att även om A*nse sladd vara överdriven HifikabelEntusiast
så är sladd just entusiast inte ngn månglare/A*merikansk begagnad bilförsäljare!

(A*lt-1: För att sladd avskyr HifiKablar?
.A*lt-2 För att sladd älskar HifiKablar?)

Mvh A* (f.d fan av sladd;))

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-16 15:31

Jag funderar på vad en persons avsikter har för betydelse i sammanhanget. Det verkar finnas en underliggande tanke om att om man bara tror man gör rätt så är det ok.

För att göra saken mycket skarp skall jag ta en analogi med barnmisshandlare som exempel. Om vi nu tar en barnmisshandlare som tror att han eller hon gör det rätta, skall vi då ta upp en sansad diskussion om barnmisshandelns för och nackdelar med denne och sedan vara glada över att vi kunnat föra en sansad och utvecklande debatt om barnmisshandeln och att frågan blivit belyst från båda sidor? Tja, om vi bara är intresserade av hur båda sidor ser på saken kan det ju vara intressant. Men för sakfrågan? Och hur gör vi då med det personliga ansvaret? Tycker vi inte att det är barnmisshandlarens skyldighet att vara så reflekterande att han eller hon kan inse att det är fel att misshandla barn. Hur kan en människa som i övrigt verkar klok och balanserad hålla sig med den åsikten att det är ok att misshandla barn undrar man ju?

Barnmisshandel och kabeltillverkning är skilda saker, så långt är även jag med. Men jag är inte riktigt säker på att en debatt där argumenten inte möts leder till något annat än en rosafärgad syn på världen. Och framför allt berörs ju inte vad jag skulle vilja kalla sakfrågan, nämligen om det spelar någon hörbar roll vilken kabel vi kopplar ihop våra apparater med.

Så där ja, nu är ordningen återställd. Jag tyckte det blev lite väl mysigt här på faktiskt.se. Isynnerhet för att vara en kabeltråd. Det är väl sommarvärmen kan jag tro.

/Dahlqvist

edit: typo
Senast redigerad av DQ-20 2004-07-16 15:48, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-07-16 15:40

Det var nog den dummaste liknelsen jag nånsin läst faktiskt..... :idea:

//Jonas

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-16 15:55

Dahlqvist skrev:Om vi nu tar en barnmisshandlare som tror att han eller hon gör det rätta, skall vi då ta upp
en sansad diskussion om barnmisshandelns för och nackdelar med denne och sedan vara glada
över att vi kunnat föra en sansad och utvecklande debatt om barnmisshandeln och att frågan
blivit belyst från båda sidor?

Öööhh, svar: nej!
Men varför ta ngt så trivialt som en barnmisshandlare, kläm till med en redig
barnamördare på en gång istället, vettjA* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-16 15:56

Sanoj, tror du inte att man kan vara för barnmisshandel och tycka att det är mer än rätt. Personligen så tycker jag att det är helt förkastligt men jag förnekar inte att sådana åsikter kan förekomma eller bagatelliserar dem mha god tro och lite välvilja.

Det Dahlqvist vill peka på med sin "liknelse" är väl att det kanske inte är så bra att vara för snäll alla gånger om det innebär att man kompromissar sina egna åsikter för att man inte vill ha en diskussion. Konflikträdsla. Det är ganska viktigt att man står för sina åsikter om de är äkta. Sedan kan det hända att man får en ny vinkel att se saker ifrån och utifrån denna blir tvungen att omvärdera sina åsikter men det är ju bara bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-16 16:07

8O Konflikträdsla? :lol:

Vi har väl bråkat om kablar (och andrat) redan så det räcker för de närmsta 100 åren! Det finns inte heller något egenvärde i bråkande.

Kanske snarare ett tecken på mognad? *håller tummarna*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-16 16:11

Nattlorden: Jag håller med dig till 100%. Jag tänkte faktiskt skriva hur bra jag tycker den här tråden har varit och inte minst detta forum innan jag såg sanojs inlägg. :) Det verkar inte som att han förstod vad Dahqvist menade så jag gav min egen tolkning.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-16 17:07

Nattlorden skrev:8O Konflikträdsla? :lol:

Vi har väl bråkat om kablar (och andrat) redan så det räcker för de närmsta 100 åren! Det finns inte heller något egenvärde i bråkande.

