Don't let me cry a river over You...!
Jag tror att Richard faktiskt menade vad han skrev.... OCH att han har lyssnat på många hundra olika høgtalare i många olika typer av rum och på massor av olika typer av musik...
Jag har ju själv efter øver 43 år i branschen lyssnat på 10-tusentals olika høgtalare i tusentals olika rum med 100.000 tals olika kombinationer av musik, program-matrial, program-källor och førstärkare, etc, etc....
ATT man däremot INTE kan hinna lyssna på ALLA i världen existerande høgtalare och SEDAN uttala sig - det førstår ju alla hoppas jag!?
Däremot ÄR det så - att vi människor och våra sinnen och hjärnan är duktigast på att generalisera - så vi kommer bra ihåg t.ex. VAD som lät mest och bäst av allt vad vi hørt av høgtalare OCH kunna extrapolera rätt så bra allt-efter vilket rum och musik, etc som det var med och i...
Vad jag førsøker säga är att vi precis som vi väljer mat, bil fru/partner, m.m. - så väljer vi det som tillfredställer just VÅRA EGNA sinnen mest och bäst.
När det gäller musik-reproduktion så finns det ju vissa tekniska mät-parametrar som kan hjälpa oss på traven OCH att inte låta oss luras att enbart "førsvara det skiten vi har halvt ruinerat oss på att køpa" - som många fastnar i... før det är ju en del prestige och märkes-glorifiering och annat i detta också...
Så detta med stereo-apparater och høgtalare, m.m. är ju också ett filosofiskt, retoriskt, socialt och psykologiskt problem - inte bara tekniskt alltså, som engagerar många på djupet. Och DET är bra - før inte minst jag som jobbar med MÅNGA andra saker och teknik och medicinska, politiska, socio-ekonomiska, m.fl. saker - vet nu vid min ålder att det är bristen på ffa väl grundat och øvervägt engagemang; gärna efter en lång och både saklig och brain-stormande debatt, som fattas och som är orsaken till huvud-delen av allt ont som sker i världen.... alltså en slags undlåtenhets-synd.
Ursäkta en gammal mans något allvarliga reflektioner øver cybernetiska, antropomorfa och ekologiska katastrofer som vi befinner oss mitt i nu i vår samtid!
Åter till høgtalare etc...., alltså jag tror nog att Richard hade goda och låååånga grundvalar før sitt uttalande och egentligen INTE behøver be om ursäkt før detta sitt uttalande och sin naturliga generalisering.
F.ø. såg jag diverse kommentarer om mätningar - jag har omfattande mätningar; både egna och från andra institutioner och føretag....
Dessa har en hel del att säga och lära oss - men 99.9% eller fler av mätningarna är missvisande liksom att en motsvarande %-andel av både yrkesfolk, amatører och lekmän INTE har någon som helst kompetens att egentligen bedøma VILKET samband dessa mätningar har med vad vi egentligen HØR och upplever när vi spelar musik! Det blir nog så att vi får återgå till AB-blindtester, så Du "mät-nisse" - vad Du nu heter; var så snäll och stå fram med namn och identitet som jag gør.... Jag ber Dig på mina bara knän.... Ta med ett par av några av dessa fantastiska lådor som Du konstaterat med Dina mätmaskiner att de mäter så bra och kosta vad och hur mycket de vill då.... Så skall vi spela dessa i blinda AB-tester mot mina horn-høgtalare eller DP, eller några av de andra av mina cirka 100 olika høgtalar-modeller och kombinations-varianter jag har.... Så kan vi ägna några timmar åt detta EFTER detta LTS-møtet OCH med ett dussintal åhørare som får røsta på 10 olika musikstycken om vilken høgtalar-uppsättning som de føredrar... De som känner mig och mina apparater och høgtalare har ju varit med om detta førut på utställningar och mässor, etc alltsedan 60-talet... Och också om att jag spelade AB-tester mot verkligheten... alltså med musik-instrumenten och/eller rock-bandet, etc - som står i samma rum bakom ett tunt draperi som gør att man kan gøra relativt meningsfulla AB-tester mot verkligheten... välkommen - hoppas att jag får god hjälp att bära grejor i så fall!?
Avslutningsvis ett førslag på ett litet men mycket avsløjande litet test - det jag och också många av mina kunder ofta frapperas av är att när man hør vanliga musik- och ljud-anläggningar før hemmabruk; oavsett om det är av hemmabio-typ, stereo-anläggning eller Hi-End-grejor till svin-priser - så hør man redan i trappen om grannen spelar på en dylik eller om man är utanfør dørren eller i ett annat rum än apparaterna, att det INTE är någon levande musik eller live-musik.... Och jag tycker också liksom MÅNGA av mina kunder att detta i än HØGRE grad gäller ju dyrare dessa stereo-apparater och ju lyxigare och extrem-dyra dessa Hi-End- och HiFi-prylar är.... Ett intressant fenomen - alltså att, tagit øver en viss minimi-nivå i vart fall, så verkar det som att tesen - "ju dyrare ju mer onaturligt och verklighets-främmande låter det egentligen" - gäller....
Synpunkter...?
Jag har i vart fall konstruerat mina ljud- och musik-apparater med syftet att slippa detta fenomen - och också många av mina kunder har i alla fall upplevt motsatsen med mina prylar och system många tusentals gånger.... det är nog därfør som både de och jag låter lite støddiga och provocerande säker før en del smaker?!
Ber om ursäkt - men efter en lång tid och många erfarenheter och prøvningar både i livet och av apparater - så hoppas jag att Ni førlåter mig både "somliga saker" och "synder"....
Hoppas också - och vore tacksam før, att NI inte tror på det førtal och de løgner som en namnløs, anonym och sjuk stackars feg mytoman sprider om mig på alla møjliga fora...
Gitt' mitt credo - så kan nog bakgrunden till detta førstås bättre: "Den är inte värd ett handslag av en vän, som icke tio vill se stenad" - før att låna en utsaga ur Eddan av Gunnar på Lidarände.
Roger Sperrling
sperrling@online.no
www.sperrling.no