Den bästa tiden är nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-04 05:59

Gamlingar:
Fanns det någon i Sverige som lyssnade på Bob Marley eller annan reggae på slutet av 70-talet (från Exodus till Uprising)?

Jag tycker att det är ganska skön musik nu, men den måste ha varit stendöd i Sverige på 80-talet va?
Från att jag började intressera mig för musik (typ -82-83) till nån gång på nittiotalet, kan jag inte minnas att jag hörde talas om mer än två reggaefans. Maria längst ner på gatan, och nån av hennes kompisar.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-04 06:51

ON TOPIC
Jag lyssnar inte på något endaste nutida band förutom Sunn O))) tror jag! :lol: Jäklit hårt av mig. Fast jag lyssnar inte mycket på dem heller.
Dragonforce gillar jag förstås... men de är nog teleporterade hit från 80-talet.

70-talet var bäst när det gäller pop, rock och synth.
Särskilt Hårdrock och Krautrock från 70 till 77. :P

Jag har nu forskat lite i det, i stort avskyvärda, sena 80-talet.
Hittade några klassiker faktiskt. Enbart synth och hårdrock:

[1987] Helloween - Keeper of the Seven Keys part I
[1988] Slayer - South Of Heaven
[1989] Skinny Puppy - Rabies

Helt okej:
[1986] The Smiths - The Queen is Dead
[1987] The Sisters of Mercy - Floodland
[1987] Bathory - Under the Sign of the Black Mark
[1988] Fields of the Nephilim - The Nephilim :)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-11-04 08:32

Ronnie:
Gamlingar:
Fanns det någon i Sverige som lyssnade på Bob Marley eller annan reggae på slutet av 70-talet (från Exodus till Uprising)?

Det var en hel del lyssnande på Marley för min del 1981/82.
Var väl lite senare, men så är det väl när man inte bor i storstaden.
Den staden och skolan jag gick i då, så blev Marley väldigt populär och det dök upp rasta mössor och halsdukar och tyvärr en del gräs också.

Får väl betrakta mig som gamling då! :?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-04 08:36

Hee hee. Bra sagt, gamling :-)

Men sen då? Försvann hela rasket efter 82?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-04 15:21

Ronnie skrev:[1989] Skinny Puppy - Rabies

Visste du att det skedde nåt misstag under inspelningen; en dolbyknapp eller nåt som inte var intryckt som gör att den skivan i originalutgåva låter lite mysko... inte för att det gjorde så mycket, kanske bidrog till soundet :) (Har inte hört senare utgåvor!)

Reggae, hmm. Minns att det var väldigt poppis, kanske att det bubblade under ytan därefter...? *mer sen*

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-11-04 18:52

Ronnie:
Men sen då? Försvann hela rasket efter 82?

Ja, ungefär. Kommer inte ihåg hur det var generellt, men för mig tynade musiken bort helt enkelt för att efterträdas av annat.
Under högstadieåren och gymnasietiden så började jag spela väldigt mycket själv(gitarr) med olika band. Under denna period lyssnades det på väldigt mycket musik. 79,80 var det mycket svenskt Ebba Grön, Dag Vag,
speciellt Dag Vag. Vi var tre killar som lirade lite i ett band vi hade där vi alla gillade Dag Vag, så jag tror det blev lite sådana influenser, senare blev det blues, hårdrock.
Kuriosa: Det första bandet jag spelade i var det jag nämnde ovan.
Visst var man ung och inte speciellt skilled på sitt instrument, men vi fick faktiskt ändå uppträda vid några tillfällen och jag tror ändå inte att det lät så illa. Vi gick skilda vägar olika konstellationer och flyttar o.s.v.
Jag har inte hållit mig så jätteaktiv med mitt musicerande senaste 15 åren, men de andra två killarna har det gått rätt bra för och det har jag fått reda på nu de senaste åren. Tycker det är jättekul.
En kille spelar bas, med lite olika konstellationer och tror jag har en egen basshow. Han heter Hazze Wazeen. Den andra killen trummisen skolade om sig och blev även han basist. Läste, av en ren slump, om honom någonstans. Han spelar idag bas med Visby jazz trio, han heter
Nils Ossman.
Ursäkta för OT
Ronnie: Reggaen fanss väl till viss del med i periforin men tynade bort mer och mer.

