Låt säga att röret ska vara 15cm enligt ritning/bbeskrivning...är det x eller y på skissen som gäller?

Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Bygg med y och mät vad det blev. Korta sedan ner efter behov.
Det finns fler saker än portens längd som påverkar avstämningen, och simulatorerna får det inte helt rätt, så är det noga bör man kolla med en mätning.
Kalle dussin skrev:När man räknar på basportens längd, och ska använda rundade mynningar, räknar man då in rundningen eller är det bara "det raka" som ska räknas med?
Låt säga att röret ska vara 15cm enligt ritning/bbeskrivning...är det x eller y på skissen som gäller?
Karl XII skrev:Svante skrev:Bygg med y och mät vad det blev. Korta sedan ner efter behov.
Det finns fler saker än portens längd som påverkar avstämningen, och simulatorerna får det inte helt rätt, så är det noga bör man kolla med en mätning.
Bra tips.
IngOehman skrev:Karl XII skrev:Svante skrev:Bygg med y och mät vad det blev. Korta sedan ner efter behov.
Bra tips.
STOPP!
Det där blev fel. Om du gör som Svante säger så blir det pannkaka.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, han skriver inte "rätta", han skriver "korta". Det är meningslöst
att korta om porten är för kort redan till att börja med.
Jocke skrev:KarlXII skrev:Mass Loaded TL.![]()
Och den har ett rör som port.
Berätta mer!
/Jocke
Piotr skrev:Vad är det jag missar om jag tycker att man bör utgå från Y för att kapa sig ner. Att börja med en kort längd, x, och kapa sig ner får jag inte ihop!!![]()
Borde jag gå och äta innan jag försöker tänka till?![]()
/Peter
Piotr skrev:Nja jag skulle gissa på att det i princip är frågan om en "vanlig" basreflexlösning men med skillnaden att massan utav luften i den långsmala kaviteten adderas till konens massa och därmed sänks Fs.
Ett element i oändlig plan baffel får ett Fs som är högre upp än samma element i samma baffel men med ett oändligt långt rör placerat som kavitet på ena sidan.
/Peter
Lazyworm skrev:Om man har en relativt lagom fylld BR (40-50% fylld kavitet) så går det ganska bra att räkna på 300m/s som ljudhastighet
Lazyworm skrev:Din rysning över att räkna på 300m/s förstår jag inte rktigt, det skulle kunna vara så att det är mer rätt att ljudet i den fyllda kaviteten fortplantar sig med 300m/s än att lådan är 30% större än den är
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 247 gäster