Moderator: Redaktörer
SEAS H534 har jag funderat på. Den låter ju bra också. Men finns det bättre än denna, t.ex. är det någon som provat Seas 27TDF?Morello skrev:Vill minnas att SEAS H534, LTS-diskanten och Scan Speaks 3/4" är rätt ok i detta avseende.
Problemet är väl att de bara mäter vid 0 och 30 samt 60 grader. Då har man ju ingen aning om vad som händer därimellan och enl. vad man kan höra sig till (mha rosa brus t ex) så är det ofta en hel del.Om det bara är spridningen du är ute efter så är väl en koll i databladen ett bra tips?
Martin skrev:Problemet är väl att de bara mäter vid 0 och 30 samt 60 grader. Då har man ju ingen aning om vad som händer därimellan
Johan_Lindroos skrev:Frekvensgång är ju inte samma sak som spridningsegenskaper.
Nagrania skrev:Titta på den här:
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/producto.php
Titta också på polärdiagrammet.
Morello skrev:Vill man ha maximal spridning kan man ju köpa diskanter som liknar de som Peter Bremen använt. Kommer inte ihåg vad tillverkaren heter, men dessa element är omnipolära.Att det sedan låter ultraljust pga för mycket HF-energi i rummet är en annan femma.
Hiquphon har jag tänkt testa väldigt länge, men det har aldrig blivit av pga total inkopetens i att färdigställa nuvarande projekt.
Martin skrev:Morello, en fråga till dig. Var det SS9300 som du har i dina högtalare? Hur upplever du att stereoperspektivet och spridningen är med de diskanterna?
Martin skrev:jonte0, den Scanspeak dskanten ser ju ut som rena drömmen.Fast det finns två problem. Det ena är att diskanten går för lågt ner i frekvens för hur jag har tänkt använda den (för lågt fs), det andra är väl priset.
Den ser dyr ut iaf.
jonte0 skrev:Jag kan inte se att en låg resonanfrekvens skulle kunna vara ett problem överhuvudtaget ?
Martin skrev:jonte0 skrev:Jag kan inte se att en låg resonanfrekvens skulle kunna vara ett problem överhuvudtaget ?
Det beror ju på vad man ska göra.Jag hade tänkt att utnyttja diskantens egen avrullning i delningen och även diskantens impedanspuckel för den elektriska funktionen i filtret. Annars skulle det behövas kanske 2-3ggr fler komponenter i diskantfiltret för att åstadkomma det jag vill.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 16 gäster