Sen vad jag vill minnas kom en period då det var gyllene tider eller noice som gällde. Jag hakade aldrig på det tåget riktigt, men on jag inte minns helt fel så var det många som gjorde det. Då det var ungdomskulturen då det begav sig, gamling som man är :?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-04 19:51

Sen vad jag vill minnas kom en period då det var gyllene tider eller noice som gällde

Ahaaa... Kan tänka mig att Gyllene Tider gällde för min storasyster omkring den tiden, men jag minns främst all pop från omkring -83 -84
Wham, Madonna, Cyndi Lauper, Culture Club.

Själv gillade jag förstås BARA hårdrock, men alla stora pophits från den tiden gick förstås inte att missa.

Phloam: Säger du det säger du? Har jag inte tänkt på. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-04 20:03

Reggaen kanske hade lite otur, att så stora strömmningar som 80-talssynthen och new romantic kom när den gjorde..? Det blev liksom en massa Bob och inte många hann fördjupa sig i t.ex. Tosh eller Linton eller SLy & Robbie osv. förrän det plötsligt kom annat spännande och nytt.

Eller så kanske man kan säga att Reggae var mer av en "modefluga" och därför hade en ganska begränsad blommningsperiod. (Jag minns inte vilka år osv, men antar att vi talar samma period - var det då som de klassiska låtarna eller hitsen kom...?)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-11-04 20:47

Ronnie skrev:Gamlingar:

Hur gammal ska jag vara för att svara? ;) Räcker 42?

Jag tycker att det är ganska skön musik nu, men den måste ha varit stendöd i Sverige på 80-talet va?
Från att jag började intressera mig för musik (typ -82-83) till nån gång på nittiotalet, kan jag inte minnas att jag hörde talas om mer än två reggaefans. Maria längst ner på gatan, och nån av hennes kompisar.

Eftersom jag är uppväxt i Åby/Norrköping så befann man sig nära Sveriges Kingston - Skärblacka. Även om jag inte har varit såld på reggae, så blev det en del konserter första hälften av 80-talet. I Skärblacka har dom fortfarande en årlig festival till minne av Bob Marley och det stora namnet är Kalle Baah [1, 2] och dom har hållt på sedan 1979 under det namnet. Uprising ligger någonstans i min dammiga LP-hög och Exodus finns i den lika dammiga kassetthögen. :)

Bob Marley lever än - i Skärblacka
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-04 21:10

Hur gammal ska jag vara för att svara? Räcker 42?

Ja, Level 42 är nog perfekt!
Blacka och Kalle Baah var nåt helt nytt för mig.
Det här svänger ju rätt fint http://www.youtube.com/watch?v=QWUiCAE4E7U !
Bara å titta på Phloams avatar samtidigt så är det reggaefest :lol:

Phloam: När jag tänker på perioden -77 till -80 och Bob Marleys skivor från den tiden. Då var vi bäbisar. Om du hade dykt upp ö.h.t? :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-04 21:51

Hehe jag gick omkring med reggae-pins typ då :) Typ Level 42 här också m.a.o....!!

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-04 22:09

:oops:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-05 01:08

Ronnie skrev:Gamlingar:

Ja, det är lustigt det där. ALL 70-talsmusik dog i ett nafs när det musikaliska 80-talet (några är in på 80-talet) tog över. :o

På så vis var 80-talet intressant, även om samma fenomen funnits under alla tiotalsövergångar, dock mig åmint aldrig på ett lika extremt sätt som när på 80-talet nästan alla äldre genrer dog, när synthen och hårdrocken tog över.

Inte bara Reggien då, utan även den progressiva pop(/rock-punk - icke renodlar i någon riktning) som funnits på 70-talet, typ Sparks, Thin Lizzy, 10cc, Queen, City Boy m fl... (kom just på att även reggien fanns invävd i t ex 10cc's musik)

80-talshårdrocken med sina ofta oerhört likriktade sångstilar och spektakulära (men gäsp-tråkiga, eller...? :wink: ) idrotts-gitarrsolon, är ju något väldigt annorlunda än den pop-rock-musik som spelades fram till 1983. På samma sätt som 80-talssynth-musiken har nästan ingenting annat än instrumenten gemensamt med synthmusiken från 60- och 70-talen.

Tiden 1983-1993 (sisådär) var märkligt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Minns att det fanns några närradiostationer som även efter 1983 (eller minns jag fel?) försökta fortsätta att spela reggie, men annars var det nästan slut i ett trollslag 1983. :(

Någon som minns 'One more reggie for the road'? Uj vilken närradio-hit det var. Men det var nog före 1983 mest tror jag.

PPS. Var suveränt närradio var! :P Lika bra som den kommersiella radion som tog över när reklamförbudet försvann var dålig, usel, ja rent vidrig, ibland. Ibland inte fullt så vidrig, utan mera allmänt ointressant.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-05 15:44

IngOehman skrev:Tiden 1983-1993 (sisådär) var märkligt.

Kanske att det var en tid för mognad eller återhämtning, eller kommersialisering, tiden innan var ju rätt intensiv och rik på upptäckande. En del mognade ju som artister; jag tänker på t.ex. David Sylvian som ju kom till sin rätt som soloartist så sent som 86/87 med två riktigt bra album (Japan splittrades 82) och fortfarande är aktiv.

De som istället ville söka nya jaktmarker fick som sagt gå under jord, det fanns inte så mycket annat att välja på. Förr (75-83 typ) så kunde ju intressant nog det nyskapande ligga på hitlistorna - t.ex. DAF med sin råsynt klättrade högt om jag inte minns fel.

Men - ta sedan 1993, som ju faktiskt var ett strålande musikår - då grundades Warp records, man talade om "intelligent dance music" (IDM), ambient, artister som Aphex Twin och Speedy J kom fram, Shamen hade ren innan kommit med En-Tact och Boss Drum.... det var liksom nästa kreativa våg som både var kommersiellt framgångsrik och speciell.

Antar att den till viss del hade sitt ursprung ur olika subkulturer från 83-90 ca, precis som många 80-talsgrupper (det jag kallar 80tal ;) ) säkert lyssnade på föregångare som tidiga kraftwerk o.dyl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-05 22:06

I mina kretsar dog aldrig reggaen ut utan "blomstrade" under hela åttiotalet. Mycket reggae kom ut under 80 även om många guldkorn kom 75-80. Även Svenska band, Kalle Baah redan nämnt, samt tex. Tony Ellis som fortfarande är aktiv i Sverige släppte fina grejor under 80. Fanns en del bra okända Stockholmsband som spelade runtomkring under 80-talet.

Någonting gick snett dock vid övergången 80-90 eller så.. helt plötsligt så började annan musik än reggae benämnas "reggae" och sedan dess så har svenskar knepigt med att förstå vad reggae är. Låtlistan till "Absolute Reggae" tjänar som ett tydligt exempel på det.

/Peter

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2007-11-05 23:24

För egen del så var jag ganska fast i punken mellan 81-86 och då framför allt den svenska.

Jag var iofs. ganska splittrad och lyssnade på det mesta men jag köpte
väldans mycket punk plattor under dessa år och främst svensk punk
tex. Massmedia, Grisen Skriker, Kriminella Gitarrer, Asta Kask, Slam,
Mob 47, T.S.T. , Brül Boys, mfl.

/Janne

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-06 00:29

Splittrad?? :) Inte är man väl splittrad för att man lyssnar på musik från flera genrer. Själv lyssnade jag mycket på Reggae ( Marley, Tosh, Bunny Wailer, Black Uhuru, Tony Ellis, Aswad, Jimmy Cliff, Steel Pulse, Burning Spear m.m.) under 81-86 men lika mycket på hårdrock, punk samt "pop/disco". Svenska band jag lyssnade på under den tiden var ABBA, KSMB, Dag Vag, Ebba Grön, Europe, Freestyle, Gyllene tider m.m.

/Peter

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-06 09:19

Allt detta decennieprat gav mig lust att syna vad som hände hårdrocken när 70-tal blev 80-tal.

Hårdrocken dök upp omkring 1970, och har funnits och överlevt ända fram till idag, men vissa varianter av hårdrock har haft svåra perioder.

Efter mycket skäggklieri vill jag presentera följande slutsatser:
- De äldsta banden var bäst från 70 till 76 och från 80 till 84
- Hårdrocken hade det svårt i slutet på 70-talet och pånyttföddes 1980
- Den nyare hårdrocken var som bäst från 80 till ca 88
- De äldsta banden råkade ut för total förvirring omkring 1985.
- En miljard nya band och hårdrocksgenrer dök upp efter 1980 och 90-talet var svårt för de flesta av dem

Hårdrocken dog nästan ut i slutet på 70-talet, när det var disco som gällde. Åren innan decennieskiftet var det bara punken som stod för de tuffare tongångarna, men hårdrocken kom tillbaks -hårdare än någonsin. 8)

Mycket intressanta företeelser tycker jag är de band som inte bara överlevde 70-talet, utan även drog ut på sin musikaliska storhetstid över decennieskiftet; Judas Priest och Scorpions...
Judas Priest dök upp redan 74 med ett unikt sound, och med undantag för ett par konstiga plattor var det enda som hände från 76 till 90 att musiken blev stadigt hårdare och snabbare. 8O
Scorpions släppte en rad bra skivor från 72 till 76. 79 gjorde de en riktig klassiker och fortsatte okej fram till 84!

Ett helt unikt djur är Motörhead, som dök upp med sitt punkiga sound 1975 och sen lät ungefär likadant fram till nu.

Vi tar en titt på några av de riktigt långlivade banden
(Observera att jag inte vet i detalj hur de lät efter början på 90-talet, bara att det lät dåligt):

Alice Cooper
69-70 : Mja...
71-75 : Musikalisk storhetstid
76-83 : Dålighetsperiod
86-91 : Mainstreamsmörja
94-nu : Katastrof, tror jag.

Black Sabbath
70 - 75 : Musikalisk storhetstid
76 - 80 : Musikalisk låghetstid
80 - 82 : Ny storhetstid om än inte fullt så spännande som den första
86 - nu : Mainstreamsmörja

Deep Purple
68-69 : Tja...
70-73 : Musikalisk storhetstid
74-75 : Tja...
-avbrott-
84 : Stark comeback-skiva
85-nu : Mnja...

Judas Priest
74 - 84 : Musikalisk storhetstid, med undantag för ett par ganska förvirrade plattor vid decennieskiftet.
86 - en lite synthig och mainstreamig platta
88 - nu: Full fart. Stenhårt.

Motörhead
75 - nu : Samma sound hela tiden

Scorpions
72-79 : Musikalisk storhetstid
82-84 : Okej
88-nu : Mainstreamsmörja

De gamla banden börjar efter 1985 låta mer som de då nya populära glamhårdrockarna Bon Jovi, Guns'n'Roses, White Lion m.fl. Dylikt pratar vi inte mer om.

Tjo! Nån som tänker annorlunda om nåt av allt detta? :lol:
Senast redigerad av Ronnie 2007-11-06 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-06 09:58

Ah. Jag ska tillåta mig att peka på några av de bästa hårdrocksaktigheterna från de olika hårdrocksdecennierna också :D

70-talet:
Alice Cooper - You and Me
Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath
Judas Priest - Beyond the Realms of Death
Scorpions - He's a Woman She's a Man

80-talet:
Deep Purple - Knocking at Your Back Door
Helloween - Eagle Fly Free
Metallica - Motorbreath

90-talet:
AC/DC - Thunderstruck
Ministry - Jesus Built My Hotrod Inte riktigt hårdrock
High on Fire - Baghdad ...inte heller typisk hårdrock
Iron Maiden - No Prayer for the Dying
Emperor - Into the Infinity of Thoughts Black metal var stort på 90-talet, och det här är en av mina mycket få favoriter

00-talet: Dragonforce - My Spirit Will Go On

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-06 14:44

verdad skrev: Kuriosa: Det första bandet jag spelade i var det jag nämnde ovan.

Vilket band då menar du..!? :)

Ronnie - Motörhead är ju bara för bra!! "Samma sound hela tiden" :D

(Du missade väl inte mitt geniala förslag i musiktävlingen.... Lemmy sjungades "Do ya think im sexy" av Roddan kompad av Kraftwerk? :) )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-06 15:31

phloam skrev:(Du missade väl inte mitt geniala förslag i musiktävlingen.... Lemmy sjungades "Do ya think im sexy" av Roddan kompad av Kraftwerk? :) )

Jag tror faktiskt Lemmy skulle gilla idén!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-11-06 17:40

Phloam:

Vilket band då menar du..!? Smile

Det ser förstås lite konstigt ut när jag läser detta i efter hand, men drt går fort när jag skriver ibland.

Detta syftade jag på, vilket inte framgick med all tydlighet, ursäkta.

Vi var tre killar som lirade lite i ett band vi hade där vi alla gillade Dag Vag, så jag tror det blev lite sådana influenser, senare blev det blues, hårdrock.
:oops:

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-06 17:55

:lol:
Helt konstig känns inte idén, med tanke på likheterna mellan Kraftwerk och Hawkwind.
Långa monotona låtar med mycket synthar: Hawkwind och Lemmy :)

Det där med samma sound hela tiden gäller egentligen också AC/DC och Iron Maiden men de fick inte vara med eftersom jag glömde bort AC/DC från början, och för att Iron Maiden inte var med på 70-talet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-06 18:23

Ronnie skrev:Alice Cooper

Håller inte med alls. Visst kom dom flesta hittarna under 70-75 men även efter det har han släpp massa bra skivor. Det är få som överhuvutaget är dåliga eller ens i närheten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-06 19:33

That's cool. That's nice!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-06 19:52

Ronnie skrev:Det där med samma sound hela tiden gäller egentligen också AC/DC och Iron Maiden men de fick inte vara med eftersom jag glömde bort AC/DC från början, och för att Iron Maiden inte var med på 70-talet.

Hrrm... Maiden samma sound hela tiden? Då får du nog börja om från början och lyssna in dig på de första plattorna. ;) På sätt och vis gillar jag tidiga Maiden med Paul diAnno bäst.

För övrigt har dom hållit på sedan mitten på -70 och släppte faktiskt en egenutgiven platta innan "Iron Maiden" och "Killers" kom ut på EMI 80-81.

/Peter

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2007-11-06 20:30

subjektivisten skrev:
Ronnie skrev:Alice Cooper

Håller inte med alls. Visst kom dom flesta hittarna under 70-75 men även efter det har han släpp massa bra skivor. Det är få som överhuvutaget är dåliga eller ens i närheten.

Subjektivisten!
Jag håller helt med dig där, 76-83 innehåller mina absoluta favorit skivor med Alice Cooper.
Däremot så blev iofs. omslagen lite tråkigare efter -76 förutom på "From The Inside" som har ett lite annorlunda och påkostat omslag.
Egentligen så är det väl bara "Zipper Catches Skin (1982)" och "Constrictor (1986)" som jag tycker är sådär.

Alice Cooper var/är en av mina tre stora favoritartister, de andra två är
Clash och Stranglers.

/Janne

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-06 21:58

Ronnie skrev:Helt konstig känns inte idén, med tanke på likheterna mellan Kraftwerk och Hawkwind.
Långa monotona låtar med mycket synthar: Hawkwind och Lemmy :)

Det där var fanimej sublimt :D Vad har man missat egentligen? Får trösta mig med att man på äldre dar alltid kan upptäcka nåt nytt.... coolt!

Hawkwind kan jag inte alls; men jag tror dig :)

Max; Lemmy som robot-docka i videon... mmm hehe

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-07 00:02

Piotr skrev:Hrrm... Maiden samma sound hela tiden? Då får du nog börja om från början och lyssna in dig på de första plattorna. ;) På sätt och vis gillar jag tidiga Maiden med Paul diAnno bäst.

Det har du rätt i. De två första är faktiskt ganska olika resten.
Killers är på sätt och vis min favoritskiva med dem. Den är charmig från början till slut. :P

Kul att det finns folk som gillar den där Alice Cooper-perioden.
Jag gav upp om de skivorna ganska snabbt, med undantag för ett par låtar. Det kanske finns några guldkorn att upptäcka där.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-07 00:37

Ehhh...

Vi kanske skall säga något om NY musik i den är tråden?

Jag pushar för:

Super XX man - September/ November - en 192 kbit mp3 från deras skivbolag “Hush Records” - som för övrigt verkar ha hur mycket bra som helt - vi tackar Hush för filen.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan