Vem är du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur är du - vad stämmer bäst på dig i fråga om balans mellan åsikt A och B?

100% A (0% B)
15
13%
75% A, 25% B
49
42%
50/50%
26
22%
25% A, 75% B
15
13%
(0% A) 100% B
3
3%
Förstår inte frågan och/eller känner inte igen mig i varken A eller B.
10
8%

Antal röster : 118

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-11 16:04

Magnuz skrev:
Alexi skrev:det är väldigt dålig respons i musik delen av detta forum.

Lite orättvis är du allt. Det har trots allt gjorts drygt 15000 inlägg i "musikstugan" och åtminstone jag har fått ganska många bra tips via detta forum. Annars tror jag IÖ har rätt, musik är så personligt att det är svårt att få till några riktiga diskussioner om det. Dessutom lyser ju kontroversiella frågor med sin frånvaro. Jag menar vad skulle t.ex. vara musikens motsvarighet till kabeldiskussioner? :wink:
Om man tex. kollar på dagenskiva så kan tex. en diskution om Kent's senaste skiva bli ett storbråk om Kent har sålt sig är för Svensson, hur ute dom är. Olika låtar diskuteras och analyseras. Är inte den där låten ett plagiat av den här gamla låten osv.

Så vist går det att ha livliga debatter om musik :)

Att jag tog just Kent's senaste som exempel, är för att även den diskuterats här, fast då har diskussionen mest handlat om diskantnivån och mätningar mellan vinyl och cd.

Jag säger inte att det inte finns medlemmar här som är väldigt intresserade av musik, jag säger bara att diskussions glöden är mycket hetare och passionerad (som du säger) om det diskuteras kablar än skivor. Vilket jag tycker påvisar att det allmänna intresset här är riktat mot prylar mer än musik. (Oj nu lyckades jag knyta tillbaks det till ämnet :-) )
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-11 16:07

IngOehman skrev:Jag tillhör definitivt dem som oftare (vill inte säga hellre dock) diskuterar
hifi än musik, helt enkelt för att:

1. HiFi är ett potentiellt problem. Att tala om det kan i förekommande
fall minska problemet och alltså göra nytta.

2. Musik är personligt, och den lämpar sig därför (tycker jag) mera för
att lyssna på, medan återgivningsfrågorna är mera generella, och kan
ju vara av intresse för alla som vill kunna återge musik - oavsett vilken
musik de föredrar.

Apparater tycker jag är klart mindre intressanta att diskutera än rena
musikåtergivningsfrågor dock.

Vh, iö

Tack för det inlägget... så slapp jag skriva det själv! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-11 16:17

Denna rad gör det omöjligt att skilja A från B:

Jag är inte alls intresserad av HiFi-/hemmabio-apparater utan vill bara att de skall fungera och ge mig en perfekt öppning till musikens och/eller filmens värld!

För att uppnå denna perfekta öppning till musikens eller filmens värld krävs att man ägnar sin anläggning en hel del intresse. Att uppfylla sitt eget ljudideal kräver en hel del provande och tid.

För att alternativ A ska vara allmängiltigt så kan man inte heller tolka det som att den perfekta öppningen är absolut neutralitet à la LTS. Alla har olika uppfattning om hur de vill att det ska låta och inte ens neutralitet är enkelt om man granskar Öhmans/LTS vedermödor.

Det absolut värsta tänkbara alternativet är väl att man bara köper några prylar som står på LTS lista och sedan intalar sig att det är så bra det kan bli. Denna typ av enkelhet är ju bara rent flockbeteende.

Alternativ B handlar egentligen inte heller om prylfetischism utan bara att det är roligt att hålla på med att laborera med ljudet i sin anläggning och att skaffa nya prylar som gör saker som de gamla inte kunde.

Blinkande lampor och annan design/finish bryr jag mig inte om men om någon tycker att det är kul med en snygg anläggning, varför ska det vara fel?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-11 16:27

Chris_Lymme skrev:För att alternativ A ska vara allmängiltigt så kan man inte heller tolka det som att den perfekta öppningen är absolut neutralitet à la LTS. Alla har olika uppfattning om hur de vill att det ska låta och inte ens neutralitet är enkelt om man granskar Öhmans/LTS vedermödor.

Vem har sagt att en A-typ strävar efter absolut neutralitet?

Var och en har sina krav utan att för den sakens skull vara intresserad av apparater.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-11 16:28

känner ni till någon som har sin skiva för att dema sin ständigt föändrade anläggning?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-11 16:33

Det blev 75% A även om det kanske inte är helt sant. För jag är nästan BARA intresserad av film och musik. Dock så blir jag som ett litet barn när man får öppna en ny kartong och det ruset får väl räknas som 25% då, fast jag 99% av tiden skiter fullständigt i apparaterna sålänge dom funkar. Men visst så kan man ibland titta på förstärkaren eller laserdisc spelaren och tänka vilka fantastiska apparater dom är.

Man kan även se att min stereo har varit med mig länge nu, medans dom flesta bytena har varit på bildsidan. Detta beror ju på den undermåliga kvaliten det varit, och är, på bildsidan (t ex TV apparater och projektorer).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-11 16:42

profbd skrev:känner ni till någon som har sin skiva för att dema sin ständigt föändrade anläggning?

Jadå, flera stycken! I allmänhet har sådana personers anläggningar också en myckenhet av blinkeblink och mätare...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-11 16:47

medans dom flesta bytena har varit på bildsidan.

har du någon proj nuförtiden?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-11 17:08

profbd skrev:har du någon proj nuförtiden?

Njet, trött på usel kvalite.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-11 17:20

Tja, hurdan är man -- egentligen...? :-)

Jag har ett genuint musikintresse, som sedan tidigt 60-tal (då jag fick höra Edmond Hall i Köpenhamn) främst är inriktat på 30- och 40-talsjazz. Tidigare blev det mest klassiskt -- jag spelade också klarinett i en "klassisk" amatör-kvartett. Numera blir det väl ungefär 75% jazz och resten "annat".

För mig har det alltid varit så, att jag kan njuta minst lika mycket av att lyssna på en raspig stenkaka, som av återgivningen från en modern, brusfri inspelning.

Å andra sidan har jag också ett genuint teknikintresse. Det har dock aldrig yttrat sig så, att jag med nödvändighet måste ha en anläggning som uppvisar de bästa mätresultat som kan uppbringas -- "bra nog" är tillräckligt för mig. Framför allt är jag totalt ointresserad av "blinkenlights" och andra imponator-effekter. Däremot tycker jag att det är kul att grotta i "nästan bra nog"-apparater för att se, om man med enkla medel kan höja dem till "bra nog"-nivån.

Jag röstade 50-50. Fast jag passar nog inte in i något av alternativen, egentligen. :-)
--

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-11-11 23:20

Blev A 75% B25%.

Musiken kommer helt klart i första rummet. De 25% på B beror på att ja tycker det är roligt med ALLA (nästan) typer av apparater även icke Hi-FI.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-11 23:43

phloam skrev:
IngOehman skrev:En sociologisk nyfikenhet driver mig helt enkelt.

Det var detta jag hade hoppats du ville utveckla :)

....och eftersom du råkade städa bort ovanstående frågar jag igen:

Kan du utveckla, det verkar intressant?

Vad innebär denna sociologiska nyfikenhet? Menar du någon slags hifí-sociologi? Eller tänker du på några speciellt intressanta fenomen inom hifi-området?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-11-12 00:16

Jag jobbar som musiker, ett ofta intressant jobb.
Svarade 75%A, 25% B
44 år gammal ;)
IngOehman skrev:snip
1. HiFi är ett potentiellt problem. Att tala om det kan i förekommande
fall minska problemet och alltså göra nytta.
snip
Vh, iö

Eftersom det ligger i HiFin's natur att bara kunna vara en något blek kopia av musik framförd "levande" så ligger mitt apparatintresse i att (med hjälp av de pengar jag anser att jag har över) hela tiden ta små steg för att närma mig något ljud som liknar min vardagskvalitet - Än så länge mest en utopi men ändå njuter jag av att höra fantastiska framföranden av bra musik genom hemmaanläggningen.

Gå på konsert!
Ha trevligt hemma också men GÅ PÅ KONSERT :)
Senast redigerad av jockewe 2007-11-12 00:31, redigerad totalt 1 gång.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 00:20

Merkurius skrev:
Rydberg skrev:Svarade 75A och 25B, hade jag ställts inför samma fråga för ett par år sedan hade jag troligtvis svarat 50A och 50B. Jag tror att B kommer sjunka och A stiga ju äldre jag blir.

Jag håller med i allt som sägs i ovanstående citat :o
Jag är fiortfarande i 50-50.

Jag är alltså yngre än er?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-12 00:49

jockewe skrev:Jag jobbar som musiker, ett ofta intressant jobb.

<snip>

Eftersom det ligger i HiFin's natur att bara kunna vara en något blek kopia av musik framförd "levande" så ligger mitt apparatintresse i att (med hjälp av de pengar jag anser att jag har över) hela tiden ta små steg för att närma mig något ljud som liknar min vardagskvalitet - Än så länge mest en utopi men ändå njuter jag av att höra fantastiska framföranden av bra musik genom hemmaanläggningen.

Gå på konsert!
Ha trevligt hemma också men GÅ PÅ KONSERT :)

Ja, det där har jag funderat över... Nu vet jag inte vad du spelar i för orkester, men musiker i en symfoniorkester måste väl få ett ganska obalanserat ljud, egentligen. Jag menar, violinisterna måste väl höra oproportionerligt mycket stråkar osv?

Håller annars med om att live är svårslaget, speciellt när det gäller akustisk musik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 00:50

Jag tycker att de personer som menar att musik är för personligt för att diskuteras skulle ta och gå emot denna impuls. Skriv mer och personligt om musik, det kanske vore nyttigt. Både vad gäller musiknjutande, självinsikt och teknikperspektiv... :)

Håller med Alexi, och har själv ofta tyckt att just musikdiskuterandet är ganska lamt här, speciellt med om man har i åtanke att all denna teknik främst är till för att njuta av musik...!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 02:49

Men just därför lyssnar jag ju hellre på musik än att skriva om den. Samma
sak med mat. Äter den hellre än pratar om den.

Matlagning däremot...

phloam skrev:
phloam skrev:
IngOehman skrev:En sociologisk nyfikenhet driver mig helt enkelt.

Det var detta jag hade hoppats du ville utveckla :)

....och eftersom du råkade städa bort ovanstående frågar jag igen:

Kan du utveckla, det verkar intressant?

Vad innebär denna sociologiska nyfikenhet? Menar du någon slags hifí-sociologi? Eller tänker du på några speciellt intressanta fenomen inom hifi-området?

Vet inte var jag skall utveckla. :?

Jag tycker att det är intressant att se hur folk är och hur de tänker
och resonerar helt enkelt. Det gäller allt, inklusive religion och politik.
Därmed också hifi.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-11-12 10:41

Svante skrev:Snip
Nu vet jag inte vad du spelar i för orkester, men musiker i en symfoniorkester måste väl få ett ganska obalanserat ljud, egentligen. Jag menar, violinisterna måste väl höra oproportionerligt mycket stråkar osv?
Snip

Obalanserat ur ett vänster-höger perspektiv, tänker du nivåmäsigt mellan instrumentgrupperna så gäller det att ju bättre akustik desto bättre nivåriktighet. I konserthuset i Sthlm där jag jobbar så kan vi pga taskig akustik inte avgöra "balans" (alltså nivå) där vi sitter och spelar, dirigenten behöver tom ofta fråga någon i salen hur det låter "ute".

Tar du t.ex Philharmonie i Berlin så låter det nästan precis som det gör på podiet i salen - En Lyx!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-12 10:42

Håller med Jax, jag har haft allt utom högtalarna undanstoppat utom synhåll. Har ingen känsla för altarkulturen längre.
Tittar hällre på mina fina oljor som hänger på väggarna, under seriös lyssning. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 11:10

IngOehman skrev:Vet inte var jag skall utveckla. :?

Om jag får beskriva vad jag får för tankar - dels när du nämner ett sociologiskt intresse, dels själva frågeställningen i tråden och vad den kanske handlar om i grunden - så är det att det finns flera rätt olika förhållningssätt till hifi. Tänkte att du kanske såg dessa olika förhållningssätt som sociologiska fenomen?

Men iaf, vad skall man dra för slutsatser av en sån här omröstning? Hur tänker du där?

Frågan gäller ju vad man är mest intresserad av - inte vad man lägger mest tid på? Jag får liksom en konstig känsla av att det hos hifi-folk rent generellt* skulle vara tecken på seriositet, att det rentav skulle vara "finare" på nåt sätt att inte bry sig om apparaterna? Men är det inte apparat/teknikintresset som är själva hifi-intresset egentligen?

* ingen kritik mot just din personliga inställning eller antydan att du tänker så, som du säkert förstår, jag måste ändå ta upp det då jag tror att det kan finnas sådana outtalade, underliggande tankegångar i hifivärlden generellt. Att en del t.ex. döljer/ursäktar ren teknik/prylfetischism med ett "ovanligt starkt musikintresse" osv. Och varför måste detta då döljas/ursäktas egentligen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 11:31

Ragnwald skrev:Håller med Jax, jag har haft allt utom högtalarna undanstoppat utom synhåll. Har ingen känsla för altarkulturen längre.
Tittar hällre på mina fina oljor som hänger på väggarna, under seriös lyssning. :wink:

Alltså, ursäkta att jag tar detta som exempel Ragnwald (plus att jag noterar smileyn!) men det är precis detta jag syftar på i mitt inlägg ovan.

Hur ska man tolka detta?

"Jag har tappat allt hifi-intresse och intresserar mig numera bara för musik" Edit: 100% "A-människa" m.a.o.

eller

"När jag var prylfixerad och teknikbög och oseriös och inte lyssnade på musiken satt jag mest och kollade in mina fina prylar" ( :roll: )

eller

"Altarkultur (!?) medför oseriöst musiklyssnande"

WTF?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-12 11:41

25% A 75% B. Och det bara för att i A fanns det inskrivet att man inte är intresserad av hemmabioapparater :wink: Det är inte jag.

JohanR

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-12 11:48

Kanske dags för admin att ta fram en omröstningsmodul med Likert-skalor? :D

/D

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-11-12 12:20

Röstade 100% A.

Har tidigare haft ett stort (teknik-)prylintresse och så även för hifi-apparater. Men detta har minskat successivt de senaste åren och numera vill jag inte se något av apparaterna, bara lyssna på min musik och se på film.

Då och då poppar nyfikenhet förstås upp igen kring apparatdjungeln. Men det är då, oftast, pga nya format, bild, nya funktioner (t.ex. Squeezebox). etc.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-11-12 14:50

Eftersom man har grejor som räcker väldigt långt så har väl intresset för musik och film växt samtidigt som jakten efter bra slutsteg och försteg minskateller avtagit helt. En 85%-15% kille helt enkelt. Jag har spelat mer gitarr, cd, spel och film på sistone än att läsa om hifigrejor och har en känsla att det kommer att förbli så.

Apropå 2. så är det ju naturligtvis intressant att diskutera musik, nya skivor, konserter på det viset att man kan upplysa vad som är bra och dåligt. Men några djupare analyser blir ju svårt naturligtvis eftersom det är personligt som sagt. Hifi kan man ju såklart diskutera på ett annat sätt.

mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 15:22

phloam skrev:
IngOehman skrev:Vet inte var jag skall utveckla. :?

Om jag får beskriva vad jag får för tankar - dels när du nämner ett sociologiskt intresse, dels själva frågeställningen i tråden och vad den kanske handlar om i grunden - så är det att det finns flera rätt olika förhållningssätt till hifi. Tänkte att du kanske såg dessa olika förhållningssätt som sociologiska fenomen?

Ja, just det. Det är de. Det är ju liksom ett faktum.

Men iaf, vad skall man dra för slutsatser av en sån här omröstning? Hur tänker du där?

Jag har inte funderat något på att dra några slutsatser. :o Var bara nyfiken på hur folk skulle rösta, det vill säga jag ville veta hur de ser på sig själva, om frågan är att balansera mellan A och B.

Frågan gäller ju vad man är mest intresserad av - inte vad man lägger mest tid på? Jag får liksom en konstig känsla av att det hos hifi-folk rent generellt* skulle vara tecken på seriositet, att det rentav skulle vara "finare" på nåt sätt att inte bry sig om apparaterna? Men är det inte apparat/teknikintresset som är själva hifi-intresset egentligen?

Det beror väl på vem det är som har det.

Jag har inget apparatintresse alls nästan. Tycker de mest är tråkiga. Jag förmodar att de flesta dock har ett intresse som de tycker om själva.

Den som tycker si kan förvånas över att någon annan tycker så, och vice versa, men det är väl inte så konstigt att man tycker om sin egen infallsvinkel, det är ju för att man gör det som man har den. :P

Jag tycker det är svårt att förstå vissa infallsvinklar, men jag respekterar och gläder mig rent av över alla som hittat något som de tycker om. Så ser inte alla på verkligheten dock. Det finns t ex de som gillar apparater, som tycker att den som bara bryr sig om musiken (som den är på fonogrammet) och därför inte blindt följer subjektiva intryck genom att alltid välja det som "låter bäst" (på något ändligt antal fonogram) är värd att kallas idiot. :? :o

Det förvånar mig mycket. Men jag tror inte att han som skrev det menade något illa med det, utan att det bara visar hur ofattbar en annan infallsvinkel är för honom, just nu i varje fall.

* ingen kritik mot just din personliga inställning eller antydan att du tänker så, som du säkert förstår, jag måste ändå ta upp det då jag tror att det kan finnas sådana outtalade, underliggande tankegångar i hifivärlden generellt.

Det kan det säkert göra. Det finns många som inte har en inkluderande syn på sådant här, och gläder sig åt andras glädje, vad den än är och huruvida man kan förstå orsaken till den eller inte. Jag personligen tycker det är tråkigt när folk har en exkluderande syn, och bara tycker att deras egen syn på vad som är kul eller värdefullt duger.

Var och en borde kunna kosta på sig att ha en inkluderande världssyn, där alla får tycka vad de vill, och ingen kan bestämma vad någon annan skall tycka. Så bö de ju alltid vara med subjektiva frågor. Det är bara de objektiva som det är rationellt att eftersträva konsensus om.

Att en del t.ex. döljer/ursäktar ren teknik/prylfetischism med ett "ovanligt starkt musikintresse" osv. Och varför måste detta då döljas/ursäktas egentligen?

Bra fråga. Du får ställa den till dem som agerar så.

Jag saknar ju Apparatintresse nästan helt ock hållet, så jag har svårt att ha någon som helst uppfattning om hur den som är prylfetischist resonerar och känner. Men som sagt - jag är glad om de är glada med sin hobby.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 16:17

IngOehman skrev:Var och en borde kunna kosta på sig att ha en inkluderande världssyn, där alla får tycka vad de vill, och ingen kan bestämma vad någon annan skall tycka. Så bö de ju alltid vara med subjektiva frågor. Det är bara de objektiva som det är rationellt att eftersträva konsensus om.

Att en del t.ex. döljer/ursäktar ren teknik/prylfetischism med ett "ovanligt starkt musikintresse" osv. Och varför måste detta då döljas/ursäktas egentligen?

Bra fråga. Du får ställa den till dem som agerar så.

Jag saknar ju Apparatintresse nästan helt ock hållet, så jag har svårt att ha någon som helst uppfattning om hur den som är prylfetischist resonerar och känner. Men som sagt - jag är glad om de är glada med sin hobby.

Ok, bra svar, jag får nöja mig med det :) En mer inkluderande världssyn vore bra. Det lustiga är ju att många ändå tycks ha både en rätt levande pryl/teknikfetischist och en absolut musikfantast inom sig, så då _borde_ de ju vara mer inkluderande per automatik kan man tycka ;)

Edit: bara en liten sak till - trådens titel "Vem är du" (!) är ju rätt allomfattande och väcker i sig sådana här tankar hos mig :D

....."levande charrraaaaader" :P

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-11-12 17:40

Jag ställer inte mitt teknik/apparat/ljud-intresse mot mitt musikintresse. Eftersom de inte konkurrerar med varandra intressemässigt. Snarare kan de flyta in i varandra och skapa synergieffekter ibland.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 18:15

Martin skrev:Jag ställer inte mitt teknik/apparat/ljud-intresse mot mitt musikintresse. Eftersom de inte konkurrerar med varandra intressemässigt. Snarare kan de flyta in i varandra och skapa synergieffekter ibland.

Stort Word på det!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 18:28

Önskar jag kunde worda det där också (för det verkar så cool att göra
det :wink: ). :?

Men för mig fungerar det inte att låta dem ta plats sida vid sida. En
anläggning som tar plats i mitt sinne stör mig också.

För mig är en optimal anläggning per definition en som jag inte märker
av alls, när jag använder den i varje fall. Bara musiken/filmen upptar
min uppmärksamhet. :P

Jag ogillar altar-uppställda anläggningar, där man skall behöva titta på
de där eländiga apparaterna när de ju är musiken man vill syssla med
att lyssna på! Värst är apparater som ställts framför lyssnaren (altar-
stuket alltså, som sagt) och som har blåa lysdioder. :x

Det enda som är värre är apparater med blåa lysdioder som blinkar...

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi