phloam skrev:IngOehman skrev:Vet inte var jag skall utveckla.
Om jag får beskriva vad jag får för tankar - dels när du nämner ett sociologiskt intresse, dels själva frågeställningen i tråden och vad den kanske handlar om i grunden - så är det att det finns flera rätt olika förhållningssätt till hifi. Tänkte att du kanske såg dessa olika förhållningssätt som sociologiska fenomen?
Ja, just det. Det är de. Det är ju liksom ett faktum.
Men iaf, vad skall man dra för slutsatser av en sån här omröstning? Hur tänker du där?
Jag har inte funderat något på att dra några slutsatser.

Var bara nyfiken på hur folk skulle rösta, det vill säga jag ville veta hur de ser på sig själva, om frågan är att balansera mellan A och B.
Frågan gäller ju vad man är mest intresserad av - inte vad man lägger mest tid på? Jag får liksom en konstig känsla av att det hos hifi-folk rent generellt* skulle vara tecken på seriositet, att det rentav skulle vara "finare" på nåt sätt att inte bry sig om apparaterna? Men är det inte apparat/teknikintresset som är själva hifi-intresset egentligen?
Det beror väl på vem det är som har det.
Jag har inget apparatintresse alls nästan. Tycker de mest är tråkiga. Jag förmodar att de flesta dock har ett intresse som de tycker om själva.
Den som tycker si kan förvånas över att någon annan tycker så, och vice versa, men det är väl inte så konstigt att man tycker om sin egen infallsvinkel, det är ju för att man gör det som man har den.
Jag tycker det är svårt att förstå vissa infallsvinklar, men jag respekterar och gläder mig rent av över alla som hittat något som de tycker om. Så ser inte alla på verkligheten dock. Det finns t ex de som gillar apparater, som tycker att den som bara bryr sig om musiken (som den är på fonogrammet) och därför
inte blindt följer subjektiva intryck genom att alltid välja det som "låter bäst" (på något ändligt antal fonogram) är värd att kallas idiot.
Det förvånar mig mycket. Men jag tror inte att han som skrev det menade något illa med det, utan att det bara visar hur ofattbar en annan infallsvinkel är för honom, just nu i varje fall.
* ingen kritik mot just din personliga inställning eller antydan att du tänker så, som du säkert förstår, jag måste ändå ta upp det då jag tror att det kan finnas sådana outtalade, underliggande tankegångar i hifivärlden generellt.
Det kan det säkert göra. Det finns många som inte har en inkluderande syn på sådant här, och gläder sig åt andras glädje, vad den än är och huruvida man kan förstå orsaken till den eller inte. Jag personligen tycker det är tråkigt när folk har en exkluderande syn, och bara tycker att deras egen syn på vad som är kul eller värdefullt duger.
Var och en borde kunna kosta på sig att ha en inkluderande världssyn, där alla får tycka vad de vill, och ingen kan bestämma vad någon annan skall tycka. Så bö de ju alltid vara med subjektiva frågor. Det är bara de objektiva som det är rationellt att eftersträva konsensus om.
Att en del t.ex. döljer/ursäktar ren teknik/prylfetischism med ett "ovanligt starkt musikintresse" osv. Och varför måste detta då döljas/ursäktas egentligen?
Bra fråga. Du får ställa den till dem som agerar så.
Jag saknar ju Apparatintresse nästan helt ock hållet, så jag har svårt att ha någon som helst uppfattning om hur den som är prylfetischist resonerar och känner. Men som sagt - jag är glad om de är glada med sin hobby.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).