Kanske snarare ett tecken på mognad? *håller tummarna*

Eller resignation? Att "bråka" är ju förstås inte särskilt konstruktivt. Men att argumentera på ett konstruktivt sätt är väl inte att bråka?

Martin: Din tolkning ligger helt i linje med mina intentioner med inägget. Men jag begär verkligen inte att en övertygad kabelprovare som Sanoj skall tycka att resonemanget tillförde något oavsett vald liknelse. Men för den som inte tror att man diskuterar barnmisshandel bland vanliga människor så kan jag informera att Disney.com hade en "balanserad" artikel om att slå sitt barn. Även om grundinställningen i artikelen var negativ till systematisk barnsmisshandel så var ändå slutsatsen "the choice is yours". Jag har inte besökt deras site sedan dess.

Jag delar för övrigt åsikten att detta var en bra kabeltråd i termer av ny och användbar information. Bamsefar har redan hyllats för detta. Att importören och tillverkaren beter sig hövligt på ett elektroniskt forum med potentiella köpare är väl heller inte särskilt oväntat.

Frågan om små mätmässiga skillnader kan ge upphov till hörbara skillnader har endast betydelse i ett test där alla andra parametrar är identiska, t.ex. i ett dubbelblint lyssningstest. En början kan ju vara att klippa RC-länken i en kabel och prova den mot en annan. Blint. Om det är sant att exempelvis Transparent använder långa referenslösa "blindtest" så stärker det iallafall inte mitt förtroende för resultaten. Det skulle nämligen innebära revolutionerande nya rön som säger att hörselminnet är ofantligt mycket längre än vad man hittills kommit fram inom audiologi och psykoakustik och som där betraktas som en trivial sanning. Det skulle t.o.m. bli bättre med tiden. Inte omöjligt men osannolikt. Fantastiska påståenden kräver som bekant också fantastiska bevis.

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2004-07-16 17:56, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-16 17:20

Hej!

A*lltså i ordet barnmisshandlare ligger liknelsens första misstag! Misshandel är en negativ handling!
(nästan) Ingen anser sig misshandla barn t.o.m. om "fysiskuppfostran" av våldsam natur skulle
förekomma. Det ena personen ser som barnuppfostran, ex hålla i ett barn o säga "Fyy, inte slå - klappa!" ser
näste som oförlåtligt övergrepp medans den tredje anser ett hårt knytnävsslag i magen
vara mild tillrättavisning (av ett barn), men ingen av de 3st (fiktiva) personerna anser sig vara
barnmisshandlare. Definiera barn! Definiera missshandel! Definiera därefter barnmissshandel.
Liknelsens andra misstag ligger i att ämnet är så känsloladdat att det i.v.f.s.h. ej lämpa sig som
liknelse uti diskussion om EsoteriskaHifiKablars vara el icke vara, A*nses det faktiskt.se!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-16 18:26

Dahlqvist skrev:Eller resignation? Att "bråka" är ju förstås inte särskilt konstruktivt. Men att argumentera på ett konstruktivt sätt är väl inte att bråka?

Om jag ska tycka nåt så kan jag säga att både bråk och argumentation kan vara både bra och dåligt. Det viktiga är väl att alla inblandade är beredda att de faktiskt kan ha fel. Jag närmar mig kabeldebatten med en uttalad tro att det faktiskt inte finns några större skillnader mellan kablar, men är ändå beredd att ändra mig om jag får tydliga belägg för att det finns skillnader. Ett exempel på detta är Ranefjords (var det väl) dåliga internkablage, där kabeln "surrade som en humla" som han beskrev det. Det krävdes att jag fick höra ett sinussvep, men det övertygade mig om att den kabeln var dålig.

Det är illa när man har samlat på sig så mycket kunskap att man tror att man kan allt och följaktligen inte är beredd att ta in mer.

Det är sånt som låser debatter och det är därför som politiker är så fruktansvärt tråkiga. Visst vore det kul om Göran Persson sa "Jaha, det har du nog rätt i" till Fredrik Reinfeldt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-16 18:42

Audiomanikern skrev:Hej!

A*lltså i ordet barnmisshandlare ligger liknelsens första misstag! Misshandel är en negativ handling!
(nästan) Ingen anser sig misshandla barn t.o.m. om "fysiskuppfostran" av våldsam natur skulle
förekomma. Det ena personen ser som barnuppfostran, ex hålla i ett barn o säga "Fyy, inte slå - klappa!" ser
näste som oförlåtligt övergrepp medans den tredje anser ett hårt knytnävsslag i magen
vara mild tillrättavisning (av ett barn), men ingen av de 3st (fiktiva) personerna anser sig vara
barnmisshandlare. Definiera barn! Definiera missshandel! Definiera därefter barnmissshandel.
Liknelsens andra misstag ligger i att ämnet är så känsloladdat att det i.v.f.s.h. ej lämpa sig som
liknelse uti diskussion om EsoteriskaHifiKablars vara el icke vara, A*nses det faktiskt.se!

Mvh A*

Liknelser är sällan exakta. Emellertid tycker jag att ditt något missriktade försök till dekonstruktion av mitt tidigare inlägg faktiskt tyder på att du förstått vilken problematik jag ville illustrera men tycker att exemplet är olämpligt valt pga ämnet. Poängen var ju att illusterara frågan om hur vi agerar när vi möter någon som vi tycker gör i grunden fel. Spelar deras syn på saken någon roll? Extremfall är ofta vara ett bra sätt att illustera principer i ett område där de är otydliga. Ju längre vi rör oss från vad som är uppenbart, desto svårare är det att hitta illustrativa exempel. Även jag tycker att det är ett ganska magstarkt exempel: jag övervägde faktiskt att sudda hela inlägget men ändrade mig. Icke desto mindre förstod exempelvis Martin klockrent vad det var frågan om så helt ut och cyklar tror jag inte att jag är.

B*rnmissh*ndel kan med fördel bytas mot "något som du tycker är i grunden är fel". Det viktiga är alltså vad DU tycker. Varför inte ta något okontroversiellt som slaveri? :? Poängen är att det borde kvitta hur "den som gör det som du tycker är i grunden fel" ser på saken när det gäller din inställning till "det som du tycker i grunden är fel". Hur nära frågan ligger dig om hjärta bestämmer sedan hur mycket energi du vill lägga ned på att få en ändring till stånd.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-16 18:56

Kan ni som tycker om att diskuter barnmisshandel vs kablar ta det i en separat tråd under "övrigt" typ - har inget i denna tråd att göra :!: :evil: :evil:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-16 19:02

Dahlqvist skrev:Poängen var ju att illusterara frågan om hur vi agerar när vi möter någon som vi tycker
gör i grunden fel. Spelar deras syn på saken någon roll?

- Ja det beror väl på? Om "de" är väldigt många och man vill påverka några av dom, JA*!
Om man gillar att debattera med dem (så ödmjukt som möjligt;)) , JA*!

Dahlqvist skrev:Extremfall är ofta vara ett bra sätt att illustera principer i ett område där de är otydliga. //
// B*rnmissh*ndel kan med fördel bytas mot "något som du tycker är i grunden är fel".
Det viktiga är alltså vad DU tycker. Varför inte ta något okontroversiellt som slaveri? :?
Poängen är att det borde kvitta hur "den som gör det som du tycker är i grunden fel"
ser på saken när det gäller din inställning till "det som du tycker i grunden är fel".

- Om man är typ Gud/Eremit... JA*nnars inte!
- Extremfall är bra men inte extrema extremfall! Slaveri? - vad är det? Fastkedjade o piskade
människor anser A*lla vara fel (vilket oxå gör det ointressant som liknelse). Herr B kanske
anser att städa för under minimumlön är slaveri samtidigt som Herr C gärna vill ha detsamma
som jobb/extraknäck!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-16 19:12

Finns folk som betalar hutlöst för att bli fastkedjade och piskade också... :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-16 21:07

Hej Nl!

JA* du ser! Ingenting är självklart! (o skulle ngt vara självklart är detta "ngt" självklart...
jättetråkigt o debattera ;))

Mvh A*

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum